[Access] Afhankelijk opzoekveld

Pagina: 1
Acties:

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08 14:55
Ik ben bezig om een relationele database op te zetten om facturen te verwerken.
Deze facturen krijgen een bepaalde status, en binnen deze status kan er sprake zijn van 1 of meerdere 'substatussen'.

Nu had ik bedacht om in de tabel facturen een vreemde sleutel status en een vreemde sleutel substatus op te nemen, allebei verwijzend naar gelijknamige tabellen.
De tabel substatus bevat een vreemde sleutel naar de tabel status om hiermee aan te geven welke substatus onder welke status valt.

Hier schematisch de relaties weergegeven:

Afbeeldingslocatie: http://galleries.vinyamar.com/ps/show.php?id=VsqPzMBmPM2Veb3cAZVmtssub&size=128
klikbaar

Nu kan ik doormiddel van een (sub) formulier de inhoud van het veld 'substatus' in de tabel facturen zo afdwingen dat er alleen maar geldige substatussen in worden gevuld. Maar ik wil er eigenlijk voor zorgen dat het veld 'substatus' een opzoekveld wordt wat wordt gegenereerd naar aanleiding van de inhoud in status (er kan worden aangenomen dat status eerder ingevuld wordt).

De concrete vraag: Hoe zorg ik dat het (opzoek) veld 'substatus' alleen die records weergeeft welke voldoen aan de waarde ingevuld bij status? (met gebruikmaking van de aangegeven relatie tussen substatus en status).

Ik heb al op google gezocht naar context gevoelige velden, ben al in de weer geweest om op 1 of andere manier de huidige waarde van het veld status te kunnen uitlezen in de SQL query hangend achter het opzoekveld (want daar zit 'm de clue in denk ik). Met parameter gewerkt en dat werkt wel goed.

Mocht ik echt slecht genormaliseerd hebben dan hoor ik dat graag. :) Alvast bedankt.

Verwijderd

SELECT * FROM substatus WHERE Status = hoofdstatus

:?

Verwijderd

Ik neem aan dat je bedoelt dat het keuzevak van substatus dynamisch moet worden gegenereerd adhv de keuze in het keuzevak voor status. Dan moet je denk ik een stukje code schrijven dat na Bijwerken van keuzelijst_Status een keuzelijst_SubStatus.requery uitvoert. En dat de gegevensbron (query) van keuzelijst_SubStatus een parameter bevat die verwijst naar keuzelijst_Status.