Toon posts:

Dual AMD Mobo & procs - vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze DPC-er heeft een nieuwe puter nodig, met een stapeltje geheugen (>1Gb) maar vooral veel CPU-kracht. Het geheugen hoeft niet extreem te performen, maar wel minstens 2Gb kunnen worden. Alle andere componenten kom ik wel uit, maar zit nog even met een dilemma, wat betreft Mobo en procs.

Het geheugen en CPU-kracht heb ik nodig omdat ik bijzonder veel VM-ware draai. Daarnaast gaat deze bak 24/7 meedraaien in de ECCp-vloot. Hij hoeft *niet* over-ge-clocked te worden (vooralsnog ;))

De vragen:
- Welk bord levert een goede prestaties voor een lage prijs
- Moet ik MP's nemen of zijn de XP's 1800 nog unlocked en/of te unlocken?
- kan een OC-n00b eventueel zelf die L5 brug modden?

Ik zat zelf te denken aan de:
Tyan Tiger MP of MPX

Het idee is dus veel CPU-kracht, niet ge-OC-ed en *lage* kosten

Iemand zinnige woorden ?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

MP's zijn standaard geunlockt, maar duurder.
XP's tot 2000+ of soms noger, check de search kunnen zonder aanpassingen werken. Echter AMD garandeerd de werking niet.

En bij de ECCp kunnen we wel een dual Ahlon 2000+ ofzo gebruiken :Y)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Ik heb zelf 2x een 2000XP op een Tyan Tiger MPX met lan en usb onboard en dat boardje vind ik persoonlijk erg stabiel draaien. Nooit problemen mee iig. Overclocken kan je idd beter achterwegen laten, tyan is gewoon een mobomaker van serverbordjes, houd dat in gedachten ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ja, die XP's kunnen SMP unlocked worden, gewoon de L5 brug verbinden, gebruik hier verder o.a. de search voor. Van de twee borden zou ik je de MPX aanraden en dan wel de '-4M' variant, waarom? De MP is wat ouder en vertoont in het algemeen wat meer nukken (hoewel ik er zelf geen last van heb). En vergeet niet dat je registered ram moet nemen als je tot 2GB wil uitbreiden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ConZito
Abbadon, welke nukken had jij met je MP, want ik had die eerst ook, een tijdje terug. Toen problemen gehad dat de Vcore van de CPU's niet meer gelijk bleef, 1,5V op de ene core en 1,9 op de andere core. Dat werkt dus de stabiliteit niet echt in de hand :D Toen naar Tyan gemailed en gebeld. Oude bord op gestuurd en een mooie nieuwe MPX terug gehad en dat binnen een week :) Service is wat dat betreft erg netjes, mits je jezelf ook sociaal opsteld.

• Abbadon
Ik heb er geen nukken mee gehad, ding draait sinds begin november vorig jaar als een trein :) Ja, alleen gedoe met één IDE kanaal, maar da's niet zo problematisch, heb toch maar twee IDE devices. Ik heb wel erg veel over nukken gelezen en met name het voedingsgedeelte baart me een beetje zorgen; er schijnen nogal wat MP gebruikers te zijn waarbij er blijkbaar teveel prik door enkele ATX connector pinnen stroomt en het zooitje veel te warm wordt en vast smelt met alle gevolgen van dien. Het bord is dan ook van begin af aan niet 'AMD approved'.
Blij te horen dat Tyan (hier in Europa?) zo relaxed reageert, wie weet heb ik ze ooit eens nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Kwam inderdaad een draadje tegen over het SMP-unlocken van de XP's (UTFS |:( )
Even voor de zekerheid. Ik kan dus ook de t-bred 2200 ofzo SMP-en, zoland ik die L5-brug maar doorverbind ?

De Tyan MPX (-4M) lijkt dus het devies...

En ECCp kan inderdaad wel een paar extra dual AMD's gebruiken momenteel :'( Ik mag hopen dat al die verschrikkelijk snelle systemen hier toch allemaal wel zijn uitgerust met een }:O of ECCp-client ??

• ConZito
Euh neeh >:) Geen koe voor mij :P Ik decode teveel DVD/MPEG daarvoor :P Zou niet rendabel genoeg zijn :D

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
das wel cool conzito. Er waren/zijn allerlei kleine dingetjes met de MP. Mijn GF2 ti vind ie bijvoorbeeld niet erg leuk, (piepje bij boot) maar verder werkt de GF2ti wel. Ook is ie wat geheugen betreft beetje picky. Maar wat erg help is goeie onderdelen kopen. Dus goeie voeding, goeie ram, goeie koelers. Heel af en toe valt mijn USB even uit. Tyan moederborden hebben over het algemeen ook wat minder strakke memory timings, maar dat is met WPCREDIT op te lossen. Ook gaan sommige videokaarten niet lekker op de MP. Verder vind ik het wel jammer dat er geen AGP pro op zit, maarja..

