[linux] een goede fs (ext2/3) repareer tool

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi,

Op mijn servertje draaide ik tot gister clarkconnect. Dat draaide niet lekker en ik wilde overstappen op iets anders. Ik besloot over tegaan naar e-smith. Ik had e-smith even getest in een vmware en dat draaide goed. Dus ik besloot om e-smtih te gaan installeren.

In mijn servertje zitten 2 schijven. 1 voor het OS en 1 voor de data. Dat gaat altijd goed tot gister.

Nadat ik proceed had gegeven aan e-smith begon hij alle 2 de schijven te formatteren :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt. Bij alle distro's die ik had heb ik nog op kunnen geven welke schijven ik wilde formatteren.

Dus toen ik het in de gaten had deed ik direct de server uit.

Ik heb geprobeerd met fsck.ext3 en fsck om wat bestanden terug te halen maar dat lukt niet echt (krijg er maar 10 terug van de 3 gig aan data die erop staat)

Wat kan ik nog meer proberen om mijn data terug te krijgen?

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt gefscked? Kijk eens in /lost+found ?

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 12:54
Eh er was geloof ik een mogelijkheid om zelf de superblocks terug te zetten.. maar vraag me niet hoe. Maar zoek is naar recovery en superblocks.... ofzo

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Fuck !
eh...

fsck -t ext2 -C -r /dev/hdXn

Wel eerst umounten :)

Verwijderd

simpel) Vergeet die data en zet de backup terug (die je gemaakt hebt?)
moeilijk) je master superblock is overschreven. Dit is de "fat" van ext[23] partities. Gelukkig is dit superblock iedere X blocks opgeslagen. Wat je moet doen is een backup superblock vinden, en vervolgens een tool die aan de hand van dit superblock je master superblock weer reconstrueerd. Hierna zou je weer bij je data moeten kunnen... 'T is mij 1 x overkomen (al was dat op solaris) , en toen is het met bovenstaande methode gelukt.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 16:13:
simpel) Vergeet die data en zet de backup terug (die je gemaakt hebt?)
moeilijk) je master superblock is overschreven. Dit is de "fat" van ext[23] partities. Gelukkig is dit superblock iedere X blocks opgeslagen. Wat je moet doen is een backup superblock vinden, en vervolgens een tool die aan de hand van dit superblock je master superblock weer reconstrueerd. Hierna zou je weer bij je data moeten kunnen... 'T is mij 1 x overkomen (al was dat op solaris) , en toen is het met bovenstaande methode gelukt.
simpel: ik had mijn backup die week ervoor gewist omdat ik wat opslagruimte voor wat jackass filmpjes nodig had :(

dus dan maar de moeilijke manier. me'n server draait inmiddels weer dus ik kan me nu weer bezig houden met het terughalen van de data. wat voor tool kan ik het beste gebruiken die aan de hand van die superblocks me'n masterblock gaat terughalen?

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Wie o wie heeft een goede tool een soort Norton Disk Doctor voor Linux :?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ehm... fsck :?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

man fsck })

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:19

Lancer

What the......

Superblocks terugzetten met dd; helaas kan ik me niet meer zo herinneren hoe. Je moet wel weten waar het kopie van je superblock op disk staat. Dat wordt dus googlen

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Pagina: 1