met papier mache kun je alles maken!!
hem zo snel mogelijk op 380 aansluiten en hopen dat hij zo snel mogelijk de lucht in vlieg.
Eat right. Stay fit. Die anyway.
met papier mache kun je alles maken!!
Verwijderd
Eat right. Stay fit. Die anyway.
Earth is nice, heaven is better...
Verwijderd
Maarre, als je een (coax) netwerk hebt, kan je last hebben van statische electriciteit. Of met je geluidskaart... (mijn microfoon ingang is doorgebrand
Verwijderd
Verwijderd
op de kast van de PC. Dit komt doordat er in het netfilter 2 condensators zitten die een spanningsdeler vormen voor de 220V.
Soms voel je deze spanning als je een geaard apparaat beet pakt en de kast van je PC.
Erg gevaarlijk is het niet.
Wel ken ik mensen die een soundkaart of een CD-speler hebben opgeblazen wanneer ze hun ongeaarde PC verbinden met hun vaak via de kabel geaarde stereo-set.
Dit kun je voorkomen door de kast van je pc te verbinden met de afscherming van de coax-kabel van de kabel. Er kan dan geen groot spannings verschil meer ontstaan.
Als je wel een geaard stopcontakt hebt raad ik je aan om de PC hier op aan te sluiten.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Als je de PC niet aard staat er ongeveer 110V
op de kast van de PC. Dit komt doordat er in het netfilter 2 condensators zitten die een spanningsdeler vormen voor de 220V.[/quote]die 110 volt het ik ook ooit gemeten
(een paar stereosets en een paar videorecorders, allemaal stond er over de aarde en de kast 110v, als je de kast met de aarde verbond was de stroom ongeveer 4mA)
niemand heeft me ooit kunnen vertellen waarom dit nou altijd 110 volt was.
hoe zit dat met die spanningsdeler?
Wel heb ik gehoord dat het beter is voor telefoonmodems als je de pc aard, hij schijnt zelfs sneller te worden, op de telefoonlijn staat wel 110v.
Taaadaaa...
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Ga je nu allerlei dingen als netwerken en tv kabels aan je machine knopen dan krijg je (zeker bij lange kabels) allerlei aardlussen en kun je helemaal je lol op.. forse bromtonen op je audio, schokken van allerlei kabels, vonkvorming bij het aansluiten van verschillende dingen etc..
Persoonlijk heb ik er ff een aardedraadje bijgetrokken, plek zat in de buis.. aangezien ik een kabelmodem heb, een tv kaart en een fors netwerk (kwa kabellengtes)krijg ik al behoorlijk last..
het wordt nog triester als je in een flat zit.. al die huizen met lekkende wasmachines en troep en ellenlange tv kabels..
overigens.. mocht je bromtonen vanuit je tv kabel in je pc krijgen.. is makkelijk op te lossen door je kabel niet direct maar dmv 2 10pf condensatortjes oid aan te sluiten..
IP Rocks
Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.
Ik heb het al vaak genoeg gevoelt op mijn pa's pc. Leuk als je een fufme hebt
Vind het toch wat veiliger voor mezelf en mijn apparatuur, want ik had met dat netwerk van me waar ook in twee computers een tv-kaart zit en een kabelmodem, en een telefoonmodem, en OOK nog eens een ISDN kaart, ook altijd best wel last van 'pijnlijke aanrakingen' met mijn PC.
Het enige was, dat de aardlus op mijn stereoset na dat aarden erger werd, dus meer brom. Dat heb ik opgelost door gewoon zo'n signaalfiltertje tussen de radio-aansluiting van de kabel en mijn tuner te plaatsen.
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Oslik blyat! Oslik!
Het is in ieder geval wel aan te bevelen om een stekkerdoos met randaarde te gebruiken voor je pc en alle apparatuur die je aan je pc hangt. En nog beter dat die stekkerdoos aangesloten is op een wandcontactdoos met randaarde, maar dat is minder belangrijk.[/quote]Dan heeft dat nog weinig zin, als je hem dan niet op een geaarde wandcontactdoos aansluit lijkt me, maar goed!!
oh ja ook voor brommende speakers is geaard aan te raden.
Oh ja joh!!!
Verwijderd
Ik heb al eens de regelprint van mijn Denon-versterker opgeblazen door het koppelen van een niet-geaarde PC aan mijn stereoset. Balen
Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ
Verwijderd
Hierdoor wordt die zg "restspanning" voor alle apparaten gelijk en zal het dus eventuele brom/storingen verminderen.
(Liever natuurlijk gewoon op een geaard stopcontact, maar ja, als die er niet is)
Volgens mij is in bijna geen enkel huis een geaard stopcontact in de woonkamer/slaapkamer, ze zijn er wel bv in schuur...[/quote]Sinds de nieuwe NEN1010 (boek met regels voor de elektrotechniek) uit is, is het verplicht ALLE ruimtes uit te voeren met geaarde wandcontactdozen (stopcontacten voor de leek
Dus alle nieuwbouwhuizen hebben overal geaarde wandcontactdozen.
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Verwijderd