Mijn Mp is iig wel zwaar stabiel, nog nooit gecrashed, behalve door nvidia drivers een keer, maarja wie niet.

specs

Verwijderd

Topicstarter
ConZito schreef op 18 september 2002 @ 13:32:
Euh neeh >:) Geen koe voor mij :P Ik decode teveel DVD/MPEG daarvoor :P Zou niet rendabel genoeg zijn :D
Je hebt vast nog wel een paar idle cycles over !! of decode je 24/7?? >:)

• procyon
  • Laatst online: 08:04
ConZito schreef op 18 september 2002 @ 13:32:
Daar ga ik mijn systeem dus ook voornamelijk voor gebruiken.. (aannemend dat je encode bedoeld)
Weet iemand of die nieuwe .13 micron XP's ook te unlocken zijn voor een dual setup?

• ConZito
Eerst decoden naar iets waar ik wat mee kan dan encoden naar een formaat wat mensen graag branden op een 700MB cd ;) Voornamelijk DivX 3.11 DivX 5.02 en XVID met of volledige AC3 stream of 128/160/192 LAME, ligt gewoon een beetje aan de film :)

Laatste release voor mij was iig Lola Rennt ;)

Maar ik overweeg nogsteeds om weer voorzichtig te gaan koeien. Heb vorige keer al 250.000 blokjes weggeven aan iemand...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Abbadon schreef op 18 September 2002 @ 13:28:
Ik heb er geen nukken mee gehad, ding draait sinds begin november vorig jaar als een trein :) Ja, alleen gedoe met één IDE kanaal, maar da's niet zo problematisch, heb toch maar twee IDE devices. Ik heb wel erg veel over nukken gelezen en met name het voedingsgedeelte baart me een beetje zorgen; er schijnen nogal wat MP gebruikers te zijn waarbij er blijkbaar teveel prik door enkele ATX connector pinnen stroomt en het zooitje veel te warm wordt en vast smelt met alle gevolgen van dien. Het bord is dan ook van begin af aan niet 'AMD approved'.
Blij te horen dat Tyan (hier in Europa?) zo relaxed reageert, wie weet heb ik ze ooit eens nodig.
Oeh, geloof je eindelijk dat het dus niet aan mij lag? :+

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het nadeel van die Tyan plank is dus wel dat er registered geheugen in moet.
Veel andere MPX planken hebben dat probleem niet: Gigabyte (Weet typenr. niet, :o ), Asus A7M266-D iig. Dat kan je weer iets schelen in de kosten van het geheugen, en misschien ook de beschikbaarheid.
De gigabyte heeft nog een berg bonus opties, Asus is wat dat betreft wat kaler.
Als geld een rol speelt (maar ja, je gaat een dual athlon kopen ;) ) kun je dat mee overwegen.

In deeze zin staan drie fauten

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Abbadon schreef op 18 September 2002 @ 13:11:
Ja, die XP's kunnen SMP unlocked worden, gewoon de L5 brug verbinden, gebruik hier verder o.a. de search voor. Van de twee borden zou ik je de MPX aanraden en dan wel de '-4M' variant, waarom? De MP is wat ouder en vertoont in het algemeen wat meer nukken (hoewel ik er zelf geen last van heb). En vergeet niet dat je registered ram moet nemen als je tot 2GB wil uitbreiden :)
kan ik dus ook mijn 1700+ unlocke door l5 verbinden?

• Abbadon
G33RT schreef op 18 september 2002 @ 16:48:
[...]

kan ik dus ook mijn 1700+ unlocke door l5 verbinden?
Ja, that is unlocken voor SMP (niet voor multiplier).
BrZ schreef op 18 september 2002 @ 14:23:
[...]

Oeh, geloof je eindelijk dat het dus niet aan mij lag? :+
Ik heb nog m'n twijfels :+

Verwijderd

Topicstarter
Vaudtje schreef op 18 september 2002 @ 15:56:
Het nadeel van die Tyan plank is dus wel dat er registered geheugen in moet.
Veel andere MPX planken hebben dat probleem niet: Gigabyte (Weet typenr. niet, :o ), Asus A7M266-D iig. Dat kan je weer iets schelen in de kosten van het geheugen, en misschien ook de beschikbaarheid.
De gigabyte heeft nog een berg bonus opties, Asus is wat dat betreft wat kaler.
Als geld een rol speelt (maar ja, je gaat een dual athlon kopen ;) ) kun je dat mee overwegen.
Ik zoek een leuke plank voor niet te veel doekoes. Ik wil best een paar euro's extra uitgeven, maar niet tot in het extreme. VMware draait overwegend ook top op een P4 1.8 (waar ik het nu op draai). Wat ik *niet* wil is een plank en/of doos met veel problemen, omdat ik ook nog een leuke output voor DPC wil genereren. DC is een hobby, geen geldput zegmaar 8)7

Het Asus-bord is minder foutgevoelig?

