Toon posts:

[NT4.0 server] OS verplaatsen naar andere disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik zal eerst de situatie ff kort schetsen.

Bedrijf met 120 Man.

4 servers, genoemd server1 t/m 4

server 1 = terminal server voor citrix en BDC
server 2 = terminal server voor citrix en BDC
server 3 = database server
server 4 = PDC/Printserver/RAS server/VPN server/ DHCP server/ database server.

het probleem zit hem in server 4.

Deze bestaat uit:

dual proc.
512MB geheugen.
vid.kaartje
3com netwerkkaartje
Mylex Acceleraid 170, met daarin 3x8GB schijven in RAID 5 formatie

Het probleem is dus dat ik 1 logical disk heb, met daarop 2 partities.

een c partitie voor het OS (windows NT4.0 server sp6a) (4GB)
en een D paritie voor de DATA. (12GB)

Nou heb ik van 2 dingen last:

schijven zijn oud en instabiel
te weinig ruimte op de D partitie.

Nou heb ik het volgende gekocht:

3xSCSI 10Krpm 18.4 GB schijven
2xIDE 7200rpm 20GB schijven.

Ik wil de 2 IDE schijven gaan mirrorer voor het OS,
en de 3 SCSI schijven in een RAID 5 formatie hangen (=3*18-18=36GB voor de D-Schijf strax)

Ik wil ff geen discussie over hoe ik wel/niet de schijven moet definieeren.

Nou het echte probleem.

Omdat momenteel het OS op de c partitie staat van de RAID 5, kan ik hier GEEN ghost image van draaien.
Ik heb te weinig tijd om de server opnieuw te configgen.

Ik moet dus zorgen, dat het OS (C partitie) van de RAID naar die IDE schijf komt.

Hoe doe ik dat

Ghost wil niet.

Ik heb wel Arcserve enterprise met alle licenties.

Ik heb 3 floppies gemaakt (winnt32.exe) en deze werden door de disaster recovery progje gewijzigt, en er werd 1 nieuw floppy gemaakt.
Tevens een volledige backup gemaakt van de C-schijf incl. registry.

Is het nou zo, dat als ik de IDE schijf erin hang, met een partitie van 4 GB.
En ik koppel de SCSI kabel af, waar de huidige RAID set achterhan0t.
Vervolgens boot ik van de gemodificeerde NT opstart floppy's.

Kan ik dan op een gegeven moment de gehele tape terug lezen op m'n nieuwe IDE schijf?

Waarna ik een nieuwe raid set definieer met de nieuwe schijven, en vervolgens de data van de oude D schijf, terug schiet op de nieuwe D schijf?

ik hoop dat het zo duidelijk is

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Heel verhaal gelezen :P

Paar kleine vraagjes
- Er zit al een RAID IDE controller in :?
- Werkt de IDE RAID al onder NT4 :? (en voor zekerheid SP6a opnieuw losgelaten)

Als je deze vragen met ja kan beantwoorden :)

Dan zal die tape terugzetten ook wel lukken als je een nieuwe tape gebruikt heb met verify on voor de zekerheid ;)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 08:40

roush

Trust no 1

Sterker nog, zit er ook een scsi-raidkaart in ?
Anders kan je toch een Windows98-bootflop timmeren, met de scsi-driver van de kaart daarop ? Dan kan je alsnog een ghost trekken naar een ide-schijf.
Probleem zal alleen zijn dat een op scsi geinstalleerde NT-versie niet direct op IDE draait. Daarvoor moet je eerst de boot.ini aanpassen.

Sorry, ff te snel gereageerd, vergeet de eerste zin 8)7

• NetWorker
  • Laatst online: 20-09 18:37
1. Backup maken huidig systeem.
2. Aansluiten en installeren Windows NT op nieuwe schijf.
3. Restoren systeem data (=complete C: schijf) naar nieuwe operating systeem, inclusief registry etc. EXCLUSIEF de boot.ini, ntdetect.com en ntldr.sys
4. Reboot systeem en je draait de 'oude'-omgeving op nieuwe schijven.

:*)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:58
denk dat je gewoon een disaster recovery van arcserve kan doen.
Het voordeel is, dat je altijd binnen "no-time" weer terug kan naar je oude situatie door de schijven weer terug te plaatsen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Riemer Reinalda schreef op 19 september 2002 @ 15:15:

Paar kleine vraagjes
nee, ik weet ook nog niet precies of ik wel ga mirroren, of gewoon een "hot-copy" in de data kluis leg, maar niet echt interesant voor m'n vraag denk ik

Dan zal die tape terugzetten ook wel lukken als je een nieuwe tape gebruikt heb met verify on voor de zekerheid ;)
ik wil gewoon van de SCSI raid, naar een gewone IDE schijf, die op het mobo is aangesloten.

Wat ik nou eigenlijk wil weten, is WAT doet arcserve disaster recovery nou als ik opstart met die floppen?

Verwijderd

Topicstarter
Riemer Reinalda schreef op 19 september 2002 @ 15:15:

Paar kleine vraagjes
nee, ik weet ook nog niet precies of ik wel ga mirroren, of gewoon een "hot-copy" in de data kluis leg, maar niet echt interesant voor m'n vraag denk ik

ik wil gewoon van de SCSI raid, naar een gewone IDE schijf, die op het mobo is aangesloten.

