Toon posts:

ADSL usb modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eindelijk is het zover binnenkort kunnen wij hiero ook adsl pakkuh.

Maar nu wou ik net als een stel vrienden en kennissen voor de usb modem gaan.
Maar hoorden echter dat dit echt k*t was, kwa xp ondersteuning, en hij valt uit enzo enzo.

Is dit zo?

Mensen met adsl geef even jullie mening.

Tnx, Night

Verwijderd

ik heb sinds het instaleren van een apart usb kaartje nergens last van met xp en geloof ik zit wat uurtjes per dag op het net met mijn usb beestje.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik kan je alleen vertellen dat als je een via chipset op je moederbord hebt dat je dan het beste geen usb modem kan nemen :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op 19 september 2002 @ 18:39:
ik kan je alleen vertellen dat als je een via chipset op je moederbord hebt dat je dan het beste geen usb modem kan nemen :)
ik heb een via chip set en een via usb kaartje en het werkt gewoon

Verwijderd

Ik heb hier de speedtouch usb op een VIA chipset en nog nooit ergens last van gehad.En ik heb em tog al zo'n 2 jaar.Dus ik weet niet wat er mis zou zijn met de combinatie USB-modem en VIA chipset.

Dus........

Veel suc6

Verwijderd

Ik heb indertijd gekozen voor een ethernetmodem met als voornaamste argument dat je dan minder gebonden bent aan één PC.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 10:25
Het is niet raadzaam om een usb modem te nemen als je meerdere apparaten hebt die USB gebruiken. De modem heeft toch aardig wat bandbreedte nodig om goed te kunnen functioneren. Als je van plan bent om later een netwerk te maken is het handiger om een ethernet modem te nemen.

(btw er worden ook modems geleverd die beide aansluitingen hebben)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb dezelfde vraag als 'NightBat' dus ik stel hem hier tussen:

Je hoort ook vaak Soundblaster problemen in samenhang met VIA.
Ik heb VIa en soundblaster, maar ik heb geen problemen.

Dat een bepaald iemand geen problemen heeft kan ik geloven, maar ik zit ook te twijfelen welk modem te nemen.

Bij xs4all scheelt het wel E.150,- Is dat het 't waard?
Zijn er zoveel problemen en is een USB zo inferieur dat het 't waard is om dat geld uit geven?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• l3p
  • Laatst online: 10-05 18:53

l3p

www.^.nl

in december is het hier ook beschikbaar, dus fast xs4all;)
Ik heb thuis al een netwerkje tussen 2 pc's, ik doe veel aan online gaming. momenteel heb ik dus mijn isdn verbinding gedeeld, en das wel makkelijk als ik geen last van me broertje wil hebben onder het gamen :)

als ik dit ook zo in de toekomst wil hebben , moet ik dan ook gewoon een ethernet modem aanschaffen ? Zo ja, gewoon die in het pakket zelf zit ?

tnx alvast ;-)

L3p - MK - PV - WP

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 20:30
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 18:37:
Hallo,

Maar hoorden echter dat dit echt k*t was, kwa xp ondersteuning, en hij valt uit enzo enzo.

Is dit zo?

Tnx, Night
als je slim bent sleep je een paar euro's er extra voor uit en koop je de ethernet modem, ik heb echt zwaar spijt dat ik dat tering ding heb gekocht :'(
het kan wel goed lopen met usb modem, maar met ethernet modem WEET je dat het goed zal lopen

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan als CHEFKE......
Ik heb er ook een USB insteekkaart gedaan en toen werkte mijn systeem perfect. Ik had zonder die kaart nogal eens last van een spontane uitval van mijn mobo-usbpoort. Met insteekkaart heb ik er nooit meer last van gehad .

Perfect dus.

En zo'n USB-kaart + USB modem blijft altijd nog een stuk goedkoper dan die ethernet kaart.

Suc6 met je keuze !!!

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Het voordeel van ethernet modem ten opzichte van usb modem is dat je niet computergebonden bent, want als je een ethernet modem hebt en je sluit daar een router erop dan kunnen meerdere pc's voorzien van internet. En nog een voordeel is dat ethernet meer bandbreedte dan usb

Verwijderd

Topicstarter
Hmm heel veel reacties in 1x super.

