Toon posts:

Wie beheerd hier grote/middel grote netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En tegen welken problemen loop je aan?

Ik ben nameijk van plan om bij op mijn werk het netwerk compleet te vernieuwen!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoe groot is je netwerk?
Wat wil je precies vernieuwen? De netwerkkaarten/bekabeling, de servers of beide?
Heb je al ideeen wat je wilt gebruiken?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
...en wat gebruik je nu, en waarom wil je vernieuwen? Wat vind je niet goed aan je huidige netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
Het huidige netwerk bestaat uit een bnc kabel en daaraan alemaal 486dx ers, nou mogen die nog wel blijven bestaan maar er moet dus ook nog een "highteck gedeelte bij komen, dus met internet, het is voor de radio/tv redactie dus ze moeten er eigelijk alles mee kunnen, ik dacht dat er eigenlijk allen nog een gateway bij moet komen voor het internet en een hub met daaraan ook een bnc aansluiting, of kan ik gewoon beter een 2e netwerk kaart in de server gebruiken?

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:49
486dx????? is nie errug snel!
maar eh... hoeveel pc's zitten erop het netwerk, en wat voor server staat er??

5564

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Over hoeveel machines hebben we het hier ? welk protocol gebruik je ? wat is je budget ?

Als je geld zat hebt ram je er een paar Cisco switches in en alles 100Mb full duplex (al zullen je dcjes zich daar flink in verslikken dus die zou ik maar op 10mb houden) voordeel van die zwitch is dat je dx-jes het minder druk hebben omdat ze alleen verkeer voor zichzelf en broadasts moeten verwerken en niet al het verkeer op het lan.

geef me wat meer specs dan kan ik wat voor je bedenken..

IP Rocks

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
Ikke.

ongeveer 600 NT4 Workstations
9 win2k servers
7 NT 4 Servers Machines
23 Win2k profesional
ongveer 125 cisco routers
ongeveer 20 3com routers

Maar even over je vraag ik heb vroeger wel migratie projecten gedaan van win 3.11 clients met os/2 servers naar NT4 clients en NT Servers. Hier volgen wat tips.
1 Ga op 1 netwerk protocol draaien (tcp/ip)
2 Maak hiervoor een IP nummerplan.
3 Maak gebruik van en DHCP server voor je clients
4 Zorg dat je geleidelijk van je BNC netwerk afbouwd.
5 Zorg dat er een minstens een 100 MB switch tussen je nieuwe servers komt te zitten
6 kan zo nog wel even doorgaan je zal zelf wat meer info over wat je wil en wat je heb moeten geven. In principe zijn de mogelijkheden legio.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02
Als het alleen voor een internet aansluiting is (en de netwerksnelheid is nog voldoende) gewoon een tweede netwerkkaart met gateway software gebruiken.

Ik begrijp dat te radio/tv redactie op een apart segment komen te zitten? Dan direct een 10/100 switching hub (of nog beter, een switch) aanschaffen, hier een 10Mbit hub aanhangen met BNC aansluiting voor het oude netwerk, en UTP/STP bekabeling aanleggen voor de radio/TV redactie.

Verwijderd

Nou, kijk, een groot netwerk beheer je dus nooit alleen.. (tenminste, hangt van jouw definitie van groot af)

Bij mij was dat dus:
* 1000 NT4 workstations
* 100 win98se doosjes
* +/- 75 NT4 servers
* 10 win2k pro servertjes
* 20 Sun Microsystems

Das toch wel redelijk groot.. :) En dan was het hele zaakje door Cisco siwtchjes geswitched op 100mbit... Met hier en daar een routertje.

Ik hoop enkel wel voor je dat je DX'jes (bestonden die dingen nog dan?!:)) PCIsloten hebben, anders kun je 100mbit wel shaken! Dat houdt je ISAbus namelijk niet bij.. ;)

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het wel verstandig is om over te gaan naar 100mbit in jouw geval.... Kun je niet beter eerst zorgen dat die supersnelle DX-dingen worden vervangen door multimedia pc's ?!
Pagina: 1