Toon posts:

Mijn Seagate Bar. IV werkt niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus via vraag&aanbod een Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM gekocht. Het probleem is, deze wil niet! Als ik hem opstart dan staat hij niet bij de master en slave's. Moet ik een programma ophalen om hem te installeren (omdat er nog geen partitie opzit). Welke?

Kan het ook zo zijn dat mijn systeem (ondertitel) hem niet kan besturen?

Verwijderd

uhm... ff w88 :).... hoe heb je alle instellingen staan? jumper?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niets ingesteld. Ik heb de harde schijf op slave (geen penetje erin) omdat ik mijn andere Seagate 4GB 5400RPM op master heb....

Verwijderd

ik had dit eerst ook met me nieuwe westerndigital... gewoon ff goed schoon blazen.. stekkertjes goed aandrukken..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is bekabeling (40 of 80pins btw?) en voeding in orde? Spint de schijf wel op?

Verwijderd

Topicstarter
kan niet. Hij is gloednieuw!!!!

Verwijderd

Kijk eens voor een Bios update bij je mobo fabrikant. Kan zo maar zijn dat je huidige bios geen schrijven van 80gb kan aansturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:30:
kan niet. Hij is gloednieuw!!!!
zeg je dit naar aanleiding van wat ik zei over schoonmaken? :?

zo jah.. die van mij was oook gloednieuw!

Verwijderd

Topicstarter
40 pins d8 ik. voeding heeft ie. Heb zelf brander moeten los halen voor voeding. Ik hoor hem helemaal niet. Mijn plan is namelijk om hem eerst aan de praat te krijgen, dan alle gegevens van mijn oude hdd op de nieuwe zetten en de nieuwe dan op master te zetten en de brander weer aan te sluiten. Maar ik heb ook iets gehoord dat je nieuwe harde schijfen moet installeren (volgens mij zit er nog geen partitie op)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:31:
Kijk eens voor een Bios update bij je mobo fabrikant. Kan zo maar zijn dat je huidige bios geen schrijven van 80gb kan aansturen.
Zit wat in.. Welke mobo heb je btw? "Jetway" uit je sig is onvolledig.. Check evt de OM FAQ: Mijn HDD wordt maar als 2/8/32GB herkend terwijl die groter is?

Verwijderd

voel es aan de hd of ie gaat "lopen"
ps: vind je het gek dat ie het niet doet als je hem niet "hoort" ...
ps2: sommige schijven zijn zo stil dat je ze niet hoort he :+

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik dat voelen dan?

En ik kan hem waarschijnlijk niet horen want de oude ratelt en daar kan ik zo'n stille harde schijf (meende ik dat Bar. 4 dat is) door horen. Donwload nu Seatools maar of dat iets helpt?

Verwijderd

Topicstarter
moet ff opnieuw opstarten en dan seagate draaien...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:14
Gooi ze beide eens op cable select. Je zult niet de eerste zijn die een harddisk op master en slave instelt en dan ineens je hdd niet kunt vinden. heb het veel meegemaakt met AMI BIOSsen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:45:
moet ff opnieuw opstarten en dan seagate draaien...

Heeft niet echt veel zin als de schijf niet herkend wordt in de bios :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, Cable Select heeft weinig zin op 40pins kabeltjes en een oud Celeron/PII mobo.. Ik gok dat het om een 440LX chipset gaat, hiermee zijn al vaker problemen gemeld met grotere schijven :/

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Seagate is de minst uitvallende schijvenfabrikant, ik ken mensen die deze dingen onder hun bureaustoel leggen en er dan overheen rijden en dan nog werkend aan de praat krijgen :D (jah echt waar :P )

maar ondersteunt dit oude moederbord wel meer als 32gb ofzo? :?

