Jah ik snap t dus nog steeds niet
wilde zaterdag naar de Gamma ofzo gaan voor plexi glas, maar ik snap nog steeds niet waar ik die -5v vandaan moet toveren (als ik 'n 5v adaptertje ofzo zou gebruiken
huh gamma en -5 volt?
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
nee, das wat anders.Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 21:38:
dat isn toch de - pool
Verwijderd
LCD displays moeten op hun contrast input EIGENLIJK een licht negatieve spanning hebben voor optimaal contrast. Aangezien je dit meestal niet hebt, word er vaak volstaan met een weerstand van aarde naar de +5V, zodat de loper van 0 tot 5V gevarieerd kan worden. Echter mijn display dat nu op mijn Xtreme Baybus zit geeft pas net een lekker contrast op de 0V. Op de Xtreme Baybus heb ik gelukkig een MAX232 zitten. Dit IC maakt o.a. een negatieve voedingsspanning uit de +5V... Daarmee kan ik het contrast dus regelen van -5V tot +5V wat hopelijk een beter resultaat geeft.
Dus: Probeer die -5V gewoon aan aarde te hangen, je zal je potmeter dan wel helemaal naar de "aarde" kant moten bewegen maar meestal heb je dan al een redelijk contrast. Anders meot je toch gaan denken aan een voltage-pump ICtje die -5V uit je +5V maakt.
Dus: Probeer die -5V gewoon aan aarde te hangen, je zal je potmeter dan wel helemaal naar de "aarde" kant moten bewegen maar meestal heb je dan al een redelijk contrast. Anders meot je toch gaan denken aan een voltage-pump ICtje die -5V uit je +5V maakt.
Weet je zeker dat je LCD een -5 volt nodig heeft?
Als je hem echt nodig hebt, kun je ook een vitueel aardpunt maken.
Je neemt dan een voeding van bijv. 10 volt. Sluit de + aan op de +5 volt en de - op de -5 volt.
Zet er twee weerstanden tussen in serie en de middenaftakking van de weerstanden is nu de 0 volt.
Ps. de truuk is om de weerstanden goed uit te rekenen. Te klein en je verliest een ongelofelijk vermogen aan warmte, te groot en je LCD werkt niet meer.
Beter is het om echte spanning stabilisatoren te nemen.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is een kabeltje uit je PC laten lopen. (wel zo makkelijk)
Je neemt dan een voeding van bijv. 10 volt. Sluit de + aan op de +5 volt en de - op de -5 volt.
Zet er twee weerstanden tussen in serie en de middenaftakking van de weerstanden is nu de 0 volt.
Ps. de truuk is om de weerstanden goed uit te rekenen. Te klein en je verliest een ongelofelijk vermogen aan warmte, te groot en je LCD werkt niet meer.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is een kabeltje uit je PC laten lopen. (wel zo makkelijk)
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Verwijderd
Een virtueel aardpunt gaat NIET werken. Dit omdat dan de logische signaal niveau's van 5..10V komen te staan in plaats van 0..5VMcFizban schreef op 18 september 2002 @ 21:49:
Weet je zeker dat je LCD een -5 volt nodig heeft?
Zie mijn reply boven dat LCD's in principe wel een negatieve spanning nodig hebben, maar in de praktijk vaak net niet nodig hebben. Contrast regelt wel beter als je ook net negatief kunt gaan. Vooral b.v. Maxim heeft vele (goedkope) voltage-pump IC's die -5V uit je +5V kunnen maken, de stroom die benodigd is is minimaal omdat het eigenlijk alleen gaat om een potentiaal t.b.v. het omtrekken van de kristallen die nauwelijks stroom trekt.
edit: Een viruteel aardpunt maken met 2 weerstanden is sowieso nooit heel verstandig, dan leiver een 78L05 ofzo om van de 10V een mooie 5V te maken die je als aarde gebruikt! Maar nogmaals: gaat hier niet werken!
Jup weet zeker dat ie -5v heeft, alleen voor het contrast.
Het gaat hier btw om een 4x20 LCD met HD44780 controller.
Ik wil de Datasheet ook wel ff inscannen als dat beter uitkomt voor jullie?
Anyway ik ga dus gewoon proberen dat ding op de aarde aan te sluiten...
Edit: btw met weerstand bedoel je toch 'n potmetertje ofzo he? (* De_Bastaard is niet echt electro-technisch aangelegd
)
Ik wil de Datasheet ook wel ff inscannen als dat beter uitkomt voor jullie?
