Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Automatische uitschakeling randapparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 18:43
Ik ben bezig met het maken van een stopcontact dat automatisch inschakelt als ik mijn computer aanzet en vertraagd weer uitschakeld als ik mijn computer uitzet. Dat vind ik handig voor mijn speakertjes+versterkers+externe zip+lampje+andere troep. Nu moet ik daar allemaal aan denken en vergeet ik regelmatig iets. Met deze schakeling wil ik gewoon weg kunnen lopen. Hij moet vertraagd uitschakelen, zodat ik niet meteen in het donker zit en alle apparaten de kans krijgen om de power-out status van de computer te herkennen en daarna te handelen (disc eruit, etc)

Het relais dat ik wil gebruiken gebruikt ongeveer 1A bij 12Volt. De externe voeding wil ik in het geschakelde stopcontact stoppen, zodat die uitgaat als het relais afvalt.

De transisitor is een BD235, maar ik weet de waardes van de R en de C niet! Zou iemand mij daarbij kunnen helpen (met formules of zo) ik weet namelijk niet welke stroom er moet gaan lopen door de gate van de transistor om het mogelijk te maken om die 1A van de Collector naar de Emitter te krijgen. Bovendien wil ik dat de vertraging zo'n 10 - 20 seconden bedraagt (hoeft niet heel exact). Maar hoe groot moet C dan zijn?

Het schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/2a220out.jpg

Verwijderd

Sowieso moet je een PNP tor gebruiken in deze setup.... nu gaat de spanning over het relais zakken samen met de ontladende C... en ik neem aan dat je een plotselinge drop wil hebben van die spanning...

Daarna heb je een drop nodig van 0,7 volt om de tor te laten sperren... Het is zeer de vraag hoe groot alles moet zijn, de weerstand naar de basis van de tor is niet zozeer timing-bepalend, De Rin van de uitgeschakelde 12V voeding wel... Als die oneindig is, dan zul je parallel aan de PC voeding toch een ontlaad weerstand moeten opnemen, die zou ik dan als instelpot kiezen, dan kun je de afvaltijd zelf instellen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Persoonlijk zou ik kiezen voor de volgende oplossing: Een 12V relais die direct wordt gevoed door de spanning van een gameport. Het relais zou ik vervolgens inbouwen in zo'n cheap-ass verdeeldoos met schakelaar, maar dan met het relais op de plek van de schakelaar. Op die manier heb je een verdeeldoos die aan en uit schakelt met de PC (helaas niet vertraagd) zonder dat je daar massa's externe componenten zoals voeding e.d. voor nodig hebt. En natuurlijk zit het meteen netjes ingebouwd.

• grizzlybear
Dat vertraagd uitschakelen is juist de must! Dat andere heb ik allang, maar dat levert met sommige hardware (ZIP) en het lampje wat problemen op. Ook mijn printer is er niet blij mee!

Ik zal wel gaan experimenteren met elko waardes en met de waarde van de weerstand (potmeter)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Owkee, dat had ik nog niet helemaal gevat :)

Ik vraag me alleen af of die condensator zich niet direct ontlaad als de spanning op de PC wegvalt. Zou daar geen diode tussen moeten?

Verwijderd

AcouSE schreef op 19 september 2002 @ 15:20:
Owkee, dat had ik nog niet helemaal gevat :)

Ik vraag me alleen af of die condensator zich niet direct ontlaad als de spanning op de PC wegvalt. Zou daar geen diode tussen moeten?
Als de voeding een hoge Rin heeft na uitschakeling niet! Maar juist die Rin is het timing kritische deel in deze schakeling, dus dat zou eerst bepaald moeten worden... Via een diode en dan een "gesimuleerde last" m.b.v een lastweerstandje kan dan een oplossing zijn (Als de Rin vande Pc voeding na uitschakeling te laag blijkt)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb wel een oplossing voor je, moet je me ff mailen, ik kan vanuit hier niks uploaden: ralph.willekesNOSPAM@planet.nl (zonder NOSPAM)

Iemand anders met upload space mag ook reageren... :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Check your mail...
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 15:23:
[...]

Als de voeding een hoge Rin heeft na uitschakeling niet! Maar juist die Rin is het timing kritische deel in deze schakeling, dus dat zou eerst bepaald moeten worden... Via een diode en dan een "gesimuleerde last" m.b.v een lastweerstandje kan dan een oplossing zijn (Als de Rin vande Pc voeding na uitschakeling te laag blijkt)
Alle aangesloten apperatuur (HD, CD, FDD, MB, etc) staat hoogstwaarschijnlijk parallel aan de +12V die hier getekend is, dus die trekken meteen die condensator leeg...

