Cassette ---> mp3/wav hoe te doen?

Pagina: 1
Acties:

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11-2024
hey

hoe kan ik oude cassettebandjes op mn computer zetten?
ik heb wel gezocht maar ik kom er toch niet helemaal uit verder..

ik las dat ik dan een hifiset op de line in van mn geluidskaart aan moest sluiten..
maar ik weet niet hoe ik het dan op mn computer krijg...

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:16

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Opnemen vanaf de line in met een programma als Cool Edit 2000.
Je kunt dan meteen kiezen om het op te slaan als mp3 als je wilt.
Overigens is de kwaliteit van opnemen via line-in niet geweldig, zeker niet vanaf een cassette...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• mr_niceguy
Hertog schreef op 19 september 2002 @ 19:21:
Opnemen vanaf de line in met een programma als Cool Edit 2000.
Je kunt dan meteen kiezen om het op te slaan als mp3 als je wilt.
Overigens is de kwaliteit van opnemen via line-in niet geweldig, zeker niet vanaf een cassette...
hmm ja ok.. maar is het dan zo dat het dan vet kraakt ofzo??
en zijn er bedrijven die dit doen?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Het klinkt inderdaad niet geweldig. Een cassete is meestal al mindere kwaliteit, en opnemen via line-in is vaak ook niet vrij van ruis.
Probeer het eens uit, een kabeltje van je stereo naar line-in moet niet al te veel kosten, en als de kwaliteit niet bevalt kun je altijd nog verder zoeken.
Of er bedrijven zijn die zoiets doen weet ik niet, maar ik denk dat als je zoiets vind dat het vrij duur wordt...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• mr_niceguy
ja ik ga het wel ff proberen...

maar als er bedrijven zijn die het doen zou het mooi zijn!
geld is dan geen probleem zolang het geen 10000 euro kost ofzo..

maar het zit zo mn oom is een dj en hij heeft nog veel bandjes uit zn "oude" tijd zeg maar hebben veel waarde voor hem en hij wil ze graag op cd hebben
vandaar dus als er bedrijven zijn die het doen is dat ook goed

• mr_niceguy
ohja ik las net ook dat ik NIET de aux van mn hifiset dan kan gebruiken omdat het een INgang is..
klopt dat?

moet ik via de koptelefoonaansluiting naar de line in aansluiten??

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:59

Flotter

Pelipper!

mr_niceguy schreef op 19 september 2002 @ 19:40:
ohja ik las net ook dat ik NIET de aux van mn hifiset dan kan gebruiken omdat het een INgang is..
klopt dat?

moet ik via de koptelefoonaansluiting naar de line in aansluiten??
Nee, koptelefoon is versterkt en klinkt daardoor crap.

Je kunt beter een line-out of tape-out (record) zoeken en je pc daarop aansluiten. Als je die niet hebt zou ik toch proberen een echt cassettedeck te versieren en die te gebruiken ipv die set.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Aux is inderdaad een ingang, en als je geen andere uitgang op je hifi hebt moet je de koptelefoon gebruiken.
Als je hifi-set ook nog wat leuke instellingen heeft helpt het soms ook daarmee te spelen (equalizer of zo.) Probeer in ieder geval versillende volumes

• mr_niceguy
Flotter schreef op 19 september 2002 @ 19:43:
[...]

Nee, koptelefoon is versterkt en klinkt daardoor crap.

Je kunt beter een line-out of tape-out (record) zoeken en je pc daarop aansluiten. Als je die niet hebt zou ik toch proberen een echt cassettedeck te versieren en die te gebruiken ipv die set.
wat bedoel je precies met line out of tape out zoeken?

ok die sit is dan waarschijnlijk niet haalbaar.. wat heb ik dan nodog?
een losse cassettedeck met wat voor opties?
en wat voor kabels?
heb ik dan ook een losse versterker nodig?

alvast heel erg bedanky voor de reacties

• mr_niceguy
he niemand verder?
je zou me er heel erg mee helpen
en sorry dat ik zo snel schol maar ik zit nu in een internetcafe en k heb thuis ff geen i-net DAMN!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Als je stereo geen andere uitgang heeft als een koptelefoonuitgang kun je het daarmee proberen. Het zal niet geweldig worden maar je moet voor jezelf uitmaken of je de kwaliteit goed genoeg vind.
Zo niet, dan zul je idd een los casettedeck moeten hebben, met een 'line-out' Dat staat er gewoon op. Kijk even rond of je iemand die er eentje heeft om te lenen of zo...