Wat ik nou eigenlijk wil weten, is WAT doet arcserve disaster recovery nou als ik opstart met die floppen?
Remc0 schreef op 19 september 2002 @ 15:28:
denk dat je gewoon een disaster recovery van arcserve kan doen.
Het voordeel is, dat je altijd binnen "no-time" weer terug kan naar je oude situatie door de schijven weer terug te plaatsen.
da's dus een beetje het punt, ik DENK het ook wel, maar ALS het niet goed gaat, heb ik natuurlijk een zeer VET probleem. Ik moet het zeker weten.

maar je hebt wel gelijk dat ik zo weer terug kan naar de oude situati, door m'n scsi kabeltje weer aan te sluiten

Verwijderd

Topicstarter
NetWorker schreef op 19 september 2002 @ 15:23:
1. Backup maken huidig systeem.
2. Aansluiten en installeren Windows NT op nieuwe schijf.
3. Restoren systeem data (=complete C: schijf) naar nieuwe operating systeem, inclusief registry etc. EXCLUSIEF de boot.ini, ntdetect.com en ntldr.sys
4. Reboot systeem en je draait de 'oude'-omgeving op nieuwe schijven.

:*)
ff kort gezegt

ik maak een volledige backup dmv arcserve van m'n hele c schijf, incl. system state etc.

vervolgens pleur ik de ide schijf erin
hierop installeer ik NT4.0 server op een 4GB partitie
ik installeer arcserve weer, en restore m'n c schijf incl. registry
that's it?
al m'n software is dan ook weer geinstalleerd?
en moet ik zelf de boot.ini etc. excluden, of doet tie dat automatisch?

Verwijderd

dat je geen ghost van een raid config kan trekken is logisch... dat kan nooit.

een backup maken op tape en die terugrollen lijkt mij de enige oplossing... (zonder disaster recovery aangezien je de config van je server gaat wijzigen aka dat heeft geen zin).

wil je nog een rollback hebben zou ik gelijk voor een andere raidcontroller gaan.

edit: zoals hierboven idd. alleen je moet wel een paralelle install van windows (+backupprog) maken... je kan namelijk niet je backupterugrollen op een draaiend os... (dus install winnt op c:\wintemp\ oid)
je hoeft je boot.ini niet te excluden... als je maar controleert of die goed staat na restore... zie boot.ini op support.microsoft.com

• NetWorker
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 16:57:

edit: zoals hierboven idd. alleen je moet wel een paralelle install van windows (+backupprog) maken... je kan namelijk niet je backupterugrollen op een draaiend os... (dus install winnt op c:\wintemp\ oid)
je hoeft je boot.ini niet te excluden... als je maar controleert of die goed staat na restore... zie boot.ini op support.microsoft.com
Een paralle install is niet nodig. NB: De bestanden welke in gebruik zijn worden na een reboot vanzelf overschreven/vervangen. Je zult zien dat dit dus wel degelijk kan. Let er wel op dat de versie die je installeert kaal is. (Dus geen overbodige opties/extra's installeren) want deze worden toch weer overschreven door de 'oude' situatie.

Zorg er tevens voor dat je eerst Arcserve en daarna nogmaals SP6a installeert (vanwege dll's etc).

Laat WEL de boot.ini staan (overschrijf deze dus niet). Je hebt namelijk nu een IDE ipv SCSI situatie en daarin verschilt de boot.ini namelijk.

Probeer maar ... anders kan dit ook gewoon met de standaard backup-software van NT zelf (ntbackup). Zorg er tevens voor dat nutteloze / draaiende services uit staan vanwege openstaande bestanden welke mogelik problemen veroorzaken.

Lukt echt ... al meerdere malen in produktie omgevingen (> 120 servers) gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
okay mensen, ik ga een poging doen.

Dus de floppy's van arcserve disaster recovery gaan niet werken? omdat ik van RAID naar IDE wil?

[edit]

ik draai een volledige backup dmv arserve van m'n C D en registry, incl. verificatie.

ik installeer NT4.0 server incl. SP6a op de ide schijf
ik installeer arcserve weer
ik installeer sp6a weer
ik doe een volledige restory, EXCLUSIEF de boot.ini.
Hoef ik niet meer bestanden te excluden?

• NetWorker
NetWorker schreef op 19 september 2002 @ 15:23:
Dus deze drie bestanden.

Nogmaals suc6.
Laat maar weten of je tegen problemen aanloopt.

• NetWorker
En nu hoor ik al een hele dag niets meer ??? Is het je nu gelukt of niet? Of ben je nog steeds bezig?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het met arcserve geprobeert, maar werkt niet echt

ik draai nou een volledige backup incl. verify van c & D & local register.

IDE schijf is nou ge-installeerd met alles erop en dran, dus alleen teruglezen excl. die 3 bestanden.

Zal wel morgen worden, de tape loopt een paar uur.

ppl. tnx so far

Verwijderd

Topicstarter
okay, het is gelukt.

Gewoon met NTbackup.exe

volledige backup maken van je C & D incl. local registry en een verify.

Daarna NT4.0 installeren en je tape software, en daarna gewoon de hele mak terug lezen behalve de 3 hier boven genoemde bestanden!.

ppl bedankt voor de medewerking!

• NetWorker
Geen dank. Hopelijk zijn anderen hier (direct / indirect) ook mee geholpen.
Pagina: 1