Toon posts:

Probleem met geluidsloop / rondzingen

Pagina: 1
Acties:
  • 655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende doet zich voor:

In één kamer zitten een aantal mensen, op een andere locatie ook.

Nu willen deze personen met elkaar praten via een microfoon aangesloten op een PC, en het geluid komt uit boxen, ook aangesloten op deze PC. In beide kamers is dit het geval.

Nu is het de bedoeling dat wanneer iemand iets zegt in één van deze kamers de microfoon geactiveerd wordt zodat het geluid aan de andere kant uit de boxen komt (voice activated).

Wanneer tegelijkertijd iemand iets wil zeggen vanuit die andere kamer, moet dit ook mogelijk zijn (full-duplex).

Het probleem dat zich nu voordoet is het volgende:

Vanuit kamer A wordt gesproken, wat in kamer B uit de boxen komt. .Aangezien de microfoon voice-activated is in kamer B, wordt het gesproken woord vanuit kamer A weer terug gezonden naar kamer A waar het weer uit die boxen komt. We geraken dus in een loop.

IS er IETS op de markt wat ervoor zorgt dat zodra iets uit de boxen komt in kamer B (verzonden uit kamer A), dit niet opgepikt wordt door de microfoon in kamer B en weer terugzend naar kamer A. Een of ander apparaatje dat dit filtert, dat herkent dat waneer er iets uit de boxen komt, er dus voor zorgt dat de microfoon op dat moment wordt uitgeschakeld.

DE oplossing zal beloond worden. Zit op een project bij één van de grootste multinationals van de werkeld waar dit probleem zich voordoet bij een applicatie dat gebruikt wordt voor eConference.

HELP!!!!

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-08 10:35
Misschien te simpel gedacht, maar waarom niet dmv een spreeksleutel ??????

La dolce vita - non farmi ridere

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
zo'n systeem heb ik wel eens een keer bij Philips Research gezien. Goede filters enzow.
Ik zou zeggen, bel Philips eens op en vraag ze of ze zoiets hebben.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dacht dat je mbv verschilversterkertje wel full duplex kan kletsen zonder rondzingen, check menig intercom schakelingetje

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

deur dicht doen tussen de kamers?? :D:D

Verwijderd

Topicstarter
treslem schreef op 18 september 2002 @ 09:18:
Misschien te simpel gedacht, maar waarom niet dmv een spreeksleutel ??????
En een spreeksleutel is?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Het moet in principe mogelijk zijn om het inkomende geluid te vergelijken met wat er opgevangen word met de microfoon, en zo wat er "uit de boxen komt" te filteren uit wat er via de microfoon waargenomen word.

Kwestie van filteren. Boel berekeningen adhv de ruimte, afstanden, tijdverschillen.... Zou in theorie zelfs volledig uitgefilterd moeten kunnen worden.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Wordt er in een carkit voor mobiele telefonie ook niet zoiets toegepast?

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-08 10:35
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:22:
[...]

En een spreeksleutel is?
Sorry :)
Een spreeksleutel is een aan/uit schakeling bij de microfoon (zoals gebruikt werd/wordt bij 27Mc/mobilofoons etc) waarmee de spreker dus de microfoon activeert op het moment dat hij gaat praten.
Evt. zou je nog een mute functie op de speakers kunnen toevoegen bij inschakeling zodat het rondzingen beperkt wordt door het lagere volume uit de speakers..

Geen moderne oplossing, maar wellicht wel werkbaar .....

La dolce vita - non farmi ridere

Verwijderd

Sjees, je maakt gewoon een snelkoppeling dat je gewoon moet klikken en dan mag je pas gaan praten.... Wat nou voice activated. Das wel handig maar niet in zo'n situiatie

Ohh ja, Mobiel bellen??? Koop een fietsbel

En bedenk voortaan eens een betere topicnaam want deze slaat echt nergens op

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

spreekstok

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Je kunt het op 'de technische toer' gaan, idd middels een berekening waarbij het oorspr. signaal afgetrokken wordt van het nieuwe inkomende signaal, maar volgens mij kun je net zo ver komen door gewoon een goede opstelling van je speakers/luidsprekers te maken. 1) speakers niet te hard zetten, 2) richtingsgevoelige mic's gebruiken 3) mic's niet richten op speakers (bij voorkeur mic's achter speakers).

Dan is er nog een eenvoudige oplossing mogelijk: equalizen. Spraak bevind zich in een bep gebied van het gehoor. Splits dat gebied op in 6 zones. Filter aan de ene kant het speaker signaal zodanig dat hij alleen zone 1,3 en 5 weergeeft, en het mic signaal zodanig dat ie alleen 2,4 en 6 opneemt. Op de andere locatie doe je het precies andersom.

Het gaat er toch vnl. om dat er gewoon een gesprek gevoerd kan worden, hoeft niet perse Hi-Fi te zijn toch?

Overigens ken ik meerdere software-pakketten waarin met dit rondzingen rekening wordt gehouden en je het uit kan filteren?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon een richt microfoon gebruiken, en die niet te dicht bij de speakers plaatsen. Werkt prima. Heb het met professionele video-conferencing apparatuur gebruikt. Ze gebruiken dan van die speciale platte microfoons die je op de tafel kan leggen. Men kan aan de overkant gewoon praten, het geluid komt uit de speakers, maar omdat de microfoons richting gevoelig zijn pakken ze dit geluid niet op, maar wel gesproken geluid wat van voren komt (waar de personen zitten).
Stuur me beloning maar op !! ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
Je zegt dat het full-duplex moet zijn, maar als er langs de ene kant gesproken wordt, moet langs de andere kant de microfoon uitgeschakeld worden? :?
Een of ander apparaatje dat dit filtert, dat herkent dat waneer er iets uit de boxen komt, er dus voor zorgt dat de microfoon op dat moment wordt uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Het MOET dus voice-activated zijn, ze kunnen wel de Ctrl-key gebruiken om de microfoon te acti(de-acti)veren, maar dit is dus juist niet de bedoeling.