• mr_niceguy
ok dat is wat duidelijker..
als ik zo'n cassettedeck heb met een Line-Out heb ik alleen dan zo'n kabeltje nodig? van 2x tulp naar jack voor de line in?

en hoe neem ik het dan op, op de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Meestal is een line-out ook gewoon een jack-plug, maar als je een cassettedeck hebt waarbij de line-out bestaat uit twee keer tulp heb je idd zo'n kabeltje nodig. Dat hangt dus af van je cassettedeck. Er hoeft in ieder geval verder geen versterker tussen te zitten.
Opnemen kun je doen met elk geluidsprogramma. Cool Edit vind ik zelf het beste. Het werkt precies hetzelfde alsopnemen via de microfoon.

• mr_niceguy
hmm ok heel erg bedankt voor de reacties..

maar zijn er dan bedrijven die het ook doen? zou heel mooi zijn

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

mr_niceguy schreef op 21 september 2002 @ 21:11:
hmm ok heel erg bedankt voor de reacties..

maar zijn er dan bedrijven die het ook doen? zou heel mooi zijn
Waarom doe jij het niet voor hem? Spreek een leuk prijsje af ofzo. Een bedrijf laten doen zal erg veel geld kosten!

Ik heb pas al m'n tapes naar mp3 omgezet, hiervoor heb ik m'n deck naast de PC gezet en de lineout van het deck op de line-in aangesloten. Opgenomen met Sound force, en 'snachts de wav's naar mp3 omgezet razorlame (frontend voor lame).
Ik heb per tape een mp3 gemaakt, dus geen losse nummers van gemaakt, dat is namelijk bijna niet te doen met een zoveel tapes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

In de laatste C'T staat er een heel artikel over (zeer uitgebreid).

Ik raad je aan om iig een goede kwaliteit cassettedeck te gebruiken, geen setje alà Supertech.
Line out deck gaat naar Line in van je geluidskaart.

NIET de koptelefoon uitgang van het deck gebruiken en/of de mic.ingang van je geluidskaart.
Dit komt de kwaliteit van het geluid niet bepaald ten goede namelijk.

Als dit gelukt is gebruik je een wav/mp3 editing programma om op te nemen, voorbeelden zijn SoundForge, Cool Edit, GoldWave, Spin Doctor.

SoundForge en Cool Edit kunnen direct naar MP3 opslaan (via Lame codec), of eventueel gebruik je een apart MP3 programma.

Er zijn ook wel bedrijven die dit kunnen doen, maar dan krijg je meestal audio cd's met een EXACTE kopie van je bandje, dus ook incl. halve nummers enz.
De kwaliteit is dan vaak ook nog steeds niet om over naar huis te schrijven, als je het zelf kan is dat beter.

De uiteindelijke kwaliteit zou nagenoeg hetzelfde meoten klinken als je bandje. Er zijn ook wel een aantal filters die je er nog overheen kan halen, voor de ruis bijvoorbeeld, en om het weer wat helderder te laten klinken.

Als je er echt niet uitkomt wil ik het ook wel voor je doen trouwens ;)
Sponz schreef op 21 september 2002 @ 23:24:
[...]

Waarom doe jij het niet voor hem? Spreek een leuk prijsje af ofzo. Een bedrijf laten doen zal erg veel geld kosten!

Ik heb pas al m'n tapes naar mp3 omgezet, hiervoor heb ik m'n deck naast de PC gezet en de lineout van het deck op de line-in aangesloten. Opgenomen met Sound force, en 'snachts de wav's naar mp3 omgezet razorlame (frontend voor lame).
Ik heb per tape een mp3 gemaakt, dus geen losse nummers van gemaakt, dat is namelijk bijna niet te doen met een zoveel tapes.

Als je een lange MP3 heb kan je die naderhand nog heel makkelijk splitsen, namelijk via een CuE sheet en het programma MusiCutter (freeware).

Je pakt een bestaande CUE sheet en past deze aan met Kladblok (in Windows gebakken).
Je zoekt de tijden op waarop een nieuwe track begint, en vult die in.
In MusiCutter laad je dan de CUE sheet en dan wordt het gesplitst.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

er is ook nog een ander programmatje om het direct op te nemen in mp3 dat programatje hete geloof ik mp3 recorder hierin kun je ook meteen de opname volumen en lin in of andere ingangen selekteren het programmatje is geen freeware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64785

Ik wil best wel je casettebandjes voor je openemen en op cd'tjes bakken, neem maar contact met me op: Jasperde_Lange@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Nu online

Barca

In Search Of Sunrise

Het lijkt erop alsof een paar mensen hier dollars ruiken ;)
Pagina: 1