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een 440LX chipset. Maar cable select .... dat kan ik nog wel eens proberen of heeft dat geen zin? (hoor 2 dingen)

Verwijderd

Als je bios die schijf dan nog niet herkent moet je ff voor een bios update kijken of die schijf is gaar maar dat lijkt me niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 17:15:
Als je bios die schijf dan nog niet herkent moet je ff voor een bios update kijken of die schijf is gaar maar dat lijkt me niet
http://www.jetway.com.tw/evisn/download/bios/

Effe bios A13 pakken en flashen. Zie 440bx borden onderaan de pagina.Misschien helpt dat.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel us naar bios update voor intel 440LX gezocht en ook voor jetway maar die wouden niet....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 17:17:
[...]

http://www.jetway.com.tw/evisn/download/bios/

Effe bios A13 pakken en flashen. Zie 440bx borden onderaan de pagina.Misschien helpt dat.
Dat gaat niet werken. 440LX is compleet anders dan de 440BX. Daarbij, een BIOS update is specifiek aan een moederbord verbonden en je kunt ze niet door elkaar gebruiken..

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
heb je er misschien een hdkoeler tussen zitten?
dit had ik ook hierdoor werd de mijne ook niet herkend, en ik denkt dat je zeker een bios-update nodig hebt!!

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen Hard-disk cooler. Over dat bios flashen: nu weet ik nog niets! Ik heb ook al geprobeerd om de harde schijf op 32,1 gb te zetten (via jumper) maar dat had ook geen effect. Cable select werkt ook niet... wat nu? Is mijn systeem er gewoon niet geschikt voor?

Verwijderd

Topicstarter
Kan de harde schijf ook stuk zijn? want toen ik seagate tools wilde opstarten hoorde ik de harde schijf heel zacht tikken...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tikken is niet goed.
Zet hem een tijdje in je systeem, als ie het doet moet ie iig opspinnen en zal die dus vrij warm worden. Blijft ie koud dan spint ie niet op en is ie dood.

Geen vrienden met een nieuwer systeem zodat je hem daar ff in kan testen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik dus vandaag even proberen...

morgen post ik hoe het gegaan is.

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt wel wat warm.... (bij me thuis dan, ga morgen naar vriend toe (PcFer))

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 15:42

pbd

hmmm...zou defect kunen zijn maaruh....je zegt dat je bij vraag en aanbod hebt gekocht.....heb je ook de originele aankoopbon erbij gekregen want dan heb je tenminste de mogelijkheid om um te ruilen.....

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:08
Ik ben nu bij PcFer en hij doet het bij hem wel. Even partitie erop gezet en klaar. Hij is nu aan het formateren. Dus hij is niet stuk. Nu strax nog even proberen als ik hem thuis aan de praat krijg....

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hij wil dus thuis niet! De bios pakt hem alleen als ik de jumper op de 34,1GB stand zet. Alleen dan laad hij bij het opstaren de de primary master, secondary....etc. Nadat hij dit gedaan heeft doe de pc nix meer. Na het laden van de "masters" doet de systeem nix!!! What to do?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zie de Seagate site voor hulp bij oude systemen, tenminste lijkt me vrij logisch dat het daar moet staan...

Verwijderd

Topicstarter
[hier stond domme vraag]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand antwoord op:

Nou, hij wil dus thuis niet! De bios pakt hem alleen als ik de jumper op de 34,1GB stand zet. Alleen dan laad hij bij het opstaren de de primary master, secondary....etc. Nadat hij dit gedaan heeft doe de pc nix meer. Na het laden van de "masters" doet de systeem nix!!! What to do?

Iemand???

• _JGC_
Jetway moederplankje wijst me er bijna op dat je een AMI BIOS hebt. Probleem met oudere AMI BIOSsen: ze lopen vast als ze > 8192MB moeten detecteren. Oplossing: gooi 1024/255/63 als CHS setting in je BIOS, zet LBA modus aan en kijk eens hoe ie em nu detecteert :)

Verwijderd

Ik zelf ben ook bezitter van deze harddisc.. en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben.
Kleine vraag eigelijk? Zal het niet goed geweest zijn als je deze harddisc gewoon nieuw kocht? Zo duur zijn ze niet nieuw namelijk.

Als je het tweede hands koopt KAN de harddisc:
1. Bad sectors bevatten
2. Stuk zijn (bedoel, dat ie gewoon niet gedetect word)

Om toch maar ff mee te denken! Probeer em eens als Master. haal ff je 4 GB eruit.
Ziet Partitie software zoals PQMAGIC (DOS-versie) hem eigelijk? Hoe wil Jetway dat je de Harddisc opgeefT? gaat dit via User: <groote disc> of gewoon op autodetect?