• grizzlybear
Mailtje is verstuurd!

En er is alweer een mailtje terug!

Ik zet wel even een diode aan het begin van dat schema, maar daar ging het met niet om. Ik wilde graag dat iemand wist hoe de R en de C te berekenen. Ik ga er dit weekend wel mee experimenteren, maar met echte formules is leuker en natuurlijk 8)

Het schema van Ralph:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/aan_uit.gif

• grizzlybear
Hmmm... enige nadeel van dit schema is dat er altijd stroom door de tor loopt, in mijn schema zou, als de computer aan staat, de tor niet geleiden, omdat er dan makkelijker stroom loopt vanaf de computervoeding naar het relais dan door de weerstand + tor. Of heb ik het nou helemaal mis (kan natuurlijk makkelijk!)

Verwijderd

grizzlybear schreef op 19 september 2002 @ 15:34:
Mailtje is verstuurd!

En er is alweer een mailtje terug!

Ik zet wel even een diode aan het begin van dat schema, maar daar ging het met niet om. Ik wilde graag dat iemand wist hoe de R en de C te berekenen. Ik ga er dit weekend wel mee experimenteren, maar met echte formules is leuker en natuurlijk 8)

Het schema van Ralph:

[afbeelding]
Ahhhh... ook gelijk de NPN tor goed geplaatst 8)

Er moet nog wel parallel aan de elco een weerstand komen. Deze zal de elco ontladen als de PC voeding wegvalt. En juist DIE R/C combinatie zal de "nabrandtijd" bepalen!

Verwijderd

AcouSE schreef op 19 september 2002 @ 15:33:
Check your mail...

[...]

Alle aangesloten apperatuur (HD, CD, FDD, MB, etc) staat hoogstwaarschijnlijk parallel aan de +12V die hier getekend is, dus die trekken meteen die condensator leeg...
Ja zit er dik in ja.... Diode dus :P

Verwijderd

Je kunt ook een master/slave schakeling maken, ik heb toevallig die elektuur thuis ligge, ik zal straks het schema inscannen en posten.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

gilseboer: elektuur-artikelen zijn copyrighted. Als je ze hier plaatst levert je dat een OW op!

[user-mode]
Ik mis ook een vrijloopdiode parallel aan het relais. Anders is het mogelijk dat je tor kapot gaat.

• grizzlybear
Hmm... AcouSE, misschien kun jij dan effe een schema maken, je hebt erg mooie ideeen en weet hoe het moet. Zou je dat willen doen, dan leer ik er nog wat van en misschien anderen ook, die iets soortgelijks willen doen.

edit:

Ok... dan maar niet

• Benadski
idd. die vrijloopdiode is noodzakelijk, was ik ff vergeten... |:(

En die weerstand parallel aan die C kan er ook idd. bij, maar hoeft denk ik niet. Die tor zal die C wel ontladen, het is geen FET toch? Alleen je berekening zal wat ingewikkelder worden (kan er ook niet zo snel opkomen)...

Verwijderd

Benadski schreef op 19 september 2002 @ 16:04:
idd. die vrijloopdiode is noodzakelijk, was ik ff vergeten... |:(

En die weerstand parallel aan die C kan er ook idd. bij, maar hoeft denk ik niet. Die tor zal die C wel ontladen, het is geen FET toch? Alleen je berekening zal wat ingewikkelder worden (kan er ook niet zo snel opkomen)...
Dat kan nog wel eens vies tegenvallen... Een beetje transistor heeft een beta van 300 of meer... oftewel je ziet maar 1/300ste van de schakelstroom in de basis terug... Tja een kleinere C lost dat probleem natuurljik weer op :P

Maar in principe mag je NOOIT designen op de beta van een transistor, omdat dat ongewenste effecten heeft als je de tor vervangt en ook temperatuurs invloeden gaan dan erg meespelen in je nabrandtijd... Beter om die extra weerstand te nemen denk ik... Zorg dat er 10x zoveel stroom door die weerstand loopt als dat er door de basis zou lopen, dan mag je die hele basis vergeten in je brekening... veeeeeeel prettiger :P

• grizzlybear
Heeft er iemand nu verstand van de berekening met die extra weerstand en de vrijloop diode, want dit zijn dingen die ik niet wilde weten, rekenen...