Maar idd zoals ik hier ook las komt het verschijnsel via in de spotlights.
Ook ik heb dit gehoord dat via problemen geeft.

Maar jah kijk ik wil gewoon een goed iets hebbe, en het moet het geld opleveren.

Maar de een het problemen en de ander niet, het is dan ook de vraag, heb ik daar last van.
Dat zal je natuurlijk niet weten tenzij je het krijgt.

maar jah het is een smak geld meer dus vandaar.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Ik heb ook die modem. Hij staat op een Server die met behulp van de standaard routing crap van Windows 2000 Server het internet voor mij deeld.

Sinds het gebruik van win2000 werkt het beesie erg relaxed. In WinXP weet ik iig dat hij soms bagger reageerd en uitvalt. Dat is bij een vriend van mij, MAAR hij heeft een laptop die iets te vaak de grond van dichtbij heeft gezien.
Ik weet dus niet of dat ding nou brak is of de modem in XP. Hij heeft een 400 MHz Pentium2 Laptop van HP. met 64MB... Misschien dat dat ook niet echt lekker is met XP ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Ik zou zekerweten voor de ethernet modem gaan! Mn zus had de USB modem genomen en dat zorgde voor een hoop ellende. Bij ethernet ben je gewoon verzekerd van een goede modem. Er zijn natuurlijk mensen waarbij USB ook gewoon goed werkt, maar ik vertrouw meer op een ethernet modem. Qua netwerk functionaliteit is een ethernet modem ook veeel relaxter, je kunt er namelijk een router op aansluiten.. :P Heb ik nu en dat bevalt heel goed, had k veel eerder moeten nemen :9

Verwijderd

ik ben bij meerdere kennissen lang bezig geweest met de usb variant. de verbinding viel idd. spontaan weg enzo. ik zelf heb een ethernet en heb er nooit problemen mee gehad en ik kan zonder een pceetje aan te laten de verbinding delen. ik zou voor de ethernet gaan maargoed dat is mijn mening.

Verwijderd

ik heb zelf al 1.5 jaar een usb adsl modem en heb er nog nooit geen probleem mee gehad
bij mijn werk hij perfekt B)

Verwijderd

en ik heb juist weer heel veel problemen gehad met dat usb kreng waaronder het hierboven beschreven compleet uitvallen van usb poorten, zelfs een usb-hub met eigen energie voorziening mocht niet baten. Ben blij dat ik uiteindelijk na veel bellen de boel om kon ruilen.
Zo zie je maar weer dat de problemen ontzettend varieren, maar dat er ook mensen zijn wie er geen enkel probleem mee hebben gehad. (heb inmiddels wel een speedtouch pro modem, een van de voordelen van een ethernet modem >:) >:) )

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2002 19:33 . Reden: typo ]

Verwijderd

ja ik denk dat je er geluk mee moet hebben :O

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 11:32
die van mij viel ook altijd uit maar na veranderen van usb poort (dus in een andere poort gestopt) geen problemen meer...

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

pc draait hier bijna 24/7 met een adsl-usb modem onder xp en het draait super - had achteraf wel liever ethernet variant gehad....

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

Verwijderd

Ik zou op dit moment niet gaan voor het usb modem, het is gewoon onhandig bij een netwerkje. En de usb is niet altijd even betrouwbaar. Ik zou je aanraden om wat €'tjes extra te betalen voor het ethernetmodem.

maar dan heb je natuurlijk niet zo'n mooie platvis op je bureau staan ;)

Problemen met usb zijn nu btw wel voorbij

Verwijderd

heey topicstarter, vermeld ff bij welke provider je ADSL neemt en uit welke modems je kan kiezen. Ik heb ADSL van BabyXL, daarbij krijg je een AlliedData Copperjet 810 modem. Deze kan via USB én Ethernet aangesloten worden. Ik heb altijd USB gebruikt en nog NOOIT een probleem mee gehad.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 19:38:
ja ik denk dat je er geluk mee moet hebben :O

Dat valt heel erg mee. Bijna niemand heeft er echt problemen mee, maar als je er problemen mee hebt, ben je gaar.

