[V4L2] Medion tv-kaart drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56
Afgelopen woensdag heb ik me een Medion 5044 tv-kaart aangeschaft bij de aldi. De kaart is verder helemaal van philips. Na heel lang te klooien in linux heb ik de kaart ff in win98 geprobeerd en dat deed het prima. Het ligt dus niet aan de kaart zelf.

Na wat zoeken (en wat hulp van wat mensen in #linux) kwam ik er achter dat de saa7134 drivers mijn kaart ondersteunen. [Link]

dit staat er ook aangegeven:
code:
1
2
3
4
Required to build+use the driver::

* bleeding edge kernel (2.4.19) with v4l2 patch applied.
       A patch for 2.4.18 kernels (older might work too) exists too.

Ik heb modutils 2.4.15-1... daar ligt het dus niet aan...

Eerst heb ik geprobeerd de v4l2 kernel-patch te installeren. Dat lukte eerst niet, maar na het veranderen van de naam van mijn sourcedir van /usr/src/linux naar /usr/src/linux-2.4.18 lukte het patchen wel.

Na het patchen heb ik "make dep" gedaan en daarna "make modules && make modules_install". Op het eind van modules_install gaf hij deze error:
code:
1
2
3
4
5
if [ -r System.map ]; then /sbin/depmod -ae -F System.map  2.4.18; fi
depmod: *** Unresolved symbols in 
/lib/modules/2.4.18/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o
depmod:     do_select_Rsmp_56a1cc75
make: *** [_modinst_post] Error 1

(eerst kreeg ik nog meer errors, maar dat kwam omdat ik de I2C modules niet had geselecteerd)

Ik vat dus niet wat er nu verkeerd is en wat er mist.

Voor de zekerheid heb ik ook nog de 2.4.19 kernel geprobeerd, alleen krijg ik daarbij hetzelfde probleem.

Hier staat nog iets van een mail-archive waar een probleem in voorkomt wat er op lijkt, maar ik ben er niet veel mee opgeschoten.
[V4L] unresolved symbols v4l1-compat.o

Het is lastig om je specs up to date te houden

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

zit in de 2.5 serie al V4L2?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• aP_
Skinkie schreef op 19 september 2002 @ 18:26:
zit in de 2.5 serie al V4L2?
Zo ver ik heb kunnen vinden niet... (snel gezocht..) maar hij zou het toch moeten doen met die patch....

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
met V4l (versie 1) moet het simpel werken, kernel compilen,tv kaart en i2c support meebouwen. bttv modules compilen. modules laden (eventueel met modprobe bttv tuner= (zie docs voor het nummer van je kaart, dacht 5 ) ) en tv prog starten. na veel gekloot achter gekomen :)

en over welke modules je moet hebben: ik heb deze geladen":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
thijs@Thijs:~$ /sbin/lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
sb                      7348   1
sb_lib                 34030   0 [sb]
uart401                 6212   0 [sb_lib]                                 
sound                  56716   1 [sb_lib uart401]
tda9875                 3004   0 (unused)
tda7432                 2620   0 (unused)
saa5249                 6460   0 (unused)
msp3400                14636   0 (unused)
dpl3518                 3532   0 (unused)
tuner                   8544   1 (autoclean)
tvaudio                11324   0 (autoclean) (unused)
bttv                   67712   1
i2c-algo-bit            7112   1 [bttv]
ov511                  75000   0
videodev                4960   4 [saa5249 bttv ov511]
i2c-proc                6352   0 (unused)
i2c-dev                 3716   0 (unused)
i2c-core               13220   0 [tda9875 tda7432 saa5249 msp3400 dpl3518 tuner tvaudio bttv i2c-algo-bit i2c-proc i2c-dev]

sb, sb_lib zijn van mn soundblaster en ov511 van mn webcam. Alle i2c modules moet je hebben, de bttv, tuner, tvaudio en sound ook. Van de rest moet je kijken welke werkt voor jou kaart (zijn de tv-kaart geluids modules)
ik heb ze maar allemaal geladen omdat ik lui ben :+

• aP_
ParaDot schreef op 19 september 2002 @ 18:42:
met V4l (versie 1) moet het simpel werken, kernel compilen,tv kaart en i2c support meebouwen. bttv modules compilen. modules laden (eventueel met modprobe bttv tuner= (zie docs voor het nummer van je kaart, dacht 5 ) ) en tv prog starten. na veel gekloot achter gekomen :)

en over welke modules je moet hebben: ik heb deze geladen":

