Probs met WD 100GB 8mb cache hdd

Pagina: 1
Acties:

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb nu al een tijdje deze schijf en ik heb een paar problemen. In mijn systeem zit ook een Terratec DMX 24/96 en als ik een filmpje/mp3tje afspeel en de hdd is bezig (om te laden) klinkt er gekraak, maar ook tijdens het spelen van is de hdd soms veel bezig en komt er weer gekraak en word alles vertraagd.
Ik heb vaak een hoge cpu belasting, maar ik heb bijna niks in mn system tray er zijn geen dingen extra opgestart enz. Dit is dus heel vervelend.
Dit zou een snelle schijf moeten zijn maar mn 20 GB IBM Hdd is velen malen sneller.
Ook met kopieren, zou het kunnen dat je een tool moet gebruiken om die 8 mb cache aan te sturen.
Ook met kopieren/rippen/burnen en andere cd-rom mogelijkheden lijkt het alsof de hdd de kopiersnelheid van de cd-rom niet kan bijhouden

Ik draai WinXP 2600, 512 mb DDR CL2, 100GB WD 8mb cache en dus die Terratec DMX 24/96

I got a problem-solver and its name is revolver

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Weet je zeker dat je je DMA aan hebt staan?

webOS all the way!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoge CPU belasting duidt inderdaad op uitgeschakelde DMA. Check verder ook eens de OM FAQ over langzame IDE configs en vage HDD's :)

• Dethroned
En hoe kan je dat controleren in WinXP, want ik zie het niet bij eigenschappen staan. Tevens staat vermeld dat de schijfcache volgens windows wel is ingeschakeld. BTW ik gebruik NTFS, denk niet dat dat iets uitmaakt. En ik heb gekeken naar de FAQ, heb ook verschillende kabels geprobeerd met pins enz en als ik hem op cable select zet dat maakt dat ook geen verschil

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Controleren en instellen doe je via de BIOS. In Windows moet je in apparaatbeheer onder IDE en SCSI controllers kijken en in sommige gevallen gewoon onder de harddisks :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Je kunt ook de drive fitness test van IBM gebuiken (te downen) van de IBM website. Die geeft aan in welke mode de HDD loopt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Dethroned
en kan je het met dat programma dan ook wiijzigen ?

• Dethroned
en waar kan ik die tool vinden want als ik op ibm.com kijk en ik ga daar "drive fitness test" of andere varianten intik kom ik nergens

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dethroned schreef op 19 september 2002 @ 15:19:
en waar kan ik die tool vinden want als ik op ibm.com kijk en ik ga daar "drive fitness test" of andere varianten intik kom ik nergens

Kijk even in de faq...

Verwijderd

Ik heb dit ook met een terratec 6fire 24/96 en 2 seagate hdds. Bij mij hielp de via latency patch

• Dethroned
Nou ik heb hem net geinstalleerd maar het hielp niet, wel jammer.

Pagina: 1