Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Vragen over gelijkrichten

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 12:09

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
ok, k heb een mooie schakeling in Crocodile Clips, met een gelijkricht brug, maar nu wil ik de spanning gelijk houden.

Als ik dat goed begrijp doe je dat met een elco. OK.
Ik heb t aan de gang, als de componenten niet stuk gaan.

Nu dacht ik zo, Als er stroom naar de elco loopt, moet er een weerstand tussen en als er een stroom van de elco naar de rest van de schakeling loopt, niet.

Ik weet dat er een IC is, die alles heel mooi recht kan maken, maar die wil ik niet gebruiken.

Ik hoop dat jullie me begrijpen, en een oplossing hebben :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gelijkrichten doe je met diodes, de elco's gebruik je daarna om de spanning af te vlakken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

dat IC noemen ze spanningsregelaar (zoek daar maar eens op)
en de weerstand voor de elco weglaten

• decramy

decramy

Topicstarter
ja...

maar als die elco vol loopt, gaat alles stuk. En ik dacht nu, als die elco volloopt, kun je er DAN wel een weerstand tussen doen, maar als ie stroom geeft, dat er dan geen weerstand tussen zit...
dan klapt de boel niet :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

wat gaat er dan stuk

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Beetje vaag wat je nou allemaal brabbelt. Ik geef even een uitleg en hoop dat je er wat mee kan:

Allereerst gebruik je een transformator om de gewenste wisselspanning te krijgen, bijv. 12V~. Vervolgens stuur je die door een gelijkrichter (enkele diode of een brug). Aan de uitgang van de gelijkrichter krijg je dan halve positive sinusgolven. Door een condensator toe te voegen, sla je energie op om de gaten tussen die pulsen op te vangen. Deze condensator wordt nooit hoger opgeladen dan 1,4x 12V, omdat de diodes in de gelijkrichter dan sperren.

Nu heb je dus een dikke 16 Volt ongeregelde spanning. Met een spanningsregelaar-IC kun je vervolgens een stabiele vaste spanning maken. Een LM7812 bijvoorbeeld, die maakt 12V. Dat IC heeft 3 pootjes: Een input die je aan je elco hangt, een GND die je aan ground hangt en een 12V uitgang. Eventueel kun je nog een condensator aan de uitgang hangen om te stabiliseren.

Die weerstand waar jij het over hebt begrijp ik niet. Hoe zou de boel moeten klappen? Die condensatoren laden op tot een bepaald niveau, daarna sperren de diodes en kan 'ie alleen maar ontladen worden.

[mod-mode] Kies gewoon een normale titel, dit staat zo dom, zo'n n00b ben je toch niet? Ik pas hem ff aan[/mod-mode]

Verwijderd

Mmm, ik vind het niet zo vaag, in het simulatieprogje Crocodile Clips vlogen mij de componenten ook regelmatig om de oren, dat ligt niet aan mij, maar aan CC, draait hier onder W2k, misschien is dat het.
Hele discussies met Fleppuhstein, want bij hem gebeurde dat met precies dezelfde opzetjes niet.
Ik gebruik het progje eigenlijk alleen maar om even snel een schakelingetje te tekenen.
Je kan het btw ook op "indestructable components" zetten, dan knalt er niks meer.

Verwijderd

Ik denk dat je bang benmt om je elco te "overladen"?? Gelukkig kan dat niet :D

Een lege elco aangesloten op een spanning zal zichzelf opladen tot die spanning. Heeft hij die spanning bereikt dan stopt logischerwijs de stroom met vloeien (de voedingsspanning en de elco spanning zijn immers gelijk--> geen stroom meer). Een wisselspanning zal de elco opladen tot de top-spanning, en als je het geheel niet belast heb je dan dus een DC spanning die gelijk is aan de topwaarde van je AC spanning. Bij belasting zal deze de elco gaan leegtrekken. Echter op elke top die voorbij komt zal de elco zich weer laden tot die topspanning. Gevolg? Je krijgt een DC spanning met een zogenaamde "rimpel". En hoe hoger de belasting hoe groter de rimpel wordt. Oplossing: Neem een grotere Elco (deze herbergt meer lading dus dit zal leiden tot een kleinere rimpel), of verhoog de frequentie van het AC signaal (is wat moeilijker :P ).

