Haiz ik werk bij een komputer bedrijf (chd computers) nu hadden ze daar nog een goede ventilator liggen voor in de komputer. Ze deden er volgens mij niets mee dus heb ik die maar even in me tas gestopt. Als ik hem op 12 volt laat lopen vind ik de hoeveelheid lucht die hij verplaatst teveel waardoor er een diep geluid onstaat staat. Hoe kan ik de fan op 8,5 volt laten draaien ? Hartelijk bedankt allemaal!
Verwijderd
Ik heb verder geen verstand van modden/fans enzo, maar volgens mij kom je best ver als je op 'potmeter' of 'potometer' ofzo zoekt.
Verwijderd
Met een potmeter.Of je verbind hem met geel en rood dan krijg je 7 volt.
En waarom wil je hem eigenlijk speciaal op 8,5 volt laten draaien. Beetje vreemd voltage als je het mij vraagt. Kan zijn dat je er een rede voor hebt, dan hoor ik die graag
En waarom wil je hem eigenlijk speciaal op 8,5 volt laten draaien. Beetje vreemd voltage als je het mij vraagt. Kan zijn dat je er een rede voor hebt, dan hoor ik die graag
ik wil helemaal geen 7 volt. dat is te weinig 8,5 volt is het minimum !Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:36:
Met een potmeter.Of je verbind hem met geel en rood dan krijg je 7 volt.
Idd met een potmeter.Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:33:
Haiz ik werk bij een komputer bedrijf (chd computers) nu hadden ze daar nog een goede ventilator liggen voor in de komputer. Ze deden er volgens mij niets mee dus heb ik die maar even in me tas gestopt. Als ik hem op 12 volt laat lopen vind ik de hoeveelheid lucht die hij verplaatst teveel waardoor er een diep geluid onstaat staat. Hoe kan ik de fan op 8,5 volt laten draaien ? Hartelijk bedankt allemaal!
Of rood (=5 volt), op de molex connector, gebruiken als aarde.
Dan komt ie op 7 volt te staan.
Jah weerstand uitrekenen en ertussen gooien!Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:38:
[...]
ik wil helemaal geen 7 volt. dat is te weinig 8,5 volt is het minimum !
- specs - audioscrobbler -
Gewoon een potmeter, buitenste 2 aansluitingen op grnd en 12 v en dan de middelste aan rood van de fan en grnd ook op de fan aansluiten. Dan kan je de fan zelfs traploos instellen. Koop wel een potmeter die genoeg stroom kan geleiden voor de fan.
Ik heb in de komputer winkel geleerd dat je niet zomaar allerlei gekke dingen moet solderen in je komputer. Er is dan grote kans dat hij kapot gaat, liever heb ik een 8,5 volt voeding waar zou ik die kunnen kopen?
koop een Fanmate van zalman!!! werkt perfect 
(kan je de snelheid (dus het voltage) mee regelen, met een draaiknopje)
(kan je de snelheid (dus het voltage) mee regelen, met een draaiknopje)
/quote: Ik heb in de komputer winkel geleerd dat je niet zomaar allerlei gekke dingen moet solderen in je komputer. Er is dan grote kans dat hij kapot gaat, liever heb ik een 8,5 volt voeding waar zou ik die kunnen kopen?
misschien kun je dan een transformator kopen of van je ouwe mobiel gebruiken??
maar een potmeter ertussen solderen is heel makkelijk en kan hele verantwoord gebeuren....zolang je rustig nadenkt en alles goed "afdekt" met behulp van isolatie tape of nog beter krimpkous...teken desnoods eerst ff een schema, en zet dan pas de bout ertussen
misschien kun je dan een transformator kopen of van je ouwe mobiel gebruiken??
maar een potmeter ertussen solderen is heel makkelijk en kan hele verantwoord gebeuren....zolang je rustig nadenkt en alles goed "afdekt" met behulp van isolatie tape of nog beter krimpkous...teken desnoods eerst ff een schema, en zet dan pas de bout ertussen
T60P Widescreen
/quote: Ik heb in de komputer winkel geleerd dat je niet zomaar allerlei gekke dingen moet solderen in je komputer. Er is dan grote kans dat hij kapot gaat, liever heb ik een 8,5 volt voeding waar zou ik die kunnen kopen?
