[FAQ] Overdruk en onderdruk

Pagina: 1
Acties:
  • 789 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 20007

Topicstarter
Correctie op de FAQ:

In een computerkast kan géén over- of onderdruk ontstaan.
Een kast is namelijk aan alle kanten lek.
Druk kan je pas creeren in een afgesloten ruimte, en met iets dat ook daaadwerkelijk druk op kan bouwen (compressor).

Een kast is dus aan alle kanten lek, wat (bijna) gelijk is aan een open ruimte.
Aan de ene kant van een los geplaatste ventilator zal net zoveel druk zijn als aan de andere kant. Er is alleen luchtstroming.
In een computerkast is dat dus net zo.

Daarbij zijn de ventilatoren niet sterk genoeg om druk op te bouwen.
Hiervooer heb je net wat meer vermogen nodig.

Het verhaal van overdruk en onderdruk is (imo) dus zware onzin :Z :Z 8)7
... en moet eens uit de wereld (FAQ) geholpen worden!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
picoBar is ook druk hoor...

Anoniem: 56146

Anoniem: 20007 schreef op 19 september 2002 @ 12:59:
Correctie op de FAQ:

Druk kan je pas creeren in een afgesloten ruimte
kijk eens naar 't weerbericht, denk eens aan stormen. 'Buiten' waait het, wind wordt veroorzaakt door drukverschillen.

Ga jij mij nou vertellen dat 'buiten' dan ook een afgesloten ruimte is?
(voor de mierenn^&kers: ik weet 't onze planeet is afgesloten, maar daar hebben we 't nu niet over)
Aan de ene kant van een los geplaatste ventilator zal net zoveel druk zijn als aan de andere kant. Er is alleen luchtstroming.
Wederom: luchtstroming is 't gevolg van drukverschil. Wat je hierboven beweerd is dus regelrechte onzin.

Onder de bladen van een draaiende fan is een hogere druk dan boven de bladen, vandaar -> wind (Jawel)
Fout. Ieder vermogen dat er voor zorgt dat de fan ook maar iets beweegt zal voor drukopbouw zorgen.
Nee hoor, is niet nodig. Wat meer educatie aan jouw zijde wel.

Topicstarter
En nog steeds is een pico-bar niet echt relevant.
Een fan is is zelf al lek, dus druk opbouwen in een computerkast is zeer irrelevant...

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

drukverschil tussen 2 plaatsen met een onderlinge verbinding resulteert in luchtverplaatsing

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 21:47
Mag je me eens uitleggen hoe het komt dat een vliegtuig vliegt .
Heeft volgens mij iets te maken met een hogere (over) druk, lagere (onder) druk als gevolg van luchtstroming en en de vorm van de vleugels.

Do as I say, don't do as I do.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:20

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Jongens jongens, wat een bedrukte sfeer hier in dit topic, ik bespeur hier een lichte vorm van overdruk. :P

Ik ben het met daNpie eens omdat er een overdruk kan heersen op een onafgesloten plaats, weerstand is hier het toverwoord.
Wanneer ik een kast heb met 10 gaatjes met een diameter van 1CM en één gat van 12CM waar ik een krachtige ventilator op zou zetten, dan zou er in de kast een hogere druk heersen dan buiten die kast omdat die 10 gaatjes de druk niet snel genoeg kunnen afvoeren.

Die kast is dus zo lek als een mandje en toch heerst er een overdruk.

Omgekeerd kan het precies hetzelfde, maar dat zal nu wel duidelijk zijn. ;)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

ok, dus je kassie is zo lek als een mandje ?? Dus jij voelt wind cq stroming van lucht langs de kieren naar buiten komen?

