Toon posts:

Barton of Thoroughbred-B komend half jaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu kt333 en vroeg me af, wanneer de bartons eens zouden uitkomen. Amd heeft gezegd dat de bartons vertraging hebben opgelopen ivm met UMC. Betekent dit dat de Thoroughbred-B verder schaalt dan 2700+ of dat de markt t/m eerste kwartaal 2003 stil zal liggen?
BTW weet iemand van jullie toevallig tot welke rating de barton gaat?? Ik dacht zelf dat het 'as market requires' was, maar ben niet zeker van mijn zaak.

/edit

Al het nieuws over de barton of Thoroughbred-B dat relevant is, mag hier gepost worden :).

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik idd gelezen, maar volgens dat bericht, komt de barton al in oktober. Helaas heeft amd dit moeten wijzigen, zodat de barton pas begin volgend jaar zou komen (dacht ik :P).

Iets heel interressants wat ik heb gevonden, is het nieuws dat de barton door de extra cache een grotere die-size krijgt, dan de Thoroughbred-B :

http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/020821/athlonxp-06.html

Die size:
Palomino -> 11.6 x 11.0 mm
Thoroughbred-B -> 7.3 x 11.0 mm
Barton -> 11.4 x 11.0 mm

Zoals je kan zien, wordt de die-size gelukkig weer vergroot, wat de warmteafdracht ten goede zal komen. :)

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 07:09
release date hadden ze naar achter verschoven, zodattie mag opboksen tegen p4's 3.2GHZ (?) met 667MHz FSB

Verwijderd

Topicstarter
Semt-x_ schreef op 18 september 2002 @ 16:58:
release date hadden ze naar achter verschoven, zodattie mag opboksen tegen p4's 3.2GHZ (?) met 667MHz FSB
Klopt ja, dat had ik ook gelezen. Die p5 "prescott", wordt dacht ik ook socket 478 en zou een serieuze concurrent zijn voor de clawhammers. Tevens is het door amd bevestigt dat een clawhammer en een barton op gelijke clocksnelheid, nauwelijks van snelheid zullen verschillen in 32bit applicaties (beiden hebben 512kb cache en een bus van 166mhz => 166x2 -> 333).

Verwijderd

Ik ben het spoor ook een beetje kwijt. In oktober/november ga ik een nieuw systeem bouwen en had gehoopt op een AMD Barton. Maar ik heb nu geen idee of die nu nog voor december uitkomen en uitgeleverd gaan worden. :(
Als dit niet zo is gaat het dus een P4 2,8 worden of één stap lager. Hang van de prijs af. :P

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf heb dus al een kt333 en hoopte heel hard dat er geen kt400 van epox zou uitkomen ivm (bios ondersteuning van mijn mobo >:)). Verder focus ik me ook op de mogelijke schaalbaarheid van de barton. Door de grotere die-size en dus de verbeterde warmteafdracht moet deze verder te schalen zijn, dan de thoroughbred-B, maar hoever?

/edit

Talking about Athlon XP “Barton” processors, I should stress that although they are still scheduled to appear either in the fourth quarter of 2002 or the first quarter 2003, according to AMD, some analysts are also sceptical and do not believe the actual launch will happen this year. As a consequence, the most powerful CPU offered by AMD will be the Athlon XP 2700+ that is officially announced on the 7th of October.

Meanwhile Intel will bump the clock-speed of the Pentium 4 processors rapidly, introducing the 3.06GHz model this November and 3.20GHz sometimes in the first half of 2003. As a result, AMD will not be able to compete with Intel in terms of performance for two more quarters. Furthermore, it is quite hard to estimate the performance of direct ClawHammer’s competitor, the Pentium 4 “Prescott” processor, manufactured using 90 nano-meter technology and equipped with 1MB of L2 cache, 667MHz Quad Pumped Bus, the HyperThreading technology and functioning at frequencies above 3.2GHz.