Ja emm... misschien hoor ik dit helemaal nie te zeggen maar wat doe je hier dan?
En dan heb ik ook nie direct een hoge pet op van die computer winkel waar je werkt.
Ja emm... misschien hoor ik dit helemaal nie te zeggen maar wat doe je hier dan?
En dan heb ik ook nie direct een hoge pet op van die computer winkel waar je werkt.
XBO: Michaël#3318
Het is maar een Fan hoor. Het is geen multiplier unlocken op een amd proc. Of een volt mod voor je geforce. En hij was niet zo duur toch? (van het werk meege...)Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 16:42:
Ik heb in de komputer winkel geleerd dat je niet zomaar allerlei gekke dingen moet solderen in je komputer. Er is dan grote kans dat hij kapot gaat, liever heb ik een 8,5 volt voeding waar zou ik die kunnen kopen?
Dus is niet moeilijk, makkelijk te doen en probleem opgelost
En het is electronica en casemodding
Verwijderd
ja zielig lolVerwijderd schreef op 18 September 2002 @ 16:33:
omg, dat werkt in een computer winkel??...mn moeder weet nog meer, maja..
een 8,5V voeding...uhm, niet dus
een potmeter: vastmaken in een frontplaatje en solderen, 50 Ohm ofzo moet goed zijn
een weerstandje: even uitrekenen hoeveel je nodig hebt en goed isoleren, anders valt je pc soms uit.
een BayBus: das nog te moellik voor jou
een potmeter: vastmaken in een frontplaatje en solderen, 50 Ohm ofzo moet goed zijn
een weerstandje: even uitrekenen hoeveel je nodig hebt en goed isoleren, anders valt je pc soms uit.
Verwijderd
Ik vraag me trouwens of jij wel bij een compu zaak werkt. Ik heb je vorige topics gelezen en je houdt er nogal van om te stangen en te narren
Kga dit ff melden.Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:56:
Ik vraag me trouwens of jij wel bij een compu zaak werkt. Ik heb je vorige topics gelezen en je houdt er nogal van om te stangen en te narren
Hij werkt no way in een Computerzaak (ja computer is met een C )
normale reactie dat is zeker te moeilijk voor jou gore linux nerd !RocketKoen schreef op 18 september 2002 @ 16:56:
omg, dat werkt in een computer winkel??...mn moeder weet nog meer, maja..
nee nieuwe spelling maakt er een K can !daaf258 schreef op 18 september 2002 @ 17:00:
[...]
Kga dit ff melden.
Hij werkt no way in een Computer (ja computer is met een C
Pfff...die gast loopt je te narren. Of het is z'n broertje weer
You can't have everything. Where would you put it?
ik heb jou andere topics ook eens gelezen...Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 17:02:
[...]
normale reactie dat is zeker te moeilijk voor jou gore linux nerd !
-ga ergens anders intressant lopen doen, zielig gefrustreerd eikeltje-
Verwijderd
Slotje !! En als de modderator de vorige topics van hem bekijkt liefst een ban voor de gozer. We houden hier op Got niet van personen als jou
is al gemeld, met verzoekVerwijderd schreef op 18 September 2002 @ 17:04:
Slotje !! En als de modderator de vorige topics van hem bekijkt liefst een ban voor de gozer. We houden hier op Got niet van personen als jou
OW
maar een weestandje ertussen of niet aan de voeding van je PC hangen dat zijn de enige opties als je perse 8,5V wilt
ben jij die arrogante eikel in je icon ?
maar een weestandje ertussen of niet aan de voeding van je PC hangen dat zijn de enige opties als je perse 8,5V wilt
offtopic:
eigenwijs Grrrr

eigenwijs Grrrr
ben jij die arrogante eikel in je icon ?
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
lekker offtopic geblaat.
Voor die 8.5V: zet een zenerdiode van 3V3 / 1.3W in serie met de fan (zwarte streepje op de +12V, andere kant op de rode draad van de fan). Dan heb je 8.7V op je fannetje.
Voor die 8.5V: zet een zenerdiode van 3V3 / 1.3W in serie met de fan (zwarte streepje op de +12V, andere kant op de rode draad van de fan). Dan heb je 8.7V op je fannetje.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()