Wat is wind ??? wind is lucht die zich verplaatst van een hoog druk gebied naar een laag druk gebied :) Dus is er drukverschil. Ook als is er dus een ieniemienie klein drukverschilletje dan kun je dus zeggen dat er een overdruk /onderdruk in je kast heerst.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:20

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Bart-01 schreef op 19 september 2002 @ 13:54:
Mag je me eens uitleggen hoe het komt dat een vliegtuig vliegt .
Heeft volgens mij iets te maken met een hogere (over) druk, lagere (onder) druk als gevolg van luchtstroming en en de vorm van de vleugels.
Aan de bovenkant van een vleugel heerst een onderdruk omdat de vleugel aan de bovenkant gekromd is.
Dankzij deze kromming stroomt de lucht daar sneller dan aan de onderkant waar de vleugel vlak is.

IMHO is de vergelijking van een vliegende vliegtuig met een computercase omdat de drukverschillen volgens een ander princiepe worden opgebouwd. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Anoniem: 38063

Danpy heeft toch wel een beetje gelijk hoor. De drukopbouw die casefans veroorzaken is dermate klein dat een temperatuursverhoging tgv drukverschillen echt is te verwaarlozen.

Er zal altijd wel een klein beetje meer druk in de case zijn dan daarbuiten wanneer er intakefans zijn en de uitstroom beperkt is, maar dit is echt heel weinig.

Anoniem: 5472

Aan de bovenkant van een vleugel heerst een onderdruk omdat de vleugel aan de bovenkant gekromd is.
Dankzij deze kromming stroomt de lucht daar sneller dan aan de onderkant waar de vleugel vlak is.
Als je de nationale wetenschapsquiz had gekeken weet je dat dit niet helemaal waar is... Al was het maar omdat een stuntvlieger die op de kop vliegt, dan direct zou neerstorten. En verklaar eens waarom lucht harder moet stromen als het een langere weg af moet leggen? Waarom zou alles gelijktijdig aan het eind van de vleugel moeten zijn.

Nee, het komt door actie = -reactie. Doordat de lucht aan het eind van de vleugel naar beneden wordt afgebogen, komt een een tegengestelde kracht op de vleugel, schuin naar voren/boven.

Vanwaar eigenlijk de discussie over drukverschillen???? Die zijn echt niet van belang in je kast hoor...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Anoniem: 5472 schreef op 19 september 2002 @ 14:16:
Vanwaar eigenlijk de discussie over drukverschillen???? Die zijn echt niet van belang in je kast hoor...
Omdat het in de FAQ staat alsof het wel van belang is...
Overigens prefereer ik een lichte overdruk, omdat je dan precies weet waar de lucht aangezogen wordt en je dus strategisch stoffilters kan plaatsen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

Overigens prefereer ik een lichte overdruk, omdat je dan precies weet waar de lucht aangezogen wordt en je dus strategisch stoffilters kan plaatsen

Dit is wel iemand die het snapt. EN GOED OOK !!

(bij mij zit het ook zo :P )

Anoniem: 7346

Ik merk weinig verschil tussen een beetje onder of overdruk. Zeker niet in temperaturen!!!
Zullen we ons richten op de werkelijke verschillen?
Dan kunnen we wellicht aan het einde van dit topic de faq iets laten bijstellen/verbeteren. :)

De druk schijnt bijvoorbeeld invloed te hebben op hoeveelheid stof die in je kast blijft liggen. Wie weet hier meer van?

AleXtc schreef op 19 september 2002 @ 14:27:
Overigens prefereer ik een lichte overdruk, omdat je dan precies weet waar de lucht aangezogen wordt en je dus strategisch stoffilters kan plaatsen

Dit is wel iemand die het snapt. EN GOED OOK !!

(bij mij zit het ook zo :P )
Stoffilters vind ik ondingen: Hoe beter het filter hoe meer herrie. Je fan moet namelijk meer werk verrichten om de lucht door de filter heen te krijgen.