:'(

• Semt-x
ja inderdaad ;
release date hadden ze naar achter verschoven, zodattie mag opboksen tegen p4's 3.2GHZ (?) met 667MHz FSB met hyperthreading op een 90nm core.
Waardoor hij nog schaalbaarder en goedkoper wordt.

Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken over AMD. met hun core probs, uitstel van release van oude technieken (voor intel).
http://www17.tomshardware...q3/020826/p4_2800-05.html
In de top 20 staan 2 overgeklokte amd's en 1 standaard AMD op plek 19, rest is Intel.

athlon 2600+ ( voor zover verkrijgbaar) kost 385 EUR
p4 2.4Ghz kost 257 EUR
Zijn qua snelheid ( in q3 ) nagenoeg gelijk

conclusie, AMD is duurder en trager ?

Verwijderd

Topicstarter
loverrr schreef op 18 september 2002 @ 17:50:
[...]

wa liev me menneke gaat er ook een kopen
Fuck up eikel. Ga iemand anders plagen :P. (/me knows the real person behind 'lover')

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

Shunt

Boe

Semt-x_ schreef op 18 september 2002 @ 17:49:
ja inderdaad ;
release date hadden ze naar achter verschoven, zodattie mag opboksen tegen p4's 3.2GHZ (?) met 667MHz FSB met hyperthreading op een 90nm core.

Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken over AMD. met hun core probs, uitstel van release van oude technieken (voor intel).
In de top 20 staan 2 overgeklokte amd's en 1 standaard AMD op plek 19, rest is Intel.

p4 2.4Ghz kost 257 EUR

welke mongool vergelijkt er dan ook nog met QIII :?
die maakt het niet meer uit hoe veel mhzjes nu heb
vergelijk het eens qua pure raw data die er langs gepompt wordt ;) dan zal je leuke dingen tegenkomen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Voor de p4's vanaf 3.06GHZ met 667MHz FSB met hyperthreading is al een mobo uit:
The next front side bus from Intel will run at 667MHz but motherboards implementing this up-and-coming standard are already for sale.

Sources claimed that Gigabyte has started shipping the GA-8P667U, a socket N based motherboard that comes with AC6, USB 2.0, RAID support and integrated 10/100 Ethernet on board.

The product already sells in Eastern Europe for a distributor price of around $135, the source claimed.

October the 7th is believed to be Intel's chipset jamboree day.

En.......

3.06GHz P4 is launched – probably on the 25th of October

Info van Neowin Yes they are back!! 8)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:20

EaS

Semt-x_ schreef op 18 september 2002 @ 17:49:
ja inderdaad ;

p4 2.4Ghz kost 257 EUR

Ten eerste is de 3,2 GHz nog gewoon een Northwood, en ten 2e duurt het nog zeker 3/4 jaar voordat Prescott (=90nm) uitkomt. Verder moet intel nog wat verzinnen op de enorme hitte die de P4 in de toekomstige modellen (lees: >3,0 GHz met HT aan) gaat leveren, verder hebben ze de specificaties voor moederborden die 3,0 GHz en > aankunnen al aangepast, zo rooskleurig als jij het hier schetst is |:(

Verder is alleen de ClawHammer vertraagt, en niet de mobile ClawHammer, de Opteron, en de Barton zoals ook in de roadmap te zien is, en wat nog maar weer eens ondersteunt word door dit bericht. Niet alles is direct dooooooooooom

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 18 september 2002 @ 18:04:
[...]

welke mongool vergelijkt er dan ook nog met QIII :?
die maakt het niet meer uit hoe veel mhzjes nu heb
vergelijk het eens qua pure raw data die er langs gepompt wordt ;) dan zal je leuke dingen tegenkomen
Sorry :), ik lulde verkeerd...