Edit: btw met weerstand bedoel je toch 'n potmetertje ofzo he? (* De_Bastaard is niet echt electro-technisch aangelegd
[ Voor 0% gewijzigd door De_Bastaard op 18-09-2002 22:00 . Reden: ff wat veranderen ]
Verwijderd
Waaah! Doesn't anybody read???? Zoals ik al zei JA een LCD heeft -5V nodig maar NEE in praktijk meestal niet omdat de -5V aansluiten op de 0 meestal het gewenste effect al heeft.De_Bastaard schreef op 18 september 2002 @ 21:59:
Eigenlijk moet je dus een potmeter tussen de -5V en de +5V aanslutien, en de lopen pin3 van je LCD in (contrast). Potmeter in middenstand is dan 0V.
Omdat je in de praktijk vaak geen -5V bijdehand hebt kun je ook proberen om een potmeter tussen 0V en 5V te plaatsen met de lper wederom naar pin 3. Vaak is dit net voldoende!!
Anders moet je ergens een negatieve spanning vandaan toveren. De handigste bronnen zijn
a) je seriele poort (deze heeft -12V)
b) een apart ICtje die -5V maakt uit je +5V
Hmm, mijn externe zelfgemaakte 2x16 LCD krijgt zn voeding via de ps/2 poort..... zie Doosje met 2*16 lcd
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Opzich 'n leuk idee, maar dan zit ik met het probleem dat mijn PS/2 poorten gebruikt worden
m'n muis&keyboard deden altijd moeilijk op USB vandaar ... zal nog es proberen maar toch bedankt
nu komt de grap het gaat hier dus om een 4x20 LCD met HD44780 als ik in deze post lees..
gebruik de search maar als je me niet geloofd..
nu is de grap dat die dingen dus +5V nodig hebben.. ik heb er zelf 2 van die dingen waarvan ik er 1 heb aangesloten en die zit dus gewoon vast aan je rode draad.. kortom je hoeft nix nada noppes van een omvormer te hebben..De_Bastaard schreef op 18 september 2002 @ 21:59:
Ik wil de Datasheet ook wel ff inscannen als dat beter uitkomt voor jullie?![]()
Edit: btw met weerstand bedoel je toch 'n potmetertje ofzo he? (* De_Bastaard is niet echt electro-technisch aangelegd)
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Hmmz ok dan
bedankt hé
Zo'n adapter is btw toch gewoon te krijgen bij de lokale electroboer he? anders moet ik ff wat verzinnen met m'n gameport ofzo
Zo'n adapter is btw toch gewoon te krijgen bij de lokale electroboer he? anders moet ik ff wat verzinnen met m'n gameport ofzo
Verwijderd
Ik geef het op... het is blijkbaar zo dat ECHT NIEMAND hier leest pffffffff.....ReseTTim schreef op 19 september 2002 @ 00:30:
nu komt de grap het gaat hier dus om een 4x20 LCD met HD44780 als ik in deze post lees..
[...]
nu is de grap dat die dingen dus +5V nodig hebben.. ik heb er zelf 2 van die dingen waarvan ik er 1 heb aangesloten en die zit dus gewoon vast aan je rode draad.. kortom je hoeft nix nada noppes van een omvormer te hebben..
ok ik hem het ff na gelezen.. je moet hem dus gewoon op de +5V aansluiten en de potmeter dan helemaal dicht knijpen...Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 10:59:
[...]
Ik geef het op... het is blijkbaar zo dat ECHT NIEMAND hier leest pffffffff.....
Verwijderd
hee er is nog hoopReseTTim schreef op 19 september 2002 @ 11:09:
[...]
ok ik hem het ff na gelezen.. je moet hem dus gewoon op de +5V aansluiten en de potmeter dan helemaal dicht knijpen...
Nou niet op de +5V, maar tussen de 0 en de 5V in plaats van tussen de -5V en de +5V.....
Vaak is dat genoeg... Al heb ik bij de meeste displays gezien dat je dan net nog niet de "mooiste" contrasten haalt... vaak die je de letters dan alleen mooi als je er b.v. een beeteje van bovenaf schuin opkijkt... Met een negative spanning op het LCD kun je hem zo instellen dat je vanuit elke hoek een mooi plaatje hebt
Dus must is het meestal niet, netter weer wel
heb je dan ff een layoutje hoe je dat dan doet? want na mijn weten heb ik hem op de 5V aangesloten. rode kabeltje en de zwart voor de ground..