Stof is volgens mij ook niet erg schadelijk voor een PC. Ik heb wel eens een pc opengemaakt waar ik geen enkel component kon zien zitten door een 1 cm dikke laag zwarte plakkerige stof! De pc deed het nog gewoon. (inpakruimte van een groot tuincentrum) Even afgespoten met luchtdruk en was weer als nieuw.

Enige waar stof een probleem is is op je fans en koelblokken. Ik maak gewoon ff me kast open als ik de temps verdacht hoog begin te vinden en verwijder dan de paar stofplukjes.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
in de faq staat wel iets dat er met hogere druk minder warmte afvoer mogelijk is ofzo. (ff buiten beschouwing gelaten of er nou wel of geen druk is)... misschien heb ik geen kaas gegeten van natuurkunde maarre...als er meer lucht molecuultjes zijn kan de processor toch meer warmte kwijt.. of gaat dat dan weer niet omdat er, als er een hogere druk is minder ruimte is voor de molecuultjes om te trillen?
wel is denk ik de afvoer van de warme lucht beter als er onderdruk heerst in je kastje.
Het drukverschil zal wel minimaal zijn denk ik. Een soort van onmeetbaar ofzo, maar toch het is er wel. Al heeft dat ene kleine drukverschilletje imho geen merkbaar effect.

met een hamer past alles

Ik denk dat op de goede plaatsen in je kast, lucht blazen of afzuigen 100x belangrijker is dan de druk die dat met zich mee brengt.

Anoniem: 56995

Anoniem: 20007 schreef op 19 september 2002 @ 12:59:
Correctie op de FAQ:

Druk kan je pas creeren in een afgesloten ruimte, en met iets dat ook daaadwerkelijk druk op kan bouwen (compressor).

nee jij hebt er lekker verstand van

lekken zijn zoveel mogenlijk te dichten heb ik ook gedaan waar ik dat wou plak band wat een leuk spul

ik heb al mijn fannetje op ultra low staan 2 x 12 cm 2 x 9 cm en 2 x 8 cm out take
1 x 12 en 1 x 8 cm intake front dit is duidenlijk een onder druk op stelling kan je mij dan vertellen dat al ik b.v mijn brander er uit haal en de ruimte die er dan onstaat er veel lucht door naar binnen gezogen word (onderdruk)

en als er hier en daar lucht naar binnen gezogen word door de onder druk b.v tussen de brander als ie er inzit is dit in het voordeel toch verse lucht dat wou ik hebben en krijg het door onder druk

vertilaroren zijn niet sterk genoeg om echte druk op te bouwen en een kast is niet geschikt om het op te slaan maar het maken van onder of over druk is wel degenlijk mogenlijk enkel in kleine maten

Topicstarter
Anoniem: 56995 schreef op 19 september 2002 @ 14:57:
[...]

nee jij hebt er lekker verstand van

lekken zijn zoveel mogenlijk te dichten heb ik ook gedaan waar ik dat wou plak band wat een leuk spul

ik heb al mijn fannetje op ultra low staan 2 x 12 cm 2 x 9 cm en 2 x 8 cm out take
1 x 12 en 1 x 8 cm intake front dit is duidenlijk een onder druk op stelling kan je mij dan vertellen dat al ik b.v mijn brander er uit haal en de ruimte die er dan onstaat er veel lucht door naar binnen gezogen word (onderdruk)

en als er hier en daar lucht naar binnen gezogen word door de onder druk b.v tussen de brander als ie er inzit is dit in het voordeel toch verse lucht dat wou ik hebben en krijg het door onder druk

vertilaroren zijn niet sterk genoeg om echte druk op te bouwen en een kast is niet geschikt om het op te slaan maar het maken van onder of over druk is wel degenlijk mogenlijk enkel in kleine maten
Duidelijke zinnen...

Okee, ik gaf al toe dat een ventilator idd luchtverplaatst dmv drukverschillen.
Maar deze drukverschillen zijn zeer klein en liggen zeer dicht bij de ventilator.
De ventilator heeft gewoon te weinig vermogen om echte druk op te bouwen, die ervoor kan zorgen dat de temperatuur stijgt.