Tis gewoon een feit dat, het niet zal leggen aan Harddisc coolers, Voedings problemen of andere onzin.

Veel Su6

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Er staat op de HD ook een optie, zoiets als, als de andere schijf op de kabel geen ATAxxx ongersteuning heeft. Probeer de jumper daar eens op te zetten. Ik had namelijk precies hetzelfde probleem, maar het werkte daarna wel.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus alle jumpers al geprobeerd. Kan _JGC_ iets duidelijker uitleggen?

Heb bios trauwens ook geflashed...nix geholpen.

Ik wacht op antwoord van iemand en vooral van _JGC_

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan alleen mijn nieuwe hdd aan de praat krijgen als ik de voeding er pas in doe als ie in windows is (als ik de voeding er bij het opstarten indoe, blijft ie hangen na laden master, slave, etc.) Dus nu wil ik als het kan alle bestanden (windows, office, etc..) kopieeren naar mijn nieuwe hdd. Ik heb al even gezocht op GOT en daar kwam Norton Ghost uit. Alleen waren hier weer problemen mee met Windows XP (wat ik heb). Maar nu is Norton Ghost 2003 er ook.... dus ga ik dat even proberen.
Of moet ik een ander programma hebben?
Denken jullie dat Ghost wel gaat werken?
Iemand waarbij het wel gelukt is?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Ghost werkt ook niet omdat je daar moet booten. En hij pakt hdd alleen als ik in windows ben.... Dus iemand andere oplossing?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:23
Doe allereerst ff rustig :) ...
Heb je inmiddels al gezocht voor biosupdate.. andere tooltjes, www.google.com ook zeer effectief :D
Ik heb zelf namelijk ook 2 van die schijven alleen dan de Baracudda 5, 8 mb cache 8)
Ik denk dat een IDE-Controllertje de beste oplossing is, denk namelijk niet dat die chip dat leuk gaat vinden :(

Verwijderd

Topicstarter
DjGeRo schreef op 22 september 2002 @ 19:44:
Doe allereerst ff rustig :) ...
Heb je inmiddels al gezocht voor biosupdate.. andere tooltjes, www.google.com ook zeer effectief :D
Ik heb zelf namelijk ook 2 van die schijven alleen dan de Baracudda 5, 8 mb cache 8)
Ik denk dat een IDE-Controllertje de beste oplossing is, denk namelijk niet dat die chip dat leuk gaat vinden :(
Ik ben rustig omdat ik al 2 dagen wacht! :(

Ik heb bios al geflashed. :)

Andere tooltjes bij google weg hebben geen zin omdat die meestal toch werken met een bootable discette (zie in dit topic dat dat niet werkt) :O

Kun je me wat meer vertellen over een IDE-controllertje. (heb 4. Maar allemaal in gebruik) En hoe zal die chip dat niet leuk vinden? :)

Wachtend op hopelijk spoedig antwoord. ;)

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 21 september 2002 @ 14:54:
Jetway moederplankje wijst me er bijna op dat je een AMI BIOS hebt. Probleem met oudere AMI BIOSsen: ze lopen vast als ze > 8192MB moeten detecteren. Oplossing: gooi 1024/255/63 als CHS setting in je BIOS, zet LBA modus aan en kijk eens hoe ie em nu detecteert :)
Kun je me hier wat meer over vertellen? Mijn bios is van Award.
Wat bedoel je met 1024/244/63 als CHS setting in bios (waar en hoe)?
LBA modus doet hij toch standaard?

• DjGeRo
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 20:07:
[...]

Ik ben rustig omdat ik al 2 dagen wacht! :(

Ik heb bios al geflashed. :)

Andere tooltjes bij google weg hebben geen zin omdat die meestal toch werken met een bootable discette (zie in dit topic dat dat niet werkt) :O

Kun je me wat meer vertellen over een IDE-controllertje. (heb 4. Maar allemaal in gebruik) En hoe zal die chip dat niet leuk vinden? :)

Wachtend op hopelijk spoedig antwoord. ;)
Kijk, dat heet rust ;)

Een IDE-Controllertje is gewoon een kaartje waar je je HD stekker (ata) op ken ramme >:) en als het goed is doet die het dan enz...
Deze kaartjes zullen ongeveer 40-45 euro kopen ofzo, en zullen er goedkoper zijn :)

Daar kan je dus je HD op klikken, en zal je gewoon snelheid mee halen enz..
Dat is tenminste wat ik er van begrepen heb ;)
Hier een overzichtje van kaarten enz.. kijk maar ff door :) http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/60

edit:
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 20:33:
[...]