• Semt-x
hmja die hitte problemen kampt AMD nu al mee, ze zitten net over 2 GHz.
Die 2.4 GHz (100MHz) die ik als voorbeeld gaf is duurder dan een p4 2.4 (533MHZ) een chippie dat in dat schema zelfs een zwaar overklokte AMD chip (3400+) overtreft.
Hetgeen mijn vermoedde onderstreept. Ik denk dat mijn Intel-rooskleurigheid op dit moment wel redelijk terecht is.
Helaas lijkt van een flinke concurentie strijd momenteel geen sprake.

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Ik denk dat AMD met iets zeer revolutionairs moet komen willen ze nog een kans maken om de vooruitgangen die Intel boekt bij te kunnen benen. Intel laat op het moment gewoon het verschil zien tussen de marktleider en de 'marktveroveraar', en dat zij over meer kennis/geld beschikken.

"People should know when they're conquered..."

• Semt-x
Shunt:
Ik ben die mongool met de volgende reden. Met de systemen van tegenwoordig merk je het verschil met surfen/word/chatten/bestanden copieren, toch niet meer.
Alleen nog met spelletjes. Waarin Q3 de benchmark game is.
Al die benchmark programma's zijn aardig, maar te abstract. in beeldspraak;
me test alleen de banden van een F1 auto ( Sisandra mem bench )
of men gaat zo hard mogelijk rijden met een F1 auto op een recht stuk ( 3Dmark200x)
zo kan ik nog wel even doorgaan.
Test dan met een gewoon spel. dan heb je alle aspecten in 1 keer, de enige benchmark die wel iets zegt.
MHz'en maken inderdaad niet uit, fps draait het om.
Pure RAW data pompen heb je weinig aan ( zie beeldspraak) en interesseert me dus niet echt :-)

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54

Paladin

Play Ball!

Het probleem is met de snelheid van de tegenwoordige proc's dat het zo snel gaat dat er geen significante verschillen meer optreden.
oftewel om echt een goed verschil te zien ga je raw data pompen dat dat weinig uitmaakt in de praktijk maakt niet zoveel uit want alle systemen zijn weer anders en presteren weer anders.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Topicstarter
Paladin schreef op 19 september 2002 @ 11:58:
Het probleem is met de snelheid van de tegenwoordige proc's dat het zo snel gaat dat er geen significante verschillen meer optreden.
oftewel om echt een goed verschil te zien ga je raw data pompen dat dat weinig uitmaakt in de praktijk maakt niet zoveel uit want alle systemen zijn weer anders en presteren weer anders.
Klopt, maar ut2003 is het eerste spel wat mijn processor heel hard laat bottlen :). Op 640x480 haal ik evenveel fps, als op 1024x768 :P (En met flyby En met botmatch).

Zojuist heb ik een interresant artikel gevonden, waarin een zeer goed mogelijke verklaring wordt gegeven voor het vertragen van de hammer&barton.

http://www.sudhian.com/docs.cfm/id/234.sud

Conclusion: Reason for Delay not Always Self-Evident.

Remember, the point of the above discussion is not to advance any particular set of reasons as to why both Hammer and Barton have been delayed, nor to claim that AMD is or is not having trouble with the chip's designs. By choosing to focus our attention on the various factors that all CPU manufacturers evaluate closely when designing and adjusting roadmaps, rather than concentrating on a single isolated case where limited information is available, we've hopefully given you readers a helpful look at the bigger picture companies like AMD and Intel have to remain aware of every day. The proper scheduling of product introductions and the best way in which to do so is a topic of on-going discussion to this day—hopefully you're now aware of factors beyond the purely technical which play into it.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Malebolgia schreef op 18 september 2002 @ 21:02:
Ik denk dat AMD met iets zeer revolutionairs moet komen willen ze nog een kans maken om de vooruitgangen die Intel boekt bij te kunnen benen. Intel laat op het moment gewoon het verschil zien tussen de marktleider en de 'marktveroveraar', en dat zij over meer kennis/geld beschikken.
Het heet "Hammer", ze noemen het "Opteron", en ik vrees dat het voor AMD weer te laat zal komen.

