Netwerk, hub en router, gaat dit lukken

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Mijn l33t paint voorbeeld (het is een huis :P )

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/meter.JPG

Okee, zoals er staat een meterkast met daarin de router en modem

Rood= UTP kabel
Donkerrood= UTP kabel (onderscheid duidelijker)
Blauw= Hub
1 - 2 - 3 = pc 1-2-3

Situatie:

Mijn zus heeft het internet gevonden en mijn vader (pc1) wil niet dat ze achter zijn pc zit want die wil er achter werken. Ik (pc2) wil niet dat ze achter mijn pc zit vanwege school (en GoT ;) ) dus komt er een pc3 op de zolder. Alleen ze wil internet en met geen mogelijkheid krijgen we een kabel van zolder naar de router. Er kan alleen een kabel van pc3 naar pc 2 getrokken worden. Nu hadden we het idee om de kabel die van de router naar pc2 loopt een hub te plaatsen en dan een apparte kabel naar pc2 en een apparte kabel naar pc3 (zie plaatje, is duidelijker). Alleen gaat dit lukken, ik ben bang van niet en mijn vader + ICT in dienst denken van wel maar weten het niet zeker. Dus graag jullie mening

Een switch kan niet worden geplaatst, want die deelt ip adressen uit en mijn router doet dat ook dus wordt een ramp :) Een hub kan de de kabel wel delen, maar dan zitten 2 pc's op 1 IP adres te internetten (router geeft 1 ip adres voor de UTP kabel naar pc2)

Edit: Hoe komt toch iedereen op het idee dat ik beweerde dat een switch ip adressen uitdeelt, dat weet toch iedereen dat het niet zo is :+

Ik weet het, heel onduidelijk, hoop dat het te begrijpen valt en dat jullie kunnen zeggen of het gaat werken :)

Verwijderd

waarom maak je geen netwerkje tussen pc2 en 3.. dus crosskabel tussen 2 en 3.. .heb je alleen 2 netwerkkaarten nodig. erg simpel en heb je helemaal geen duurdere HUB nodig :)

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:19:
waarom maak je geen netwerkje tussen pc2 en 3.. dus crosskabel tussen 2 en 3.. .heb je alleen 2 netwerkkaarten nodig. erg simpel
Ook al aan gedacht. Maar waar pc2 staat, slaap ik ook. Dus als mijn zus 's avonds wil internetten terwijl ik slaap moet mijn pc aan en dat zie ik niet zitten :)

Dus daarom het idee van de hub als het kan

Verwijderd

Waarom staat de hub niet in de meterkast :?
Dit lijkt me wat omslachtig zo.

Verwijderd

dit zal best werken

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:20:
ze wil internet en met geen mogelijkheid krijgen we een kabel van zolder naar de router
Het is ook omslachtig, maar rot huis en 1 utp kabel trekken was al moeilijk. Die kabel komt van zolder (pc3) gewoon niet naar de meterkast. En als dat wel kon had ik hub niet nodig he ;) Router heeft aansluiting voor 4 pc's

Verwijderd

een switch deelt GEEN ip adressen uit...

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Zo te zien gaat dat werken. Misschien is het ook wel een leuk idee dat er je nog een kebel trekt naar de andere pc boven. heb je de hub niet eens nodig. Maar dan kun je als nog de hub plaatsen als je nog een pc hebt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:23:
een switch deelt GEEN ip adressen uit...
Ik geloof je meteen, netwerk kennis is niet groot. Okey, switch of hub dan :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:51

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:20:
Omdat PC3 niet in de meterkast kon komen anders had ie ook geen hub nodig gehad !!

Maar je kan toch een crosskabel tussen de router en de Hub en dan vanaf daar naar PC2 en PC3. Moet werken tenminste theoretisch.

