[debian] verdeling partities

Pagina: 1
Acties:

• Dextro
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Ik heb mij laten wijsmaken ;) dat het beter is om de verschillende delen van debian om verschillende partities te zetten. Maar hoeveel moet ik nu reserveren voor elk deel? :?

Ik heb dus 1282 Meg.

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 14:55
Uhm, dat mag je helemaal zelf bepalen?

@iMartien

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Google eens .....
Geef systeem specs en wat je er mee wilt en de partitie indeling die je verzonnen hebt, dan geven wij onze meningen wel.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
hoe weet ik hoeveel elk deel nodig heeft?

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 05:33

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Als je een mail server draait is het verstandig om je /var/mail/ op een aparte partitie te zetten, de grootte hiervan hagt af van de hoeveelheid mail die er in komt te staan. Verder maakt het niet echt veel uit, het ligt er heel erg aan hoe en waarvoor je je systeem gebruikt

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

hier staat wel wat nuttige info over indeling

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
systeem is een P1 133 (16ram, heb nog latjes liggen, dus zal wel nog beetje hoger worden ;) )
Zal dus dienen als router, met webserver, ftpserver (eventueel later nog meer)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Hoe meer je op verschillende partities zet (/home, /usr, /var, /tmp, /boot, evt /var/ww, /var/spool/mail enz), hoe robuuster je systeem in theorie is (goede beveiliging tegen vollopende /, als de partities op aparte schijven staan ook minder schade in het geval van diskcrash), en het is mogelijk makkelijker om data te bewaren bij een herinstall (gaat vooral op voor /home).

Maarja, ik doe gewoon altijd een swappartitie, en een /. Anders zit je met zo'n berg partities, en dan heb je op /var weer te weinig ruimte en ruimte op /tmp over ofzo.

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
kheb uiteindelijk alles verdeeld in 6 stuks: /boot / /usr /var /home en swap
kdenk dat het daarmee wel zal lukken.
Bedankt voor antwoorden alleszins

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met de relatief kleine harddisk die jij hebt zou ik alleen een normale en een swap partitie maken.. Anders kan je best problemen krijgen als een van de partities vol is, terwijl er op de andere nog ruimte zat is.

Als je een grotere HD zou hebben, is het wel aan te raden om meer partities te maken.. (bijv. /boot, /usr, /home en een swap, evt. nog /var)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

/dev/hda1 15MB mounten onder /boot
/dev/hda2 500MB mounten onder /
/dev/hda3 xxxMB mounten onder /home zo'n 50 tot 100 MB per user reserveren.
/dev/hda5 300MB mounten onder /var
/dev/hda6 128MB Linux Swap

Indien je wat meer ruimte zou hebben is een apart mountpoint voor /usr/src ook
een bijzonder goed idee!
Mocht je een 2.4 kernel installeren, gebruik dan ext3fs!!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Wat ik bij mijn (iets meer high end) systeempje gedaan heb met de swap partitie is die op een fysiek andere schijf zetten. Ik draai mijn gewone systeem vanaf een quantum fireball 20GB 5400 rpm, heb mijn docs etc. op nog zo'n schijf staan en heb een oude Seagate 1.2GB ingezet als swappert. 600MB voor windows swapfile en 600MB voor linux swap. Als mijn compu nu moet swappen haalt hij ondanks dat die andere schijf retetraag is in verhouding met mijn nieuwere toch samen een hele aardige snelheid. Je schijven blijven er echt stukken rustiger van omdat ze beide gewoon sequentieel kunnen lezen en er niet een kop tussen elke 4 kb van het begin van de schijf naar het einde moet zoeven.

Als je nog een oude >200MB schijf hebt liggen is dat op zich wel een aanrader voor jouw systeem.

* VROEM! vind het ook er leuk om te horen wanneer zijn compu swappert :)

ieeeepppppp :P

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
hmm, nice idee VROEM! :)
Daar zal ik es voor zien, maar eerst extra RAM. Da gaat wel nodig zijn.

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb / -> 2gb en /home -> 8gb
Het idee om /var/mail ook op een andere schijf te zetten is een goeie!
Ga ik vanmiddag ff doen!

Verwijderd

Vergeet niet dat oudere schijven vaak (veel) langzamer zijn, en dit je prestaties niet ten goede komt.
Pagina: 1