Zintuigen tijdens de slaap

Pagina: 1
Acties:
  • 3.783 views sinds 30-01-2008

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik vraag me iets al geruime tijd af, wellicht weten jullie antwoord.

Hoe actief werken onze zintuigen in onze slaap?

Dat je kunt horen tijdens je slaap is duidelijk. Bij een knal van een deur wordt je wakker. Dat je kunt voelen is ook duidelijk lijkt me, als iemand je aanraakt dan kun je ook wakker worden. Beide duiden erop dat de zintuigen tijdens de slaap werken.

Maar hoe zit het met smaak en reuk? Stel; een doof iemand ligt in bed te slapen en er breekt brand uit kan hij dan (afgezien van de hitte, het vuur is nog te ver weg om dat te voelen) wakker worden door de geur die de rookontwikkeling met zich meebrengt?

Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?

Verwijderd

Dat je kunt horen tijdens je slaap is duidelijk. Bij een knal van een deur wordt je wakker
Niet alleen bij harde knallen, ook bij het wegvallen van geluid wordt je wakker. Dit heeft puur te maken met verandering van toestand. Voorbeeld: je valt in slaap met de TV kei hard aan. Als iemand de TV uitzet wordt je ook wakker. ->verandering.

Nu antwoord op je vraag:(medisch wetenschappelijk gezien)
Wanneer de slaap komt stopt de geest zijn naar buiten gerichte activiteit, de zintuigen worden inactief en de geest valt terug op zichzelf. Hij trekt zich terug uit het actieve vlak en gaat naar het niveau van de droom, Ook deze beweging van de geest stopt en hij gaat diep in het centrum van zijn wezen, het dichtst bij de innerlijke goddelijkheid.

Verwijderd

The Source schreef op 19 september 2002 @ 09:42:

Maar hoe zit het met smaak en reuk? Stel; een doof iemand ligt in bed te slapen en er breekt brand uit kan hij dan (afgezien van de hitte, het vuur is nog te ver weg om dat te voelen) wakker worden door de geur die de rookontwikkeling met zich meebrengt?

Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?
Je reuk wordt volgens mij uitgeschakeld en daarmee ook je smaak (ik ben nog nooit wakker geworden van stank, wel stank geroken nadat
ik wakker werd, maar da's iets anders)

Ik vrees dat het voor de dove persoon (en voor bijna iedereen die slaapt) is afgelopen. Je wordt niet wakker van de geur, en wanneer je wakkeer wordt van het geluid van vuur is het zowiezo al te laat.
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 09:46:

Wanneer de slaap komt stopt de geest zijn naar buiten gerichte activiteit, de zintuigen worden inactief en de geest valt terug op zichzelf.
De zintuigen worden niet inactief, anders kan je niet wakker worden van een verandering, of van een aanraking.

Verwijderd

okay niet DE zintuigen maar DE smaak- en reukzintuigen.

correctie :)

Verwijderd

Het is erg vaak gebeurd dat tijdens brand, mensen in hun slaap verbrand zijn, ze werden niet wakker van de rook en zijn vervoglens bewusteloos geworden door de koolstof monoxide en/of gestikt. Daarom is een brandalarm ook zo belangrijk.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 22:43

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 09:46:
[...]

Niet alleen bij harde knallen, ook bij het wegvallen van geluid wordt je wakker. Dit heeft puur te maken met verandering van toestand. Voorbeeld: je valt in slaap met de TV kei hard aan. Als iemand de TV uitzet wordt je ook wakker. ->verandering.

Wanneer de slaap komt stopt de geest zijn naar buiten gerichte activiteit, de zintuigen worden inactief en de geest valt terug op zichzelf. Hij trekt zich terug uit het actieve vlak en gaat naar het niveau van de droom, Ook deze beweging van de geest stopt en hij gaat diep in het centrum van zijn wezen, het dichtst bij de innerlijke goddelijkheid.
mmm, medisch wetenschappelijk?

Zintuigen worden naar mijn weten niet uitgeschakeld. Ze worden alleen niet bewust verwerkt tijdens een diepe slaap. De drempel om wakker te worden bij een bepaalde prikken ligt bij iedereen natuurlijk anders. Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten in welke fase van de slaap de persoon zich bevindt op het moment van de prikkel. Zo toont onderzoek aan dat we tijdens onze REM slaap evenveel hersenactiviteit vertonen als wanneer we wakker zijn. Echter zijn het nu niet de zintuigen die ons prikkelen maar onze eigen hersenen die zintuigelijke verwerkingcentra's prikkelen --> vandaar de mooie dromen.

Enkele van onze zintuigen (gehoor en gevoel-->druk op huid) zijn wel makkelijker te beinvloeden t.o.v. onze reuk (daarmee ook smaakzin).

[ Voor 0% gewijzigd door MaDLiVe op 19-09-2002 10:52 . Reden: ik was nog niet klaar:) ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
MaDLiVe schreef op 19 september 2002 @ 10:50:
mmm, medisch wetenschappelijk?