Ik ben heel erg bang voor AMD dat tegen de tijd dat hun Opteron op 3400+ uit komt, dat Intel de P4 inmiddels over de 4Ghz heen heeft geschaald.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hellfire_ultd schreef op 19 september 2002 @ 13:53:
[...]
Het heet "Hammer", ze noemen het "Opteron", en ik vrees dat het voor AMD weer te laat zal komen.

Ik ben heel erg bang voor AMD dat tegen de tijd dat hun Opteron op 3400+ uit komt, dat Intel de P4 inmiddels over de 4Ghz heen heeft geschaald.
Maar dan is de P4 32bit en de Hammer 64bit, lijkt me toch wel een voordeel toch?

Verwijderd

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op 19 september 2002 @ 14:11:
[...]

Maar dan is de P4 32bit en de Hammer 64bit, lijkt me toch wel een voordeel toch?
Aan 64-bit cpu heb je alleen iets, als je een goed 64-bit os hebt en de juist applicaties... :/

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2002 14:25 . Reden: ach man! ]

Verwijderd

erm noobs?

xp2600+ is even snel als p4 2,66GHz (533MHz) fsb

quake 3 mischien evenveel fps als een p4 2,4GHz maar in serious sam evenveel fps als een 3,4GHz p4 ...

hammer heeft maar 256K cache. en idd barton zal in de buurt komen qua performance. wel enkel in het begin. vanaf hammer met ddr2 komt (die kan da volledig benutte) is hammer vele male superieurder. nu enkel in bandwidth tasks zal em beter zijn en in fpu met sse2 ondersteuning

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 14:19:
[...]

Aan 64-bit cpu heb je alleen iets, als je een goed 64-bit os hebt en de juist applicaties... :/
Ik noem een windows xp 64 bits, toch een os wat ik niet zou onderschatten...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
Quake 3 is echt geen goede benchmark meer tegenwoordig. Spel is als veels te oud. Elke nieuwe PC haalt daar makkelijk 200 FPS mee. UT2k3 is tegenwoordig een veel betere benchmark aangezien die je systeem veel meer stressed.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• EaS

EaS

Hier nog even de laatste intel roadmap:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1030031327.gif

Intel is in de verste verte nog nergens te bekennen met een 4 GHz CPU, deze zal pas ergens in de 2e helft van 2003 verschijnen, in de tussentijd moeten ze het doen met northwood, die zoals de roadmap laat zien ergens rond de 3,2 GHz ermee ophoud. Niet dat ie niet harder wil, maar intel wil graag systemen op markt zonder vapochill of vloeibare stikstof (helemaal als HT ingeschakeld is). De moederbord specificaties zijn al gewijzigd, omdat P4's boven de 3,0 GHz al 77 watt gaan slurpen, zoals je ziet (zie plaatje onder) al een beste hap meer dan de AthlonXP:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/xp_model8_681_thermal.gif

Intel heeft dus nog maar een beetje spreiding in kloksnelheid, en zal dit verstandig moeten verdelen tot de verlossende Prescott daar is. Let wel, AMD stapt ondertussen over naar een 333 MHz FSB, snellere AthlonXP's en komt ook nog eens met een 512 Kb L2 Cache, voordat de Hammer uitkomt, en dat alles voor Prescott ergens te bekennen is.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom is het ook zo belangrijk om te weten, tot hoever de athlonxp met barton core schaalt :). Als Amd dit jaar nog met een athlonxp 3000+ komt, is er weer enige competitie. Natuurlijk hoopt elke amd-liefhebber dat de barton in een stroomversnelling zal komen, zodat de barton eerder in 3200+ vorm is, dan de northwoord 3.2 ghz zal uitkomen :9. Alleen vind ik het jammer dat de clawhammer, waarschijnlijk eerder in 3400+ vorm zal uitkomen, dan de barton. Ik vroeg mij trouwens af of de barton ook in 0.09 micron proces zal komen (zal wel niet :P).

