Toon posts:

Advies over configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

Mijn eerste post hier.. Ik ben Niji, aangenaam. Mijn vraagje is wat jullie van onderstaande config vinden en wat de overheersende mening betreffende graficall is... (shop-survey is nogal onduidelijk) ;)

Anyways;

JNC ATX Big Tower 300 watt
Abit KT7 Athlon socket A
AMD 800 Mhz Athlon/Thunderbird
2x 128 MB APACER SDRAM 133 Mhz
Asus V7100 AGP Geforce II MX, 32 MB
Quantum 30 GB UDMA 66 7200 rpm Fireball plus
A-Open 48 speed IDE CD-drive
Plextor intern 32x/12x/10 IDE burnproof
Soundblaster live! player 1024
iomega 100 MB ZIP extern usb (?)
Iiyama 19" A901HT
Coolermaster AMD verified > 1.2 Ghz

fl. 5881,- incl. bij Graficall (leiden)

Adviezen?? Kan ik gebruiken, want ik ben meer software dan hardware gericht.

Greetz

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik zou zelf voor een IBM 30Gig gaan en 1 Sdrammetje van 256 i.p.v. 2. Voor de rest, koele config. Kast ken ik alleen niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, ik weet alleen niet hoe dat zit met de bus.

De bus schijnt op 100 Mhz te lopen, terwijl mijn geheugen op 133 Mhz zou lopen. Ik vroeg mij af in hoeverre dat effect heeft op de snelheid van mijn systeempje.. Graficall beweert dat het geen effect heeft..

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36
ik het abit bios kun je je geheugen onafhankelijk van je proc op 133mhz zetten en dit heeft wel degelijk effect op de prestaties!

dat weet ik ui ervaring :P

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan draait mijn bus op 100Mhz en (via de bios setting) m'n geheugen op 133Mhz?

/* mostly software dude */ ;)

Verwijderd

zijn de prijzen wat gestegen de laatste tijd??

ik had nl in juni f 3400 betaald voor:

2x 128mb ram pc-133
asus p3v4x
p3-600
asus v6800dlx
aopen hq08
ibm 20GB had u66
soundblaster live!
slot1->fcpga converter

Verwijderd

Topicstarter
hmm... guess so. Ik kan volgens de pricewatch nog zo'n fl. 800,- omlaag, maar dan wel als ik het systeempje vanover het hele land bijeen schraap.

te lui ;)

Verwijderd

ik kon het via de pricewatch ook goedkoper krijgen, maar had gewoon hier in de buurt alles gekocht. (iets duurder, maar een prima zaak!)

ik ben eigenlijk wel verbaasd dat een amd systeem duurder of net zo duur is als een intel systeem. dit terwijl bijna iedereen riep/roept dat amd goedkoper is.

raar.

Verwijderd

p.s. ben je er dan niet goedkoper uit als je een p3-700 (100mhz) systeem aanschaft??
de meeste p3-700 retails! (zoals de nieuwe van mij) lopen makkelijk op 933mhz (met een golden orb).bijv. op een asus cusl2 ofzo.

Verwijderd

yo681, hij heeft wel een 700 gulden dure brander extra, een 1200 gulden dure monitor, iomega zipdrive en een geforce 2 en een kast. Dus het is eigenlijk wel logisch dat ie wat duurder is als die van jou.

Verwijderd

hij heeft een geforce mx en ik kocht een geforce ddr deluxe in die tijd.
ook al haal je de brander, de monitor, de cd-rom speler en de brander dan is de prijs +/ hetzelfde!
dit terwijl ik toen een p3 systeem met een geforce ddr deluxe kocht.
ik vind het raar.

wordt je niet genept bij graficall??
misschien is het overwegen van een p3 systeem het wel waard? (heb je geen geklooi met die via drivers en 2-way memory, zucht..)

Verwijderd

p.s. in mijn prijs zat ook de prijs van de kast inbegrepen (de bigtower van aopen HQ08)

Verwijderd

Topicstarter
Qua drivers en eventueel geklooi :P weet ik niets.

Maar als ik volgens de tweakers pricewatch steeds de laagste prijs neem voor mijn hardware, kom ik in totaal maar ;) 800 gulden goedkoper uit.