[ code ]

sb, sb_lib zijn van mn soundblaster en ov511 van mn webcam. Alle i2c modules moet je hebben, de bttv, tuner, tvaudio en sound ook. Van de rest moet je kijken welke werkt voor jou kaart (zijn de tv-kaart geluids modules)
ik heb ze maar allemaal geladen omdat ik lui ben :+
Volgens de saa7134 drivers hoef je niet alle I2C drivers te compilen (bij jou zijn er ook maar twee van de vier in bezet)
Ook de bttv module heb ik niets aan. Die is de device driver voor bt848 / bt878 based grabber boards.

Als ik de volgens de README nodige modules installeer voor I2C, dan krijg ik daar geen errors meer over... dus dat zit dan wel goed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Build
=====

Pick up videodev + v4l2 patches from http://bytesex.org/patches/.
Configure, build, install + boot the new kernel.  You'll need at least
these config options:

CONFIG_I2C=m
        CONFIG_VIDEO_DEV=m

Type "make" to build the driver now.  "make install" installs the
driver.  "modprobe saa7134" should load it.  Depending on the card you
might have to pass card=<nr> as insmod option, check CARDLIST for
valid choices.

Ik heb die saa7134 drivers ook al wel een keer geinstalleerd terwijl die depmod error er was, alleen wil die driver dan niet goed compilen. Ookal heb ik 'm wel als module, dan wil hij niet geladen worden omdat er een fout in v4l1-compat.o zit.

Verwijderd

Met V4L1 werkt het niet, omdat dit geen BT8x8 (BTTV) chip is.

Je moet voor video4linux2 vrees ik je hele kernel recompilen. Daarna de modules, en daarna rebooten (ignore die foutmeldingen!) Als 't goed is werken de modules na de reboot wel (/sbin/depmod -a).

En modutils - ik raadt je aan modutils-2.4.19 te downen, de nieuwste. En qua kernel ook 2.4.19, of desnoods 2.4.20-preX. Voor video4linux2 moet je echt 't nieuwste hebben, omdat 't simpelweg ondoenlijk is die v4l2 patches uptodate te houden voor niet-nieuwste kernels.

• aP_
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 19:07:
Met V4L1 werkt het niet, omdat dit geen BT8x8 (BTTV) chip is.

Je moet voor video4linux2 vrees ik je hele kernel recompilen. Daarna de modules, en daarna rebooten (ignore die foutmeldingen!) Als 't goed is werken de modules na de reboot wel (/sbin/depmod -a).

En modutils - ik raadt je aan modutils-2.4.19 te downen, de nieuwste. En qua kernel ook 2.4.19, of desnoods 2.4.20-preX. Voor video4linux2 moet je echt 't nieuwste hebben, omdat 't simpelweg ondoenlijk is die v4l2 patches uptodate te houden voor niet-nieuwste kernels.
Nadat ik die patch over de 2.4.19-kernel (die ik nu ook draai) had gegooid heb ik ook wel een keer de hele kernel gerecompiled. Maar moet ik ook nog iets doen met deze drivers doen: http://www.thedirks.org/v4l2/ ?? Of zijn de programma's in in de tar die op http://bytesex.org/patches/ te krijgen zijn ook goed?

offtopic:
beelzebubu, ik had al een oud topic over v4l gevonden en je toegevoegd aan mijn ICQ, maar heb je niet gezien...

• Thijsch
aP_ schreef op 19 september 2002 @ 18:23:
Afgelopen woensdag heb ik me een Medion 5044 tv-kaart aangeschaft bij de aldi.
Die tv kaart van de aldi heeft een BT878 chip, ik pak de folder er wel ff bij..

edit:

http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_38/OFF01.HTM
vaaag... in de folder stond bt878 naja...

