Toon posts:

[WINNT] Hoe kan ik WinNT NAT leren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NT4.0 Server die ik wil gebruiken als LAN-WAN (WWW) router. Tot nu toe lukt het allemaal heel aardig, op een ding na NAT.

Heeft iemand hier een paar hints voor me, of weet iemand een site waar ik dit kan vinden? Alles wat ik in de MS KB heb kunnen vinden verwees naar WIN2k en daar heb ik dus niet zo veel aan.

Overstappen naar WIN2K Server is niet echt een optie, mijn server is een Dual P166MMX met 64MB ram. Er zitten twee nicjes in en de routing tabellen kloppen, ik kan namelijk wel data naar een andere host sturen, ik krijg alleen nooit data terug.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Simpel, men neme twee NIC's een in een nat range en een in een public range. Men zette op het TCP/IP tabblad het vinkje IP-routing aan en voilla :)

Nat onder NT :P

* Arno mist het PNS in dit verhaal

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

offtopic:
dual 166mmx zal best 2k aankunnen, draai ook perfect op mijn p200 met 64 mb

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

NT kan het niet, zet zo min als het eigenlijke W2K.
Bij W2K zit een "firewall" gevoegd, die doet het voor je (ICS, Internet Connection Sharing).
In NT zit dat er niet bij, en moet je dus een 3rd party firewall-pakket, zoals WinRoute, installeren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

mvdejong schreef op 19 september 2002 @ 09:15:
Bij W2K zit een "firewall" gevoegd, die doet het voor je (ICS, Internet Connection Sharing).
In NT zit dat er niet bij, en moet je dus een 3rd party firewall-pakket, zoals WinRoute, installeren.
Uhhm, Win2k die niet met NAT overweg kan :?

Volgens mij leef jij duidelijk nog in de andere wereld :Z

Verwijderd

mvdejong schreef op 19 september 2002 @ 09:15:
wel eens keer onder administrative tools gekeken?
Of onder de F1 help file?
WIN2K server heeft duidelijk een routing and remote access verhaal.
Die voor een software router zeer redelijk draait.

Het enigste wat er niet std. op zit is een firewall, wat jij dus wel weer denkt :?

wel packet filtering, maar da's geen firewall

Verwijderd

Win NT kan geen NAT, maar Win NT 4.0 kan wel routeren.

Voor NAT heb je een 3th partie software nodig.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Heren,
1. let op, er staat "firewall", niet firewall;
2. maak een onderscheid tussen wat het OS doet en wat meegeleverd tooltjes doen (het feit dat bij NT 4.0 een oudbakken versie van IE zit, maakt NT nog geen browser).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 01:44:
Ik heb een NT4.0 Server die ik wil gebruiken als LAN-WAN (WWW) router. Tot nu toe lukt het allemaal heel aardig, op een ding na NAT.

Heeft iemand hier een paar hints voor me, of weet iemand een site waar ik dit kan vinden? Alles wat ik in de MS KB heb kunnen vinden verwees naar WIN2k en daar heb ik dus niet zo veel aan.

Overstappen naar WIN2K Server is niet echt een optie, mijn server is een Dual P166MMX met 64MB ram. Er zitten twee nicjes in en de routing tabellen kloppen, ik kan namelijk wel data naar een andere host sturen, ik krijg alleen nooit data terug.
Om even op het oorspronkelijke probleem terug te komen: hoezo zou je NAT nodig hebben als je probleem is dat je geen data terug krijgt? Als je er voor zorgt dat de router die voor de machinen aan de andere kant voor default gateway speelt, de juiste route informatie heeft, dan gaat je probleem ook opgelost zijn. Bijkomend voordeel is dan dat je NetBIOS pakketjes niet stuk gaan onderweg

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 19 september 2002 @ 11:37:
[...]

Om even op het oorspronkelijke probleem terug te komen: hoezo zou je NAT nodig hebben als je probleem is dat je geen data terug krijgt? Als je er voor zorgt dat de router die voor de machinen aan de andere kant voor default gateway speelt, de juiste route informatie heeft, dan gaat je probleem ook opgelost zijn. Bijkomend voordeel is dan dat je NetBIOS pakketjes niet stuk gaan onderweg
Mijn conclusie is dat ik geen data terug krijg omdat een 192.168.x.x adres niet routeerbaar is.
Dat ik wel data naar een andere host kan sturen weet ik omdat ik de compu van een vriend van mij kan pingen over het web. Zijn machine produceert dan een entry in zijn log en stuurt ook een echo reply terug, alleen die reply komt bij mij nooit aan.
Dit alles werkt natuurlijk wel als ik direct vanaf het 'rode' interface van de server werk, want dat adres is wel routeerbaar.

Dus ik kan wel data naar buiten sturen, maar ik kan geen replies terug naar binnen krijgen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 14:53:
[...]Mijn conclusie is dat ik geen data terug krijg omdat een 192.168.x.x adres niet routeerbaar is[...]
Je beschouwt het internet als jouw WAN? Grappug.
192.168.0.0/16 is overigens prima te routeren, alleen niet over internet; daar is het een "reserved" range. Maar als je een LAN to LAN verbinding maakt, zou ik de voorkeur geven aan een VPN. Kun je door NT4 laten doen als je Routing and RAS (aka Steelhead) installeert.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 19 september 2002 @ 20:35:
[...]

Je beschouwt het internet als jouw WAN? Grappug.
192.168.0.0/16 is overigens prima te routeren, alleen niet over internet; daar is het een "reserved" range. Maar als je een LAN to LAN verbinding maakt, zou ik de voorkeur geven aan een VPN. Kun je door NT4 laten doen als je Routing and RAS (aka Steelhead) installeert.
Ik had Steelhead al geinstalleerd na wat spitten in TechNet. Ik heb alleen de RAS onderdelen er alweer van gedeinstalleerd, dat gaf nogal het een en ander aan geneuzel.
En zou iemand mij hier kunnen uitleggen hoe ik die VPN dan zou moeten implementeren? Ik ben (nog) niet zo handig met Steelhead dat ik VPNs van een groen naar een rood interface kan bouwen. Ik ben er inmiddels achter dat een Gateway extra issues geeft bij het opzetten van een router in NT. Mijn SurfNet verbinding maakt gebruik van een Gateway, dus die heb ik wel nodig op de een of andere manier.
Pagina: 1