Toon posts:

Flatcable Ata-100/133 vraagje?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus hier zo'n IDE kabel met daaraan 2 aansluitingen. De vraag is of er een onderscheid is tussen deze 2 aansluitingen is er een primary en een secondary?

ik ben dus bezig een raid op te zetten nu zegt hij hier:

" The first hard disk should be connected to the Primary ATA-100 Connector and the second hard disk, to the Secondary ATA-100 connector"

wat bedoelen ze hier mee?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

wat ze bedoelen, gewoon dat als je een raid wilt maken dat de 2 hd's allebei op een eigen ata kabel moeten zitten.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 14:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als het goed is hebben die aansluitingen allebei een ander kleurtje, de master zwart en de slave grijs (en het moederbord blauw). De master schijf moet op de zwarte en de slave schijf op de grijze.
edit:
Volgens mij heeft mijn voorganger meer gelijk dan ik... :)

[ Voor 0% gewijzigd door Demo op 18-09-2002 11:21 . Reden: Foutje ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik het hier lees is het net of een flatkabel ook een primary en een secondary aansluiting heeft. Dat is dus niet zo??

Verwijderd

Topicstarter
die kabel ziet er dus zo uit van onder naar boven: Blauw -- Grijs -- Zwart

Verwijderd

Topicstarter
zo zien ze er toch allemaal uit de ATA 100-133 kabels

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 14:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 11:22:
zo zien ze er toch allemaal uit de ATA 100-133 kabels
Ja, maar voor de controller maakt het verschil waar je wat op aansluit (vraag me niet waarom...). De blauwe connector moet op je moederbord/RAID-kaart, de grijze in je SLAVE harddisk en de zwarte in je MASTER harddisk.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Wat je moet doen is elke HDD op een aparte controller aansluiten en liefst allebei als master: dus HDD1 wordt primary master en HDD2 wordt secundary master. Voor uitleg van kleurtjes zie hierboven :)

• job

job

Demoniac schreef op 18 september 2002 @ 11:24:
[...]

Ja, maar voor de controller maakt het verschil waar je wat op aansluit (vraag me niet waarom...). De blauwe connector moet op je moederbord/RAID-kaart, de grijze in je SLAVE harddisk en de zwarte in je MASTER harddisk.
klopt helemaal hoewel andersom (slave/master omgedraaid) bij mij ook werkt.
heb dan wel geen raid controller, maar sommige controllers zijn wat vervelender dan anderen
maar je moet dus zekerheid zorgen dat je master en slave goed aansluit.

dus de ene hd moet als primary master
de 2e had dus als secondary master
dan zou het moeten werken

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is de raid werkt wel heb ze alletwee op Slave maar de raid is super langzaam 15mb/s kan het daar ook aan liggen??

Moet ik nu weer een nieuwe Array aanmaken of kan ik de kabel gewoon omwisselen anders ben ik weer al mijn data kwijt!

Verwijderd

Inderdaad een FlatCable heeft een Slave en Master. Laatste aansluiting is master en aansluiting die er tussen in zit is de Slave.

En inderdaad moeten allebei de HD op een eigen ATA kabel. (allebei op de laatste aansluiting en moet allebei de HD's op master staan.)

• job

job

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:26:
Het rare is de raid werkt wel heb ze alletwee op Slave maar de raid is super langzaam 15mb/s kan het daar ook aan liggen??

Moet ik nu weer een nieuwe Array aanmaken of kan ik de kabel gewoon omwisselen anders ben ik weer al mijn data kwijt!
15 mb/sec is idd niet zo snel ik heb hier toch wel minimaal 40 mb/sec.
maar dat is gemeten met een of ander prut programma

zeker weten dat udma aanstaat in je bios? of werkt dat zo niet met raid. ik heb het hier wel, maar gebruik het eigenlijk niet

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/basic

Check de mobo handleiding (betekenis van kabel connectoren), de white papers op de site van de harddiskfabrikant (diepere details) en de FAQ (cursussen, tips & suggesties).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.