Toon posts:

Lastige ligging van computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik moet 4 computers aan elkaar aansluiten, zodat ze kunnen communiceren met elkaar. Ook moeten ze alle 4 op internet kunnen zonder dat er altijd 1 aan hoeft te staan.

Als ik de faqs goed begreep, moet ik een hub (of een switch) aanschaffen voor de onderlinge comminicatie en een router om op internet te komen. Vanaf de computers moet een utp kabel lopen naar de hub, vanaf de hub moet een kabel (wat voor?) lopen naar de router en vanaf de router moet een kabel lopen naar mijn adsl aansluiting. (Ik heb een aantal dingen aangenomen, correct me if i'm wrong pease...)

Maar nu komt het:
De computers zijn nogal -vervelend- opgesteld.
De telefoonaansluiting (adsl) is aan een kant van het huis.
Computer 1 staat boven en er loopt een kabel vanaf de netwerkkaart naar de modem en daarvandaan naar de telefoonaansluiting.
Computer 2 staat beneden, maar compleet aan de andere kant van het huis dan de telefoonaansluiting.
Computer 3 staat een kamer verder dan computer 2.
Computer 4 staat in een schuurtje, ongeveer 100 meter verderop (niet aan de kant van de telefoonaansluiting, maar aan de kant van computer 2 en 3). Kabels worden een beetje lastig, dus wat heb ik dan nodig voor een wireless netwerk? Als het erg duur is zal ik toch kabels moeten leggen.

Hoe kan ik deze 4 computers het beste aansluiten?

Alvast bedankt!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

er zijn ook kant en klare routers te koop, die wat zuiniger mee energie omgaan dan complete computer.
wireless indien je de transmissie kunt encrypten is wel aardige oplossing.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25

ripexx

bibs

Ligt eraan wat je bdget is en wat je duur vindt. Er zijn leuke wireless routers te verkreigen, en dan hoef je nog maar 4 wireless netwerkkaarten aan te schaffen. Ook is je hub dan niet meer nodig.

Voorbeeldje wireless:
Wireless router iets van 200 euro
4 * W-nic a 50 euro

Voorbeeldje fysiek:
Router 100 euro's
hub/switch 40 euro,s
4 maal nic a 10 euro
plus veel kabel en tools

Check ook ff de pricewatch van tweakers.net

buit is binnen sukkel

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
waar krijg je een wireless nic voor 50 euro? in de pw begint het bij 69 (pcmcia dan, die pci adapters moet je meestal nog een pcmcia kaartje in stoppen...)

Maak je eigen poll

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Wat ik zou doen.

Zok een router met een ingebouwde hub/switch (je hebt ze met 4 utp poorten dus perfect voor jouw situatie)

Je hebt nu je ADSL/MXStream doos bij je telefoon aansluiting liggen. Ik weet niet of je het liefste hebt dat daar nog een kastje bij komt en dat daar dus 4 kabels naar toe moeten lopen. Het lijkt me dan een volle boel worden.

Misschien het beste om dan je router op te stellen bij computer 2 of 3 en vandaar 1 UTP kabel trekken naar je MXStream/ADSL modem en en dan de andere computers voorzien van een utp kabel en deze naar de router leiden.

Je hebt het over computer 4 die in een schuur 100m verder staat. utp5 heeft een maximale lengte van 150 meter. Dus met je 100 meter zit je daar binnen. Zorg er wel voor als je de kabel trekt dat je hem wel plaatst in een stevig omhulsel. en op een plek waar je niet gaat spitten :D

En een router met ingebouwde switch is er van rond de 100 euro's

Wireless is ook een optie maar is duurder, en de afstand tot computer 4 ou kunnen storen (heb geen ervaring met wireless dus hou me daar verder niet aan)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Mja, Ripexx heeft het vrij aardig in de gaten...
Je hebt Multiport routers, kosten ca. 100 Euro. Dat spaart een Hub of Switch uit!
4 Netwerkkaartjes, prijs hangt af van merk, vanaf 10 Euro per stuk. Zelf neem ik het liefst 3com. Deze zijn weliswaar duurder, maar enorm stabiel en hebben relatief weinig last van storing.
Een heleboel kabels? Bull!
4 stuks zouden moeten voldoen:
4* router naar PC's.

100m is een te grote afstand voor UTP bekabeling, er zal een booster tussen moeten (signaal moet worden versterkt)...Prijs hiervan weet ik niet. Passief hubje wil nog wel eens werken...

Een hoop tools? Zoals?
That's all...

We have just one world, but we live in different ones...

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Nulnulnix schreef op 19 september 2002 @ 18:07:
100m is een te grote afstand voor UTP bekabeling, er zal een booster tussen moeten (signaal moet worden versterkt)...Prijs hiervan weet ik niet. Passief hubje wil nog wel eens werken...
utp specificatie is tot 100 meter, dus het zou kunnen werken (in theorie). in de praktijk hangt het af van je bekabeling en of er veel storing is. alleen is "ff uitproberen" nogal kostbaar...

Maak je eigen poll

Pagina: 1