Toon posts:

Lan-Party

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan binnenkort een lan-party houden voor ongeveer 40/50 man
de bedoeling was dat we een compleet 100mbit fullduplex netwerk hebben.

De Game-Servers zitten allemaal rechtstreeks op de backbone met een verbinding van 100mbit en de file-server heeft een verbinding met de backbone van 1gigabit

zou dit goed gaan of wat kan ik beter veranderen?
graag jullie sugesties

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
als het kan zou ik de game server splitsen van de file server, als mensen flink gaan leechen (hoeven er maar 10 op max snelheid te downloaden) zit de backbone al vol... ik zou hem toch wel wat sneller proberen te maken.

informeer eens bij bekende lan-party organisaties misschien dat die je was tips kunnen geven voor de kwaliteit van het netwerk.

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 1 backbone + 2 switches voor de clients (games) die vebinding daar tussen moet dat ook een 1gigabit verbinding zijn? en zijn er ook (betaalbare) switches waar bijv 12x gigabit op zit?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk dat je het beste je verbinding op 10Mbit full duplex en je servers op 100 full
kan laten (jullie gaan tenslotte alleen gamen, niet films downloaden enzo.)

8)7

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 16:43
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 15:45:
ik heb 1 backbone + 2 switches voor de clients (games) die vebinding daar tussen moet dat ook een 1gigabit verbinding zijn? en zijn er ook (betaalbare) switches waar bijv 12x gigabit op zit?
Tussen de switches dient toch wel zeker meer dan 100 mbit te zitten. Het liefst natuurlijk een glasvezelkabel (1 gbit). Wij hebben volgende week een LAN met 5 switches. De zaalswitches worden dan verbonden met de backbone (2 switches met matrix kabel ertussen = 1gbit) door middel van 400 mbit trunks. Dus vanaf elke zaalswitch lopen 4 UTP crossed kabels naar de backbone.

Op de backbone worden alle gameservers aangesloten. De switches zijn 3com 3300 24 ports superstack II. Deze zijn dus zwaar genoeg om dit alles aan te kunnen.

10 megabit is natuurlijk geen optie... Je zult altijd wat gaan kopieeren van elkaar en dat wil je liever niet met 1,2 MB/s

Verwijderd

kijk eens op
www.gameparty.net

en zoals al eerder gezegt is zal ik de game en file server splitsen!....

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent. een lan party opzetten voor 50 man is wel ff wat anders dan voor 10 man bij jou thuis.
de core switch, duzz waar je je servers op wilt hangen moet natuurlijk het snelste gaan. al het verkeer gaat namelijk door die switch als ik het goed begrijp. Die switch zou dus iig non blocking moeten zijn. duzz is het een 24 port ding; 24 x 100 + ("aantalgigabit porten x 1000) = ? de backplate moet dus minimaal 2,4gbps zijn + je gigabit portjes. en dan heb je nog twee
user switches die je met de core switch verbindind met bijv. 1gbit. is even afhankelijk van de hoeveelheid porten, en dus de verwachte hoeveelheid users, maar 1gbit voor 24 porten is meer als voldoende. je bent toch niet constant aan het leechen.

kijk ook eens op www.gameparty.net, daar kunnen ze je wel voorzien van goed advies, en evt wat materiaal.

Verwijderd

Topicstarter
hoe werkt dat precies dat trunken? heb je dan gewoon meerdere kabels van liggen van de backbone naar de switches

• EdwinB
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 17:30:
kijk eens op
www.gameparty.net

en zoals al eerder gezegt is zal ik de game en file server splitsen!....
Waarom ??? Als je je zaalswitches aansluit op 1 backbone lijkt het me wel heel erg verstandig om alle servers ook op de backbone aan te sluiten. Vereiste is wel dat je backbone dat aankan. Zo niet dan kun je beter geen grote LAN organiseren.

Verwijderd

EdwinB schreef op 18 September 2002 @ 17:33:
[...]

Waarom ??? Als je je zaalswitches aansluit op 1 backbone lijkt het me wel heel erg verstandig om alle servers ook op de backbone aan te sluiten. Vereiste is wel dat je backbone dat aankan. Zo niet dan kun je beter geen grote LAN organiseren.
ja als je een backbone van een gbit hebt...
en een goede swith
dan gaan er 25 man gamen en 25 leachen...
en dan ga je denk ik wel lag krijgen.... (ben niet super ervaren)

• QBiT
ligt er aan wat voor switches je hebt. met 3com superstacks en cisco catallysts gaat het vrij makkelijk. moet je ff in je manual kijken van je switch. als je switches niet manageble zijn kan je het wel vergeten.

• EdwinB
Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 17:32:
hoe werkt dat precies dat trunken? heb je dan gewoon meerdere kabels van liggen van de backbone naar de switches
Trunking werkt pas als beide switches het ondersteunen. Je switches moeten dus manageable zijn. Op elke switch stel je dan in dat bijv port 1 tot 4 gaan trunken. Zodoende creeer je dan één grote 400 mbit lijn tussen de 2 switches. Uiteindelijk heb je dus gewoon meerdere kabels tussen 2 switches lopen ja.