Verwijderd

een switch die ip adressen uitdeeld, wauw dude _/-\o_ dat wil ik ook.

maar een hub moet werken als je tussen de router en hub een cross-linkje legt

Verwijderd

100% dat dit gaat werken, zolang de kabel tussen de router en hub CROSS-UTP is of je hub moet een Uplink-port hebben (dan kun je een gewone utp kabel gebruiken).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 11:29 . Reden: ppfff er zitten teveel mensen hierro die de kennis hebben. Niet leuk :( :P ]

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 11:26:
een switch die ip adressen uitdeeld, wauw dude _/-\o_ dat wil ik ook.
Zie edit ;)

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ten overvloede waarschijnlijk:

dit gaat werken, dit heb ik hier namelijk ook.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ehh vergeet je niet dat pc1 ook naar de hub moet ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Croccifixio
FastBunny schreef op 18 september 2002 @ 11:34:
PC1 zit op de router aangesloten.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
TwoR schreef op 18 september 2002 @ 11:26:
[...]

Omdat PC3 niet in de meterkast kon komen anders had ie ook geen hub nodig gehad !!

Maar je kan toch een crosskabel tussen de router en de Hub en dan vanaf daar naar PC2 en PC3. Moet werken tenminste theoretisch.
In theorie dacht ik dat het ook dat het moet werken. Alleen nu 1 probleem. Er ligt vanaf de meterkast naar pc02 een kabel. Als die crosscable is, dan heb ik dus geen probleem volgens jullie en moet het werken
RIT R3757000 PATCH CABLE 100 CHN Catergory 5 4x2x24 AWW UTP
Dat staat er op de kable en heeft 8 kleine draadje in de stekker (zelf geknipt namelijk :) )

Dit is dacht ik crosscabl.

En het gaat dus geen probleem opleveren dat 2 pc's op 1 ip adres zitten te internetten :?

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
FastBunny schreef op 18 september 2002 @ 11:34:
Zie idd -TheGrimReaper- :)
-TheGrimReaper- schreef op 18 september 2002 @ 11:32:
Ten overvloede waarschijnlijk:

dit gaat werken, dit heb ik hier namelijk ook.
Dat is mooi. Ik dacht dat het nooit zou werken omdat de router 1 ip uitgeeft voor die kabel en dat er dan 2 pc's op zitten aangesloten.

Alleen 8 draadjes is toch UTP. Zoja en het werkt, dan dank ik jullie voor de hulp _/-\o_

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:37:
[...]

In theorie dacht ik dat het ook dat het moet werken. Alleen nu 1 probleem. Er ligt vanaf de meterkast naar pc02 een kabel. Als die crosscable is, dan heb ik dus geen probleem volgens jullie en moet het werken

[...]

Dat staat er op de kable en heeft 8 kleine draadje in de stekker (zelf geknipt namelijk :) )

En het gaat dus geen probleem opleveren dat 2 pc's op 1 ip adres zitten te internetten :?
Je roouter zorgt daarvoor. En nee ik heb zelf ook een router en kan zonder problemen met meerdere pc's tegelijk internetten :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Croccifixio
We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:37:
[...]

[...]

PC2 en PC3 zitten toch niet op 1 IP te internetten? Elk van de comps kriigt gewoon een eigen IP.
De router 'ziet' via de hub dat er 2 PC's zijn aangesloten, dus 2 IP's worden uitgedeeld.

edit:

Great minds think alike......

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

-TheGrimReaper- schreef op 18 september 2002 @ 11:36:
[...]

PC1 zit op de router aangesloten.
Ahha router met ingebouwde hub dus :)

Verwijderd

ik heb thuis dezelfde situatie en dat werkt perfect.

Overigens moet je wel een hub of switch op je router hebben, maar dat neem ik aan dat dat het geval is?

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
FastBunny schreef op 18 september 2002 @ 11:39:
[...]

