Toon posts:

[Java] Transparante images maken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens een vriend van mij 'weten ze op GoT echt alles!'
Weten jullie dit mischien ook? Ik wil in Java een Image maken die volledig transparant is.
Ik weet niet of er in java nog verschil wordt gemaakt tussen een gemaskt plaatje zoals een GIF en een plaatje met per-pizel alpha (RGBA). Het liefst zou ik dus een plaatje hebben met mask (lijkt me sneller dan RGBA) en het moet ook nog eens werken in de MS VM van java.
Weet iemand dit?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is heir geen orakel, je moet wel ff vertellen wat je zelf al hebt geprobeert en waarom dat niet werkte...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik denk niet dat dit gaat lukken, dat betekent dat je ook een transparante VM Java container moet hebben toch? Dat grijze vlak wat je altijd ziet voordat ie je applet laad...

Verwijderd

offtopic:
JA! :+

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik geprobeerd heb? Nou ja normaal maak je een image makkelijk aan door createImage aan te roepen op een Component (of afgeleide daarvan) maar die maakt een helemaal wit plaatje. Ik weet dus niet hoe je een transparant plaatje kunt creeren...

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Da's toch juist ontopic?? Eerder off-body of zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
En of dat niet gaat lukken? lijkt me sterk, als je een gif inlaad krijg je ook een Image object met de bijbehorende doorzichtige mask.. dus lijkt mij dat je zelf ook zo'n image zou moeten kunnen maken... toch?

• mkamonster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 16:04
Moet te doen zijn lijkt mij. Maar als ik vragen mag waar wil je voor gaan gebruiken dan.

Verwijderd

Misschien een zinvolle pointer in de juiste richting?
http://java.sun.com/j2se/...awt/image/ColorModel.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een gif inladen en daar een horizontale mirror van laten zien.
Nu kan dat in JDK wel gewoon, maar in MS VM wil hij niet mirrorren.
Daarvoor heb ik een functie gemaakt die hem (verticale) lijn voor lijn andersom gaat tekenen.
Maar aangezien dat nogal traag ik wil ik dat bij het laden één keer doen en dan op een 2e Image tekenen, zodat ik dat later met de snellere drawImage die 2e Image kan tekenen.
Maar zoals ik het nu heb maakt hij dus met createImage eerst een heel wit plaatje aan en maakt hij alles wat bij de gif normaal doorzichtig was, wit.

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:15:
Ik wil een gif inladen en daar een horizontale mirror van laten zien.
Nu kan dat in JDK wel gewoon, maar in MS VM wil hij niet mirrorren.
Daarvoor heb ik een functie gemaakt die hem (verticale) lijn voor lijn andersom gaat tekenen.
Maar aangezien dat nogal traag ik wil ik dat bij het laden één keer doen en dan op een 2e Image tekenen, zodat ik dat later met de snellere drawImage die 2e Image kan tekenen.
Maar zoals ik het nu heb maakt hij dus met createImage eerst een heel wit plaatje aan en maakt hij alles wat bij de gif normaal doorzichtig was, wit.
zie ook:
[rml][ Java] Flippen van images[/rml]
:)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Titel even naar wat relevanters gemod. :Y)

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ja die topic van flippen van images heb ik gezien, maar daar kwam niks nuttigs uit. Het enige wat ik nou wil weten is hoe een complete transparant Image te maken... en das toch weer wat anders dan dat flippen, want ik ben er al achter dat de MS VM dat gewoon niet kan.

• Scorpion

Scorpion

whoami schreef op 18 september 2002 @ 16:19:
Titel even naar wat relevanters gemod. :Y)
maar we weten ook alles :D

• Scorpion

Scorpion

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:22:
ja die topic van flippen van images heb ik gezien, maar daar kwam niks nuttigs uit. Het enige wat ik nou wil weten is hoe een complete transparant Image te maken... en das toch weer wat anders dan dat flippen, want ik ben er al achter dat de MS VM dat gewoon niet kan.
in hoe verre wil je em dan transparant?? als je een trans.gif inlaad, en tekend op een panel oid. dan is die transparant. of bedoel je dit niet?

je kunt misschien ook iets met pixelgrabber proberen, maar weet niet precies wat je bedoelt.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil hem 100% transparant... waarom? dat zal ik nog eens uitleggen: ik wil er een transparant gif op tekenen en daardoor een 2e image krijgen met die gif erop EN met de transparant gedeeltes nog steeds transparant...
Het idee om een transparante gif in te laden werkt volgens mij niet, want op een ingeladen image kun je niet tekenen (krijg je een melding van: only images created with createImage support bla bla bla)

• Scorpion

Scorpion

oooooohw met alpha blending dus. toch ?