Ik denk niet dat ik noodzakelijk genept wordt bij graficall. Bij veel zaken is een dergelijk systeem duurder.

Die burner is bijv. niet bepaald goedkoop met 625,- maar wel goedkoper dan in de pricewatch.

Vooral het geheugen maakt veel uit. Ik heb 2 stuks 128MB 133Mhz APACER geheugen voor in totaal 978,- bij Graficall. Ik heb geen flauw idee of APACER een goed merk is, maar een merkloos vergelijkbaar iets bij de pricewatch komt uit op 490,- totaal. Wel even een verschilletje!

Verwijderd

Topicstarter
Besides, ik heb iets tegen Wintel en de Pentium 3. ;P

(bovendien ligt graficall voor mij zowat om de hoek... bijna dan)

Verwijderd

nou, via is standardaad ingesteld op 1x agp met detonator en athlon. dus geklooi 1

via ondersteund standaard 2 way memory, dus geklooi 2 om er 4 way van te maken

via gaat niet best met het gehuegen om, wpcredit/wprset geklooi 3

brrrr....via is niet zo best naar mijn mening

Verwijderd

het is natuurlijk jouw geld, mening en geld :-)

aan jouw de keus dus. ik heb alleen slechte ervaringen met via, en goede ervringen met intel (vandaar dat ik binnenkort overstap naar een asus cusl2)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

EEEHH perfect, want dit is bijna mij systeem :D

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

doe eens een test met sisoft sandra.
dan zie je pas hoe slecht via met je geheugen omgaat.
en kijk eens of je 4x agp aankan (met je geforce2 mx of gts) :-)

Verwijderd

Nog even over die BUS op 100mhz en je geheugen op 133mhz.

De BUS van de Athlon is een DDR systeem. Dubel Data Rate. Dat betekend dat je effectief een BUS snelheid van 200 mhz hebt. Dan is het dus alleen maar voordeel als je geheugen op 133 ipv 100 loopt.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Hey, dat wou ik net gaan vertellen ;) maar inderdaad, zolang het (systeem)geheugen de 200MHz of 100MHz(DDR) nog niet bereikt heeft schieten we er nog wel iets mee op bij een Athlon/Duron om zo snel mogelijk geheugen te kopen :)

Laat maar.. .

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

hmm...dat wordt nog fijn, ik ben zelf van plan om een ASUS A7V te kopen met een Tbird 800, heb al een Geforce 256 kaartje van Creative.

hoe werkt dat geklooi precies met dat 1x, 2x, 4x agp eigenlijk??

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Daar zou ook ik bijzonder in geinteresseerd zijn.

Is die GForce 2 MX kaart die ik aan het begin genoemd heb eigenlijk een beetje redelijke kaart?

Is dat APACER geheugen trouwens goed? Anders kan ik misschien beter een merkloos iets van 133Mhz erin pluggen? (Goedkoper?)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 19:35 schreef rjeggens het volgende:
Ik zou zelf voor een IBM 30Gig gaan en 1 Sdrammetje van 256 i.p.v. 2. Voor de rest, koele config. Kast ken ik alleen niet :)[/quote]Ik heb wel zo'n kast. Werkt allemaal prima, maar de constructie vind ik niet echt top. Ziet er erg goedkoop uit. Om de AGP kaart er in te schroeven moet je de schroevedraaier schuin houden (gaat niet echt lekker, maar even het frame beetje opzij buigen, dan gaat het wel). Verder zijn de afdekplaten van de 5,25" bays van een afwijkende vorm, waardoor je beperkt bent in de keuze van de plaats van je CD(RW)-drive.

Graficall vind ik een winkel voor mensen die weten wat ze willen en een redelijk verstand hebben van hardware. Wanneer een pas gekocht onderdeel niet goed is, doen ze niet moeilijk het onderdelen te ruilen. Verder is klantvriendelijkheid soms iets minder, maar dat ligt ook aan jezelf. Laat je niet overbluffen.

Edit: Die A-Open 48x heb ik ook, die vind ik eigenlijk te veel lawaai maken, als ik het vergelijk met mijn andere A-Open 36x. Wel lekker goedkoop natuurlijk.

