XP2600+|SoltekSL-NV400-64|Abit Siluro GF4 TI4400 128MB|16x40x DVD|Sony DRU-500a|512MB (PC2700DDR)|1x 3Com 10/100 NIC|1x 120GB 7200rpm 8MB ATA133 Maxtor HD --> Neovo E17a
Verwijderd
Users ergeren zich aan anderen die even kort een vraag neerkwakken en een snel en volledig antwoord verwachten, en om die reden gaat zo'n topic op slot.
Ik vind het ook niet leuk om te doen, ik zou liever zien dat iedereen wat moeite deed om netjes een topic te openen.
oneliner openings posts houden we gewoon niet van
staat ook overal netjes te lezen overigens
begin een topic goed en bezorg jezelf sneller een oplossing (en de mods minder werk)
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Zullen we mee moeten leren leven he.
Volgende keer volledigigger nee kwakken.
-heb al gezocht op GOT naar...
-heb al gezocht op googel naar...
-wil dit, kan dat?
-dit en dat heb dat al geprobeerd werkte niet.
zou netter zijn, je denkt er alleen niet altijd aan. Maar gelukkig hebben we Cheatah om ons een beetje op te voeden.... *grin* :-)
XP2600+|SoltekSL-NV400-64|Abit Siluro GF4 TI4400 128MB|16x40x DVD|Sony DRU-500a|512MB (PC2700DDR)|1x 3Com 10/100 NIC|1x 120GB 7200rpm 8MB ATA133 Maxtor HD --> Neovo E17a
Verwijderd
Webdesign & Graphics - Topicstart Checklist
Algemeen
Welkom in Webdesign & Graphics, het forum voor en door webdesigners, DTP'ers en allerlei andere creatieve mensen. Het forum is bedoeld om van te leren, en het doel van elk topic is ervoor te zorgen dat de topicstarter, en anderen die het topic lezen, in staat zijn om zelf hun problemen op kunnen lossen.
Deze tekst is bedoeld als hulpmiddel bij het schrijven van een topic
Voordat je er een topic opent om iets te vragen, wordt er van je verwacht dat je de volgende stappen al hebt genomen.
- Lees even de W&G FAQ en policy door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Je kunt er onder anderen in vinden voor welke vragen het forum wel en niet bedoeld is.
- Zoek eerst grondig op het internet, met bijvoorbeeld Google, of de GoT search.
- Lees van tevoren voldoende documentatie door, zoals bijvoorbeeld tutorials, manuals, reference guides of boeken.
- Probeer wat je hebt gevonden zelf toe te passen. Van het zelf proberen leer je veel meer dan van een stappenplan volgen.
- Als je een topic opent, neem er dan de tijd voor!
Een topic starten
- Begin met een kort verhaaltje over de achterliggende reden van je vraag. Dit kun je doen om je topic interessant te maken om te lezen. Meteen to the point komen is onbeleefd, het forum is een community, geen helpdesk. In het inleidende verhaaltje kun je omschrijven waarom je een website maakt, en waarvoor je het onderdeel waar je vraag over gaat gaat gebruiken. Zo voelen andere users zich iets meer betrokken, en zullen ze meer bereid zijn om een duidelijk antwoord te geven.
- Nu kun je je vraag stellen. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk, zodat die vraag niet verkeerd wordt opgevat.
- Onmiddellijk na je vraag kun je vertellen wat je zelf al hebt opgezocht over het probleem, en waarom dat niet hetgeen was wat je zocht. Dit doe je om te laten zien dat je zelf ook niet te beroerd bent om moeite te doen. Als anderen zien dat je er alles al aan gedaan hebt, maar er zelf niet uit komt, zullen ze je graag helpen.
- Als je denkt te weten waar het probleem ergens zit, vertel dat dan erbij, en geef aan wat je hebt geprobeerd om het probleem op te lossen. Vertel ook waarom dat niet werkte, of waarom het een ander resultaat had dan je bedoelde.
- Als je erg veel tekst hebt ingetikt, dan kan het handig zijn om je vraag nog eenmaal te herhalen.
- Je kunt wel eventueel afsluiten met een vriendelijke "Alvast bedankt", maar laat je eigen naam, of verdere groeten weg.
Tips
- Bij elk van de bovenstaande punten geldt: als je een linkje naar voorbeeld hebt, noem dat linkje dan. Strooi niet met URI's, maar maak van één of enkele relevante woorden een link naar het betreffende document. Dat leest prettiger aangezien het je verhaal niet onderbreekt. Onnodig spammen is niet gewenst.
- Zet geen negatieve smileys in je eerste post, ook geen gapende smileys als je wilt aangeven dat iets niet wil lukken. Al ben je nog zo gefrustreerd, probeer enthousiast en beleefd te blijven.
- Maak gebruik van de code tags:
[code]
en[/code]
, en post geen enorme stukken code. Als het echt veel is, zet je code dan ergens online, en zet in je topic een link ernaartoe. - Laat zoveel mogelijk zaken weg die irrelevant zijn. Dat leidt de aandacht af van het eigenlijke probleem.
- Kijk voordat je definitief je topic post eerst nog even je spelling en grammatica na.
- Als je een antwoord, dat door een andere user wordt gegeven, niet direct snapt, vraag dan niet onmiddelijk om meer uitleg, maar kijk eerst weer of je er zelf meer over kunt vinden.