Maar het zal inderdaad wel een moeilijke worden, want ik kon niet echt veel vinden hierover. Toch is dit een simpele schakeling die berekenbaar(?) zou moeten zijn!

Dus iemand met "echt" verstand van electronica-berekeningen kom maar op...

• Benadski
Dubbelpost...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/relais.png

Zo zou ik hem doen, maar nu ik --EasY--s post lees, zou ik ook een extra weerstand nemen, parallel aan C1. De grootte van die weerstand zou ik gewoon proefondervindelijk bepalen. Voor de vrijloopdiode neem je gewoon een willekeurige diode.

Verwijderd

Benadski schreef op 19 september 2002 @ 16:12:
Ja, OK, maar of het nou 10 of 15 seconden duurt maakt denk ik ook niet uit.

't iig wel noodzakelijk als de timing echt constant moet zijn, en dan kan je het misschien nog beter door een FET laten sturen, de gate daarvan zal dan helemaal weinig invloed hebben.
Kan ook nog, maar dan krijg je weer een ander probleem, want een transistor schakelt heel rap als je de basis rond de 0.7V brengt... een FET is meer een spanningsvolger, en dan moet je weer met schmitt-triggers of een comparator aan de gang.

Verwijderd

grizzlybear schreef op 19 september 2002 @ 16:12:
Heeft er iemand nu verstand van de berekening met die extra weerstand en de vrijloop diode, want dit zijn dingen die ik niet wilde weten, rekenen...

Maar het zal inderdaad wel een moeilijke worden, want ik kon niet echt veel vinden hierover. Toch is dit een simpele schakeling die berekenbaar(?) zou moeten zijn!

Dus iemand met "echt" verstand van electronica-berekeningen kom maar op...
uhmmmmmm

Voor de ordegrootte, zonder rekening te houden met de stroom door de basis van die transistor (gebruik de 10x regel van een paar posts terug!) dan kom je aardig in de buurt met

T = 1 / sqrt(R.C)

In je voorbeeld had je 1uF, neem je dan voor de weerstand parallel aan de elco b.v. 10K, dan kom je uit op T = 10 [sec]. Dus in die ordergrootte moet je denken volgens mij.

• grizzlybear
Bedankt voor het schema en deze diode, dan kan ik dit weekend aan de gang! Ik zal het eerst proberen te berekenen, dan testen en kijken of het allemaal klopt!

Allemaal bedankt! Als er nog iemand leuke ideeen heeft, laat dan maar weten. Trouwens, in plaats van de BD239 wil ik toch de BD235 gebruiken. Dat maakt toch niet uit he?

• Benadski
Ja, OK, maar of het nou 10 of 15 seconden duurt maakt denk ik ook niet uit.

't iig wel noodzakelijk als de timing echt constant moet zijn, en dan kan je het misschien nog beter door een FET laten sturen, de gate daarvan zal dan helemaal weinig invloed hebben.

EDIT:

Formule ontladen condensator: Et=Emax*exp(-t/RC)

Et = eindspanning (+/- 0,7V)

Emax = 12V

R, t en C spreken voor zich denk ik. (Wel in Farads en Ohm nemen)

Zo goed? :)

Verwijderd

Nog een verbetering op de bovenstaande schema's (mijn schema heeft geen waardes , dus overnemen van hierboven)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freek999/got/power.jpg

Er zijn nu 3 diodes er bij gekomen:

Leuke van de toevoegingen is dat je de adapter(+12V adapter) ook op de uitschakelstekkerdoos kunt zetten! (als alles uit is dan is ook alles uit!)

D4 voor het relais (om uitschakelpieken van het relais op te vangen)

D3 zorgt ervoor dat als er geen spanning op de uitschakelstekkerdoos staat het relais toch aktief kan zijn. Nodig tijden het opstarten, de uitschakelstekkerdoos heeft geen spanning!

D2 zorgt er nu voor dat zodra uitschakelstekkerdoos spanning heeft de +12V adapter het werk overneemt. D2 zorgt er ook voor dat die +12V van de adapter niet de 12 volt van je PC gaat voeden.

Ben je bang dat als er een kortsluiting optreedt met D3 en D2 je PC uitfikt, dan kun je ook 2 diodes in serie zetten in plaats van D3 en/of 2 diodes in serie zetten in plaats van D2.