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het Asus-bord is minder foutgevoelig?
Volgens mij is het de MP en niet de MPX die problemen opleverde bij Tyan?
Je zou zeggen dat alle MPX planken behoorlijk stabiel zijn, omdat het toch eigenlijk server mobo's zijn.
Ik heb zelf een ASUS omdat ik geen onboard RAID wilde, en omdat die toch wel een beetje goedkoper was dan de Tyan. De stabiliteit heb ik dus eigenlijk niet eens in overweging genomen :o , omdat ik denk dat dat altijd sowieso wel goed zit.

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Topicstarter
Ben zelf geen grote Gigabyte fan...
Ik ga mijn zoektocht beperken tot reviews van de Tyan MPX en het ASUS plankje.
Thanx

offtopic:
ECCp is weer even gered voor het moment, maar extra cycles zijn altijd welkom natuurlijk :p

Verwijderd

Tyan MP zeer slechte ervaringen mee, Asus zou mijn aanrader zijn.

Verder zou ik MP's doen (maar hier is natuurlijk wel veel $$ te besparen. Weet niet op de thouroughbred op die planken kan, maar als dat werkt: zeker doen! (veel minder warmte :))

Wat betreft geheugen: In de Asus kan niet-regged geheugen gestoken worden, echter maar in twee sloten. Er is een redelijk prijsverschil tussen wel en niet-regged geheugen.
Registered geheugen zou ik alleen doen als je 100 en geen 99.9% uptime wilt. Of als je later meer dan 2x 512 wilt...

Verder: vergeet de voeding, de koeling en de kast niet :) Zeker meer dan 400W, zeker ook geen merkloos iets. Koeling: stil en zwaar: kast: groot :)

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

80000

mrox

Je kent uiteraard www.2cpu.com al. Persoonlijk vond ik dat in het forum er meer
mensen met de asus problemen hadden dan met de mpx.

En ik moet zeggen, de kaarten in de mpx en draaien maar. Mijn xp installatie van mijn oude
bp6 draait nog steeds als een trein.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 22:24

aKra

Intentionally left blank.

Ik ben van plan een MSI MS-6501 (K7D Master-L) -> URL <- te kopen, dan wel voor een server. Dan met 1Gb DDR PC2100 geheugen (Geen ECC, niet Registered.) Of is er nog een iets goedkopere keuze? (En draait deze stabiel?)

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

aKra schreef op 19 september 2002 @ 20:19:
Ik ben van plan een MSI MS-6501 (K7D Master-L) -> URL <- te kopen, dan wel voor een server. Dan met 1Gb DDR PC2100 geheugen (Geen ECC, niet Registered.) Of is er nog een iets goedkopere keuze? (En draait deze stabiel?)
Hoe kun je nou een server bouwen ZONDER ECC?
Check de specs --> officeel eet de MPX-chipset alleen maar registerd geheugen, en daarmee punto. Als je een server gaat bouwen, kijk je naar de officiele specs. Lijkt me duidelijk. Net zoals dat je servers niet overklokt en er ook niet op gaat bezuinigen. Of je gaat een of andere pruts-server in elkaar zetten, dan zou ik vooral zo doorgaan!
Server = ECC+Registerd want dat staat in de specs van de chipset die op je server mobo zit.

Dat het wel werkt met gewoon geheugen in de eerste twee banken is helemaal niet ter zaken doende voor een server.
Als je dus een serieuze server in elkaar zet, zou ik vooral voor de Tyan Tiger MPX gaan, met ECC Registerd geheugen, met officiele Atlhon MP's erop.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 22:24

aKra

Een server heeft weinig baat aan ECC of Registered geheugen...

We bezuinigen zeker niet, maar als het niet nodig is is het gewoon ook niet nodig, heel simpel.

Athlon MP 2600+ bezuinigen?

Neuh!

• Abbadon
aKra schreef op 19 september 2002 @ 21:01:
Een server heeft weinig baat aan ECC of Registered geheugen...

Dat zou ik toch anders stellen, sterker, compleet het tegenovergestelde :) Het is natuurlijk ook maar net in welke context je 'server' plaatst, maar als je zowel véél uptime als veel ram hebt, heeft een server zéér zeker baat bij ECC, zie o.a. het verhaaltje over de kans op softerrors in de ramfaq. En sowieso staan registered en veel ram niet los van elkaar.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

prijsverschil tussen regged en niet regged is nu ook weer niet zo groot.......

(had maandje geleden 256mb crucial pc2100 ecc reg voor 46$)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-07 10:25

BlueByte

Toxic hypoxic

Je moet wel oppassen dat je goed geheugen koopt! Je kunt wel zonder reg. geheugen, maar dan moet je wel voor kingston of dergelijke gaan. Ik heb zelf hier een ASUS A7M266-D en die draait als een tiet. Ik kan hem zeker aanraden. De problemen met het bordje lagen innitieel aan de drivers. Dat probleem is nu opgelost. En ja encoden en decoden van filmpjes is best wel snel! :*)

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

Pagina: 1