Ik heb daar ooit dit over geschreven :

ALS het prima werkt, werkt het prima, maar als je een AMD athlon hebt, met een via KT133, dan wil je modem weleens gewoon keihard geen line-sync geven, of als je windows XP hebt, dan heb je driverversie 1.4 nodig terwijl alcatel die versie niet op cd zet en die alleen te downloaden is (leuk, eerst 56K'en om te kunnen adsl'en) en als je splitter onverhoopt stuk zou gaan, moet je om dat te testen je modem direct op de ISRA aansluiten (de kabel die de splitter ingaat) en dan moet je dus je hele fucking PC meenemen, omdat dat USB modem anders geen stroom heeft en je kan niet ff het modem pingen om te zien of er contact tussen het modem en de PC is... En als ie stuk is, dan gaat soms gewoon het line sync lampje knipperen (alsof er geen verbinding is) of gaat de PC blauwe schermen krijgen, en krijg jij de helpdesk echt niet wijsgemaakt dat het aan je modem ligt, maar denk je eerder aan een instabiele windows...

kortom: Alleen maar gezeik, als het niet zo lekker werkt. Want dan zit je er dus extreem gruwelijk mee te klooien, omdat je gewoon niet weet of dat kutding zelf het probleem is, en andere problemen zijn echt megakut oplosbaar.

Maar je hebt gelijk, als het gewoon werkt, heb je een puike 512kbps verbinding, ALS het werkt :P. Dus als dat je uitgangspunt is (bij mij werkt het, dus het is goed genoeg voor iedereen), moet je vooral dat modem kopen.

Als je verstandig bent, koop je iets echts, en laat je USB voor zaken als muizen en toetsenborden en scanners enzo. USB is leuk, maar niet voor 'echte' dingen. een Soundblaster extigy is ook een hoerending...

Het is trouwens niet de bandbreedte wat het probleem is, tot 8mbit zou over USB moeten kunnen gaan, maar het stroomverbruik van dat ding schijnt net een beetje buiten/randje specs te zijn...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 17:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

JvS schreef op 19 september 2002 @ 20:01:

[...]

Dat valt heel erg mee. Bijna niemand heeft er echt problemen mee, maar als je er problemen mee hebt, ben je gaar.

ALS het prima werkt, werkt het prima, maar als je een AMD athlon hebt, met een via KT133, dan wil je modem weleens gewoon keihard geen line-sync geven, of als je windows XP hebt, dan heb je driverversie 1.4 nodig terwijl alcatel die versie niet op cd zet en die alleen te downloaden is (leuk, eerst 56K'en om te kunnen adsl'en) en als je splitter onverhoopt stuk zou gaan, moet je om dat te testen je modem direct op de ISRA aansluiten (de kabel die de splitter ingaat) en dan moet je dus je hele fucking PC meenemen, omdat dat USB modem anders geen stroom heeft en je kan niet ff het modem pingen om te zien of er contact tussen het modem en de PC is... En als ie stuk is, dan gaat soms gewoon het line sync lampje knipperen (alsof er geen verbinding is) of gaat de PC blauwe schermen krijgen, en krijg jij de helpdesk echt niet wijsgemaakt dat het aan je modem ligt, maar denk je eerder aan een instabiele windows...

kortom: Alleen maar gezeik, als het niet zo lekker werkt. Want dan zit je er dus extreem gruwelijk mee te klooien, omdat je gewoon niet weet of dat kutding zelf het probleem is, en andere problemen zijn echt megakut oplosbaar.

Maar je hebt gelijk, als het gewoon werkt, heb je een puike 512kbps verbinding, ALS het werkt :P. Dus als dat je uitgangspunt is (bij mij werkt het, dus het is goed genoeg voor iedereen), moet je vooral dat modem kopen.

Als je verstandig bent, koop je iets echts, en laat je USB voor zaken als muizen en toetsenborden en scanners enzo. USB is leuk, maar niet voor 'echte' dingen. een Soundblaster extigy is ook een hoerending...

Het is trouwens niet de bandbreedte wat het probleem is, tot 8mbit zou over USB moeten kunnen gaan, maar het stroomverbruik van dat ding schijnt net een beetje buiten/randje specs te zijn...
Jullie vergeten een héél belangrijk dingetje:

Vanaf januari wordt de Mxstream (sorry ADSL by KPN) verhoogd basic wordt dan 768 en extra wordt dan 1548kbps...