Verwijderd

Abit KT7
AMD Thunderbird 900
koeler 1000MHz
koelpasta
ibm 307030 30,7GB 7200rpm
Ricoh 9120A 12x10x32x + 8x dvd
Aopen 52x cd-rom
2x 128mb pc133
Iiyama 901HT
floppy drive
Deluxe case 300 Watt
Asus 7700 geforce2 32MB retail
SoundBlaster live! 1024
ZIP drive intern

Fl. 5393,50

PaCKo

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 20:12 schreef voxx het volgende:
Om de AGP kaart er in te schroeven moet je de schroevedraaier schuin houden (gaat niet echt lekker, maar even het frame beetje opzij buigen, dan gaat het wel). Verder zijn de afdekplaten van de 5,25" bays van een afwijkende vorm, waardoor je beperkt bent in de keuze van de plaats van je CD(RW)-drive.[/quote]Hmmm... nie zo prettig dus... ik had op zich wel een ander in gedachte, maar die's weer wat duurder. Chicon in Delft had een tijd terug wel een heel mooi kastje staan. :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Graficall vind ik een winkel voor mensen die weten wat ze willen en een redelijk verstand hebben van hardware.[/quote]weten wat willen... check.
verstand hardware... euhm.. min of meer check.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Edit: Die A-Open 48x heb ik ook, die vind ik eigenlijk te veel lawaai maken, als ik het vergelijk met mijn andere A-Open 36x.[/quote]Padding?

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 22:04 schreef PaCKo het volgende:
Abit KT7
AMD Thunderbird 900
koeler 1000MHz
koelpasta
Aopen 52x cd-rom
2x 128mb pc133
Iiyama 901HT
floppy drive
Deluxe case 300 Watt
SoundBlaster live! 1024
ZIP drive intern

Fl. 5393,50[/quote]Klinkt als aardig prijsje, maar vergelijkbaar. Ik heb er APACER in zitten, wat redelijk prijzig is bij 2x128 (978,-)

Ik neem aan dat jou geheugen merkloos is?

Verwijderd

Geplaatst door PaCKo - woensdag 25 oktober 2000 22:04

--------------------------------------------------------------------------------
Abit KT7
AMD Thunderbird 900
koeler 1000MHz
koelpasta
Aopen 52x cd-rom
2x 128mb pc133
Iiyama 901HT
floppy drive
Deluxe case 300 Watt
SoundBlaster live! 1024
ZIP drive intern
Fl. 5393,50

---

voor f 50,- meer heb je alles hetzelfde alleen dan een intel systeem: asus cusl2 moederboord en een p3-700 (als je de retail pakt is de kans heel groot op 933 of meer) en geen geklooi met die via chips.

p.s. zelfs asus adviseert voor de geofrce2 een intel chipset, omdat de via niet (goed) ermee overweg kan, vooral niet op 4x agp.

• Ramon
  • Laatst online: 06:43
hee 'yo'
je zit wel heel erg te kutten op VIA he?
ik heb zelf een MSI K7T Pro (met VIA chipset dus) maar ik heb totaal geen problemen met AGP 4x want dat kan mijn vid. kaart niet aan (viper 550). maarja afgezien daarvan meen ik ook ergens gehoord te hebben dat er qua prestatie niet alteveel winst is met AGP 4x aan?
overigens, ik heb voordat ik m'n duronnetje had de VIA MVP3 chipset gehad voor m'n K6je en die werkte ook perfect. het enige probleem dat ik met VIA heb gehad is het niet werken van een vortex geluidskaart, maar die heb ik inmiddels vervangen door een SBlive!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ronald
  • Laatst online: 15:52
je zegt het zelf al: de kans is groot.
Niet iedereen wil echter overklokken!
Dit mag een tweakers site zijn, maar ik durf echt wel te beweren dat een heleboel mensen
hier hun proceccor keurig netjes op de door AMD/Intel voorgeschreven snelheid draaien.

In dat geval is de athlon dus echt sneller.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet echt van plan om m'n AMD Thunderbird 800 Mhz te overclocken.

Zou een AMD Thunderbird/Geforce 2 systeem nou echt performance problemen ondervinden? Heeft iemand hier data/harde feiten over?

Weet iemand hoe het VIA/Geforce 2 probleem opgelost kan worden?