Zintuigen worden naar mijn weten niet uitgeschakeld. Ze worden alleen niet bewust verwerkt tijdens een diepe slaap. De drempel om wakker te worden bij een bepaalde prikken ligt bij iedereen natuurlijk anders. Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten in welke fase van de slaap de persoon zich bevindt op het moment van de prikkel. Zo toont onderzoek aan dat we tijdens onze REM slaap evenveel hersenactiviteit vertonen als wanneer we wakker zijn. Echter zijn het nu niet de zintuigen die ons prikkelen maar onze eigen hersenen die zintuigelijke verwerkingcentra's prikkelen --> vandaar de mooie dromen.

Enkele van onze zintuigen (gehoor en gevoel-->druk op huid) zijn wel makkelijker te beinvloeden t.o.v. onze reuk (daarmee ook smaakzin).
Tijdens de slaap wordt de input van zintuigen weggehouden van het bewuste deel van de geest (dat toch slaapt). Alle input wordt verwerkt door de Rapid Activation System (RAS) - een deel van de hersenen (ik geloof tegen de hersenstam aangeplakt) dat de hersenen 'wakker' maakt als er input ontvangen wordt die een fight/flight reactie kan triggeren. Als je RAS beschadigd is, dan wordt je eigenlijk ook niet meer wakker op een normale manier (Lindsley, 1960).

Alle zintuigen in je lichaam hebben een aantal neuronen dat ook naar het RAS toeloopt. De RAS verwerkt het signaal echter niet, het merkt alleen op dat het er is, en maakt de hersenen wakker die vervolgens de verwerking op zich nemen.

Het is het jongentje dat van de postbode een brief krijgt omdat zijn moeder slaapt en de deur niet opent. Het jongentje kan de brief niet lezen, maar geeft het wel aan zijn moeder als ze wakker is gemaakt door hem.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Thanks. Was een vraag waar ik al geruime tijd mee rondliep en niet makkelijk antwoord op kon vinden :)

Verwijderd

Je ogen zijn in je slaap het actiefst van allemaal, ze maken meer bewegingen in je slaap dan wanneer je wakker bent

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

ChristiaanVerwijs schreef op 19 september 2002 @ 11:32:
[...]

Tijdens de slaap wordt de input van zintuigen weggehouden van het bewuste deel van de geest (dat toch slaapt). Alle input wordt verwerkt door de Rapid Activation System (RAS) - een deel van de hersenen (ik geloof tegen de hersenstam aangeplakt) dat de hersenen 'wakker' maakt als er input ontvangen wordt die een fight/flight reactie kan triggeren. Als je RAS beschadigd is, dan wordt je eigenlijk ook niet meer wakker op een normale manier (Lindsley, 1960).

Alle zintuigen in je lichaam hebben een aantal neuronen dat ook naar het RAS toeloopt. De RAS verwerkt het signaal echter niet, het merkt alleen op dat het er is, en maakt de hersenen wakker die vervolgens de verwerking op zich nemen.

Het is het jongentje dat van de postbode een brief krijgt omdat zijn moeder slaapt en de deur niet opent. Het jongentje kan de brief niet lezen, maar geeft het wel aan zijn moeder als ze wakker is gemaakt door hem.
Heb jij toevallig het boek 'Psychology' van Gleitman gelezen? Daar staat precies dat voorbeeld van dat jongetje met de brief in. RAS wordt daar trouwens uitgelegd als Reticular Activation System.

Maar je zou dus inderdaad kunnen stellen dat de zintuigen worden 'uitgeschakeld', de zintuigen zelf geven nog wel signalen, maar deze worden niet verwerkt zoals ze in bewuste toestand verwerkt zouden worden.
Je kan dus wel wakker worden van een geur of smaak, als deze maar sterk genoeg is. Het helaas niet zo dat je dus van een bepaalde geur wel wakker wordt en van een andere niet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Christiaan
Devil schreef op 20 september 2002 @ 14:58:
Heb jij toevallig het boek 'Psychology' van Gleitman gelezen? Daar staat precies dat voorbeeld van dat jongetje met de brief in. RAS wordt daar trouwens uitgelegd als Reticular Activation System.

Maar je zou dus inderdaad kunnen stellen dat de zintuigen worden 'uitgeschakeld', de zintuigen zelf geven nog wel signalen, maar deze worden niet verwerkt zoals ze in bewuste toestand verwerkt zouden worden.
Je kan dus wel wakker worden van een geur of smaak, als deze maar sterk genoeg is. Het helaas niet zo dat je dus van een bepaalde geur wel wakker wordt en van een andere niet.
Daar komt het idd uit (zij het bewerkt) - er staan hier nogal wat psych boeken op de plank. Ik merkte alleen nadat ik het gepost had dat de afkorting verkeerd was. Je hebt gelijk, het is idd Reticular Activation System.

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 08:57

Freaked

..

Het heeft ook te maken met een rem-stop slaap ofzo, ik had zoiets pasgeleden op Discovery® :Y) gezien...

..

• Christiaan
Sorry, maar dit draadje is eigenlijk wel afgesloten door het antwoord dat door mij en door Devil is gegeven. Het antwoord van Freaked klopt iig niet, want REM-slaap is niet de oorzaak van het niet functioneren van de zintuigen, dat is het RAS (zoals beschreven).

Dit draadje sluit ik dus maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.