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet precies wat blending betekent.. maar ik denk idd dat een gifplaatje dat wordt ingeladen een alpha waarde van 255 (of juist 0?) bij elke doorzichtige pixel zet.. nu wil ik dus zelf een Image maken waarop elke pixel een alpha waarde van 255 (of juist 0?) heeft

• TheOneLLama
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

* TheOneLLama leest Titel

Ja, natuurlijk

* TheOneLLama leest body

uhm.. geen idee :P
Volgens mij wordt RGBA "PNG/TGA style" met per-pixel tranparantie wel ondersteund, net als het wat simpelere "GIF-style". Binnen je Java omgeving kun je er van alles mee doen dus. Het probleem is echter dit integreren met de rest van je (bv.) windows omgeving.
De MS VM kon dat dacht ik als enige in Internet Explorer, maar dan hebben we het niet over RGBA maar meer "GIF" style. In veel andere VM's krijg je helaas die bekende "grijze achtergrond". Misschien dat in 1.5 of 1.6 hier verandering in komt, of misschien dat iemand dmv SWT iets maakt zodat we dit kunnen gebruiken in de huidige Java 1.2+ omgevingen...

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Verwijderd

Topicstarter
TheOneLLama... het hoeft eigenlijk alleen maar in IE te werken, trouwens de VM van sun doet het natuurlijk ook goed (en kan zelfs transparant gif's flippen en mirroren)

• Scorpion

Scorpion

• TheOneLLama

TheOneLLama

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:37:
TheOneLLama... het hoeft eigenlijk alleen maar in IE te werken, trouwens de VM van sun doet het natuurlijk ook goed (en kan zelfs transparant gif's flippen en mirroren)
Ik had het meer over de achtergrond van een applicatie / applet zelf transparant maken. Bij de meeste VM's kom je dan op die grijze achtergrond uit. Tenzij iemand weet hoe dat wel kan dan, of dat ik het gewoon mis heb (op GoT denken we vaak alles te weten :P).

Hou er overigens rekening mee dat WinXP zonder SP1 geen IE VM heeft en die ook niet meer te downloaden is.

Verwijderd

Topicstarter
Is niet precies wat ik nodig heb, maar wordt duidelijk gebruik gemaakt van alpha... eens kijken of ik ze can decompilen

Verwijderd

Topicstarter
TheOneLLama.. oh dat, ik heb geen idee of dat wel of niet kan, maar nu heb je het toch over iets heel anders :)

• Scorpion

Scorpion

Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 16:44:
Is niet precies wat ik nodig heb, maar wordt duidelijk gebruik gemaakt van alpha... eens kijken of ik ze can decompilen
waarom vraag je niet om de source? ik bedoel. waarom decompilen als ik ze gemaakt heb? anyway de source code had ik al "vrijgegeven" (aangezien het een algemeen bekend iets is hoe het werkt):

[codebase] Alpha Blending

Verwijderd

Topicstarter
oh is dat van jou zelf :) d0h... dat zei je niet erbij... maar als je dat kunt maken, kun je mij vast wel vertellen hoe ik een transparante image kan maken? iig geval thanks voor de appel

• Scorpion

Scorpion

d'r zit een image in waar "scorpion" op staat ;)
maar euhmz, je moet gewoon de originele image nemen, en daar de andere overheen tekenen met een bepaalde alpha waarde. je "mengt" ze als het ware.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:01

AleXtc

Wannabe Pirat

die volledig transparant is

[mierenneukmodus]

Volgens mij zie je dan niks meer hoor :P

[/mierenneukmodus]

• Scorpion

Scorpion

AleXtc schreef op 18 september 2002 @ 16:52:
die volledig transparant is

[mierenneukmodus]

Volgens mij zie je dan niks meer hoor :P

[/mierenneukmodus]
hehehe, ik wou het eigenlijk ook al posten :D
ik denk meer dat hij iets van tussen de 80% en 20% transparant bedoelt ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee mensen, lees dan even de hele post!!! vooruit dan maar... dit is volgens mij de DERDE KEER dat ik het uitleg: ik wil een totaal transparant Image maken, en deze niet direct tekenen, nee.... want dan zie je niks!!! nee, ik wil er eerst een gif overheen plaatsen (in mijn geval geflipt, maar dat is verder niet relevant) en het DAN pas tekenen.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:01

AleXtc

Wannabe Pirat

En toen was het stil............. snapt iemand nou nog wat hij precies wil :? ??

• Scorpion

Scorpion

AleXtc schreef op 19 september 2002 @ 08:40:
En toen was het stil............. snapt iemand nou nog wat hij precies wil :? ??
nope. he's lost me :)

maak anders eens ff een voorbeeld in photoshop oid.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 21:49

NDF82

Doomed Space Marine

Hij heeft een plaatje, schaap.gif. Dat laadt ie in een Image. Die image schapieImage moet geflipt worden. Die geflipte versie wil ie op dat transparante Image tekenen.

Is dit je probleem?????????

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• TheOneLLama

TheOneLLama

AleXtc schreef op 19 september 2002 @ 08:40:
Hij wil een nieuwe image aanmaken die transparant is ipv wit, en daar (geflipt) een transparant gifje op tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
TheOneLLama je snapt het helemaal :) Maar waar het om gaat is dat ik dus
****een Image wil maken dat 100% transparant is *****.
Wat ik verder daar mee doe hoef je van mij echt niet te snappen. Als je mij kunt vertellen hoe ik zo'n 100% transparant plaatje wil maken ben ik je erg dankbaar
Pagina: 1