Toon posts:

Overclocken 133MHz systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat beter is, MHz verhogen of het aantal maal de MHz. Dus, 5.5 x 133MHz (ipv 5) of 5 x 140MHz (ipv133)? Moet het voltage van de CPU gelijk blijven?
Systeem: Abit VT6X4/ Pentium 733-133/ 123MB-133MHz.

ThanX!!!

Verwijderd

Van allebij een beetje, als je de speed verhoogt dan word het verschil tussen de 0 en de 1 kleiner. De proc gaat dan foutjes maken. Je moet dan de spanning dus ook een beetje op peppen. OK

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 12:40

Beaves

Usque ad Finem

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 21:53 schreef highland het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat beter is, MHz verhogen of het aantal maal de MHz. Dus, 5.5 x 133MHz (ipv 5) of 5 x 140MHz (ipv133)? Moet het voltage van de CPU gelijk blijven?
Systeem: Abit VT6X4/ Pentium 733-133/ 123MB-133MHz.

ThanX!!![/quote]Bij een Intel kun je de multiplier niet veranderen, dus dat wordt gewoon de bus hoger zetten.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>123MB-133MHz.[/quote]Ik mis iets :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Na enig rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat je graag wilt underclocken???;)
|:(

Verwijderd

Theoritisch gezien kun je stellen dat het beter is om de Multiplier te verhogen. Je laat de processor dan sneller lopen zonder de Busspeed te verhogen.

Ga je de Busspeed verhogen, dan heeft dit ook gevolgen voor de busfrequentie van de AGP en PCI sloten. Ook je eventuele onboard IDE controller krijgt hiermee te maken.
Simpel gezegd lopen dan bijna alle componenten van je systeem boven de specs.
Bij moderne hardware hoeft dit over het algemeen geen probleem te zijn. (een Geforce2 doet het bijvoorbeeld nog prima als hij op een AGP-bus van 75Mhz loopt)
Maar omdat meerdere componenten boven spec. lopen is de kans op instabiliteit dus groter.
Werkt het allemaal gewoon goed dan is het mooi meegenomen, want niet alleen je proc. loopt dan sneller, maar ook je vid. kaart en hdd's.
Voor successvol overclocken van de FSB ben je dus afhankelijk van kwaliteitsspullen in je pc.

Helaas is het in jouw geval idd niet mogelijk om de multiplier te verhogen omdat je waarschijnlijk een PIII hebt. En die zijn multiplier locked.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Bij iNTEL kan je slot 1 CPU's de FSB unlocken door contact b21 te disabelen (door nagellak of tape over het contactje plaatsen). Bij sommige FCPGA borden doen ze dit met een jumpertje waarbij OC of overclock staat. Ik ga nog ff naar dat artikeltje zoeken waar het beschreven word.

C ya later

Meh ...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

komt ie

How to break overclocking protection?
Some processors are full overclock-locked. Intel is protecting new releases of their CPU's. Some processors are only detected automatically and oppose changing the multiplier AND busspeed. If a processor is ment to function at (for example) 66MHz, this will be the only speed detected and the owner is forced to use it. No overclocking, such as raising the busspeed to 100MHz (33% increase) is possible. Toms hardware guide however has a solution for this: at the backside of the slot 1 cpu cartridge, on the right row of contacts you can find pin "B21". This sents a signal to the motherboard whether the CPU uses 66 or 100MHz busspeed. By shortaging contact of this pin, the CPU will not sent acknowledgement of a 66MHz busspeed to the motherboard anymore, that then will choose for 100MHz! You can do this by putting a little piece of tape on this pin, or break the line to it. Be very careful however!

of kijk op: http://www.examedia.nl/ocf/

Meh ...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
wat een raar verhaal van dat menneke hierboven. fsb unlocken?? nog nooit van gehoord ik weet wel dat je de multiplier kan omzeilen van CPU's van VOOR augustus '98 die hebben alleen opwaartse multiplier lock. dit is dus dat pin verhaal. maar dit is helemaal niet relevant voor degene die deze topic starte die heeft een processor van vorig jaar of dit jaar nog zelfs.

multiplier is onmogelijk te unlocke op p3 733. fsb kun je gewoon veranderen, zit geen lock op. met fsb verhogen overclock je de rest van je systeem ook nog, krijg je dus meer performance winst :)

Verwijderd

Dit gaat over Celerons en PII's, sufferd!:o
Als je graag reviews wilt quoten moet je ook effe het hele verhaal lezen.
Dus dan maak ik het verhaal maar af:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Usualy, overclocking the Pentium II has no huge effect. In exception of one: the Pentium II 300MHz SL2W8. This is really a 450MHz Pentium II, probably used by Intel due to a shortage of the 300MHz versions. This version often has 4.5ns cache, making it capable to perform at 4.5x100 instead of 4.5x66. As the news spread, this type became more and more rare to find. The current Pentium II 450MHz can be often overclocked to 504MHz. Overclocking stops with the Pentium III, which has also a fixed busspeed... So, let wait for the AMD K7![/quote]
Heel vreemd dat er toch nog steeds mensen zijn die denken dat de multiplier van een P3 is te unlocken. (en die noemen zichzelf ook nog tweaker, hahaha)
Pagina: 1