En wat was ook al weer het grote ding aan dat USB ufo dinkie... Juist ja, hij gaat maar tot 512kbps... |:(

Dus in januari iedereen lekker sneller, maar jij dus niet als je die USB Rog in huis hebt liggen... Daarom is 't ook waarschijnlijk zo dat alle ISP's er vanaf willen via KPN, omdat die lekkere aanbiedingen maakt... Ze zijn eigenlijk puur en alleen bedoeld voor die 256kbps abbo's die er nu inkomen... Ze waren nooit berekend op de snelheid van boven de 512kbps...

Ik geloof dat we in augustus 2001 (afgelopen jaar) deze discussie ook al eens gevoerd hebben, en dat dit er toen uit kwam... In de tijd dat het net nieuw was om je modem te tweaken! :9 :*)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
zwahiel schreef op 19 september 2002 @ 20:30:
[...]

Jullie vergeten een héél belangrijk dingetje:

Vanaf januari wordt de Mxstream (sorry ADSL by KPN) verhoogd basic wordt dan 768 en extra wordt dan 1548kbps...

En wat was ook al weer het grote ding aan dat USB ufo dinkie... Juist ja, hij gaat maar tot 512kbps... |:(
Ik vergeet niks. :+

Maar volgens de specificaties van Alcatel kan deze gewoon een 4mbit downstream aan, dit staat zelfs groot op de verpakking.

Dus ik denk dat de snelheidsverhoging voor weinig problemen gaat zorgen.

Verwijderd

woa dat zullen we wel zien in januari
ik maak me er niet zo druk om 8)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 17:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[Airwolf] schreef op 19 september 2002 @ 21:03:
[...]

Ik vergeet niks. :+

Maar volgens de specificaties van Alcatel kan deze gewoon een 4mbit downstream aan, dit staat zelfs groot op de verpakking.

Dus ik denk dat de snelheidsverhoging voor weinig problemen gaat zorgen.
Nou volgens de originele spec's die Alcatel er toen (jaartje terug) bij leverde en wat op hun site stond, van niet!

Daar stond maar (vanwege USB1.0) maximaal 512k...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Van de Alcatel site:
Key Features

Supports Windows 98, 98 SE, 2000, ME and XP; Mac OS 8.6 & 9.0; Linux (click on link below for driver information).
Connects to USB-port on desktop or notebook.
USB port-powered (no need for a power adapter).
WAN interfaces: ADSL line RJ11.
POTS interface: RJ11 through optional splitter.
"Always on" (bridged) and dial-up (PPP) modes.
Complies to ADSL standards (ANSI T1.413 Issue2, G.dmt, G.lite, G.handshake).
Connection speed: up to 8 Mbps downstream, 800 Kbps upstream.
En aangezien usb 1.0 een snelheid van max 11mbit heeft, zal je er geen last van hebben.

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Even samenvatten:

USB : bij de meesten werkt het wel, maar er zijn bij veel anderen ook problemen...
Ethernet : een beetje duurder, maar het werkt gegarandeerd en is straks misschien sneller...

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb dus XP, AMD (en dus VIA) en ik wil mischien meerdere pcs thuis aansluiten.
Ik weet niet of de topicstarter blij is met de inhoud van de reacties maar ik denk
dat ik even verder spaar voor het ethernetmodem, thnx :D

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 22:54

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

ehehe, ik heb hier een groene manta (usb modem, hehe :P) liggen, en toch heb ik een netwerk met 4 pc's :D rara

www.google.nl

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 15:31
Ik heb ook een usb modem, en een usb printer, toetsenbord en muis en het werkt allemaal perfect naast elkaar. Totaal geen storingen en volgens mij kun je bij de eigenschappen van het usb modem zien tot welke snelheid ie gaat en als de snelheid dan bijv. 512000 is gaat ie tot 145120000 of iets dergelijks.
Dit zag ik volgens mij gister op mijn thuispc.
Ik ben nu op mijn werk dus kan het niet nakijken.

Kan zijn dat ik het helemaal fout heb.

Ik draai trouwens Win XP Pro op 2 pc's in een netwerk en heb de verbinding geshared via proxy + en werkt top

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:51
Sowieso: USB = leuk, maar niet voor stabielere verbindingen. Ik heb Kt133 chipset, en heb nogal wat storing met USB producten (digicam, externe hd, laserprinter, muis, webcam) Ethernet vind ik stukken beter. Is ook makkelijker hardwarematig te sharen (wat STUKKEN sneller is dan via een pc!)