Hoeveel graden stijgt de temperatuur per mbar?
(Welke formule?)

Pas als je je kast _helemaal_ dicht purt plakt, én zorgt voor een aantal sterke ventilatoren die allemaal naar binnen blazen heb je inderdaad kans op (een beetje) overdruk.

Maar een gewone kast, met 3 ventilatoren (2x uit en 1 in bijv) heeft echt geen relevante onder/over-druk volgens mij... (waardoor de temp dus zal stijgen).

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

AleXtc schreef op 19 september 2002 @ 14:02:
ok, dus je kassie is zo lek als een mandje ?? Dus jij voelt wind cq stroming van lucht langs de kieren naar buiten komen?
ik voel dat wel ja... zelfs achter me mobo langs

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Topicstarter
DAMAGE schreef op 19 september 2002 @ 15:26:
[...]
ik voel dat wel ja... zelfs achter me mobo langs
Blaast er niet toevallig een fan die richting in?
Mijn 92mm blaast nl ook neit recht voor uit, maar naar de zijkanten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bovenkant:

/
[]
  \

zijkant:

/
[]
  \

In een rondje eromheen dus, het zal ook wel achter mn mobo waaien.

• DAMAGE
  • Laatst online: 29-04 19:48

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Anoniem: 20007 schreef op 19 september 2002 @ 15:28:
[...]

Blaast er niet toevallig een fan die richting in?
Mijn 92mm blaast nl ook neit recht voor uit, maar naar de zijkanten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bovenkant:

/
[]
  \

zijkant:

/
[]
  \

In een rondje eromheen dus, het zal ook wel achter mn mobo waaien.
eentje in de zeikant blaast op me mobo / cpu eentje onder in zuigd lucht aan en een achter in blaast er uit... en me voeding ook ofcoz.. wil nog eentje boven in me kast maken die ook er uit zuigd

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Anoniem: 37134

Even een vraag, als het mogelijk is om een overdruk in een computer kast te creëren met 1 of 2 80 mm fans, hoe is het dan mogelijk dat er stof in de fans in de kast komt ? Ik heb het over 2 80 mm fans met luchtfilters erachter, de stof moet dus binnenkomen door de spleten in de kast.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 37134 op 19-09-2002 16:51 . Reden: typo ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 09:51

Epsilon

Eerst beweer je dat er geen druk is en daarna dat er wel druk is, maar te weinig om relevant te zijn. Nou, ik zou zeggen, probeer het uit een post je resultaten.

Dan bedoel ik ALLE fans omdraaien (ook in je voeding dus) en de kast op zn kop zetten (om de luchtstroom toch weer met de warmte mee te krijgen).

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

GigaTexel_BE

AMD MP²

als het debied lucht die uit de kast stroomt kleiner is dan het debied da in de kast wordt geblazen is er overdruk

viceversa is er onderdruk

logisch toch? 8)7

Siesteem Spekkies!

Topicstarter
GigaTexel_BE schreef op 19 september 2002 @ 18:12:
als het debied lucht die uit de kast stroomt kleiner is dan het debied da in de kast wordt geblazen is er overdruk

viceversa is er onderdruk

logisch toch? 8)7
inderdaad.
Maar punten zijn :
de kast is te 'lek' en de meest gebruikte fans zijn niet sterk genoeg.
En dus zal de temp niet als een pijl omhoog schieten...

maar als de kast zo lek is als een mandje hoe kan jij dan aan 1 bar over duk komen in je kast

en inderdaad de punten zijn feiten dus is het ook een feit dat jij uit je nek lult met je 1 bar over druk kast is toch lek???

en test het eens uit , heb ik al uitvoerig gedaan met veel heel veel soorten fannetjes van papst tot delta 120 hp 190 cfm , onder druk over druk veel opstellingen geprobeerd nu jij nog .

hoeveel graden per mbar weet ik niet maar wat ik wel wil weten is wat is jou cpu temp en case temp en wat voor cpu met wat voor koeler

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

als er meer weerstand bij uitgaande lucht is dan bij inkomende lucht is er een hogere druk dan daarbvuiten. anders gaat de lucht niet weg. maar dit is geen drukverschil van 1 bar ofzo.