Dus ja, in theorie kun je in amerika met hun 60Hz net uit met net iets kleinere elco's voor dezelfde rimpel :P

• decramy

decramy

Topicstarter
Zoals ik al zei, die ene IC wou ik niet gebruiken. Ik weet dat als ik die aansluit, alle problemen zijn opgelost, maar toch wil ik geen IC gebruiken >:)

zoals al gezecht werd, krijg je een sinus die alleen maar omhoog gaat, na de gelijkricht brug : /\/\/\.

Als je dan een elco (ook wel condensator) in die schakeling doet, krijg je een gelijkspanning.
Alleen als die elco leeg is, heb je heel even "kortsluiting". Crocodile Clips kan daar niet tegen, en de trafo+brug gaan stuk. In het echt is dit niet zo, omdat de diodes van de brug best wel een piekspanning kunnen hebben, maar CC blaast alles op.

Dus toen dacht ik, als die elco leeg is (stroom neemt), dan doe ik een weerstand tussen de elco en de plus (+), maar als de elco stroom geeft, dan moet die weerstand er niet zijn, om er voor te zorgen dat die elco langer stroom kan blijven leveren.

Snap a vout?
(snap ee foe ?)

Ik zou dus graag willen dat CC alles heel laat, ik een mooie rechte spanning heb, en er geen IC`s aan te pas komen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Brainstorm: Een zenerdiode opnemen?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmm, vraagje, waarom geen ic???
enneh, volgens mij knalt alles in cc er al heel vroeg uit, als er ook maar iets misbruikt word zegmaar...

Electronics development

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

decramy schreef op 18 september 2002 @ 16:34:
Zoals ik al zei, die ene IC wou ik niet gebruiken. Ik weet dat als ik die aansluit, alle problemen zijn opgelost, maar toch wil ik geen IC gebruiken >:)

* Waarom niet? Is wel de beste oplossing.

zoals al gezecht werd, krijg je een sinus die alleen maar omhoog gaat, na de gelijkricht brug : /\/\/\.

Als je dan een elco (ook wel condensator) in die schakeling doet, krijg je een gelijkspanning.
Alleen als die elco leeg is, heb je heel even "kortsluiting". Crocodile Clips kan daar niet tegen, en de trafo+brug gaan stuk. In het echt is dit niet zo, omdat de diodes van de brug best wel een piekspanning kunnen hebben, maar CC blaast alles op.

* Misschien een goed idee om een grotere elco te gebruiken? Die gaat dan niet 'leeg' en heb je dus geen 'kortsluiting' (heb je trouwens helemaal niet).
Een goede waarde is 1 uF per mA die het verbruiksapparaat opneemt.
Dus 1000 uF per Ampère.

Dus toen dacht ik, als die elco leeg is (stroom neemt), dan doe ik een weerstand tussen de elco en de plus (+), maar als de elco stroom geeft, dan moet die weerstand er niet zijn, om er voor te zorgen dat die elco langer stroom kan blijven leveren.

Weerstand + Elco = filter En hoort dus niet in een voeding thuis.

Ik zou dus graag willen dat CC alles heel laat, ik een mooie rechte spanning heb, en er geen IC`s aan te pas komen.[/quote]

* Dit kan alleen als je een zenerdiode in de schakeling opneemt.

Suc7 :)

Check out http://www.getbackonstage.nl

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dat programma is wel grappig maar gebruik liever ewb-electronic work bench (hoe heet dat tegenwoordig?)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Pagina: 1