Rustig....... :P B)

Verwijderd

Topicstarter
Die controllers zijn er ook al vanaf 30 euro. Het komt er dus op neer: het is een pci kaartje waar gewoon een ata aansluiting en een molex aansluitinkje opzit?

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
DJelte schreef op 22 september 2002 @ 20:33:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Rustig.......

Sorry... maar ben pissed omdat hij niet wil werken. Maar om even van mijn rustige af te gaan:

Nog steeds geen antwoord op...

Verwijderd

Topicstarter
ben heel rustig maar wacht al half uur....

• DjGeRo
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:10:
ben heel rustig maar wacht al half uur....
Kijk, dat bedoel ik nou dus :'( de faq word niet meer gelezen :( :P

dit heet kicken of omhoog schoppen... dit mag op GoT na 24 uur, op www.beginnersweb.nl mag dat :o .

edit:
P.s. dit is belachelijk trouwns want je praat alsof we slafen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry...zo heb ik het helemaal niet bedoeld. Maar ik ben gewoon vet pissed dat dat ding niet werkt.

Sorry naar iedereen en het is helemaal niet de bedoeling om jullie als "slaven" (met een V) te behandelen. Sorry.

• _JGC_
1024/255/63 werkt alleen met een AMI BIOS, aangezien je net zei dat je een Award BIOS had, zal ie daarmee dus niet 80GB laten zien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DJelte: hierbij heb je een Officiële Waarschuwing (OW) te pakken wegens brutaal gedrag en omhoogschoppen. Check je mail.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:08
misschien moet je ff op een andere computer windows erop zette

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

BalusC schreef op 18 september 2002 @ 16:54:
Mja, Cable Select heeft weinig zin op 40pins kabeltjes en een oud Celeron/PII mobo.. Ik gok dat het om een 440LX chipset gaat, hiermee zijn al vaker problemen gemeld met grotere schijven :/
Au wat fout en ook nog eens van een moderator....

Cable select kan al vanaf 486(ik geloof zelfs al eerder) en werkt aan de hand van je kabeltje (die dus 40of 80 pins kan zijn, maakt niet uit) je kan je kabel ook eens omdraaien zodat de laatste connector die je normaal voor je moederbord had bedoeld aan de schijfkant komt te zitten. Misschien helpt dat. Bios is natuurlijk ook een, goeie ondersteund je bord het wel. Je LX chipset hoeft niet specifiek het probleem te leveren maar kan dit wel doen in combinatie met je southbridge.

Probeer anders in een ander systeem of je em daar wel aan de praat kan krijgen. En wees er zeker van dat ie opspint!

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
PcFer schreef op 23 september 2002 @ 14:28:
misschien moet je ff op een andere computer windows erop zette
Dat hebben we dus vannamiddag gedaan bij jouw! >:) Ga zo even proberen of het werkt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus windows xp er bij een ander opgezet (pc fer). Daarna heb ik de harde schijf in mijn computer gedaan alleen starte de computer toen de hele tijd opnieuw op (nadat hij bios geladen had!!!!). Toen heb ik de Seagate Discwizard gebruikt om de harde schijf op 80 gig te krijgen en hem te formateren. Toen boote hij helemaal op. Win XP setup en klaar is kees. De harde schijf werkt nu gewoon op 80 GIGABYTE!!!!

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Sorry, voor mijn gedrag.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, nou heb ik met Seagate Discwizard een partitie gemaakt van 80 gig. Daarna dus Win XP erop. Maar nu wil ik ook de nieuwe Mandrake Linux 9 erop zetten en dan multibooten. Kan dat wel?
In discwizard kan je volgens mij geen 2 partities maken, of wel?
Dat heb je toch nodig om te mulitbooten?
Linux regelt het opstartscherm zelf (voor multiboot)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik open wel even nieuw topic want dit is ander onderwerp...

Nieuw topic:
Seagate Discwizard partitie + multiboot?
Pagina: 1