• aP_
Nadat ik net de 2.4.19 kernel volledig had gecompiled heb ik de compu gereboot. Alleen gaf hij daarna de error nog steeds. (depmod -a). Ik heb toch geprobeerd de saa7134 drivers te installeren. Het compilen ging zonder problemen, maar dit is wat ik krijg bij het installeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Linuxbak:/packagetroep/tv-kaart/saa7134-0.1.10# make install
strip --strip-debug tuner.o video-buf.o saa7134.o tda9887.o
su -c "mkdir -p /lib/modules/2.4.18/v4l2; cp -v tuner.o video-buf.o saa7134.o 
tda9887.o /lib/modules/2.4.18/v4l2; depmod -a"
`tuner.o' -> `/lib/modules/2.4.18/v4l2/tuner.o'
`video-buf.o' -> `/lib/modules/2.4.18/v4l2/video-buf.o'
`saa7134.o' -> `/lib/modules/2.4.18/v4l2/saa7134.o'
`tda9887.o' -> `/lib/modules/2.4.18/v4l2/tda9887.o'
/lib/modules/2.4.19/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o
make: [install] Error 1 (ignored)

Is het installeren dan wel gedaan?

Ik zie nu trouwens ook opeens dat de *.o bestanden in de 2.4.18 dir zijn gezet... en niet in de 2.3.19! Vaag... ik vat niet waarom.... Ik draai nu echt 2.4.19

edit:

Omdat de modules van de tv-kaart in de 2.4.18 dir zijn gezet heb ik de computer opgestart met die kernel, alleen als ik dan de saa7134 drivers wil laden, dan krijg ik weer deze error voorgeschoteld:
[code]/lib/modules/2.4.18/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o:
unresolved symbol do_select_Rsmp_56a1cc75[/code]

Of moet ik die modules van 2.4.18 kopieren naar de 2.4.19 dir omdat ze misschien wel voor de goede kernel gecompiled zijn, maar niet in de goede dir zijn gezet? :?

[ Voor 0% gewijzigd door aP_ op 19-09-2002 20:14 . Reden: wat toegevoegd :) ]

Verwijderd

Je moet volgens mij dan "rm -f .version" doen... (en dan dus hercompileren: make clean && make)
offtopic:
beelzebubu, ik had al een oud topic over v4l gevonden en je toegevoegd aan mijn ICQ, maar heb je niet gezien...
Ja, mijn ICQ staat niet altijd aan... Ik zit niet zoveel op internet (alhoewel dat anders zal lijken) vanwege crappy 56k verbinding. :'(.

• aP_
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 20:28:
Je moet volgens mij dan "rm -f .version" doen... (en dan dus hercompileren: make clean && make)
ok... nu ben ik weer in 2.4.19 en ik heb die saa7134 drivers weer ge-re-compiled (rm -f .version werd al door make clean gedaan). Alleen krijg ik bij het doen van make install deze error weer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
su -c "mkdir -p /lib/modules/2.4.19/v4l2; cp -v tuner.o video-buf.o saa7134.o 
tda9887.o /lib/modules/2.4.19/v4l2; depmod -a"
`tuner.o' -> `/lib/modules/2.4.19/v4l2/tuner.o'
`video-buf.o' -> `/lib/modules/2.4.19/v4l2/video-buf.o'
`saa7134.o' -> `/lib/modules/2.4.19/v4l2/saa7134.o'
`tda9887.o' -> `/lib/modules/2.4.19/v4l2/tda9887.o'
/lib/modules/2.4.19/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o
make: [install] Error 1 (ignored)

en bij het modproben krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Linuxbak:/packagetroep/tv-kaart/saa7134-0.1.10# modprobe saa7134
/lib/modules/2.4.19/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o: 
unresolved symbol do_select_Rsmp_56a1cc75
insmod /lib/modules/2.4.19/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o failed
insmod saa7134 failed
(ik heb er wel wat enters in gedaan.. voor de layout :))

Verwijderd

do_select()..? Staat dat symbool wel in je /boot/System.map?

[edit]
code:
1
2
3
4
5
[rbultje@shrek sys]$ grep -r do_select /usr/src/linux-2.4/
/usr/src/linux-2.4/fs/select.c:int do_select(int n, fd_set_bits *fds, long *timeout)
/usr/src/linux-2.4/include/linux/poll.h:extern int do_select(int n, fd_set_bits
*fds, long *timeout);
[rbultje@shrek sys]$

Staat ie daar bij jou ook?

• aP_
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:54:
do_select()..? Staat dat symbool wel in je /boot/System.map?