Je roouter zorgt daarvoor. En nee ik heb zelf ook een router en kan zonder problemen met meerdere pc's tegelijk internetten :)
Klopt, kan ik ook. Maar de router zorgt er dus ook voor dat wanneer ik (via een hub) 2 pc's op 1 poort heb aangesloten dat het goed gaat. Dat vond ik namelijk niet waarschijnlijk :)

Btw, een draytek 2200E :)

• Croccifixio
We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:40:
[...]

Klopt, kan ik ook. Maar de router zorgt er dus ook voor dat wanneer ik (via een hub) 2 pc's op 1 poort heb aangesloten dat het goed gaat. Dat vond ik namelijk niet waarschijnlijk :)

Ja daar zorgt de router voor. Zoals ik al zei, hier is het op dezelfde manier aangesloten.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
-TheGrimReaper- schreef op 18 september 2002 @ 11:39:
[...]

PC2 en PC3 zitten toch niet op 1 IP te internetten? Elk van de comps kriigt gewoon een eigen IP.
De router 'ziet' via de hub dat er 2 PC's zijn aangesloten, dus 2 IP's worden uitgedeeld.

edit:

Great minds think alike......
Kijk, dat is wat ik wilde weten. Ik wist niet of de router slim genoeg zou zijn om te begrijpen dat er 2 pc's op 1 uitgang zijn aangesloten via een hub. Mooi :) En de hub maakt dat voor de rest niks uit neem ik aan (wat voor) en 8 kabels is crosscable mag ik hopen :)

• Croccifixio
We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:42:
[...]

Kijk, dat is wat ik wilde weten. Ik wist niet of de router slim genoeg zou zijn om te begrijpen dat er 2 pc's op 1 uitgang zijn aangesloten via een hub. Mooi :) En de hub maakt dat voor de rest niks uit neem ik aan (wat voor)
Nee, maakt geen reet uit.

@ je edit: die 8 kabels, weet ik veel. Ik kijk meestal naar de aansluitingen en dan kan je zien of het een cross is of niet.
Maar aangezien het eerst zo was dat de kabel vanuit de router naar je comp ging, is het geen cross. Dus deze kabel op 2 manieren aansluiten:
1. vanuit een normale poort in de router naar de uplink van de hub
2. vanuit de uplink van de router naar een normale poort van de hub

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Mooi, dank je wel voor de hulp allemaal. Wilde zeker weten dat het zou werken voordat we kabels gingen leggen en een hub zouden gaan halen

Mijn dank is groot :)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:40:
[...]

Ja hoor geen probleem. Je kan aan een poortje of een pc of een hub/switch hangen. Dat maakt voor de router niet uit.

Heb zelf
ROUTER -- HUB 10 mb ----- HUB 100Mb -- clients
En dat geeft ook geen enkel probleem.

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:19

Allanon

appearance is overrated

hebben hier ook die opstelling:

router --> 3 compu's en de hub
hub --> naar 5 andere compu's

zefde idee alleen nog iets meer compu's en werkt als een trein

Verwijderd

We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:42:
[...]

En de hub maakt dat voor de rest niks uit neem ik aan (wat voor) en 8 kabels is crosscable mag ik hopen :)
Let er even op dat je GEEN crosslink kabels in je hub kan stoppen (kan wel, maar het werkt dan niet :+ ), dus alleen 'normale' UTP gebruiken.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Heel mooi :) Hopelijk is het een crosscable die naar naar pc2 is getrokken :)

Daar twijfel ik nu eigelijk een beetje aan, omdat ik de snelheid van de netwerk terug heb moeten zetten naar 10 Mbit half duplex. Anders kreeg ik namelijk geen verbinding met de router.

Op een LAN werkte we met andere kabels en dezelfde router 100Mbit. Dus de kabels zijn niet perfect. Kan ik checken of het cross is

• Croccifixio
We Are Borg schreef op 18 September 2002 @ 11:47:
Heel mooi :) Hopelijk is het een crosscable die naar naar pc2 is getrokken :)
Dat lijkt me niet. In de oude situatie lijkt me dat ern een gewone kabel naar PC2 ging. Je had daar helemaal geen cross nodig.

