[Redhat 7.3] Sendmail: host name lookup failure

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
De situatie is alsvolgt.
Ik heb hier een netwerk dat via een NAT Router (DHCP, NAT, DNS Forwarding) aan internet vast zit. Daarachter draait nu een Linux server, Redhat 7.3. Ik heb een domeinnaam op de nameserver van onze provider laten wijzen naar het internet IP van de router. Hier heb ik portmappings aangemaakt (80, 22, 110) voor het inkomende verkeer.

Gisteren heb ik Apache, PHP, MySQL en proftpd geinstalleerd. Werkt prima, kan van binnen het netwerk en buiten het netwerk op de domeinnaam bereikt worden.

Sendmail wil nog niet meewerken. Die geeft bij het sturen van mail een "host name lookup failure" in de maillog. Complete logregel:
Sep 18 09:33:31 procurios sendmail[1420]: g8I7Wpfg001418: to=<bert@futurenet.nl>, ctladdr=<root@procurios.net> (0/0), delay=00:00:40, xdelay=00:00:40, mailer=esmtp, pri=30413, relay=futurenet.nl., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Name server: futurenet.nl.: host name lookup failure
Ik heb de volgende dingen gecontroleerd en veranderd:
/etc/hosts -> domeinnaam toegevoegd op zowel lokaal als internet ip (10.0.x.x en 195.64.x.x)
/etc/resolv.conf -> wordt gegenereerd door dhcpcd, maar ook aanpassen helpt niet. Staat nu router in als DNS resolver.
/etc/sysconfig/network -> HOSTNAME= aangepast

Verder heb ik Sendmail 8.12.6 gedownload en helemaal volgens instructies geinstalleerd en geconfigureerd. Veel chmods/chowns nodig. Sendmail draait nu weer zonder errors of warnings, maar nog steeds dezelfde fout.

Waarom kan sendmail niet resolven? nslookup / host werkt wel. Het resolven op het systeem gaat prima. Kan ook prima browsen met lynx oid.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Soortgelijk probleem heb ik op het werk ook gehad en het zat toen in de hostfile dacht ik, ik zal morgen even kijken of ik het nog kan achterhalen(is al lange tijd terug dus ik weet het niet precies meer)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb nu de moeite genomen om verder te kijken dan de eerste 50 zoekresultaten van google, maar niets daar komt overeen met het probleem hier. Als er in de maillog iets van "host name lookup failure" staat, betekent dat bijna altijd dat de nameserver gewoon dood/onbereikbaar is.

En dat is hier niet:
[root@procurios log]# nslookup tweakers.net
Note: nslookup is deprecated and may be removed from future releases.
Consider using the `dig' or `host' programs instead. Run nslookup with
the `-sil[ent]' option to prevent this message from appearing.
Server: 10.0.0.1
Address: 10.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
Name: tweakers.net
Address: 213.239.154.35

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

probeer eens iets met deze syntax in je /etc/hosts te zetten:

#
ip.van.mail.server futurenet.nl hostnamevandemailserver.futurenet.nl

ik weet dat je hierbij de boel eigenlijk omdraait maar het resolven lukte bij mij daarna wel. Helaas heb ik de oude logfiles niet meer dus ik kan niet meer precies achterhalen of de fout exact dezelfde is. Het aanpassen van de onderste regel van de hostfile lijkt me voor deze test echter niet zo schadelijk :) succes en post even het resultaat

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Werkt niet - helaas. Entries toegevoegd aan /etc/hosts (in alle mogelijke combinaties), maar met of zonder sendmail restart, het werkt niet..

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Jammer... Er zijn hier vast nog wel sendmail-guru's (iets wat ik absoluut niet ben :) )

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In de /etc/sendmail.cf, daar moet je ook ergens je domeinnaam instellen dacht ik..
Ik heb hier niets bij de hand.. Maar volgens mij staat het ergens in het midden van het bestand..
Pagina: 1