[edit]
code:
1
2
3
4
5
[rbultje@shrek sys]$ grep -r do_select /usr/src/linux-2.4/
/usr/src/linux-2.4/fs/select.c:int do_select(int n, fd_set_bits *fds, long *timeout)
/usr/src/linux-2.4/include/linux/poll.h:extern int do_select(int n, fd_set_bits
*fds, long *timeout);
[rbultje@shrek sys]$

Staat ie daar bij jou ook?
Dit is het eerste van mijn output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ap@Linuxbak:~$ grep -r do_select /usr/src/linux-2.4.19/
/usr/src/linux-2.4.19/fs/select.c:int do_select(int n, fd_set_bits *fds, long *timeout)
/usr/src/linux-2.4.19/fs/select.c:  ret = do_select(n, &fds, &timeout);
Binary file /usr/src/linux-2.4.19/fs/select.o matches
Binary file /usr/src/linux-2.4.19/fs/fs.o matches
/usr/src/linux-2.4.19/kernel/ksyms.c:EXPORT_SYMBOL(do_select);
Binary file /usr/src/linux-2.4.19/kernel/ksyms.o matches
Binary file /usr/src/linux-2.4.19/kernel/kernel.o matches
/usr/src/linux-2.4.19/include/linux/poll.h:extern int do_select(int n, fd_set_bits 
*fds, long *timeout);

edit:
Hij staat er wel in:
Linuxbak:/boot# cat System.map-2.2.19 | grep do_select
c01316fc T do_select

[ Voor 0% gewijzigd door aP_ op 20-09-2002 17:07 . Reden: FF do_select opgezocht in de systems.map ]

Verwijderd

2.2.19? :P.

• aP_
Oeps :P ik heb debian potato hier eerst op gehad en er staan nog restjes van die kernel.

Ik heb dus te gretig de tabcompletion gebruikt :)

dit is de output:
code:
1
2
3
4
Linuxbak:/usr/src/linux-2.4.19# cat System.map | grep do_select
c0145244 T do_select
c024d139 ? __kstrtab_do_select
c0257cc0 ? __ksymtab_do_select

die System.map staat niet in /boot/ maar in /usr/src/linux-2.4.19/

• aP_
Ok, een klein schopje mag volgens mij wel ff. Dit topic lag al uit de lijst van NOS.

In de tijd dat er niet gereageerd is heb ik eigenlijk niet zo veel dingen zelf zitten proberen, omdat ik niet echt weet waar ik moet zoeken. Beelzebubu? waar wil je heen met je hints? Misschien kan ik zelf dan ook wat meer proberen... en opzoeken...

Verwijderd

Zet die System.map eens in /boot/?

En zit dat symbool ook in je kernel? (Gewoon grep /boot/vmlinuz do_select)

• aP_
Bij mij staat vmlinuz niet in /boot/ maar in de root.
dit zijn de outputs:

Eerst probeerde ik dit:
Linuxbak:/# grep /vmlinuz do_select
grep: do_select: No such file or directory
Volgens grep moet het grep [options] PATTERN [FILE...] zijn. Maar dat geeft geen output.
Linuxbak:/# cat /vmlinuz | grep do_select (geeft ook geen output)

ik heb de System.map naar /boot gekopieerd en ik ga nu ff rebooten... ik post de results wel als een edit.
edit:

Het heeft niets geholpen. Bij "modprobe saa7134" (die automatisch alle andere modules als v4l1-compat enz laadt) kreeg ik nog steeds deze error:

/lib/modules/2.4.19/kernel/drivers/media/video/v4l1-compat.o: unresolved symbol do_select_Rsmp_56a1cc75

Het zal er wel mee te maken hebben dat ik het ook niet in mijn kernel heb staan, maar hoe krijg ik het er dan wel in? Eerst kreeg ik veel meer van die 'unresolved symbol'-errors, maar dat waren i2c errors ipv do_select. Dat heb ik opgelost door extra modules mee te compilen. Is dat ook mogelijk om do_select weg te werken?

Verwijderd

En als je nou onderaan fs/select.c "EXPORT_SYMBOL(do_select);" toevoegt (en dan de kernel hercompileert etc. etc. etc.?) :?.

