Toon posts:

Webpagina in landscape oriëntatie printen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of het ook mogelijk is om een knop te maken in HTML en door middel van bijvoorbeeld javascript er voor te zorgen dat ik met de knop kan printen en dan wel in landscape oriëntatie?

Heeft iemand een idee?

Verwijderd

Afgezien van het feit dat je topicstart een beetje aan de magere kant is, is dit wel een interessant onderwerp.

Met CSS zou het mogelijk moeten zijn om een pagina een aparte stylesheet te geven voor als deze geprint wordt. Er bestaat een CSS property size die ook landscape kan bevatten.

Ik heb hier eigenlijk nog nooit iets mee geprobeerd, het vereist wel enige kennis van CSS. Met javascript zou je inderdaad een pagina kunnen laten uitprinten, en de CSS stylesheet bepaalt dan de orientatie van die pagina.

Zie ook: http://www.w3.org/TR/CSS2/page.html#propdef-size

Er is voor CSS3 wel iets iets in de maak, een module speciaal voor dit soort zaken als print:
http://www.w3.org/TR/css3-page

Voorlopig zul je het echter moeten doen met de implementatie van CSS2, waar ik op dit gebied helaas nog niet zoveel van weet.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, ik heb inderdaad gelezend dat dit mogelijk is met css2 (nadat ik de topic 'gepost' had) alleen dit wordt nog door geen enkele browser ondersteunt. Ik ben er inmiddel ook achter dat het met scriptx wél mogelijk is, echter dit moet eerst geinstalleerd worden om het te laten werken. Nu was het de bedoeling om dit op een bedrijfsnetwerk aan de praat te krijgen, alleen daar mag dus niets geinstalleerd worden. Oftwel lijkt me het op dit moment onmogelijk. Maar in ieder geval bedankt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 20:05:
Thnx, ik heb inderdaad gelezend dat dit mogelijk is met css2 (nadat ik de topic 'gepost' had) alleen dit wordt nog door geen enkele browser ondersteunt. Ik ben er inmiddel ook achter dat het met scriptx wél mogelijk is, echter dit moet eerst geinstalleerd worden om het te laten werken. Nu was het de bedoeling om dit op een bedrijfsnetwerk aan de praat te krijgen, alleen daar mag dus niets geinstalleerd worden. Oftwel lijkt me het op dit moment onmogelijk. Maar in ieder geval bedankt.
Op een bedrijfsnetwerk is toch juist veel handiger? Je kan moeilijk iedere bezoeker van een website iets laten installeren. In een bedrijf heb je meestal 1 systeembeheerder die over zulke zaken gaat, hij kan ervoro zorgen dat scriptx op alle PC's wordt geinstalleerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Kijk ook eens hier :

http://msdn.microsoft.com...scrpt/html/dhtmlprint.asp

---------------------------------------------------------------------
The samples we give above work without any custom controls or extensions. However, there is often a need to adjust page settings such as headers/footers, portrait/landscape orientation, margins and so forth from script—and we provide support for this as part of the 'basic' functionality of our freely-distributable ScriptX ActiveX control. ScriptX 'advanced' printing functionality (accessible by license) is comprehensive and very powerful. Check out the ScriptX documentation and associated printing samples.

ScriptX is part of the free MeadCo Scripting Factory—developed for use with any scripting host: Internet Explorer 4.0 or later HTML, ASP, WSH, or Custom—which itself forms part of the company's evolving Web applications tool kit. Established in 1988 and based in Cambridge UK, MeadCo builds and maintains online information systems for corporate and institutional clients around the world.