• Semt-x
johnnyv.nl schreef op 19 september 2002 @ 14:26:
[...]

Ik noem een windows xp 64 bits, toch een os wat ik niet zou onderschatten...
64 bit applicaties helpen ook bij zo'n systeem :]

• pagani
  • Niet online
Semt-x_ schreef op 19 september 2002 @ 15:20:
[...]

64 bit applicaties helpen ook bij zo'n systeem :]
In ieder geval is je OS dan 64 bits, dat moet al een ruim voordeel opleveren. En die 64-bits applicaties komen er ook heus wel... (Moet niet teveel moeite kosten, waarschijnlijk ff opnieuw compilen voor 64-bits proc. en klaar)

• Semt-x
( aantal dingetjes geknipt)
-quote-
in de tussentijd moeten ze het doen met northwood, die zoals de roadmap laat zien ergens rond de 3,2 GHz ermee ophoud. De moederbord specificaties zijn al gewijzigd, omdat P4's boven de 3,0 GHz al 77 watt gaan slurpen, zoals je ziet (zie plaatje onder) al een beste hap meer dan de AthlonXP:

[afbeelding]
-/quote-

Je maakt een scheve vergelijking, je vergelijkt de energie consumptie van een XP2600+ (2.1GHz) met een P4 3.06 GHz.
ofwel het benzine verbruik tussen een mini en een ferrarie ( overdreven ).
naast da het wattage verschillend is, is de snelheid van dat ding ook verschillend.
Vergleijking gaat nog niet op, en wijst zelfs de andere kanto p.
Op dit moment hebben (tragere) AMD's meer last van hitte dan de Intels.

-quote-
Intel heeft dus nog maar een beetje spreiding in kloksnelheid, en zal dit verstandig moeten verdelen tot de verlossende Prescott daar is.
-/quote-
de kaarten zijn nu anders verdeeld;
bij het aftasten van spreiding/ruimte naar boven van een bepaalde core zijn de resultaten van overklokkers toon aangevend:
http://www.vr-zone.com/guides/Intel/Northwood/
P4 2.4GHz @ 4.3GHz (een marge van 80% )
http://www.vr-zone.com/guides/AMD/TBred/
XP2200+ 1.8GHz @ 2.7GHz (een marge van 50% )

-quote-
Let wel, AMD stapt ondertussen over naar een 333 MHz FSB, snellere AthlonXP's en komt ook nog eens met een 512 Kb L2 Cache, voordat de Hammer uitkomt, en dat alles voor Prescott ergens te bekennen is.[/quote]
-/quote-
intel zet er tegen over:
met 667MHz FSB met hyperthreading , en AMD heeft al een achterstand op het moment.

nogmaals, het liefst zie ik 2 cpu fabrikanten die een nek aan nek race houden en de fakkel van snelste CPU om de maand uitwisselen.

• EaS

EaS

Je maakt een scheve vergelijking, je vergelijkt de energie consumptie van een XP2600+ (2.1GHz) met een P4 3.06 GHz.
ofwel het benzine verbruik tussen een mini en een ferrarie ( overdreven ).
naast da het wattage verschillend is, is de snelheid van dat ding ook verschillend.
Vergleijking gaat nog niet op, en wijst zelfs de andere kanto p.
Op dit moment hebben (tragere) AMD's meer last van hitte dan de Intels.
Ik vergelijk rating met GHz in dit geval, aangezien dat is wat tegenover elkaar staat sinds de P4 de mogelijkheid om te vergelijken in MHz om zeep heeft geholpen. Aangezien AMD op dit moment als topmodel de 2600+ bied kan ik alleen daar mee vergelijken, Intel heeft al wel een blik in de "hoeveel energie slurp ik" toekomst gegeven, en laat daar mee nu al zien dat ze steeds dichter bij de "thermall wall" komen, daar waar conventionele koeling niet meer voldoende is. Maar goed als we dat achterwege laten, kunnen we de modellen die qua performance bij elkaar liggen eens bekijken (zoals jij het in gedachten had):

code:
1
2
3
4
5
                          A    B      
Thoroughbred "B" 2600+  59.3w  85
Thoroughbred "B" 2400+  62.0w  85
Northwood     2,6 GHz   59.8w  72
Northwood     2,4 GHz   62.6w  71