• aP_
Ok, dat regeltje is toegevoegd en daarna heb ik de kernel opnieuw gebakken.. echt ALLES opnieuw gedaan. Hier heb ik het trouwens het aller onderste stukje uit die file geplakt:
code:
1
2
3
4
        poll_freewait(&table);
        return err;
        EXPORT_SYMBOL(do_select);
}

Het heeft helemaal niets geholpen. (of moest die regel ook nog onder de "}" ) Precies dezelfde errors zijn er nog steeds. Zou er niet een normale oplossing zijn ipv zomaar vanalles in de bestanden te plakken? Is er bijv niet iets dat ik nog extra aan moet zetten bij het bakken van mijn kernel? Voor de zekerheid heb ik mijn .config file ff Ik had dit probleem trouwens met zowel mijn 2.4.18 als de 2.4.19 kernel.

edit:

Ergens op internet las ik dat iemand ook een probleem als deze had met zijn kaart. Hij zei dat het waarschijnlijk aan videodevX lag. Dus die heb ik net zo goed mogelijk verwijderd. Daarna weer de hele kernel enz gecompiled. Bij modules_install krijg ik dan deze error bij het compilen van v4l2-common.c

Dat bleek op zijn beurt weer een slordigheid van mij te zijn, want doordat ik die zooi van videodevX had verwijderd had ik de helft van de benodigde kernel-patch ook weer weggehaald.

Nu heb gewoon weer die patch uitgevoerd en alles gecompiled. Modules gemaakt en geinstalleerd. videodev, video-buf enz willen wel laden, alleen de saa7134 niet, omdat v4l2-common en ******-compat ontbreken :(

Er staat op http://bytesex.org/patches/ ook een tar met die bestanden. Is het nou WEL of NIET de bedoeling dat ik die installeer. In de readme van die tar staat nl:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
These are my v4l2 modules as separate tarball, for those who don't want
to patch and rebuild the kernel.

BIG RED WARNING LABEL
=====================

The videodev.o module build by this package is *not* binary compatible
with the one included in the kernel and thus can't work as drop-in
replacement.  v4l modules shipped with your distribution kernel will
likely stop working once you installed the v4l2 videodev.o module

(sorry als het verhaal nogal onduidelijk is geworden.. Maar ik snap er ook niet zo veel meer van...)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 08:40

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

EXPORT_SYMBOL(do_select); moest onder de "}". :P. Anders wordt 't onderdeel van een functie en dat wil je niet.

en idd Wirf, de laatste versie proberen is altijd een goed idee. :).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2002 13:00 . Reden: s/{/}/ ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb die kaart hier ook, en met de nieuwste kernel (2.4.20-pre7) en de nieuwste v4l2 patch installt ie hem gewoon goed, maar ik heb geen beeld.

Nou geloof ik dat er nog wat aliasjes aangemaakt moeten worden :? Maar waar en welke? want dat heb ik niet terug kunnen vinden....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Geen beeld? :P.

Heb je wel in xawtv voor 'overlay' gekozen, en staat volgens 'xawtv -hwscan' de kaart wel op /dev/video0? :?. De alias is pas van belang als je reboot, zeg maar, zodat ie na een reboot automatisch wordt geladen. "alias char-major-81 saa7134" in /etc/modules.conf.

• aP_
De vorige keer dat ik vanalles had geprobeerd te compilen ging het weer mis.. maar nu heb ik een nieuwe source gepakt en tot nu toe gaat alles goed... Ook depmod heeft nog geen error gegeven na modules_install. Nu ga ik dus eerst ff rebooten en daarna saa7134 proberen te installeren...

edit:

Ok.. dat was dus alleen valse hoop... Na het opnieuw opstarten van de compu geeft depmod -a weer een v4l1-compat een "unresolved symbol do_select_Rsmp_56a1cc75" error.

Nu ga ik het nog een keer proberen met die EXPORT_SYMBOL(do_select); op een goede manier toevoegen... Als dat niet wil geef ik het op. :r

Verwijderd

Als dat niet wil moet je gewoon 2.4.20-pre7 gebruiken, die gebruikt Gerd Knorr namelijk (waarschijnlijk) ook voor de huidige development versie van de saa7134...

Met nieuwste versies heb je af en toe dit soort dingen... Da's een beetje het nadeel van het Linux ontwikkelproces...