Enne... misschien wil ik hem wel gaan overclocken, dus weet iemand misschien een site met een goede HOWTO over overclocken voor een beginner?

Verwijderd

1. de problemen komen naar voren voor de teakers. de 'normale' gebruikers merken nl niet dat ze genept door via worden!
via maakt nl gebruik van 2-way memory, intel 4-way.
om toch gebruik te kunnen maken van 4-way moet je gaan kloten (op internet zijn verschillende proggies ervoor, hang van je chip af)

2. tussen 2x en 4x agp merk je in bijv UT (klote 3D engine) wel degelijk verschil! ong 15 fps!!

3. als je een intel/athlon op hoge mhz koopt (>800) dan kan je hem bijna niet meer overklocken, dit komt doordat de core zulke snelheden niet aankan. je kan het beste, naar mijn mening, ergens rond de 700 zitten (ik heb gehoord dat duron 600 goede overklocker is en bij intel is dat de p3-700)

4. ik ga er niet van uit dat de lezers van TWEAKERS.net hun pc niet tweaken (waarom trouwens niet?). anders zouden ze ergens bij www.computeridee.nl ofzo zitten.

voor en nadelen amd/via en intel:

intel
--
voordelen:
goede chip (815E)
goede performance
bijna met alles compatible
nadelen:
duur vergeleken met amd

amd/via
----
voordelen:
Goedkoop!
(dus betere prijs/prestatie)
nadelen:
via chip is niet zo best qua performance
minder compatible met bijv geforce2
kachel (warmer vergeleken met intel, dus powervreter en betere koeling vereist)

de keus is aan jou.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef toe dat ik niet tweak. Maar jij bent ook niet altijd tweaker geweest. ;)

Persoonlijk ben ik tot nu toe meer software/os/netwerk persoontje geweest. Mijn kennis m.b.t. hardware is voldoende (stuk beter dan de gemiddelde gebruiker) om in grote lijnen een systeem in elkaar te pluggen, alleen mis ik de details. Zoals bijvoorbeeld het VIA/Geforce verhaal.

Hey, I've got to start someday! :)

Verwijderd

ik wist het ook niet totdat het te laat was :(

als ik nu bijv windows opnieuw installeer moet ik al mijn tweaks weer terug zetten (zucht) en dat is ong een halve dag werk.

met mijn intel chip had ik dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware tweaks opnieuw instellen omdat je Windows opnieuw installeert?

We hebben het hier toch over BIOS instellingen e.d.?

Verwijderd

uhm, nee.
we hebben het over software tweaks.

• Deftronic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 08:21
Perfect systeem jonge, helemaal niks mis mee.

Alleen ik zou gaan voor het Kingston gehuegen lekker snel en goed :P

Verder heb ik al wat van die systeempjes in elkaar gezet, persoonlijk vind ik de KT7 het beste Socket A mobo op het moment.Heb zelf een Duron700 met C.Orb en Mushkin mem.

Om nog even terug te komen op die Prophet MX kaart.Perfect kaartje ( wil je het maximale eruit halen neem dan wel de retail, ietsie sneller geheugen )En AGP 4X is daarmee ook geen probleem.Gewoon ff de nieuwste Detonator 3 drivers installen en in de Bios op 4x zetten.

Dus mijn mening lekker kopen dat systeempie en tweaken maar:9, reken maar dat je beter uit bent dan met een intelletje :P

ps. hitte is ook niet het probleem heb hier een Dondervogel staan die draait perfecto op 27c

May the stability be with your system ......... and mine offcourse ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps... sorry yo, ik was even in de war met een andere thread. ;)

Ik vraag me alleen wel af wat de kwaliteit van m'n APACER reepjes is. Ik zou kingston reepjes kunnen nemen, maar dan ben ik wel een stukkie duurder uit en ik zit wel zo'n beetje aan m'n limiet.

Die APACER dingen kosten me ongeveer fl 900,- totaal. (2x128MB)

Verwijderd

Niji, een leuk systeempje wat je hebt samengesteld, ik denk alleen dat dat nog wel wat goedkoper kan. Wat ik mij afvraag is waar denk jij 256Mb Geheugen voor nodig te hebben? Ik bedoel geheugen is niet goedkoop, en voor redelijk normaal gebruik en games is 128Mb ruimschoots voldoende.