@ je edit: kijk in de FAQ om na te gaan of het cross is of niet: FAQ

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
-TheGrimReaper- schreef op 18 september 2002 @ 11:49:
[...]

Dat lijkt me niet. In de oude situatie lijkt me dat ern een gewone kabel naar PC2 ging. Je had daar helemaal geen cross nodig.

@ je edit: kijk in de FAQ om na te gaan of het cross is of niet: FAQ
Had het net gevonden via de search maar bedankt :)

Naar pc2 loopt een Gewone kabel (Straight) en dat moet dus een cross worden begrijp ik en vanaf de hub weer straight...Of niet :?

• Croccifixio
We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 11:52:
[...]

Had het net gevonden via de search maar bedankt :)

Naar pc2 loopt een Gewone kabel (Straight) en dat moet dus een cross worden begrijp ik en vanaf de hub weer straight...Of niet :?
Nee, die straight kan je op 2 manieren aansluiten (straight vanaf router naar hub):

1. vanuit de uplink van de router naar een gewone poort van de hub
2. vanuit een gewone poort van de router naar de uplink van de hub

Na de hub ook weer straights gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Croccifixio op 18-09-2002 11:56 . Reden: aanvulling ]

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Ik heb hier ook een dergelijk verhaal!

Router + 4 Port-Switch --> via crosslink (schakelaar op router) naar 4 Port-switch 1e verdieping --> via cross-cable naar 8 Ports-hub op zolder.

Let er dus op dat het zo kan zijn dat je op je router of je hub de mogelijkheid hebt om een cross-aansluiting te creeren met een UTP-patchkabel... Suc6!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
-TheGrimReaper- schreef op 18 September 2002 @ 11:55:
[...]

Nee, die straight kan je op 2 manieren aansluiten (straight vanaf router naar hub):

1. vanuit de uplink van de router naar een gewone poort van de hub
2. vanuit een gewone poort van de router naar de uplink van de hub

Na de hub ook weer straights gebruiken.
Heel mooi, gewoon even proberen met verschillende poorten van hub/router :)

Ik weet genoeg, bedankt voor de enorme snelle hulp :)

* We Are Borg gaat even een hubje halen in stad :)

Edit (voor de search ;) )

Hubje= 5 poort switch geworden. Poort 5 uplink en andere 2 poorten pc aangesloten en internet :)

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Vaag :) Eerst moest de snelheid van netwerk kaart op 10Mbit half duplex worden gezet anders kon ik de router niet bereiken en dus geen internet. Nu heb ik de switch ertussen en kan het wel gewoon op 100Mbit :D Echt raar

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

We Are Borg schreef op 18 september 2002 @ 13:29:
Vaag :) Eerst moest de snelheid van netwerk kaart op 10Mbit half duplex worden gezet anders kon ik de router niet bereiken en dus geen internet. Nu heb ik de switch ertussen en kan het wel gewoon op 100Mbit :D Echt raar
Hubje van de router zal wel 10mb zijn en hubs ondersteunen alleen maar half duplex. Een switch kan wel 100mb full duplex. :)

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
FastBunny schreef op 18 september 2002 @ 13:59:
[...]

Hubje van de router zal wel 10mb zijn en hubs ondersteunen alleen maar half duplex. Een switch kan wel 100mb full duplex. :)
Ach, het maakt voor de rest niet zoveel uit :)

Alleen een probleem en dat ligt aan de switch denk ik:

Ik zit te internetten en alles gaat snel genoeg (adsl basic 50Kb gemiddeld). Nu met de switch ertussen haal ik 10 a 20 Kb ;( Even getest, zonder switch haal ik op dezelfde site gewoon 50 a 60 Kb....Dit is zwaar minder ;( Hoe kan dit :?
Pagina: 1