• Zwerver
  • Niet online
Zwerver heeft beeld :) thnx anyone :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• aP_
Nu met die 2.4.20-pre7 heb ik nog geen errors gehad! :) Alleen nu heb ik hetzelfde als zwerver eerst had..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Linuxbak:/packagetroep/tv-kaart/saa7134-0.1.10# xawtv -hwscan
This is xawtv-3.72, running on Linux/i686 (2.4.20-pre7)
looking for available devices
port 60-60
    type : Xvideo, image scaler
    name : NV04 Video Overlay

port 61-92
    type : Xvideo, image scaler
    name : NV05 Video Blitter

/dev/video0: OK                         [ -device /dev/video0 ]
    type : v4l2
    name : saa7134[0]
    flags: overlay capture tuner

Hij staat dus wel op overlay... tenminste bij port 60-60 en /dev/video0, maar die middelste niet.
(en jah.. ik heb de kabel er in zitten!!! :P)

Hij had voor mij automagisch gezocht naar kanalen, maar volgens mij was dat alleen voor bttv drivers. En ik gebruik die saa7134. Kan iemand mij vertellen waar die configfile hoort te staan? Kan het niet in de DOCS vinden.
Ik heb de configfile /etc/X11/app-defaults/Xawtv gevonden, maar ben er niets mee opgeschoten. Het lijkt me beter om een eigen config file te hebben... ~/.xawtv of zo.

edit:
Voor de zekerheid is hier mijn dmesg output. Hij geeft nl aan dat hij niet kan zien welke kaart ik heb. Dat kan ik aangeven met insmod instellingen, maar hoe? (terwijl ik dit gepost heb ben ik ook op zoek hoor :))

Verwijderd

/sbin/modinfo saa7134. :Y).

• aP_
Ok, heb het nu geladen met "insmod saa7134 card=9" en nu zie ik geen errors meer bij dmesg. Hij gebruikte nu opeens ook nog een ander device: /dev/vbi. Die heb ik 666 gechmod. (is dat goed?)

In xawtv kan ik nu kiezen tussen 4 Video Sources: Television, Composite-1, Composite-2 en S-Video. Maar op geen krijg ik beeld. Ook niet met verschillende andere instellingen. Het lijk me dat ik PAL moet hebben. Scantv ziet ook geen zenders.

• Thijsch
een vraagje, het heeft niet direcht met V4L2 te maken. ik heb mn tv kaart draaien. maar als ik het beeld groot maak lopen er een aantal lijnen door het beeld die net een kwart seconde achterlopen op de rest, heel irritant dus. Ik wist nog wat dat ik dan in win ook had, en dat dat opgelost werd door hetbeeld van preview op hoge beeldskwaliteit te zetten. maar hoe los ik dit in linux op?

Verwijderd

deinterlacing, maar xawtv kan dat niet. :+.

Het zijn interlacing artifacts...

Misschien kan kwintv het wel? :?.

Verwijderd

aP_ schreef op 23 september 2002 @ 21:01:
Ok, heb het nu geladen met "insmod saa7134 card=9" en nu zie ik geen errors meer bij dmesg. Hij gebruikte nu opeens ook nog een ander device: /dev/vbi. Die heb ik 666 gechmod. (is dat goed?)
Is goed ja...
In xawtv kan ik nu kiezen tussen 4 Video Sources: Television, Composite-1, Composite-2 en S-Video. Maar op geen krijg ik beeld. Ook niet met verschillende andere instellingen. Het lijk me dat ik PAL moet hebben. Scantv ziet ook geen zenders.
Je moet Television hebben (TV/kabel). Heb je de tuner module met de juiste optie geladen?

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver heeft het opgelost door alleen de driver van zijn medion in te laden. Rest wordt automatisch ingeladen.

Alleen heb ik nu een probleem met geluid BUITEN mijn tvkaartje... ga maar gewoon een kernel maken met en een kernel zonder, anders moet ik alles opnieuw configgen :S

Verwijderd

msp4300 registreert een OSS device. Je moet dus eerst je soundcard module inladen, dan pas je TV-kaart module+msp4300.

code:
1
pre-install msp4300 /sbin/modprobe sound-slot-0

aan het eind van je /etc/modules.conf moet genoeg zijn.

• Wirf
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 22:38:
deinterlacing, maar xawtv kan dat niet. :+.
[...]
http://xaw-deinterlace.sourceforge.net/

of als je het perse met mplayer wilt doen:

mplayer -tv on:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420 -vc rawi420 -npp lb

(-npp lb zorgt voor deinterlacing)
mplayer is trouwens niet heel erg geschikt voor tvkijken, de v4l ondersteuning zit er meer in voor het capturen

Verwijderd

Doe het dan met gstreamer. :P.

gst-launch v4lsrc width=768 height=576 ! deinterlace ! sdlvideosink

:Y).

