Toon posts:

Front-side bus speed

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan toch maar iets te gaan overklokken.. de FSB.. maar dat wil ik niet gaan doen voor ik voldoende info heb.. want ik heb geen $$$ om eventueel andere hardware te gaan kopen..

Ik heb een P2-350 met 100 Mhz FSB Mobo, Intel 440 BX Agp set rev 1.1..

Die loopt dus (denk ik) op 100 Mhz.. er zit verder weinig extra koeling in de kast (Voeding + cpu fan, that's all).. Hoe ver kan ik dit nog opkrikken??

En wordt de videokaart etc etc dan warmer, en zoja, Hoeveel warmer?

Barracuda

Verwijderd

Gewoon kijken tot hoever het werkt.
Je bent in ieder geval afhankelijk van wat voor snelheden je moederbord ondersteund. Als die alleen de stap van 100mhz naar 133mhz maakt heb je dikke kans dat het je niet eens gaat lukken. Maar als er diverse snelheden kunnen moet je gewoon steeds iets verder gaan en tussendoor opstarten en kijken of alles stabiel is (benchmarkje draaien)
Wat koeling betreft, je moet er een goede koeling opzetten. Maar het is dus niet zo dat als je je BUS wat omhoog zet je gelijk een peltier met waterkoeling of een golden orb nodig hebt. Een goede kogel gelagerde dubbele fan doet ook een boel goed.

Veel plezier :)

Verwijderd

Ik had dus een vergelijkbare setting een jaar geleden en de p2-350 die ik had kon ik opklokken naar 442 mhz met een abit bf6 board.
Vereiste is dat je geheugen het toelaat en dat je vga kaart ook wat kan hebben.
Als je pc100 geheugen hebt moet je even uitproberen hoever je kunt gaan. Kan wel betekenen dat je je kast even open moet maken op het moment dat je te ver gegaan bent om de bios even te resetten.
Als je een nvidia grafische chip hebt dan heb je daar in ieder geval geen problemen mee want die draaien zelfs 50% offspec nog stabiel.

Beste wat je kunt doen is eerst een moederbord monitor installeren zoals motherboard monitor 5 ofzo. Dan kun je zien hoe warm de proc wordt zonder over te klokken. Per definitie wordt een proc niet echt warmer van de fsb verhoging maar zodra je het voltage van de chip gaat verhogen dan zul je de temperatuur pas echt zien stijgen.
Met standaard voltage voldoet de standaard koeler op de proc prima.
Ga eerst maar eens die mobo monitor downloaden en installeren en daarna kijk je wat zo'n beetje de temperaturen zijn bij idle EN als je bijvoorbeeld mp3 aan het encoderen bent (100% cpu belasting). Dan heb je tenminste een idee wat normale waarden zijn voor de temperatuur.
Daarna ga je gewoon in kleine stapjes de fsb omhoog gooien totdat je wel nog kunt opstarten maar windows crashed. Dan ben je NET iets te ver en weet een stapje terug is dan meestal ok.
Als je dat gedaan hebt kom je dan maar weer eens terug hiero. (dis alles is wel veilig)

Op mijn eigen manier gaat het wat rigoreuzer. Ik kijk in de cpu databast van overklokkers.com hoever een bepaalde proc zowat voor 95% kan komen met welk voltage en dan begin ik met die stand en van daar omhoog (ook voltage, mits met goede koeling).

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:50
Mijn ex pII 350 liep stabiel op 525mhz (150 fsb) met standaard koeling op een asus p3b-f
werd +/- 40-45 graden

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco