Toon posts:

memory upgrade naar cas2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Dimension 4500 2,26/533 .
Origineel zat daar een Toshiba 512MB DDR266 Dimm in (PC2100U-25230B-1).

Onlangs heb ik deze module vervangen door 2 Kingston 512MB DDR266 CL2 Dimms (KVR266X72C2/512), nu zijn beide banken bezet (totaal 1GB).
Het idee bij deze upgrade was dat cas level 2 supersnel memory zou zijn.
Tot mijn verbazing geeft onder andere Dr-hardware, Sisoft Sandra en PCmark 2002 aan dat mijn originele memory veel sneller is!

In het BIOS zie ik geen memorytimings en kan ze dus ook niet aanpassen (nieuwste "Dell" Bios A03)

Is er meer in het spel dan alleen cas2? Wat te doen?

Alvast bedankt, groet!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

volgens mij wordt geheugen langzamer nagelang er banken in zitten, probeer 1 module eens

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook een single Dimm geprobeerd, het scheelt wel iets maar het verschil blijft groot :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Het kan zijn dat die Dell de SPD niet goed uitleest danwel niet overeenkomstig de juiste timings instelt, je kan met tooltjes kijken (o.a. sisoft) hoe het zaakje nu ingesteld staat qua timings. Met WPCREDIT en de juiste .pcr file (i845 chipset neem ik aan?) kun je desnoods zélf de timings instellen. Overigens is het niet zo dat meerdere DIMM's het zaakje per definitie langzamer maken.

Wat is nu eigenlijk het gemeten verschil? (Dr-hardware zegt me echt even helemaal niets) Vergeet ook niet dat een verlaging van CL2.5 naar 2.0 slechts een halve kloktik wachttijd verkorting is, de verschillen zijn niet zo groot als je zou denken, er zijn meer parameters in het spel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Sisoft is de instelling van het nieuwe memory: 2-3-3, van het oude memory was dat: 2,5-2-3. Het gemeten verschil is gemiddeld 500 indexpunten in de memorybandwidth benchmark van Sisoft (in het nadeel van het nieuwe memory dan).

Ik zou kunnen proberen om de 2-3-3 modules naar 2-2-2 to setten maar dan heb ik inderdaad de Wpcredit .pcr file van de i845E chipset nodig want dat "Dell" Bios is alleen leuk voor het instellen van de boot-sequence.

Ik heb gisteren gezocht naar de i845E .pcr file, helaas....... weet iemand of deze bestaat en waar die te vinden is?

Alvast bedankt!

Gr. Xoid

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een hogere memory load zorgt wel degelijk voor vertraging. Wanneer jij alle banken vol zet met double sided dimms, moeten er timings aangepast worden om alles aan te kunnen sturen zonder problemen. Daardoor wordt het trager. Bij een lage memory load kun je alles lekker snel zetten.
Of je het zult merken tijdens normaal gebruik vraag ik me af, alleen in een benchmark zul je het merken denk ik.

Misschien dat door het geheugen twee keer zo groot te maken het cachen van het geheugen minder succesvol is en het daardoor iets trager is? Vroeger had je op moederborden met de 430TX chipset dat probleem boven de 64Mb al.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
BounceMeister schreef op 20 september 2002 @ 08:35:
Een hogere memory load zorgt wel degelijk voor vertraging. Wanneer jij alle banken vol zet met double sided dimms, moeten er timings aangepast worden om alles aan te kunnen sturen zonder problemen.

Veel (in dit geval max twee, dus dat valt wel mee) double-sided DIMM's betekent ook veel open pages en de i845 kan er flink wat tegelijk open houden (16 stuks, precies het aantal van vier geheugenbanken/rows) wat weer een snelheidsvoordeel oplevert. De enige timing erg afhankelijk is van het aantal rows is de Command Rate en ik vraag me af of de i845, en zeker in het geval van een Dell implementatie, deze parameter vrij in laat stellen (als 'ie überhaupt in te stellen is). Iig is het niet zo dat meerdere DIMM's te allen tijde vertragend werkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Sisoft is het verschil tussen 1 nieuwe module en de oude module (heb ik namelijk ook geprobeerd) gemiddeld 450 indexpunten in het nadeel van het nieuwe cas2 geheugen. Het scheelt dus wel iets, maar het nieuwe 2-3-3 wint het dus niet van de 2,5-2-3 standaard Dell Dimm. Lijkt op weggegooit geld dus....Enige mogelijkheid is misschien het gebruiken van wpcredit met de juiste .pcr file: i845E.pcr oid. weet iemand de pcr te vinden?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Merk je dit verschil alleen in synthetische benchmarks, of ook in de praktijk?

Het feit dat je nu 1 GB hebt zou weleen veel belangrijker kunnen zijn dan de lagere memory bandwidth...

Verwijderd

Topicstarter
Door de synthetische benchmark weet ik het nu, dat verkleurt de praktijk wel een beetje. Bovendien had ik net zogoed bij Dell een tweede Dimm van 512MB kunnen kopen inplaats van 2 stuks zogenaamd snelle cas2 512MB Dimms.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BounceMeister schreef op 20 september 2002 @ 08:35:
[...]

Misschien dat door het geheugen twee keer zo groot te maken het cachen van het geheugen minder succesvol is en het daardoor iets trager is? Vroeger had je op moederborden met de 430TX chipset dat probleem boven de 64Mb al.
Dat sowieso niet hier- trouwens al vanaf de i430FX een probleem (vooral bij Intel chipsets). Maar een probleem dat de wereld uit is sinds de cache niet meer vanaf de northbridge bestuurd wordt maar een aparte bus heeft (dus vanaf de PPro/K6-3 ontwerpen)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1