Niet geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Mijn computer zit op een ongeaard stopcontact

is dit slecht/gevaarlijk?

En wat kan ik doen

met papier mache kun je alles maken!!

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Als dat de specs van je PC zijn, zou ik
hem zo snel mogelijk op 380 aansluiten en hopen dat hij zo snel mogelijk de lucht in vlieg.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Servowire
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
En de specs zijn onzin :P

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Niets aan de hand. Ik heb nu al 6 jaar een (1) ongeaard stopcontact waar al mijn apparatuur aan hangt (tv, computer, radio, video, dvd speler enz.) En ik heb er nog nooit problemen mee gehad. alleen zal ik als het onweert de stekkers er voor de zekerheid maar uittrekken ;)

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
'k weet dat het onzit was. Nee, effe alle gekheid op een stokje. Ik heb ook alles ongeaard en nooit ergens last van gehad. Alleen als je een TV kaart hebt. Dan kan je nog wel eens een schok krijgen van je coax kabel.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-04 20:57
Volgens mij is in bijna geen enkel huis een geaard stopcontact in de woonkamer/slaapkamer, ze zijn er wel bv in schuur...

Earth is nice, heaven is better...

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Als je je erg zorgen maar gebruik dan de verwarming al aarde.. (eerst ff de lak en verf eraf schuren en dan draadje eraan)

Verwijderd

hmm... Ik heb zelf ook al 4 jaar een pc op een ongeaard tactje hangen, geen last.

Maarre, als je een (coax) netwerk hebt, kan je last hebben van statische electriciteit. Of met je geluidskaart... (mijn microfoon ingang is doorgebrand :P

Verwijderd

Je moet wel even oppassen wanneer je je stereo aansluit op je computer, wat als je tuner op kabel zit kan de hele computerkast onder stroom komen te staan, er ging bij mij gelukkig niets stuk, maar het lijkt me niet gezond.

Verwijderd

Als je de PC niet aard staat er ongeveer 110V
op de kast van de PC. Dit komt doordat er in het netfilter 2 condensators zitten die een spanningsdeler vormen voor de 220V.

Soms voel je deze spanning als je een geaard apparaat beet pakt en de kast van je PC.
Erg gevaarlijk is het niet.

Wel ken ik mensen die een soundkaart of een CD-speler hebben opgeblazen wanneer ze hun ongeaarde PC verbinden met hun vaak via de kabel geaarde stereo-set.

Dit kun je voorkomen door de kast van je pc te verbinden met de afscherming van de coax-kabel van de kabel. Er kan dan geen groot spannings verschil meer ontstaan.

Als je wel een geaard stopcontakt hebt raad ik je aan om de PC hier op aan te sluiten.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ook kan een probleem ontstaan als je bijvoorbeeld een printer aansluit die je toevallig op een stopcontact zet die op een andere zekerings-groep in je huis is aangesloten. Die kan namelijk op een andere "fase" zitten, en dan kun je interessante effecten beleven (en hopelijk overleven).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 21:12 schreef cybersake het volgende:
Als je de PC niet aard staat er ongeveer 110V
op de kast van de PC. Dit komt doordat er in het netfilter 2 condensators zitten die een spanningsdeler vormen voor de 220V.[/quote]die 110 volt het ik ook ooit gemeten

(een paar stereosets en een paar videorecorders, allemaal stond er over de aarde en de kast 110v, als je de kast met de aarde verbond was de stroom ongeveer 4mA)

niemand heeft me ooit kunnen vertellen waarom dit nou altijd 110 volt was.

hoe zit dat met die spanningsdeler?

• Joppe
  • Laatst online: 14-01 15:35
Dat van die coaxkabel ken ik maar dat is dus echt geen 110v volgens mij hoor, ik heb een tvkaart en iedere keer als ik het kreng aansltuit krijg ik zo'n schokje.
Wel heb ik gehoord dat het beter is voor telefoonmodems als je de pc aard, hij schijnt zelfs sneller te worden, op de telefoonlijn staat wel 110v.

Verwijderd

Cybersake je hebt er duidelijk verstand van.
Kan ik mijn pc ook op de CV aarden ?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Als je een beetje zuinig bent op je apparatuur stop je niet alleen de stekker in een geaard stopcontact maar koop je ook een Power Guard. (bijvoorbeeld van APC, voor fl 75,-) Deze zorgt ervoor dat je niet zo'n last meer hebt van de mogelijk niet zo zuivere electriciteitstoevoer van de electriciteitsdealer en anderzijds offert dit kamikazeapparaatje zich op als bijvoorbeeld de bliksem inslaat op het electriciteitsnet.
Taaadaaa...Afbeeldingslocatie: http://www.apcc.com/resource/images/products/e10g_f_h.jpg

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Het is in ieder geval wel aan te bevelen om een stekkerdoos met randaarde te gebruiken voor je pc en alle apparatuur die je aan je pc hangt. En nog beter dat die stekkerdoos aangesloten is op een wandcontactdoos met randaarde, maar dat is minder belangrijk.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Het ligt er een beetje aan wat je allemaal aan je doosje hebt hangen. Dingen als b.v. de genoemde tv kaart en netwerkkaatjes kunnen de nodige trubbels geven. De genoemde 110 volt is al erg genoeg, gelukkig heeft het weinig vermogen dus krijg je maar een klein schokje..

Ga je nu allerlei dingen als netwerken en tv kabels aan je machine knopen dan krijg je (zeker bij lange kabels) allerlei aardlussen en kun je helemaal je lol op.. forse bromtonen op je audio, schokken van allerlei kabels, vonkvorming bij het aansluiten van verschillende dingen etc..

