[wc] Luchtstroom door 2 rad's

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een nieuw koelsysteem, zit ik te denken aan 2 radiatoren in een aparte kast.
Op dit moment denk ik aan een kist, waarvan 2 zijwanden worden vervangen door radiatoren. Binnenin de pomp. Op die manier heb je alleen 2 slangen van en naar je waterblok lopen en zit de rest van het systeem in een apart kastje.

Nu zit ik met de volgende vraag: Wat werkt beter, de luchtstroom door allebei de rads of verdelen tussen de 2? Het aantal fans blijft hetzelfde bij beide opstellingen.

1. Bij deze opstelling zou ik de fans tussen de rads zetten, dus de lucht wordt door 1 rad heen aangezogen, daarna door de andere rad weer naar buiten geblazen.

2. Bij de andere optie zou ik de lucht aan de bovenkant laten aanzuigen en door de 2 rad's naar buiten laten blazen.

Het voordeel van 1 is dat er een maximale hoeveelheid lucht door beide rads gaat, alleen is de lucht wel opgewarmd bij de tweede.
Bij 2 is de lucht zo koel mogelijk, maar per rad slechts de halve hoeveelheid.

Wie kan een van de opties met argumenten onderbouwen?

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Lees mijn topic eens door ... daar wordt verteld dat twee rads niets uitmaakt ...

Ik wilde zelf ook 2 radiatoren met daar op 2 120mm fans die beiden zuigen ...
Werkt denk ik het beste als je het toch wilt proberen ...

Dus ipv 2 fans, 4 fans ... dan weet je zeker dat beide rads gekoeld worden ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het gaat me nu vooral om het gedachtenexperiment.
Ik ga uit van 2 radiatoren, 1 fan en een waterstroom die gelijk blijft.
Mijn enige variabele is de lucht verdelen over 2 rads of door beide rads heen laten gaan.
De enige optie hierin, is de waterstroom door de rads aanpassen van serieel naar parallel, of andersom, als iemand kan beredeneren dat dat nodig is bij een bepaalde luchtstroom.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Je zou het toch iij 1st kunnen uitproberen met bv een kartonnen doos.
Dan weet je zelf wat beter is voordat je je kist bouwt :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik had dus dezelfde gedachtengang ... maar kreeg toch nog steeds te horen dat 2 radiatoren, of parallel of serieel, geen ruk uitmaakt in de koeling ...

vindt het jammer ... maar theoretisch zou het moeten werken lijkt mij, maar in de praktij blijkt dat dus anders ... :'(

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.