Topicstarter
Anoniem: 56995 schreef op 19 september 2002 @ 19:14:
maar als de kast zo lek is als een mandje hoe kan jij dan aan 1 bar over duk komen in je kast

en inderdaad de punten zijn feiten dus is het ook een feit dat jij uit je nek lult met je 1 bar over druk kast is toch lek???

en test het eens uit , heb ik al uitvoerig gedaan met veel heel veel soorten fannetjes van papst tot delta 120 hp 190 cfm , onder druk over druk veel opstellingen geprobeerd nu jij nog .

hoeveel graden per mbar weet ik niet maar wat ik wel wil weten is wat is jou cpu temp en case temp en wat voor cpu met wat voor koeler
Ik heb geen 1 bar overdruk :P
Ik beweer toch dat het niet kan!

Topicstarter
_ferry_ schreef op 19 september 2002 @ 19:40:
als er meer weerstand bij uitgaande lucht is dan bij inkomende lucht is er een hogere druk dan daarbvuiten. anders gaat de lucht niet weg. maar dit is geen drukverschil van 1 bar ofzo.
Precies, en om te zorgen dat er veel meer ingaande als uitgaande lucht heb je sterke fans en een dichte kast nodig...

Anoniem: 61271

nou niet z*^ken, iedereen weet toch wat er bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007 schreef op 19 september 2002 @ 21:30:
[...]

Ik heb geen 1 bar overdruk :P
Ik beweer toch dat het niet kan!
daNpy
@ 1 bar overdruk

euhhhh :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DaNpy heeft blijkbaar nooit natuurkunde gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Mijn mening hierover:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case1.gif
1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
Volgens mij stijgt de temperatuur niet door overdruk (Kan dus ECHT niet in normale PC-kast, is dus volgens mij niet van toepassing hier).

Maar wel omdat de opgewarmde lucht (opwarming dus door CPU, HD's, VGA,...) niet spontaan afgevoerd wordt en alleen maar kan ontsnappen door spleten/gaten in de kast. Daardoor blijft de opgewarmde lucht "opgehoopt" in de kast en zo wordt er geen juiste airflow bekomen.
Daardoor dat de onderdelen slechter afgekoeld worden.

Nog een vraag: welke druk zou men in een vat, gevuld met lucht, van 1m^3 moeten creëren om een temperatuurstijging van 1°K te bekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 18:47
Er staat toch "theoretisch gezien" :)

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
tja niks aan toe te voegen eigenlijk

- Systeem Specs -

Anoniem: 65274

Anoniem: 61271 schreef op 19 september 2002 @ 23:06:
nou niet z*^ken, iedereen weet toch wat er bedoeld word.
Precies!

Iedereen weet dat het fan gebeuren alleen betrekking heeft op je airflow, en dat over- of onderdruk echt amper merkbaar is in een pc-kast. |:(
Trouwens het is ook al vaak genoeg gebleken dat die kast-fans amper uitmaken op je temps. (3 graden is imho amper)

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Lang niet iedereen weet dit omdat jij het misschien zo goed weet. Bovendien is het een leuke discussie.

Het verhaaltje in de faq over onder cq overdruk is imo idd verwaarloosbaar. Maar plaatsing van fans en welke hoeveelheid waar is wel belangrijk. Ook het effect op stof.

