overclockersboard, welke asus(rimm) of epox(ddr)

Pagina: 1
Acties:

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Topicstarter
Ik zit op 2 gedachten te hikken:

Een asus p4t533(met 32 bit Rimm pc4200) of een epox 4g4a+(met corsair Dimm Pc3200c2)

pluspunten asus:

-1 van de weinige I850E moederborden met een FSB tot 200
-AGP/PCi Fix (heel belangerijk, een radeon 9700 kan geen hoge FSB hebben)
-bandbreedte van Rimm geheugen op 1066 mhz nog steeds hoger dan DDR333
-erg snel

pluspunten epox
-nog hogere FSB instelbaar
-AGP/PCI fix
-meer speling met overklokken van het geheugen(moet je wel de corsair xms3200c2 gebruiken) en meer instellingen mbt. verhouding met FSB
-in kunnen stellen van AGP en DDR voltage
-In de toekomst met dual-channel DDR moederboorden van intel , kan je het geheugen gewoon blijven gebruiken, hoef je alleen maar van moederbord te switchen.
-stabiliteit

minpunten asus:
-veel geruchten over revisies van het moederboord die zeer onstabiel zijn, zelfs op default speed.
-geruchten over incompatibiliteit met geheugenmodules
-alleen Vcore in te stellen
-Intel stopt met Rambus chipsets te ontwikkelen
-weinig geheugen instellingen (3x en 4x en turbo of niet turbo)

minpunten epox
-merk staat niet meer zo goed aangeschreven(na agp-bus geintje met GF4)
-snelheid ivm. andere intel 845g based moederboorden blijft een beetje achter(zie test tomshardware)
-langzamer als een stabiel(let op) p4t533

Wie is een megaoverclocker en kan mij advies geven?versteeg, ken, durondude?
Ik ben met een strakke waterkoeling setup bezig en wil zover mogelijk oc'en

Oh ja,heeft iemand ook nog problemen met de radeon 9700 pro op 1 van deze 2 moederboorden?

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Verwijderd

Denk dat epox toch wel beter is om mee over te clocken, heb er hier zelf 1 voor men thunderbird 1400, en het merk bevalt perfect.
Erg stabiel @ hoge snelheden en vooral het kunnen instellen van je VDimm en VAGP is errug relaxed :)

Verwijderd

Ik heb erg veel plezier met dit mobo, en een score van 14500 zomaar even snel gedaan met een TI4600(MSI) is niet langzaam. OC`n in de bios is super Vcore max 1.85v / mem max 3.2v
/agp max 1.9v.
Maaaar als je 32bits rimm wil wacht dan gewoon even op de Epox 4T4A+, heb je Rimm en Epox tegelijk.
Mijn mobo met samsung mem@DDR482 is over een paar dagen tekoop.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Ik heb een Epox 4BEA, dus het 845E broertje van de 4G4A, met ongeveer dezelfde features (PCI/AGP fix, CPU/DDR/AGP voltage), en ik ben er heel tevreden mee.

Draait zonder problemen op 175mhz fsb momenteel, en kan denk ik nog wel hoger, ware het niet dat mijn 1.6A er geen zin in heeft :(

Klein minpuntje: het brakke fanloze heatsinkje op de northbridge. Die heeft geen koelprut en zit veel te los erop geklemd. Dit heb ik zelf opgelost door een Socket 370 heatsinkje zo te verminken dat ie op de northbridge past, en dan gaat het passief gekoeld best goed.

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met mijn AGP poort, maar ik heb dan ook geen GF4, maar een GF3Ti500

O ja: had ik al gezegd dat een Epox goedkoper is :)

Edit:
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 08:34:
Ik heb erg veel plezier met dit mobo, en een score van 14500 zomaar even snel gedaan met een TI4600(MSI) is niet langzaam. OC`n in de bios is super Vcore max 1.85v / mem max 3.2v
/agp max 1.9v.
Maaaar als je 32bits rimm wil wacht dan gewoon even op de Epox 4T4A+, heb je Rimm en Epox tegelijk.
Kan die 4G4A in het bios het voltage van het geheugen instellen? Dat kan mijn 4BEA helaas niet, die heeft wel een jumper op het moederbord waarmee van 2.5 tot 2.9 ingesteld kan worden in stappen van 0.1 volt.

Verwijderd

Die Asus is gewoon geen oc bord.. Als je echt wil kiezen tussen die 2 zou ik "any day" voor de Epox gaan.

Echter, mijn keuze zou gaan tussen Abit en Epox.. Welke je van die 2 moet nemen kan ik niet zeggen. Ze maken allebei hele goede bordjes altijd. Voor AMD weet ik het wel, maar voor de P4 moet ik het even aan anderen overlaten.

Verwijderd

Kan die 4G4A in het bios het voltage van het geheugen instellen? Dat kan mijn 4BEA helaas niet, die heeft wel een jumper op het moederbord waarmee van 2.5 tot 2.9 ingesteld kan worden in stappen van 0.1 volt.

antwoord:
Ja het voltage van het geheugen kan in de bios tot maximaal 3.2 worden ingesteld.