Dit zijn slechts richtlijnen, je topic zal niet zomaar op slot gaan als je een puntje vergeet, of toch net niet helemaal duidelijk was. Als een topic echter in de verste verte niet lijkt op wat hier beschreven wordt, of alles behalve beleefd is, dan gaat het topic zonder pardon op slot. Deze regel is er slechts voor users die denken dat ze een antwoord kunnen krijgen zonder er zelf moeite voor te hoeven doen.
Het forum is er voor beginners én gevorderden, dus ook eenvoudigere vragen worden toegelaten. Hiervoor gelden exact dezelfde regels, dus een eenvoudige vraag is geen excuus om even snel een topic te starten. Het is vooral belangrijk dat je netjes en uitgebreid je vragen stelt.
Bedankt voor het uitleggen enzo....
wat mij betrefd kan deze nu ook op slot en gesloten worden. *grin* :-)
[search=scrollbar linkerkant] geeft toch redelijk wat resultaten, meerdere met het juiste antwoord;ice18 schreef op 18 september 2002 @ 11:28:
Hierin stelde ik een vraag waar ik niet meer kon uitkomen. Heb gezocht in het forum e.d. maar daar stond geen oplossing, althans kon niets vinden wat mij een oplossing bied.
dan had je ook gezien dat cheatah inderdaad koning van de slotjes op de recentelijke vragen is, omdat dit gewoon te vaak voorbij kwam, jouw slotje is dan ook gewoon consequent tegenover al die anderen die voor jou al een slotje hebben gekregen:
het beste topic over de materie vind je hier: [rml][ html] scrollbalk links[/rml]
ook het schalen van je scrollbar kan met proprietaire html, kijk eens naar de MS-propertie filter: zoom(50%)
Cheatah:
mooie uitleg, echter het eerste punt van 'een topic starten' twijfel ik een beetje bij:
zoiets kunnen sommigen mogelijk ook heel verkeerd uitleggen, hele offtopic intro's zijn ook niet zo 'wervend', misschien zou drbij vermeld moeten worden dat het handig een relevant referentie-kader om je vraag te weven, aangezien dit soort gerelateerde data beantwoorders verder kan helpen, of ook sommige zij-opmerkingen onnodig maakt:# Begin met een kort verhaaltje over de achterliggende reden van je vraag
neem bv. een intranet-projectje voor 1 specifieke browser, dan hoeven de antwoorden ook niet cross-browser te zijn, vaak vergeten vraagstellers dat erbij te zeggen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Feedback is altijd welkomRM-rf schreef op 18 september 2002 @ 12:02:
Cheatah:
mooie uitleg, echter het eerste punt van 'een topic starten' twijfel ik een beetje bij:
zoiets kunnen sommigen mogelijk ook heel verkeerd uitleggen, hele offtopic intro's zijn ook niet zo 'wervend', misschien zou drbij vermeld moeten worden dat het handig een relevant referentie-kader om je vraag te weven, aangezien dit soort gerelateerde data beantwoorders verder kan helpen, of ook sommige zij-opmerkingen onnodig maakt:
neem bv. een intranet-projectje voor 1 specifieke browser, dan hoeven de antwoorden ook niet cross-browser te zijn, vaak vergeten vraagstellers dat erbij te zeggen.
Ik moet het met je eens zijn, dit was ook nog geen definitief verhaaltje, eerder een soort working draft
Dat eerste puntje zal ik inderdaad nog even onder de loep nemen, in ieder geval bedankt voor je comments
Verwijderd
Verwijderd
Dat doet de user zelf lijkt mijVerwijderd schreef op 18 september 2002 @ 12:18:
RM-rf: 1 klein dingetje van mijn kantJe geeft inhoudelijk antwoord op de vraag van de topicstarter. Alhoewel dat heel aardig is van je geef je indirekt dus aanleiding om bij het volgende slotje weer een LA topic te openen omdat men dan ipv te zoeken toch een andere user laat zoeken
btw Cheeatah, dat is wel een goed stukkie tekst
klopt, ik twijfelde inderdaad of ik dat moest posten, an sich is het posten van een link naar een erder topic en search resultaten wmb iets dat wel kan omdat het binnen de stelling van de topicstarter dé manier is om aan te tonen dat zijn zoek-gedrag gewoonweg niet goed genoeg was (zoeken gaat verder dan het URL van een zoekmachine oproepen maar bestaat vaak ook uit het refinen van je zoekopdracht, iets wat veel mensen niet lijken te begrijpen; en dan krijg je openingsposts met 'ik heb gezocht' terwijl je als beantwoorder direct weet dat de persoon wel gezocht heeft, maar geen moeite deed om te vinden)Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 12:18:
RM-rf: 1 klein dingetje van mijn kantJe geeft inhoudelijk antwoord op de vraag van de topicstarter. Alhoewel dat heel aardig is van je geef je indirekt dus aanleiding om bij het volgende slotje weer een LA topic te openen omdat men dan ipv te zoeken toch een andere user laat zoeken
wat minder goed was was mn opmerking over de filter: zoom(); echter dat is volgens mij juist net niet zo makkelijk met de search te vinden, en het leek me nutteloos en onwaarschijnlijk dat de topicstarter enkel voor dat bijvraagje een geheel nieuw topic moet opstarten, daarbij was de kans groot dat ik dan het topic niet meer gezien had.
verder ben ik het absoluut met je eens om LA niet te gebruiken om alsnog antwoord te krijgen op een terecht wegens makkelijk zoekbaarheid van de vraag gesloten threads, echter juist dat aspect van het scalen van de scrollbar is dat niet, an sich had dat, als dat de hoofdvraag was, wél open kunnen blijven (als de openingspost natuurlijk een beetje beter was geweest)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen