Toon posts:

[P&W] tijd voor een welke-db-faq?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een zeer regelmatige voorkomende vraag, met de standaard aanverwante discussie in P&W is welke database moet ik nemen/gebruiken.

Hebben de modjes behoefte aan een FAQ onderdeel daarover met daarin verschillen / overeenkomsten, snelheid, platform-specifiek, links, reviews etc?

Misschien kunnen de personen die vaak reageren in dat soort topics (Otis, ACM, Alarmnummer, Tampie2000, D2K, mbravenboer en iedereen die zich aangesproken voelt) eens de krachten bundelen en een FAQ hierover maken.

Als er interesse in is wil ik er wel een (kleine en bescheiden :) ) invulling aan geven.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Staat nu iig van mij een mysql vs postgresql post, hierin van mij: [rml][ Database] Welke database?[/rml]

(uiteraard met een zeer lichte bias richting postgresql ;) )
Nadeel is gewoon dat de keus voor een database afhangt van de eisen en dat de eisen ook weer een samenspel vormen dat de uiteindelijke keuze enorm kan beinvloeden :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
En wat zou je dan in zo'n FAQ zetten? Je kunt toch moeilijk alle features van ieder DBMS gaan opsommen. Dit zou imho een onbegonnen werk zijn en veel onderhoudswerk vragen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 18 september 2002 @ 12:37:
Nadeel is gewoon dat de keus voor een database afhangt van de eisen en dat de eisen ook weer een samenspel vormen dat de uiteindelijke keuze enorm kan beinvloeden :)
De betreffende topics monden vaak uit in een algemene discussie waarmee de topicstarter niks aan kan, gezien het feit dat hij de vraag stelt.

Voorbeeld? Topicstarter wilt een website met db maken en vraagt de tweakers om een mening betreffende de DB die hij moet gebruiken. Al snel halen diverse personen aan dat je met MySQL geen subselects kan maken. Leuk voor de discussie, maar de topicstarter weet waarschijnlijk geen eens wat een subselect is. Niemand vraagt daarentegen of de topicstarter al met ASP of PHP kan werken, wat zijn ervaring tot op heden is, op welk platform het moet gaan draaien, welk budget deze persoon heeft, of de website en db gehost gaan worden en waar, etc...
Hetzelfde geld m.i. ook voor webservers. Hoe vaak wordt in een topic dat gaat over ASP en IIS niet door e.o.a. gek aangehaald dat de topicstarter beter Apache kan gaan gebruiken.

Daarnaast kan je in het algemeen wat eisen opstellen waarvoor je diverse alternatieve db's kan aangeven. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk, maar degelijke en vaak gebruikte combi's kan je wel zeker aangeven.

In dit geval bijvoorbeeld:
Website met DB: Apache/MySQL/PHP of IIS/MSAccess - MSDE - MSSQL/ASP
Links, tutorials, sql manual erbij en klaar.

Natuurlijk kan je ook PHP gebruiken in combi met Access, maar dit zijn over het algemeen niet de standaarden en worden dan ook alleen gebruikt door mensen die over het algemeen, hopelijk, weten wat ze aan het doen zijn.

n00b heeft dan een FAQ voor al dat soort vragen en algemeen niveau, iig over DB's, kan omhoog in P&W >:) :+

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:05:
Voorbeeld? Topicstarter wilt een website met db maken en vraagt de tweakers om een mening betreffende de DB die hij moet gebruiken. Al snel halen diverse personen aan dat je met MySQL geen subselects kan maken. Leuk voor de discussie, maar de topicstarter weet waarschijnlijk geen eens wat een subselect is. Niemand vraagt daarentegen of de topicstarter al met ASP of PHP kan werken, wat zijn ervaring tot op heden is, op welk platform het moet gaan draaien, welk budget deze persoon heeft, of de website en db gehost gaan worden en waar, etc...
Misschien moet de openingspost dan beter? Duidelijk uitleggen wat je ermee wilt etc, en dan kun je gerichter discusseren :) Het schiet ook niet op om "dan maar" een db als de beste aan te merken "en veel plezier ermee" om een week later van dezelfde user een rits vragen te krijgen waarbij er uiteindelijk uitkomt dat hij de verkeerde db heeft gekozen als hij die functionaliteit wil gebruiken. "Ja maar het stond in de faq... kutfaq, kutsite, blah blah".
Maar ja, aan de andere kant, als je niet weet wat triggers zijn en wat je met views en stored procedures kunt doent, zit je ook niet echt te wachten op een utgebreidt features-vergelijking topic. (en een aantal willen volgens mij alleen maar een bevestiging van hun keuze... "ik zit sterk te denken om xyz te gebruiken wat denken jullie hiervan"...).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 18 september 2002 @ 13:00:
En wat zou je dan in zo'n FAQ zetten? Je kunt toch moeilijk alle features van ieder DBMS gaan opsommen. Dit zou imho een onbegonnen werk zijn en veel onderhoudswerk vragen.
Niet alle features natuurlijk :+ Maar die features die bij beginners belangrijk zijn. Iemand die op zoek is naar een specifieke feature weet waarschijnlijk zelf wel waar die dat kan vinden.

Zoveel databases zijn er in principe nou ook weer niet. Daarnaast wordt er niet zo heel veel veranderd aan een RDBMS. MySQL krijgt subselects en foreign keys? Dat is al lang en breed bekend en vergt toch niet zoveel onderhoud....

code:
1
Vanaf MySQL versie 4.## ondersteund MySQL subselects

O-)

IMHO is dat niet het probleem, maar eerder dat de users de FAQ gewoonweg niet lezen. just my € 0,02
Crazy_D schreef op 18 september 2002 @ 13:14:
[...]
Het schiet ook niet op om "dan maar" een db als de beste aan te merken "en veel plezier ermee" om een week later van dezelfde user een rits vragen te krijgen waarbij er uiteindelijk uitkomt dat hij de verkeerde db heeft gekozen als hij die functionaliteit wil gebruiken. "Ja maar het stond in de faq... kutfaq, kutsite, blah blah".
Ik geef niet aan dat er een "beste" DB is, maar bij veel van dit soort vragen is er wel degelijk een beperkt aantal DB's aan te wijzen die zouden voldoen.
Crazy_D schreef op 18 september 2002 @ 13:14:
Misschien moet de openingspost dan beter? Duidelijk uitleggen wat je ermee wilt etc, en dan kun je gerichter discusseren :)
Dat zowiezo. Vaak begrijp ik niet eens waarom deze topics geen slot krijgen. Zonder de juiste info lok je ook alleen maar dit soort discussies op. Heeft de topicstarter niks aan. En de ervaren posters blijven toch in hun loopgraaf en hun persoonlijke voorkeur pluggen.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

ff nog 1 ding
faq's worden niet gelezen :{
voorbeeldje:

[11:26] <Koe> Hzmls Wie weet nog een goed boek of een goeie site (tutorial?) om mijn coding stijl een beetje op te krikken? Ik ben redelijk veel self-thought en heb een paar slechte gewoontes (c++)
[11:27] <D2k|work> Koe: De P&W faq en de search
[11:27] <Koe> Bwahah Paulus de DOSkabouter kende ik al ->
[11:27] <D2k|work> daar zijn leuke topics over te vinden
[11:27] <Koe> Ik zal eens kijken
[11:27] <Koe> search stonden vooral boeken om c++ te leren....maar ik zal nog eens zoeken
[11:28] <drm|werk> als je weet wat je slechte gewoontes zijn, weet je ook wat je eraan moet doen
[11:28] <drm|werk> hoe kan je anders zeggen dat ze slecht zijn?
[11:29] <Janoz> self-thought? Zelf bedacht?
[11:29] <Koe> Jaja, dat is zo Ik zoek alleen een boek/site/tut/whatever waar alles op een rijtje staat. Of wat standards ofzow.
[11:29] <Koe> hehe
[11:30] *** Koe is now known as 'Koe|l33t'
[11:31] <Koe|l33t> ow geweldig, staat gewoon in de faq dus |:(
[11:32] <Janoz> Tja, als de mensen daar nou eens begonnen.....

need i say more?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Topicstarter
D2k schreef op 18 september 2002 @ 13:20:
ff nog 1 ding
need i say more?
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:17:
IMHO is dat niet het probleem, maar eerder dat de users de FAQ gewoonweg niet lezen. just my � 0,02
;)

Dat is een ander probleem. Heb ik geen oplossing voor, maar de mods ook niet echt to nu toe blijkt. Als je wilt dat het algehele niveau omhoog gaat, dan moet je de beginnersvragen afvangen lijkt me.

Edit: het begin is er al? Zie MrX in [rml][ Database] Welke database?[/rml]

• D2k

D2k

MrX==1337 ;)

Verwijderd

De beperking van GoT is dat het een forum is. Als het wat meer zoals t.net zou zijn, zou je ook in andere vormen dan een post een onderwerp onder de aandacht kunnen brengen als feature ofzo. Natuurlijk zijn er wel manieren om binnen een forum zaken wat meer onder de aandacht te brengenm, maar binnen een forumstructuur blijf je gewoon beperkingen houden.

Wat wel opvalt is dat "Welke database moet ik nou hebben?" (en daaraan gerelateerde vragen) volgens mij de vraag van de dag danwel week lijkt te zijn. Daarom ben ik er extra uitgebreid tegenaan gegaan zodat er wat makkelijker verwezen kan worden naar 1 punt, waardoor zinloze X vs Y discussies verstommen en informatie centraal en herbruikbaar wordt gehouden.
offtopic:
/me lol ... laat me maar blozen, see if I care ... :o

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• D2k

D2k

Marv: die bovenste is tijdelijk
die 2e is tijdelijk
die 3e is tijdelijk
die 4e en 5e zijn vast
waarom tijdelijke?
omdat niemand search moeten we dat dus zo oplossen
het ligt niet aan ons dat er zoveel sticky topics zijn....

• D2k

D2k

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 15:25:
De beperking van GoT is dat het een forum is. Als het wat meer zoals t.net zou zijn, zou je ook in andere vormen dan een post een onderwerp onder de aandacht kunnen brengen als feature ofzo. Natuurlijk zijn er wel manieren om binnen een forum zaken wat meer onder de aandacht te brengenm, maar binnen een forumstructuur blijf je gewoon beperkingen houden.

Wat wel opvalt is dat "Welke database moet ik nou hebben?" (en daaraan gerelateerde vragen) volgens mij de vraag van de dag danwel week lijkt te zijn. Daarom ben ik er extra uitgebreid tegenaan gegaan zodat er wat makkelijker verwezen kan worden naar 1 punt, waardoor zinloze X vs Y discussies verstommen en informatie centraal en herbruikbaar wordt gehouden.
and we love you for it :*
offtopic:
/me lol ... laat me maar blozen, see if I care ... :o

:P

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
D2k schreef op 18 september 2002 @ 15:32:
Wie kan hier allemaal sticky topics maken dan? :+

't maakt mij niet uit hoor... als ik iets moet hebben weet ik waar de faq en de search is... maar ik kan met voorstellen dat een newbie/n00b denkt: "da's wel een beetje veel.. ik gok het erop en post gewoon m'n vraag... altijd wel een overijverige tweaker die wil antwoorden...."

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• D2k

D2k

Marv schreef op 18 september 2002 @ 15:35:
[...]

Wie kan hier allemaal sticky topics maken dan? :+

't maakt mij niet uit hoor... als ik iets moet hebben weet ik waar de faq en de search is... maar ik kan met voorstellen dat een newbie/n00b denkt: "da's wel een beetje veel.. ik gok het erop en post gewoon m'n vraag... altijd wel een overijverige tweaker die wil antwoorden...."

daarvoor is die quickstart
maar die wordt ook al niet gelezen.....

Verwijderd

Topicstarter
D2k schreef op 18 september 2002 @ 13:20:
ff nog 1 ding
need i say more?
D2k schreef op 18 september 2002 @ 15:36:
daarvoor is die quickstart
maar die wordt ook al niet gelezen.....
D2k schreef op 18 september 2002 @ 15:32:
omdat niemand search moeten we dat dus zo oplossen
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:17:

IMHO is dat niet het probleem, maar eerder dat de users de FAQ gewoonweg niet lezen. just my € 0,02
Hmmm probleempje :+

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 15:25:
Das wel waar ja, en zo'n overzicht is dan ook zeker erg nuttig :)
:D zeer scherpe constatering :)

Exact expert nodig?

Pagina: 1