1fan= Bij de cpu uit laten zuigen
2fan= allebei bij de cpu fan uit laten zuigen
3fan= 1 voorin laten aanzuigen, 2 laten afzuigen bij cpu
4fan= 2 voorin laten aanzuigen, 2 laten afzuigen bij cpu

Voor de meest effectieve warmte afvoer.

Maar voor stof is het niet handig

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Anoniem: 41476

Anoniem: 5472 schreef op 19 september 2002 @ 14:16:
[...]

Als je de nationale wetenschapsquiz had gekeken weet je dat dit niet helemaal waar is... Al was het maar omdat een stuntvlieger die op de kop vliegt, dan direct zou neerstorten. En verklaar eens waarom lucht harder moet stromen als het een langere weg af moet leggen? Waarom zou alles gelijktijdig aan het eind van de vleugel moeten zijn.

Nee, het komt door actie = -reactie. Doordat de lucht aan het eind van de vleugel naar beneden wordt afgebogen, komt een een tegengestelde kracht op de vleugel, schuin naar voren/boven.

Mmmm, toevallig heb ik al 2 jaar Aerodynamic gehad.
En wou nog wat toevoegen.
Om te beginnen heb je veel verschillende soorten vleugels, maar om het makkelijk te houden zal ik het alleen bij de 2D vormen houden.
Als je een vleugel doorsnijdt krijg je een 2D vorm.
Deze vorm heeft dus bij verschillende vleugels, verschillende vormen.
Er is door de verschillende personen in het verleden onderzoek gedaan naar de ideale vorm. (De gebroeders Wright waren 1 van de eerste die met een zelf gebouwde windtunnel testen uitvoerden met verschillende soorten vleugels)
Een vleugel kan dus een bolling aan de bovenkant en aan de onderkant hebben, wat ook meestal het geval is. Ook is gebleken dan een vleugel met aan 2 kanten dezelfde bolling minder goed is als een vleugel met een verschillende bolling.
Zie: http://www.desktopaero.co...oils1/airfoilhistory.html
http://www.desktopaero.co...ils1/airfoilgeometry.html
:)

Topicstarter
Anoniem: 56995 schreef op 20 september 2002 @ 14:38:
[...]

daNpy
@ 1 bar overdruk

euhhhh :Z
Goh, waarom zou dat er nou staan? >:)
Ik heb een compressor aan mn kast hangen ja 8)7

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op 20 september 2002 @ 15:09:
DaNpy heeft blijkbaar nooit natuurkunde gehad :P
Onderbouw het eens zou ik zeggen...

daNpy: kan je wellicht iets minder zeiken over alles?? Je verneukt elke mogelijkheid tot een discussie.

Ja je hebt gelijk! Dat wil je toch horen?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ daNpy _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• MickMack
  • Nu online
Het is idd echt pure bullshit dat er een overdruk en onderdruk in je kast kan onstaan. Misschien een paar microbar, maar dat help natuurlijk echt geen ene ruk als het gaat om temperaturen in je kast |:(

Kast is idd echt lek aan alle kanten en ook het afplakken van kieren helpt echt geen ene reed. Dat is toch vrij logisch lijkt mij.
Als het wel zo zou zijn, dan zou ik volgens sommige van jullie al mijn fan's op 'suck' modus moeten zetten en dan maar hopen dat de temperatuur in de kast daalt |:(

Ook overdruk is belachelijk als je nagaat dat iedereen een voeding in zijn pc heeft met daar in een GAT voor de ventilator. Hoe kan je dan ooit overdruk krijgeb :?