Verder wil ik even reageren op de posts van yo681.
Ik het vreemd dat yo681 de via-chipset zo afzeikt. Bovendien beschrijft hij het aanpassen van wat simpele biosinstellinkjes al als GEKLOOI?

Mijn Geforce2 GTS loopt perfect op een Abit KT7-RAID op 4x AGP,Faswrites on.
Het feit dat de tweakers genept zouden worden door VIA is pure onzin.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>via maakt nl gebruik van 2-way memory, intel 4-way.[/quote]Mijn Abit bord is zeer eenvoudig in te stellen op 4-way. Dat je hiervoor even de laatste biosversie moet installeren is toch niet echt kloten. Bovendien heeft deze feature alleen nut als er 2 DIMM slots bezet zijn.

Dat een Intel platform(i815) meer compatible?zou zijn als een AMD(Via KT133) is een fabeltje.
TomsHardware site:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>In our labs we are testing all kinds of Athlon platforms with all kinds of different components and I can definitely say that I cannot see any difference between the compatibility of AMD products and platforms compared to the same from Intel.[/quote]Eventuele instabiliteit is niet te weiten aan de VIA of i815 chipset, maar aan hoe deze op een bepaald moederbord is geimplementeerd (BIOS).

Een goede opsomming van fabels en fijten vindt je hier : www.tomshardware.com/cpu/00q4/001017/athlon-02.html

Verwijderd

--------
dubbelpost :(

Verwijderd

Topicstarter
Wat nou dubbelpost...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Niji hij had per ongeluk 2 keer op "Verstuur" gedrukt, vandaar dat zijn reactie er 2 keer op kwam te staan.. die laatste heeft ie nu gedit naar "Sorry dubbelpost".. snappie? :)

Voor de rest, mooi systeempje. Met dat APACER geheugen is helemaal niks mis mee, echt niet. Het gelul over AGP 1x, 2x en 4x slaat nergens op, je systeem zal goed draaien op AGP 4x. Die GeForce2 MX is ook helemaal niks mis mee..
Alleen zou ik er een Maxtor of IBM harde schijf in zetten. Ook zou ik een andere kast nemen, in ieder geval een midi/bigtower met een 300W voeding.
En let asjeblieft niet op die reacties van meneer 'yo' want die slaan nergens op, hij is gewoon erg pro Intel en anti AMD, vraag me niet waarom. Die Thunderbird krijg je wel op 1GHz (als je wilt overclocken tenminste).

Laatste vraag: Wat wil je ermee doen? Kunnen we daar rekening mee houden m.b.t. advisering over je systeempje.

Verwijderd

Topicstarter
Je kan beter vragen wat ik er niet mee ga doen.

Enkele dingen die ik regelmatig doe (in random order):
- Adobe Photoshop
- 3D games a la Unreal, Quake, e.d.
- Games in het algemeen
- Programmeren in C, Java
- Assembly (beetje maar) ;)
- en met mijn nieuwe systeempje ook 3D studio max

Uiteraard doe ik ook DB dingetjes en "gewone" dingen als Tekstverwerking en Surfen.

Ik ga Linux en Windows naast elkaar laten draaien. Waarschijnlijk wordt het Win98. Bovendien denk erover om ADSL te nemen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Nou wat dat betreft is het wel fijn als je 256MB RAM hebt, ik spreek uit ervaring.. :).
Voor de rest.. beslis zelf maar.. :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de offerte laten maken, zodat ik bij mijn baas om geld kan gaan lopen zeuren. ;)

Het is geworden:

- Aopen HQ08 Kast 300Watt voeding
- abit KT78 ATHLON socket A mobo
- AMD Athlon 800Mhz
- 2 x 128 MB APACER
- Quantum Fireball 30GB
- Asus V7100 AGP Geforce II MX / 32MB + TV
- A-Open 48x CDROM
- Plextor 32x IDE BurnProof
- SoundBlaster Live Player 1024 + 4 p.s. boxen
- IOmega 250MB ZIP INTERN
- Iiyama 19" beeldbuis (A901HT)
- Coolermaster AMD Socket A kogellager

En een bedankje aan iedereen hier die mij zo geweldig geholpen heeft.
Pagina: 1