(Er is een kans dat de spanning van de +12V adapter niet hoog genoeg is en dat het relais tijdens normaal gebruikt door de +12V_PC gevoedt blijft, wil je dit niet, dan moet je een paar extra diodes in serie zetten met D3.

Is iets onduidelijk of heb je vragen, dan kun je me op me e-mail bereiken (of natuurlijk hier posten :) )

PS voor D2, D3, D4 een 1N4001 (die laatste 1 mag ook 1,2,3,4,5,6,7 zijn) gebruiken, zijn zwaardere diodes dan een 1n4148.

Verwijderd

Jonge jonge jonge, die elco ontlaadt zich in één keer over de BE-diode van de tor.
Moet toch met iets beters komen.

Als het met een dergelijke simpele schakeling moet, neem dan iig een darlington om te voorkomen dat je een heeeeeel grote elco nodig hebt.

Verwijderd

AcouSE schreef op 19 September 2002 @ 15:57:
gilseboer: elektuur-artikelen zijn copyrighted. Als je ze hier plaatst levert je dat een OW op!
klopt, maar dan voor NIET comerciele doeleinde, dus jullie mogen best allemaal een printje solderen van dit schema:

Modbreak: copyrighted materiaal

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 20-09-2002 07:57 ]

Verwijderd

kon 't niet wat groter?
Kan 't wat moeilijk lezen.

En dan nog op z'n kop ook....

'k zie hier ook geen tijdsvertraging in zitten btw.

Verwijderd

:( Heel erg leuk die schakeling, maar een belangrijke opmerking :(

Ben je een beginneling wat betreft elektronica (of zelfs al een beetje gevorderd) of heb je er geen verstand van:

:( BEGIN DAN NOOIT AAN DEZE SCHAKELING, DOE JE HET NIET GOED DAN IS HET LEVENSGEVAARLIJK, DIT IS EEN SCHAKELING WAAR OVERAL OP IEDER COMPONENT 220 VOLT STAAT. :(

Het origineel van Elektuur is ook metbehulp van een printplaat gemaakt (dus een proffesioneel PCB ontwerp ! ) , dus niet op een experimenteer printje.

Wil je het toch maken, kijk dan of je de printplaat kunt krijgen bij Elektuur!

PS informatie over Elektuur is niet als reklame bedoelt, maar om er voor te zorgen dat het zo veilig mogelijk wordt.

Andere opmerking: Dit ontwerp heeft geen vertraging, maar werkt op het principe van dat als de stroom die gebruikt wordt door de master onder een bepaald niveau komt, de slave uitgeschakeld wordt.

• grizzlybear
Mr Gekkie heeft tenminste goed commentaar, dat vind ik fijn! Nu kan ik tenminste verantwoord prutsen!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

gilseboer: bij deze heb je een waarschuwing te pakken: mail volgt in de loop van vandaag.

Verwijderd

laat ik nou net gister een een boekje gelzen hebbe waar zoiets instond ze deden dat via de paralele poort daar stond blijkbaar altijd als de computer aanstond 5 v op en als je daar nou een relaitje op aansluit die een stekkerdoos schakelt is keesie klaar :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou niet de parallele- maar de gamepoort gebruiken, daar kan je namelijk wat meer stroom uit trekken (en 5V relais zijn wat lasig te vinden, 12v is veel makkelijker).

Verwijderd

AcouSE schreef op 20 september 2002 @ 10:15:
Ik zou niet de parallele- maar de gamepoort gebruiken, daar kan je namelijk wat meer stroom uit trekken (en 5V relais zijn wat lasig te vinden, 12v is veel makkelijker).
Gamepoort is ook alleen 5V... Wel genoeg power om een (klein) relais te schakelen, maar ook niet zwaarder dan een 1A relais denk ik hoor (1A schakelstroom dan, niet de spoelstroom)! Dus echt een oplossing is dat ook niet. Een externe voeding heb je al snel nodig... Of je moet iets leuks doen met een bekerelco en een bistabiel relais ofzo :*)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:48:
[...]

Gamepoort is ook alleen 5V...
[..]

Kuch, uhm.... Ja, dat wist ik natuurlijk wel, ik wou jullie gewoon ff testen :)

Verwijderd

AcouSE schreef op 20 september 2002 @ 11:51:

[...]

Kuch, uhm.... Ja, dat wist ik natuurlijk wel, ik wou jullie gewoon ff testen :)
hahahaah LOL :P
Pagina: 1