The JavaScript GoT Tracker

Anoniem: 12052

Ok, imo schrappen we het woord 'over/onderdruk' en dat vervangen we door 'flow'. De flow is beter, dus de warme lucht wordt eerder afgevoerd dus het is kouder in je case. Maar jullie hebben wel gelijk dat de druk te weinig stijgt om ook maar enigszins van invloed te zijn op de temperatuur van de inside of the case.
Als lucht een ideaal gas was dan Zou er gelden, P1*V1/T1 = P2*V2/T2.
Laten we voor de handigheid eens een klein sommetje maken, ervan uitgaande dat alleen de temperatuur veranderd en er dus geen flow is, alleen dat dus de fans naar binnen blazen om de druk op te voeren:
Men neemt een standaard chieftec bigtower. Deze is 47.3 x 20.5 x 67.0 cm. Dit komt neer op 6,50 * 10-2 m3. Deze is ongeveer voor de helft gevuld met apparatuur dus er blijft dan nog 3,25 * 10-2 m3 over. Laten we zeggen dat het in je case 25 graden Celsius is. Wat weer neerkomt op 298 K. Laten we dan voor de lol ook ff een standaard druk nemen van 1.05 * 105 Pa. Dan zullen we de temp 3 graden laten stijgen. Het volume blijft gelijk. Laten we eens kijken wat de druk dan doet. Deze komt dan neer op 1,06 * 105. Om de temperatuur dus 3 graden omhoog te krijgen zal deze fan dus 0.01* 105 Pa toe moeten voegen. Dit zal dus echt niet gaan en zeker niet omdat er overal kieren en gaten zitten en het feit dat er ook koude lucht bij komt kijken en nog meer factoren die ik niet mee heb gerekend die het getal alleen maar groter maken wat de fan moet leveren.
Ik hoop hiermee duidelijk te hebben gemaakt dat over/onderdruk niet ter sprake is hierbij.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 21-09-2002 23:47 . Reden: kleine typo.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007 schreef op 21 september 2002 @ 19:22:
[...]

Goh, waarom zou dat er nou staan? >:)
Ik heb een compressor aan mn kast hangen ja 8)7
had ik allang gezien maar spreek jij je zelf nou nog maar een paar keer tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052 schreef op 21 september 2002 @ 23:46:
Ok, imo schrappen we het woord 'over/onderdruk' en dat vervangen we door 'flow'. De flow is beter, dus de warme lucht wordt eerder afgevoerd dus het is kouder in je case. Maar jullie hebben wel gelijk dat de druk te weinig stijgt om ook maar enigszins van invloed te zijn op de temperatuur van de inside of the case.
Als lucht een ideaal gas was dan Zou er gelden, P1*V1/T1 = P2*V2/T2.
Laten we voor de handigheid eens een klein sommetje maken, ervan uitgaande dat alleen de temperatuur veranderd en er dus geen flow is, alleen dat dus de fans naar binnen blazen om de druk op te voeren:
Men neemt een standaard chieftec bigtower. Deze is 47.3 x 20.5 x 67.0 cm. Dit komt neer op 6,50 * 10-2 m3. Deze is ongeveer voor de helft gevuld met apparatuur dus er blijft dan nog 3,25 * 10-2 m3 over. Laten we zeggen dat het in je case 25 graden Celsius is. Wat weer neerkomt op 298 K. Laten we dan voor de lol ook ff een standaard druk nemen van 1.05 * 105 Pa. Dan zullen we de temp 3 graden laten stijgen. Het volume blijft gelijk. Laten we eens kijken wat de druk dan doet. Deze komt dan neer op 1,06 * 105. Om de temperatuur dus 3 graden omhoog te krijgen zal deze fan dus 0.01* 105 Pa toe moeten voegen. Dit zal dus echt niet gaan en zeker niet omdat er overal kieren en gaten zitten en het feit dat er ook koude lucht bij komt kijken en nog meer factoren die ik niet mee heb gerekend die het getal alleen maar groter maken wat de fan moet leveren.
Ik hoop hiermee duidelijk te hebben gemaakt dat over/onderdruk niet ter sprake is hierbij.
jippie ik heb gelijk onder flow is beter heheheheheheh _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 14:34

amahusu

taking over the world!

heeft er iemand daadwerkelijk temp tests gedaan met over/onderdruk?

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Pagina: 1