Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] probleempje met een simpele schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben voor mijn mp3 server bezig met een simpel schakelingetje om het niveau van verlichting in 3 stappen te kunnen regelen (volle strekte, gedimt, en uit). Dus gebeurd doormiddel van een drukknopje.
Nu komt alleen het probleem. Dit alles is opgebouwd rond een 74HC(T)4017 of een CD4017 (zijn in werking gelijk).
Ik gebruik van het IC de q0, q1 en q2 uitgangen om BD139 torren aan te sturen. Cl is hoog, en ik schakel met de clock enabled ingang. (dit alles is conform de datasheet). Nu is alleen het probleem dat wat ik ook probeer, alleen uitgang Q0 hoog wordt en blijft... Zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden (onstoor condensatortjes en zo)? en hou zet ik een goede anti dender schakeling in elkaar?
Ik zal zo snel mogelijk een schema posten (zodra ik weer op mijn server kan).
Ideeën zijn voor de tijd welkom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Anti-denderschakeling kun je bv maken met het 555 timerIC.
Bij een 4017 een 100n Ctje zo dicht mogelijk bij de voedingspennen van het IC zetten.

PWMsturing, is dat niks? Kun je de verlichting traploos regelen, is maar een idee hoor.

Verwijderd

Ontdendering kan (als je met 5V werkt) ook eenvoudiger maken van een 74hct14 (schmitt trigger) met een RC kring ervoor. Dan kun je 6 schakelaars ontdenderen met 1 IC >:)

Anders heb je een 555 (met spul erbij) per switch nodig

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
de oplossing met een 555 is wel netjes, maar ik hoef alleen maar een anti dender te hebben voor een knoppie. maar zijn er speciale dingen waar ik met een cmos circuitje rekening mee moet houden???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Heb je de geïnverteerde clock input aan ground gehangen? Als je dit niet doet werkt het waarscheinlijk niet. En die schakeling voor te ontdenderen heb je zeker nodig anders geef je 26 clockpulzen achter elkaar. Je kan dit overigens ook gewoon met een weerstandje en een condensator doen. Dan werkt het niet 100% maar voor jouw doel is dat voldoende.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb een tag in je titel geplaats. Hou je aub aan de richtlijnen zoals die hier staan: Lees dit eerst voordat je een topic opent!
Pagina: 1