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Topicstarter
Weet iemand wanneer die epox 4t4a+ uitkomt?Ik heb nl. waarschijnlijk mijn oude moederboord al verkocht, en nu heb ik nog een week, en dan moet ik een nieuwe hebben.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Verwijderd

Ik heb een 4G4A+, en ik ben er erg tevreden over. Maar RDRAM blijft hoe dan ook sneller....

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 08:34:
/agp max 1.9v.
Wat zou je zo'n beetje voor dat bord moeten hebben?

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Topicstarter
A.P. Versteeg, welk moederboord ga je nu kopen , en met welke cpu?

• FMS
  • Niet online

FMS

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 10:15:
Die Asus is gewoon geen oc bord.. Als je echt wil kiezen tussen die 2 zou ik "any day" voor de Epox gaan.

......
Wat een onzin, hoe ben je tot die conclusie gekomen eigelijk?

De P4T533 is een uitstekend OC board, je moet gewoon een late revisie hebben en ondertussen zijn er alleen maar late revisies tekoop. (tip: ik heb die van mij bij informatiq opgehaald)

Ik heb 165FSB mee kunnen halen en hoop om straks 175+ eruit te persen met een nieuwe voeding.

Verder is Rimm geheugen vele malen sneller dan DDR. En over de stabiliteit valt er niets te klagen.

PS, AGP/PCi Fix is erg handig.

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Topicstarter
Ja, maar hoe heb je die 165 FSB eruit geperst?
met geheugen op 3x of geheugen op 4x?

• FMS
  • Niet online

FMS

150x4 lukte wel, niet 100% stabiel maar dat kwam door de voeding. 165 was met Rimm@ 3x.

mijn doel is 177x3, ik weet dat de CPU het kan halen en met 177x3 draait het geheugen op default snelheid. (177x3)x2=1062 en das hetzelfde als (133x4)x2=1066

Verwijderd

FMS schreef op 19 september 2002 @ 13:27:
[...]

Wat een onzin, hoe ben je tot die conclusie gekomen eigelijk?

De P4T533 is een uitstekend OC board, je moet gewoon een late revisie hebben en ondertussen zijn er alleen maar late revisies tekoop. (tip: ik heb die van mij bij informatiq opgehaald)

Ik heb 165FSB mee kunnen halen en hoop om straks 175+ eruit te persen met een nieuwe voeding.

Verder is Rimm geheugen vele malen sneller dan DDR. En over de stabiliteit valt er niets te klagen.

PS, AGP/PCi Fix is erg handig.
Abit en Epox zijn over het algemeen gewoon betere oc borden. Das geen onzin, das gewoon waar. Nu geef ik toe dat ik met P4 systemen weinig ervaring heb, maar het mag toch algemeen bekend zijn dat je beter een Abit of Epox kan nemen dan een Asus (voor oc'en dan). Verder niets dan goeds over die Asus hoor, veel features enzo...maar ik zou er geen oc sys mee bouwen.

Wat volgens mij wel onzin is is dat rimm vele malen sneller is dan ddr. Het is sneller ja, maar niet vele malen volgens mij. Sterker nog, volgens mij scheelt het zeer weinig...maar dat zou ik even moeten opzoeken..

Edit: ff gekeken.. Ongeveer 1,5 keer zo snel als DDR333 in de Bandwith benchmark van Sisoft.. Scheelt niet weinig dus, maar zeker geen vele malen sneller. In PCMark is het verschil toch niet zo groot hoor. Maar RDram blijft de beste keus.

Vooral het verschil tussen de 4200RIMM en de 4800RIMM is interesant. Die 4800 loopt namelijk op 150 fsb. Je zou toch een groter verschil mogen verwachten.

http://www.gamepc.com/lab...ent.asp?id=ngrdram&page=6

Edit: bij de overige benchies op die site is het verschil wel heel erg klein. Streep bij die benchies de 4800RIMM maar weg, want daar heeft de proc gewoon teveel invloed op het resultaat.
Conclusie: Rdram is sneller, maar het scheelt gewoon weinig.. :)

Verwijderd

Rdram is toch wel sneller ja..... maar is het ook goed om mee to oc'en ?

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09-2025
Alhoewel ik rdram leuk vindt, vind ik het het geld niet waard en als ik wil ocen neem ik zeker ddr. Het geheugen van mushkin komt heel hoog en met de snelste timings, als je je p4 op 166 fsb krijgt kan je nog alles 2-2-2 instellen.

Verwijderd

Manie Riets schreef op 19 September 2002 @ 17:31:
Alhoewel ik rdram leuk vindt, vind ik het het geld niet waard en als ik wil ocen neem ik zeker ddr. Het geheugen van mushkin komt heel hoog en met de snelste timings, als je je p4 op 166 fsb krijgt kan je nog alles 2-2-2 instellen.
gewoon PC2700 van Mushkin volgens de revieuws op 200+ snelste timings 2/2/2

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09-2025
Die 166 fsb was maar een voorbeeld maar dat pc2700 is inderdaad heel goed spul, ik ga pas in februarie upgraden dus het zal niet in me nieuwe pc zitten maar ik had er graag mee gespeeld :)
Pagina: 1