• aP_
Yes! de verschillende kanalen doen het nu ook redelijk. Hier staan een paar screenshots: 1 2 3 4 5 6 (Het begrip fullscreen had ik eigenlijk ook anders in gedachten dan dit, maar ok :)) Op de plaatjes kun je ook wel zien dat beeld dat aan de rechter kant is en beweegt op sommige plekken achter loopt vergeleken met andere stukjes. Daardoor krijg je allemaal blokjes te zien.

Het beeld doet het iig wel, maar geluid krijg ik niet. Dat zal liggen aan de instellingen van de tuner module, maar welke :) (En jah... als we weer over kabels gaan zeuren.. (heh XTerm :P) ik heb het kabeltje van de tv-kaart naar de line-in van de geluidskaart lopen.

Ik heb deze lines in mijn modules.conf geplakt voor het beeld (gevonden op een andere site):
code:
1
2
3
4
pre-install saa7134 modprobe -k tuner;modprobe -k tda9887
post-remove saa7134 modprobe -r tuner;modprobe -r tda9887
options saa7134 card=9
alias char-major-81 saa7134

Dit zijn de gegevens van de module, maar welke kan ik gebruiken om de juiste /dev/dsp of /dev/sound of zo aan te geven?
code:
1
2
3
4
5
6
parm:        debug int
parm:        type int
parm:        addr int
parm:        tv_range int array (min = 2, max = 2)
parm:        radio_range int array (min = 2, max = 2)
parm:        pal string

Hier staan de modules die ik heb geladen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Linuxbak:/home/ap# lsmod
Module                  Size  Used by    Tainted: P  
saa7134                49644   0 
tuner                   8676   1  (autoclean)
tda9887                 1440   1  (autoclean)
video-buf               8240   0  (autoclean) [saa7134]
videodev                4096   3  (autoclean) [saa7134]
i2c-core               12992   0  (autoclean) [saa7134 tuner tda9887]
v4l1-compat            10260   0  (autoclean) [saa7134]
v4l2-common             4968   0  (autoclean) [saa7134 v4l1-compat]
NVdriver             1065248  10  (autoclean)
serial                 45568   0  (unused)
lirc_serial             7520   1 
esssolo1               26240   0  (unused)
sb                      7392   1 
sb_lib                 33344   0  [sb]
uart401                 6144   0  [sb_lib]
sound                  55756   1  [sb_lib uart401]
ne2k-pci                5024   1
Wirf schreef op 23 september 2002 @ 23:58:
[...]
mplayer -tv on:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420 -vc rawi420 -npp lb
Bij mij kent hij de driver v4l niet. Of moet ik Mplayer nu weer opnieuw compilen omdat ik nu pas een tv-kaart heb?

[ Voor 0% gewijzigd door aP_ op 24-09-2002 16:27 . Reden: 2 shots toegevoegd ]

Verwijderd

Als je fullscreen wilt, moet je
code:
1
load "v4l"
toevoegen aan de Modules-sectie van je XF86Config-4 file en dan xawtv met de optie -xv opstarten.

edit:
En voor geluid: mixer opstarten, misschien is 't gemute

• aP_
Ik heb ' Load "v4l" ' in mijn XF86Config-4 file gezet.. maar het heeft niets geholpen. (en ja.. het staat in de goede file). Ook die -xv optie geeft niets nieuws....

De line-in is niet gemute... en wat ik ook schuif of doe.. ik krijg maar niets te horen. Gaat dat van die blokjes trouwens weg als die 'Load "v4l" ' het wel doet?

• Wirf
aP_ schreef op 24 september 2002 @ 16:22:
Bij mij kent hij de driver v4l niet. Of moet ik Mplayer nu weer opnieuw compilen omdat ik nu pas een tv-kaart heb?
Dat zit er dik in, of je hebt gewoon een te oude versie...

edit: maar Mplayer is echt af te raden voor het kijken van tv hoor, als je wilt capturen is het een perfect programma, maar tv kijken gaat slecht.

(capturen: mencoder -tv on:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420 -vc rawi420 -npp lb -oac mp3lame -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=1500 -o /tmp/bla.avi (maar dan alleen als je een beetje snelle computer hebt) )

• aP_
Ok... ik draai nu xawtv... maar als ik Television als bron selecteer heb ik geen geluid, maar wel beeld.. Als ik de source op Composite 1 zet, dan heb ik wel geluid, maar geen beeld! De optie van sound (kiezen tussen mono/stereo) is niet meer aanwezig in de opties. (opeens...)