Persoonlijk heb ik er ff een aardedraadje bijgetrokken, plek zat in de buis.. aangezien ik een kabelmodem heb, een tv kaart en een fors netwerk (kwa kabellengtes)krijg ik al behoorlijk last..

het wordt nog triester als je in een flat zit.. al die huizen met lekkende wasmachines en troep en ellenlange tv kabels..

overigens.. mocht je bromtonen vanuit je tv kabel in je pc krijgen.. is makkelijk op te lossen door je kabel niet direct maar dmv 2 10pf condensatortjes oid aan te sluiten..

IP Rocks

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 09:12
Hoezow erg gevaarlijk is het niet... Ik heb zow wel een keer de zijkant van mijn kast tegen de verwarming laten vallen en toen was toch wel meteeen mijn cd-rom dood en de computer viel uit (garantie). Ikke wist in het begin niet wat het was, maar na een tijd kwam ik er achter dat als ik de verwarming en de kast aanraakte stroom voelde. Dit was bij mij een behoorlijke tinteling, want er stonden nog al wat apparaten op het bureau die eigenlijk een geaard stopcontact moesten hebben die zo allemaal 110V (wat ik met multimeter gemeten heb) dus via mijn pc naar de verwarming sluisden: Printer 2 pc's en 2 monitors. Het zat allemaal mooi aan elkaar met zown printerswitch dus alle beetjes restspanning (zo zal ik die spanning maar noemen die eigenlijk rechtstreeks naar de aarde moet) kwamen zow toch tot een voldoende stroom door zelfs mijn cd-rom om deze te vernielen.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En die 110 V doet PIJN !!!
Ik heb het al vaak genoeg gevoelt op mijn pa's pc. Leuk als je een fufme hebt :)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:24
Ik heb toch maar wel mooi een dikke kabel met aarde naar de ruimte naast mijn kamer gevoerd. Die ruimte zit wel op een andere groep, maar heeft een geaard stopcontact omdat de CV-ketel daar ook in zit :)
Vind het toch wat veiliger voor mezelf en mijn apparatuur, want ik had met dat netwerk van me waar ook in twee computers een tv-kaart zit en een kabelmodem, en een telefoonmodem, en OOK nog eens een ISDN kaart, ook altijd best wel last van 'pijnlijke aanrakingen' met mijn PC.
Het enige was, dat de aardlus op mijn stereoset na dat aarden erger werd, dus meer brom. Dat heb ik opgelost door gewoon zo'n signaalfiltertje tussen de radio-aansluiting van de kabel en mijn tuner te plaatsen.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• dion_b
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DHZ tip: als er ECHT geen geaard stopcontact in de buurt is, is de CV vaak een dankbaar alternatief- geel/groen draadje daarheen leiden en het risico is een beetje verminderd. Toch beter (uiteraard>:) ) om gewoon geaard contactje te gebruiken- die 110 is voor jou niet dodelijk, maar bedenk even wat dat met je chipjes kan doen. ESD is er niets bij. Heb wel eens een mobo eraan op zien gaan...

Oslik blyat! Oslik!

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 23:48 schreef voxx het volgende:
Het is in ieder geval wel aan te bevelen om een stekkerdoos met randaarde te gebruiken voor je pc en alle apparatuur die je aan je pc hangt. En nog beter dat die stekkerdoos aangesloten is op een wandcontactdoos met randaarde, maar dat is minder belangrijk.[/quote]Dan heeft dat nog weinig zin, als je hem dan niet op een geaarde wandcontactdoos aansluit lijkt me, maar goed!!
oh ja ook voor brommende speakers is geaard aan te raden.

Oh ja joh!!!

Verwijderd

Zo`n beveiligde contactdoos heeft nogal lekker veel zin als de bliksem inslaat, heppie weleens vuurballen door de kamer zien stuiven?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 22:59

GeeBee

Oddball

Geaard is beter. Er zit niet voor niets een randaarde op de 220-ingang.
Ik heb al eens de regelprint van mijn Denon-versterker opgeblazen door het koppelen van een niet-geaarde PC aan mijn stereoset. Balen :(

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

Het heeft wel zin om alle computeronderdelen (printers, scanners, versterker die op je geluidskaart zit etc) op een gezamelijke stekkerdoos met randaarde aan te sluiten als die stekkerdoos zelf niet in een geaard stopcontact gaat.

Hierdoor wordt die zg "restspanning" voor alle apparaten gelijk en zal het dus eventuele brom/storingen verminderen.

(Liever natuurlijk gewoon op een geaard stopcontact, maar ja, als die er niet is)

• Sir Abarth
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 19:56 schreef Flox het volgende:
Volgens mij is in bijna geen enkel huis een geaard stopcontact in de woonkamer/slaapkamer, ze zijn er wel bv in schuur...[/quote]Sinds de nieuwe NEN1010 (boek met regels voor de elektrotechniek) uit is, is het verplicht ALLE ruimtes uit te voeren met geaarde wandcontactdozen (stopcontacten voor de leek ;) ) achter een aardlek van 0,03A.
Dus alle nieuwbouwhuizen hebben overal geaarde wandcontactdozen.

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

Ik heb 2 maand geleden ff een kabel getrokken want ik werd helemaal gek er van als mijn voedingskabel er in zat en ik zat maar aan iets van ijzer dan kreeg ik weer eens schok, voelt echt niet lekker aan zeker niet als je een pc met alleen maar freem hebt dus geen plastic :) :)
Pagina: 1