Ik heb gister bij Wanadoo een abo aangevraagd, en GEEN modem genomen. Ik bestel een Billion ethernet/usb modem met ingebouwde router/firewall en 4poort switch (zie hier). bij wanadoo betaal je EUR 354.03 voor een vergelijkbaar product, en ikke maar EUR 199 :D

- hardware always changes.. -

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 18:37:
Hallo,

Is dit zo?

Tnx, Night
Je kan dan alleen het BASIC abonnement nemen... en onder linux kun je het vergeten d8 ik .. dus neem lekker het ETHERNET modem .. veel relaxter (en je kunt hem nog tweaken ook :9

Verwijderd

Onder linux kan je hem ook goed gebruiken ... ik heb ehm zelfs onder FreeBSD draaien op mijn server. Draait alweer 1,5 jaar perfect onder FreeBSD bij mij :D

Neemt niet weg dat een ethernet beter is en meer mogelijkheden biedt.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20
Hij werkte bij ons redelijk tot goed, het is meer pc afhankelijk of ie goed werkt ja of nee.
Ik zou gewoon een Ethernet kiezen, ken je mooi ombouwen naar routertje en veel minder problemen mee gehad tot nu toe (8 maanden) :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jester schreef op 20 september 2002 @ 11:16:
bij wanadoo betaal je EUR 354.03 voor een vergelijkbaar product, en ikke maar EUR 199 :D

Neehoor, jij betaalt er 278 euro voor. 199 voor het modem, 45 euro voor het mxstream pakket zonder modem (splitter) en 34 euro voor de aansluitkosten van kpn...

Niet mooier maken dan het is...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 19:44:
heey topicstarter, vermeld ff bij welke provider je ADSL neemt en uit welke modems je kan kiezen. Ik heb ADSL van BabyXL, daarbij krijg je een AlliedData Copperjet 810 modem. Deze kan via USB én Ethernet aangesloten worden. Ik heb altijd USB gebruikt en nog NOOIT een probleem mee gehad.
Zo ben ik weer,

Nou, ik wou denkelijk voor xs4all gaan vanwege ook de vele functies die hij bied.
De modems waaruit ik kan kiezen zijn er veel:

http://www.xs4all.nl/adsl/modems.html

Verwijderd

[...]

je wilt dus zeggen dat ik niet echt op het i net zit met mijn usb beestje.
en dat ik maar een neperd ben. nou dank je wel !!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, heb weer even alles dan doorgelezen en de een is wel tevreden en de ander niet.

Gisteren ook even met een stel vrienden erover gehad, en ik denk toch wel dat ik eruit ben.

Namelijk: lekker een ethernet modem, geen gezeik, wel ietsjes duurder maar jah dan heb je kwaliteit, volgens de meeste.

Het wordt waarschijnlijk zoals ik hierboven al zei xs4all, vanwege vele functies, enzo en omdat het schijnt dat dat 1 van de beste is.

Night

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

ieder zijn eigen mening over deze genoemde spullen. Zullen we een topic openen en verder discuseren :?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook enkel positieve ervaringen met een USB modem onder XP.
Alleen ga ik nu overstappen op een draadloosnetwerk en dus moet ik (helaas) over op ethernet (wie weet daar trouwens een betaalbaar/goedkoop modem voor ?).
Dus als je zeker weet dat je nietgaat uitbreiden, USB simpel en goed, twijfel je dan voor de zekerheid Ethernet

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

chefke,

ten eerste:
kortom: Alleen maar gezeik, als het niet zo lekker werkt.
moet je wat beter lezen. Hij waarschuwt alleen voor mogelijke problemen.

Ten tweede: verbeter je taalgebruik eens. Na een uitroepteken begrijp ik je wel
en je hebt zelfs een taalfout in je sig zitten.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 17:24
Nog even mijn ervaringen en mening

• USB is een stuk goedkoper!
• Met het geld dat je bespaart kan je bijvoorbeeld een server maken die USB support heeft.

• Ethernet is makkelijker en flexibeler

qua snelheid is CPU belasting scheelt het niet zo veel (goedkope netwerkkaarten vragen ook veel CPU load)
Pagina: 1