Toon posts:

[Linux] 80 gb wd HD wordt niet herkent?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een harde schrijf aangeschaft voor me server maar zit met het probleem dat de bios hem niet aankan. Ik dacht dat Linux hem automatisch herkende maar dat zat er niet in.
Me harde schrijf is een “Western Digital 80GB (WD800JB, 7200rpm, 8MB)”. Weet iemand hoe ik dit oplos in Debian?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 20:47

JJJ

Post je dmesg eens?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

man hdparm

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, en wat moet dat voor effect hebben :?

hdparm heeft een werkende hd nodig, zonder werkende hd, geen nut voor hdparm ;)

Voor de topicstarter : Boot je toevallig van deze hd ? Zo ja, probeer eens te booten van een kleinere HD, en daarna je grote HD aan te spreken in linux, dat zou wel eens de oplossing kunnen wezen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51
Ligt dit aan Linux? Als je bios je hd niet kent, zou linux hem wel moeten herkennen? Als je bios hem niet aankan, niet herkent, of iets in die trant, dan kan een OS dat ook niet, want je bios herkent hem geneens dan :?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
false

Ik had hetzelfde probleem. 80gb disk hangt er als hdc in, ik heb hem in de bios uitgezet, ook auto herkenning op none enzo, linux start op, herkent hdc keurig en mount hem. Booten doe ik weliswaar van een andere disk, deze wordt dan uiteraard ook in de bios goed herkend. En inderdaad, hdparm zal iets van "no such device" zeggen in dit geval, dus daar heb je niet zo bijster veel aan.

Wat bedoel je trouwens precies met herkennen? Boot je van een andere disk en verschijnt die disk dan niet of kun je gewoonweg niet booten omdat de 80gb disk je bootdisk is?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is waarschijnlijk dat de moederbord ultra 33 heeft en dat het hoger moet zijn voor de nieuwe hardschrijf.
Dit is volgens mij niet op te lossen met Linux.
Ook het programma van Western Digital herkende me hardeschijf niet.

Verwijderd

Topicstarter
Sebas schreef op 18 september 2002 @ 21:38:
Wat bedoel je trouwens precies met herkennen? Boot je van een andere disk en verschijnt die disk dan niet of kun je gewoonweg niet booten omdat de 80gb disk je bootdisk is?
Ik kan booten van cdrom speler, maar tijdens de installatie herkend hij mij hd niet. Me hd staat op master.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

RedHat schreef op 18 september 2002 @ 21:32:
Ligt dit aan Linux? Als je bios je hd niet kent, zou linux hem wel moeten herkennen? Als je bios hem niet aankan, niet herkent, of iets in die trant, dan kan een OS dat ook niet, want je bios herkent hem geneens dan :?

De Linux kernel negeert wat de BIOS zegt over HD's en probe-t ze zelf, en stuurt ze honderd procent zelf aan (itt via int 13h, zoals Windows). Daarom werkt het *meestal* in Linux wel als de BIOS hem niet ziet.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

RedHat schreef op 18 september 2002 @ 21:32:
Klopt, daarom moet je in dat geval een schijf in je computer doen, waar de computer wel van wilt opstarten, of 'ie hem helemaal herkent, dat maakt allemaal niet uit, dat regelt linux wel later, maar hij moet er wel van kunnen booten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Solarsparc
  • Laatst online: 06:33
Heb je wel eens een filesystem op die hd? Of uberhaupt een partitie? FF (c)fdisk /dev/hdX waar X de controller en M/S setting is voor je HD (Primaire controller /dev/hda en /dev/hdb, secundaire controller /dev/hdc en /dev/hdd)
Het probleem is waarschijnlijk dat de moederbord ultra 33 heeft en dat het hoger moet zijn voor de nieuwe hardschrijf.
Da's onzin. HD's zijn backwards compatible, hij zal alleen onder z'n maximum draaien.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 21:44:
[...]

Ik kan booten van cdrom speler, maar tijdens de installatie herkend hij mij hd niet. Me hd staat op master.
Schijnbaar niet dus. Als ook het programma van WD hem niet herkend is het geen Linux probleem, maar zit het in je hardware. De schijf van cable select afhalen wil nog wel eens helpen.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:46
Spint de HD wel op? Of hangt hij toevallig aan een niet-standaard IDE controller?
Een van de debian bootdisks heeft support voor alle controllers, je kan proberen om een andere bootdisk te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een echt hardware probleem. Ik heb de volgende informatie gevonden op hun wesite:

Western Digital offers both Ultra ATA/100 and Ultra ATA/66 high_speed interfaces for all of our new desktop hard drives.
Geen ATA/33 die ik heb.

Dit word een Ultra ATA insteekkaart of een nieuw moederboard kopen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Elke nieuwe harddisk moet ook met ATA-33 werken (hij is hooguit wat trager dan zou kunnen). Verder heeft hdparm hier inderdaad voltstrekt niets mee te maken.

Zoals al eerder werdt opgemerkt: post de uitvoer van 'dmesg' eens (het deel waar het over HD's gaat iig)?
Pagina: 1