asp.net scrollbar positie behouden

Pagina: 1
Acties:

• dominion99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik weet dat het goed te doen is met javascript

maar ik ben best nieuw in asp en asp.net, en ik weet niet of het mogelijk is om in asp.net een javascript aan te roepen.

gewoon in de sub of functie werkt niet

code:
1
2
3
sub test()
  javascript:myRefresh()
end sub

Maar misschien is er een andere mogelijkheid om na een refresh de scrollbar op de positie te behouden als de pagina opnieuw wordt geladen.

Misschien kan ik variabelen in het session object zetten over de huidige scrollpositie, maar hoe kan ik dan de scrollbar zo zetten op die positie?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aangezien je nieuw bent met ASP zal ik ff ietsje uitgebreider

Bedenk goed dat er verschil is tussen clientside (javascript, dhtml) en serverside (asp, php, enz). Na het doen van een aanvraag door de client wordt op de server de webpage in elkaar geklust. Hierbij wordt de asp ed uitgevoerd. Zodra deze pagina klaar is wordt ie naar de client gestuurd en door de browser op het scherm gezet. De browser gaat vervolgens alle javascript uitvoeren.

Zoals je ziet gebeurt het omstebeurt, en niet gelijktijdig. Op het moment dat je javascript op de client gaat uitvoeren is de server al lang klaar en kun je dus niks meer met ASP zonder dat je een nieuwe pagina gaat opvragen.

Andere kant op, asp kan niet zomaar een javascript functie aanroepen, omdat javascript op dat moment nog helemaal niet wordt uitgevoerd.. De server kijkt er niet eens naar. Wat je hier wel kan doen is bv response.write(")", maar dit is ook de enige manier om asp wat javascript uit te laten voeren.

nb: elke keer als ik hierboven refereer naar javascript, bedoel ik clientside javascript :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dominion99
Ok bedankt voor je uitleg, stom ik wist wel dat ASP server sided was en Javascript Clientside

maar goed, deze uitleg is verhelderend.

Misschien een ander idee, hoe je het dan kunt oplossen?
asp kan dan zeker niet bepalen op welke hoogte de scrollbar moet komen te staan?

/edit

volgens mij is het refereer en niet revereer (no offense)

• dominion99
Misschien kan iemand vertellen hoe ze het bij de gathering.tweakers.net hebben gedaan, want volgens mij wordt hier ook de scrollbar positie gezet op de plek waar je was voordat je de pagina opnieuw ging laden.

Ergens moeten die variabelen toch ook meegestuurd worden naar de server en weer terug naar de client

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat wat jij bedoelt gewoon een eigenschap van IE is, bij elke pagina zal die proberen om na een refresh naar de 'oude' scrollbar positie gaan.

Verder zou ik niet weten hoe je zoiets zelf zou kunnen maken.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

(EVT kan RegisterClientScriptBlock gebruikt worden, weet niet of het echt netjes is)

oogjes open, snaveltjes dicht

• dominion99
Volgens mij is het geen eigenschap van IE

Maar met de code
code:
1
2
3
4
function MyRestore()
{
  self.scrollTo("0", "400");
}

kun je de scrollbar instellen bij het laden van de pagina

code:
1
<body bgcolor="#ffffff" onload="MyRestore();">

Maar ik moet een manier hebben om de variabelen van de scrollbar in bijvoorbeeld het session object te plaatsen en weer eruit te halen met ASP, en die dan doorsturen als variabelen aan de huidige pagina

• dominion99
Ik denk dat ik voor een ander oplossing ga, als ik nou de pagina herlaad en metteen de scrollbar onderaan wil laten staan

dus zoets als

code:
1
2
3
4
Function MyRestore()
{
  self.scrollTo("bottom", "bottom")
}

Nou moet ik dan alleen bepalen wat de waarde van bottom is, iemand ideeen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit wordt volgensmij een redelijk HTML topic dus zou ie eigenlijk naar de buren moeten...

Zoek eens op een html-site naar anchors

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:55

alley

ahuh

Ik ben bezig een site met artikelen over .net te maken. Ik heb uiteraard al een paar artikelen ervoor geschreven, ondanks dat de site zelf nog lang niet af is :P.

Dit onderwerp heb ik iig ook behandeld in een artikel....

Kijk nog niet naar de schrijfstijl + spelfouten e.d. want de site gaat nog lang niet live... maar hier is in ieder geval alvast dit artikel voor je:

http://www.ilikeu2.com/dotnet/scrollposition.html

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

• dominion99
He alley hardstikke bedankt voor je link, volgens mij kan ik hier wel iets mee
Pagina: 1