Voor degene die dit moederbord bezitten en/of anderen die met een vergelijkbaar probleem zitten:
Als je geen DMA-mode 5 of 6 kan draaien met je HDD probeer dan eens een andere bios-versie !
De laatste bios-versie is lang niet altijd de beste oplossing voor jou !
Hier kwam ik dus achter na twee dagen klootten
met Via-busmasterdrivers, latency-patch etc. etc. ...
Daar ik als een van de eerste dingen het bios upgraded had kwam ik maar niet uit, tot ik op het idee kwam om het bios te downgraden.....
Versie f7a (beta) bevat dus een bug, de DMA-mode bug noem ik het maar. Iig in combinatie met de nieuwste Maxtor schijfjes.....
Met versie F6 hoefde ik helemaal niks te doen, UDMA-5 is een feit...
Stom dat ik er pas na 2 dagen achterkwam
juist omdat ik in het verleden ook al zoiets meemaakte met een Aopen moederbord. die dacht dat mijn Maxtor schijfjes 2 gig waren, terwijl er 4 x 10 GB 7200rpm in RAID-modus draaiden....
Ook hier hielp het downgraden, en 4 weken later kon ik alsnog de laatste installeren die wel goed werkte. Aopen had dus goed geluisterd en het probleem gefixed....
Zal ook Gigabyte inlichten, al verwacht ik er niet zoveel van. Daar ik al 2x een bericht bij hun heb achtergelaten en tot op de dag vandaag nul komma nul respons heb gekregen.......niet erg netjes dunkt me.
Als je geen DMA-mode 5 of 6 kan draaien met je HDD probeer dan eens een andere bios-versie !
De laatste bios-versie is lang niet altijd de beste oplossing voor jou !
Hier kwam ik dus achter na twee dagen klootten
Daar ik als een van de eerste dingen het bios upgraded had kwam ik maar niet uit, tot ik op het idee kwam om het bios te downgraden.....
Versie f7a (beta) bevat dus een bug, de DMA-mode bug noem ik het maar. Iig in combinatie met de nieuwste Maxtor schijfjes.....
Met versie F6 hoefde ik helemaal niks te doen, UDMA-5 is een feit...

Stom dat ik er pas na 2 dagen achterkwam

Ook hier hielp het downgraden, en 4 weken later kon ik alsnog de laatste installeren die wel goed werkte. Aopen had dus goed geluisterd en het probleem gefixed....
Zal ook Gigabyte inlichten, al verwacht ik er niet zoveel van. Daar ik al 2x een bericht bij hun heb achtergelaten en tot op de dag vandaag nul komma nul respons heb gekregen.......niet erg netjes dunkt me.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!