Toon posts:

[MD] Linux raid en haar partities?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Jazeker, ook ik heb mijn huiswerk gedaan.)
Helaas ben ik wat trager van begrip, over hoe de vork aan de steel zit.
Wie kan me het een en ander verduidelijken?

Bijvoorbeeld:
Laat ik ff uitgaan van 2 ide harde schijven die oneven groot zijn. (250 en 350 mb)
Beide hd's wil ik helemaal gebruiken voor een raid-1 setup.
dus: /dev/hda én /dev/hdc worden /dev/md0.

Dit is ook gelijk de essentie van wat voor mij onduidelijk is:
moet eigenlijk zeggen: /dev/hda1 en /dev/hdc1 worden /dev/md0?
Of zijn beide manieren mogelijk?

Kortom: is het uitsluitend mogelijk dat ik eerst één primairy paritie aanmaak en deze betrek in de raid-1 setup? Óf moet/kan ik eerst /dev/hda mkraid'en en daarna pas met cfdisk (dus onder /dev/md0) één partie aanmaak die ik formateer als ext2?
:?

Wat moet dus onder cfdisk invoeren?;
met betrekking tot het FD (autoraid) partitietype?

NB: wat als ik die 100 mb op /dev/hdc als swap wil gebruiken, los van de raid-1?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 14:38 . Reden: wat begrijpelijker maken... ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 14:36:
(Jazeker, ook ik heb mijn huiswerk gedaan.)
Helaas ben ik wat trager van begrip, over hoe de vork aan de steel zit.
Wie kan me het een en ander verduidelijken?

Bijvoorbeeld:
Laat ik ff uitgaan van 2 ide harde schijven die oneven groot zijn. (250 en 350 mb)
Beide hd's wil ik helemaal gebruiken voor een raid-1 setup.
dus: /dev/hda én /dev/hdc worden /dev/md0.

Dit is ook gelijk de essentie van wat voor mij onduidelijk is:
moet eigenlijk zeggen: /dev/hda1 en /dev/hdc1 worden /dev/md0?
Of zijn beide manieren mogelijk?

Kortom: is het uitsluitend mogelijk dat ik eerst één primairy paritie aanmaak en deze betrek in de raid-1 setup? Óf moet/kan ik eerst /dev/hda mkraid'en en daarna pas met cfdisk (dus onder /dev/md0) één partie aanmaak die ik formateer als ext2?
:?
Je moet eerst je array opzetten, en daarna partioneren. Je betreft partities in je array, geen hele disks. Dus je zet /dev/hda1 en /dev/hdc1 in je array.

Je moet je partities aanmaken op md0. autoraid is alleen nodig indien je ook wil booten, de kernel weet dat dat het geen normale partities zijn, maar dat ie eerst de array moet opbouwen voordat ie / mount.

Je kan voor de overige ruimte gewoon losse partities aanmaken, dat is verder geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. :)
Dus ik maak (bijv) allereerst op /dev/hda een primaire partitie aan van het type FD (autoraid); wat dus een /dev/hda1 word.
Daarna hetzelfde met /dev/hdc(1), ook autoraid.
Dan pas ik mkraid toe, waarin (/dev/md0) ik de partities opzet alsof het normale installatie gaat.

In geval van een swap partitie of iets anders kan ik deze naar keus onderbrengen in /dev/hda(x) of /dev/md0(x)...

Heb ik het zo goed begrepen?

---------------
Terzijde: hoezo gaat het niet onder /dev/hda, terwijl mkraid domweg een array begint te maken? (was gebeurd met een oud bak bij me)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 21:26 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Ja, je moet dan wel eerst de ruimte voor de swap maken op /deb/hda. Dus dan heb je 2 partities op /dev/hda voordat je mkraid doet.

Als een schijf uit 1 partitie bestaat dan kan je hem ook aanspreken met /dev/hda

Verwijderd

Topicstarter
"Als een schijf uit 1 partitie bestaat dan kan je hem ook aanspreken met /dev/hda"
Wat bedoel je daarmee precies? :)
Igmar zou juist, als ik hem goed heb begrepen, dat dit juist niet mag of gaat?! :?
(Daarom vroeg ik me ook of hoe het juist op dit punt geregeld is)

Verwijderd

Bestaat ook de mogelijkheid een rade-1 te maken van een al draaiende linux versie (momenteel op 1 HDD) met een nieuw te plaatsen HDD van dezelfde grootte.

B.v.
Linux staat op HDD 1. Boot van HDD 1.
Ik plaats een tweede HDD, even groot.
Ik maak onder linux een array aan met beide schijven er in, en laat vervolgens het systeem van de array bootten.
:)

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 10:21:
Bestaat ook de mogelijkheid een rade-1 te maken van een al draaiende linux versie (momenteel op 1 HDD) met een nieuw te plaatsen HDD van dezelfde grootte.
jah, dat kan zeker, dat doe je door een raid-array te maken en je huidige linux partitie in eerste instantie aan te geven als failed....dan ga je alles naar je /dev/md* device copien...en daarna haal je je failed tag weg...
gaat ie weer syncen...heel leuk systeem....zo gebruik ik het altijd

kijk maar in de raid-howto voor meer info

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 21:22:
Ok. :)
Dus ik maak (bijv) allereerst op /dev/hda een primaire partitie aan van het type FD (autoraid); wat dus een /dev/hda1 word.
Daarna hetzelfde met /dev/hdc(1), ook autoraid.
Dan pas ik mkraid toe, waarin (/dev/md0) ik de partities opzet alsof het normale installatie gaat.

In geval van een swap partitie of iets anders kan ik deze naar keus onderbrengen in /dev/hda(x) of /dev/md0(x)...

Heb ik het zo goed begrepen?

---------------
Terzijde: hoezo gaat het niet onder /dev/hda, terwijl mkraid domweg een array begint te maken? (was gebeurd met een oud bak bij me)
Het zal wel werken, maar het is niet verstandig : Ik heb systemen gezien die wijgeren te booten als er een disk is zonder geldige bootsector (die je dan om zeep helpt namelijk).

Verder heeft het ook geen voordelen : Je verliest er hoogstens een kleine 5 kb aan diskruimte mee, niet de moeite in het giga tijdperk.

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 10:04:
Ja, je moet dan wel eerst de ruimte voor de swap maken op /deb/hda. Dus dan heb je 2 partities op /dev/hda voordat je mkraid doet.

Als een schijf uit 1 partitie bestaat dan kan je hem ook aanspreken met /dev/hda
Dit is niet correct : Een schijf met 1 partitie != hdx. hdx is de gehele schijf, inclusief bootsector, hdx[1-9] is alleen het data gedeelte.

Verwijderd

Topicstarter
Zeg 's, hoe moet het dan als er een failed hard drive er is?
Als ik een nieuwe schijf vers uit de doos hot erin prikt, wat doet linux dan?

Igmar:
Dit is niet correct : Een schijf met 1 partitie != hdx.
Spreekt je nu niet jezelf een beetje tegen? :?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je hebt het door, maar swap moet je nooit in een raid betrekken want dat gaat autmatisch.
Pagina: 1