A= Typical thermal power
B= Max Die temp

AthlonXP specsheet
P4 Northwood specsheet

Wat zien we, de P4 verbruikt zelfs meer energie dan de AthlonXP, en dat zonder HT ingeschakeld. Als HT ingeschakeld word, gaat het verbruik omhoog !
Weer komt de thermische muur een stukje dichterbij. Dit geld natuurlijk ook voor de AthlonXP, zo gauw deze in klok gaat stijgen, maar dat is nu juist het verschil; Intel heeft met de P4 een design in handen die alleen presteert als ie maar snel genoeg draait (en hoe sneller, hoe hoger het verbruik), AMD daarentegen doet het anders; een hoog IPC, waardoor kloksnelheid minder van belang is.
Het is gewoon een feit dat de huidige Northwood alleen kan presteren als ie maar snel genoeg draait, en dat vormt nu juist op het gebied van warmte een probleem.
de kaarten zijn nu anders verdeeld;
bij het aftasten van spreiding/ruimte naar boven van een bepaalde core zijn de resultaten van overklokkers toon aangevend:
http://www.vr-zone.com/guides/Intel/Northwood/
P4 2.4GHz @ 4.3GHz (een marge van 80% )
http://www.vr-zone.com/guides/AMD/TBred/
XP2200+ 1.8GHz @ 2.7GHz (een marge van 50%)
Geen wonder dat de P4 verder overklokt, dat ding is ervoor gemaakt om op hoge klok te draaien, in tegenstelling tot de AthlonXP. Maar zulke overklok resultaten bereik je niet met de koelingsmethoden die Dell en Intel graag in standaard desktops verkopen. De ruimte naar boven is er wel, maar die laat Intel alleen los in het 90 nm formaat, in de 2e helft van 2003. Alweer omdat Intel geen vapochill systemen mee gaat leveren.
Trouwens ik vind dat die XP2200+ het nog netjes doet, het is nog maar eentje van de "A" revisie, de "B" revisie schijnt nog een beste hap hoger te klokken; 2,4 GHz met luchtkoeling (maar ook hier zal AMD mee uitkijken net als Intel, het energie verbruik moet binnen de perken blijven).
intel zet er tegen over:
met 667MHz FSB met hyperthreading , en AMD heeft al een achterstand op het moment.
Omdat Gigabyte een plank op de markt zet met 667MHz FSB ondersteuning? Volgens mij staat een FSB verhoging pas in de planning voor Prescott (2e helft 2003). En HT levert, zoals in veel reviews valt te lezen, vaak meer performance verlies op dan winst, en dan alleen ook nog winst voor programma's die het ondersteunen.
En welke achterstand bedoel je ? Getallen ? 533 versus 266 e.d. ? Die getallen zeggen me niets, performance wel; en daar staat met een miniem verschil op nummer 1. De 2,8 GHz P4. Voor zolang het duurt.........
nogmaals, het liefst zie ik 2 cpu fabrikanten die een nek aan nek race houden en de fakkel van snelste CPU om de maand uitwisselen.
Dat ben ik volledig met je eens.

Verwijderd

Ik blijf benieuwd wanneer mijn huidige Soltek-75KAV mobo gaat afhaken wat betreft de compatibiliteit met de XP-processoren :?

Ik weet eigenlijk niet eens of ik bijv. de 2600+ (2,13Ghz) AMD XP van nu op me mobo (na een bios update) kwijt zou kunnen. Van de lagere XP's weet ik het wel, maar de hogeren :?
Pagina: 1