Verwijderd
Kijk maar op http://www.xtremehardware.tkReseTTim schreef op 19 september 2002 @ 11:35:
heb je dan ff een layoutje hoe je dat dan doet? want na mijn weten heb ik hem op de 5V aangesloten. rode kabeltje en de zwart voor de ground..
Klik op de plusjes in het linkermenu naar "Developments" "Xtreme Baybus" "Schematic design"
Daar zie je het schema van de Xtreme Baybus, met de LCD ook erbij (ff zoeken
In deze revisie zit de contrastregeling nog tussen 0V en 5V. Je ziet 2 potmeters, de ene regelt contrast en de andere de backlight!
De contrast potmeter (zit op de BIAS lijn van het LCD = contrast) maakt dus ahw een aftakking ergens tussen de 0V en de 5V, zodat je alle spanningen daartussen kunt opdrukken aan de contrastingang van het LCD.
Je contrast hangt ook van de temperatuur af. Een echte -5 heb je meestal echt nodig als het koud is (minder dan kamertemperatuur).
Bij kamertemperatuur heb je geen -5 volt nodig.
Hier geldt weer: gewoon met alleen 0 en 5 volt proberen. Krijg je een heel slecht contrast, dan heb je ook een -5 volt lijntje nodig.
Vergeet niet dat als je hem aansluit en aanzet, maar nog niet aanstuurt (nog geen initialisatie) je *boven* in je display een donkerdere regel ziet en onderin een lichte.
Zie je ze andersom, dan heb je je display ondersteboven en is het heel moelijk om je contrast in te regelen.
Hier geldt weer: gewoon met alleen 0 en 5 volt proberen. Krijg je een heel slecht contrast, dan heb je ook een -5 volt lijntje nodig.
Vergeet niet dat als je hem aansluit en aanzet, maar nog niet aanstuurt (nog geen initialisatie) je *boven* in je display een donkerdere regel ziet en onderin een lichte.
Zie je ze andersom, dan heb je je display ondersteboven en is het heel moelijk om je contrast in te regelen.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Verwijderd
Om nog dieper in te gaan op de materie: Je hebt 2 typen displays, nl. top-view en bottom-view. De ene is (vooral als je contrastregeling tussen 0 en 5V hebt staan) duidelijker leesbaar van bovenaf, de ander van onderafMcFizban schreef op 19 september 2002 @ 15:50:
Je contrast hangt ook van de temperatuur af. Een echte -5 heb je meestal echt nodig als het koud is (minder dan kamertemperatuur).
Het probleem met de PS/2 poort heb ik op de volgende manier opgelost :
Heb bij een computerboer een Y-kabel gekocht (Dit is zo'n kabel die je wel voor je laptop gebruikt om van 1x PS/2 naar 2x PS/2 te gaan, zit 1x male en 2x female op)
De male gaat in mijn PS/2 poort, mijn toetsenbord gaat op de toetsenbord aansluiting van de Y-kabel en het ander uiteinde gaat naar mijn Paralelle Stekker waar die van binnen is doorgelust naar mijn LCD.
Zal vanavond wel even kijken of het geheel kan inscannen ziet er nl. erg gelikt uit.
Dit idee heb ik trouwens afgekeken van een connectix webcam die haalde zo ook z'n 5V uit de PC.
Heb bij een computerboer een Y-kabel gekocht (Dit is zo'n kabel die je wel voor je laptop gebruikt om van 1x PS/2 naar 2x PS/2 te gaan, zit 1x male en 2x female op)
De male gaat in mijn PS/2 poort, mijn toetsenbord gaat op de toetsenbord aansluiting van de Y-kabel en het ander uiteinde gaat naar mijn Paralelle Stekker waar die van binnen is doorgelust naar mijn LCD.
Zal vanavond wel even kijken of het geheel kan inscannen ziet er nl. erg gelikt uit.
Dit idee heb ik trouwens afgekeken van een connectix webcam die haalde zo ook z'n 5V uit de PC.
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Verwijderd
Uhm ik dacht dat het juist ging over -5VCobra_Lup schreef op 19 september 2002 @ 16:08:
Het probleem met de PS/2 poort heb ik op de volgende manier opgelost :
+5V kun je ook uit je gamepoort sleuren (en -12V uit je seriele poort als je nog een negatief voltage zoekt
T gaat niet over 12Volt, maar over -5 
Denk dat ik me gewoon 'n adaptertje koop en dan eens ff langs 'n bekende ga, die weet wel wat van electro en die meuk
Denk dat ik me gewoon 'n adaptertje koop en dan eens ff langs 'n bekende ga, die weet wel wat van electro en die meuk
Pagina: 1