• QBiT
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 17:35:
[...]

ja als je een backbone van een gbit hebt...
en een goede swith
dan gaan er 25 man gamen en 25 leachen...
en dan ga je denk ik wel lag krijgen.... (ben niet super ervaren)
nope, als je de core switch (switch a) aan switch b (userswitch) en switch c (userswitch) verbind met allebei 1 gigabit, of met een 800mbit trunk, en je switch a is non blocking, dan gaat dat makkelijk. een non blocking switch heeft namelijk genoeg capaciteit intern om dat door te routen. je moet hierbij denken aan switches als een 3com superstack 3800 of 3900. die hebben een goede backplate.

Je zou zelfs, ook op lanparties 48 porten op 1 gigabit kunnen zetten. dat is dus 20 mbit per persoon. in de praktijk gebruik je namelijk nooit constant, ook niet de helft van de mensen, de volledige capaciteit. op Campzone zaten wij met een mannetje of 35 op 1 gigabit lijn. de load van de lijn heb ik nooit boven de 50% zien komen, gemiddeld was het ca 25%.

Verwijderd

QBiT schreef op 18 september 2002 @ 17:39:
[...]

nope, als je de core switch (switch a) aan switch b (userswitch) en switch c (userswitch) verbind met allebei 1 gigabit, of met een 800mbit trunk, en je switch a is non blocking, dan gaat dat makkelijk. een non blocking switch heeft namelijk genoeg capaciteit intern om dat door te routen. je moet hierbij denken aan switches als een 3com superstack 3800 of 3900. die hebben een goede backplate.
aha
hier heb je de profs :)
nu moet die kerol alleen nog ff aan wat 3com switches zien te komen..
auto verkopen dan maar :) :) :) :)
of sponsoring :D

• EdwinB
Voor sponsoring kun je terecht bij GameParty. http://www.gameparty.net

Voor onze eerste LAN kregen we 2 x 3com 3900 36 ports met 2x glasvezel ertussen :P (Dit was vet snel)

Komende week krijgen we 4x 3com 3300 24 ports en één 12 ports. De trunking zal nu 400 mbit zijn. Dit is op zich ook wel genoeg. 2 gbit was leuker :P

Verwijderd

Topicstarter
Switches is geen probleem dus als ik van de backbone naar de andere switches een trunk verbinding heb van 400mbit dan moet het wel genoeg zijn?

• QBiT
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 17:42:
[...]

aha
hier heb je de profs :)
nu moet die kerol alleen nog ff aan wat 3com switches zien te komen..
auto verkopen dan maar :) :) :) :)
of sponsoring :D
Daar is gameparty voor. :) die sponsort in principe kostenloos een lanparty. En ik denk dat als je wat vragen hebt en je ze mail dat ze je ook wel willen helpen, ook al sponsoren ze het niet. of via het chatkanaal. maar je kan natuurlijk ook hier vragen :p

edit :
Switches is geen probleem dus als ik van de backbone naar de andere switches een trunk verbinding heb van 400mbit dan moet het wel genoeg zijn?
Jup, moet lukken. als het even kan zou ik dan voor een 24 port switch 2x een 4 port trunk maken. dat is dus 800mbit. maar dan moet je dus wel genoeg porten over houden voor de users. maar er kunnen er dan altijd een paar op de core switch als het moet.

• EdwinB
Als je met glas kan verbinden zou ik glas nemen als ik jou was. Ten eerste is dit een stuk sneller en ten tweede kost je dit geen poorten op je backbone en geen poorten op je zaalswitches. Bij 2 zaalswitches scheelt t je dus al 4 x 4 poorten (16 :) )

Verwijderd

QBiT schreef op 18 september 2002 @ 17:46:
[...]

Daar is gameparty voor. :) die sponsort in principe kostenloos een lanparty. En ik denk dat als je wat vragen hebt en je ze mail dat ze je ook wel willen helpen, ook al sponsoren ze het niet. of via het chatkanaal. maar je kan natuurlijk ook hier vragen :p
ja weet ik...

ik noemde het al eerder :)

Verwijderd

Topicstarter
ja weet ik dat gameparty wel wil sponsoren maar dan zit je met dat k*nk*r inlog systeem van hun dat moet je dan gebruiken

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

en zijn er ook (betaalbare) switches waar bijv 12x gigabit op zit?
Dat hangt er vanaf wat je betaalbaar noemt, maar ik vrees het eerlijk gezegt niet, je kan voor een lan opteren om derglijke dingen te huren.

Verder weet ik niet wat je met 12 Gbit verbindingen gaat doen voor 50 users.

Verder zou ik je file servers meerdere nic's geven, een game server voor 50 users heeft aan 100Mbps wel genoeg

edit: begon aan deze reply en kreeg telefoon van 2h..tis wel allemaal gezegd ondertussen 8)

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1