Zou het laden van de v4l module in XF86Config-4 uitmaken voor de kwaliteit van dat beeld van mij in xawtv?
edit:
De fullscreenmodus ziet er nog hetzelfde uit... ik heb gewoon die line toegevoegd in mijn conifg en toen [Ctrl]+[Alt]+[Backspace] gedaan.

Verwijderd

Euh... Het kan natuurlijk ook zijn dat je sound decoder module een beetje brak is. :D.

En die Xv module resulteert in een mooier/beter-reagerend TV-scherm. Kwaliteit is niet zozeer beter, 't is nl. nog steeds dezelfde kaart. ;). Hij gebruikt dan wel (indien beschikbaar) de videokaart om hardwarematig Xv te scalen, en dan krijg je dus 'echt' fullscreen.

edit:
wat geeft 'xvinfo'?

• aP_
dit geeft xvinfo: [klik]
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar na het rebooten (met v4l) zag openoffice er zo uit: [klik]

Heb MPlayer opnieuw gecompiled (nieuwste versie) en dan krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
ap@Linuxbak:~$ mplayer -tv on:driver=v4l:width=768:height=576:outfmt=I420 -vc rawi420 -npp lb 
[KNIP]

Playing TV
Detected TV! ;-)
Selected driver: v4l
 name: Video 4 Linux input
 author: Alex Beregszaszi <alex@naxine.org>
 comment: under development
Selected device: saa7134[0]
 Capabilites: capture tuner overlay clipping frameram 
 Device type: 107
 Supported sizes: 48x32 => 720x576
 Inputs: 4
  0: Television: tuner audio tv camera  (tuner:1, norm:0)
  1: Composite1:  (tuner:0, norm:0)
  2: Composite2:  (tuner:0, norm:0)
  3: S-Video:  (tuner:0, norm:0)
Using input 'Television'
ioctl set tuner failed: Invalid argument
Unable set requested width: 768
ioctl set picture failed: Operation not permitted

• aP_
JAAA!!!!! hij doet het nu helemaal 'goed'!! (op wat kleine development foutjes na. Zie ook edit) :P Beelzebubu heeft me net geholpen op ICQ. Als je ook hetzelfde probleem hebt als ik (Geen geluid op Television, maar wel bij Composite1 enz.), bij een MEDION 5044, dan kun je dat veranderen door ff de source van de saa7134 drivers te editten:

- Open saa7134-cards.c in de installdir met je favoriete editor en zoek naar de string MEDION.
- Dan zie je als het ware dit staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
        [SAA7134_BOARD_MD5044] = {
                name:           "Medion 5044",
                audio_clock:    0x00200000,
                tuner_type:     TUNER_PHILIPS_FM1216ME_MK3,
                gpiomask:       0x6000,
                inputs: {{
                        name: name_tv,
                        vmux: 1,
                        amux: TV,
                        gpio: 0x4000,
                        tv:   1,
                },{
                        name: name_comp1,
                        vmux: 0,
                        amux: LINE2,
                },{
                        name: name_comp2,
                        vmux: 3,
                },{
                        name: name_svideo,
                        vmux: 8,
                }},

- Vervang dan TV (staat achter amux:) met LINE2. Vervang TV dan met LINE2.
- Draai nu "make".
- Zorg er voor dat je die modules die in die dir staan niet meer gebruikt (voor de zekerheid) en draai "./update"
- Als "./update" niet werkt (deed het bij mij ook niet). Doe dan make install. En laadt de modules weer met "modprobe saa7134"

Als het goed is doet je driver het nu wel! (bij mij staat het geluid van de tv ALTIJD aan. Mute werkt niet... en Het volume naar beneden gooien ook niet (in xawtv) Maar als je gewoon de line-in van je geluidskaart mute... dan komt het wel goed.
Veel plezier :P Beelzebubu BEDANKT!!!! _/-\o_ (anderen natuurlijk ook)

edit:
Elke zender is jammergenoeg wel in mono... Terwijl de tvkaart stereo is en de kabel tussen tvkaart en geluidskaart ook links+rechts is. Ook loopt xawtv vast na +/- 10 sec opgenomen te hebben
:/

Verwijderd

Ey, gister zei je nog dat 't niet werkte? :P.

(En toen viel mijn modem weer eens uit, krijg je als je internetconnectie met je familie deelt... En toen pingde ik dus weg... :()

Maargoed, leuk dat 't nu werkt!
Pagina: 1