Verwijderd

Een koptelefoon gebruiken ?

Het kan toch niet moelijk zijn een mini schakelingetje te maken dat de microfoonlijn als het ware onderbreekt wanneer er geluid uit de luidsprekers komt? (Zoals een LED vu-meter ook detecteert wanneer er geluid is)

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Zit op een project bij één van de grootste multinationals van de werkeld waar dit probleem zich voordoet bij een applicatie dat gebruikt wordt voor eConference.
Geloofwaardig...

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 18 September 2002 @ 09:32:
Gewoon een richt microfoon gebruiken, en die niet te dicht bij de speakers plaatsen. Werkt prima. Heb het met professionele video-conferencing apparatuur gebruikt. Men kan aan de overkant gewoon praten, het geluid komt uit de speakers, maar omdat de microfoons richting gevoelig zijn pakken ze dit geluid niet op, maar wel gesproken geluid wat van voren komt (waar de personen zitten).
Stuur me beloning maar op !! ;)
We hebben al een zeeeeeer geavanceerde richtmicrofoon (400 $) maar dit werkt dus ook niet. Hoe je hem ook insteld, het geluid wordt altijd via de muren weer in de microfoon gekaatst.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 14:39

BaRF

bijna kerst

of gewoon afspreken dat de 1e groep zn BEK houdt als de 2e wil praten :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
BaRF schreef op 18 september 2002 @ 09:36:
of gewoon afspreken dat de 1e groep zn BEK houdt als de 2e wil praten :)
Da's dus niet het probleem....

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 18 september 2002 @ 09:34:
Je zegt dat het full-duplex moet zijn, maar als er langs de ene kant gesproken wordt, moet langs de andere kant de microfoon uitgeschakeld worden? :?

[...]
Hij hoeft in principe niet de microfoon uit te schakelen (juist niet), als hij maar het geluid uit de boxen niet oppikt. Het moet een intelligente microfoon zijn.

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 09:53

scim

Nani?

Ik denk opzich dat dit zonder dure filters, richtmicrofoons of speld microfoons niet een full-duplex oplossing kan worden.
Zolang het een rondom opvangende microfoon is zal ie al het geluid in de kamer opvangen en dus ook weer gaan uitzenden.
Wat je het beste zou kunnen doen is die voice activated spul zo goed mogelijk te tweaken, zodat hij zo mijn mogelijk reageert op de boxen (hoe hard moeten die eigenlijk staan en hoe ver staat de micro van de sprekers?)

Verwijderd

Het fenomeen dat zich voordoet heet feedback. Er zijn een aantal mogelijkheden die je kunt proberen:
- Verlaag de (opname)gevoeligheid van de microfoon
- Verlaag het speakervolume
- Zet de microfoon verder van de luidsprekers
- Als je geluidskaart een equalizer mogelijkheid heeft en je alleen mbv spraak wil communiceren, kun je geluid > 10kHz afkappen (of zet er een equalizer tussen)
- Als een rondomgevoelige microfoon niet perse noodzakelijk is, is een richtinggevoelige microfoon beter. Deze vangt minder geluiden uit de ruimte op.

Dit is misschien ook iets: http://www.alliedresources.com/catalog/ma/GN8110.html
...And echo control eliminates the distracting repeat effect common to Voice over IP applications (VoIP).
Een stukje USB hardware voor $89 lijkt me niet teveel voor een grote multinational toch? :7

succes!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
2 blikjes + touwtje :D.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:39:
Het fenomeen dat zich voordoet heet feedback. Er zijn een aantal mogelijkheden die je kunt proberen:
- Verlaag de (opname)gevoeligheid van de microfoon
- Verlaag het speakervolume
- Zet de microfoon verder van de luidsprekers
- Als je geluidskaart een equalizer mogelijkheid heeft en je alleen mbv spraak wil communiceren, kun je geluid > 10kHz afkappen (of zet er een equalizer tussen)

succes!
Alle opties reeds geprobeerd... maar allen zijn niet mogelijk, kamers zijn soms vrij groot, dus microfoon moet gevoelig zijn en speakers genoeg geluid produren... Het mag zelfs een dure oplossing zijn... Als er maar een oplossing is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:34:
Een koptelefoon gebruiken ?

Het kan toch niet moelijk zijn een mini schakelingetje te maken dat de microfoonlijn als het ware onderbreekt wanneer er geluid uit de luidsprekers komt? (Zoals een LED vu-meter ook detecteert wanneer er geluid is)
Dit is zelfs SW-matig op te lossen! in windows zie je , als je dubbelklikt op dat luidsprekertje in de systray, ook een soort van VU meter bij WAVE. Wel, onderschep dit, en als er een balkje aangaat, MUTE je de microfoon! 8)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:16:

DE oplossing zal beloond worden. Zit op een project bij één van de grootste multinationals van de werkeld waar dit probleem zich voordoet bij een applicatie dat gebruikt wordt voor eConference.

HELP!!!!
Warom word er dan niet gewoon een profesioneel systeem aan geschaft. Zelfs bij ons op school hebben wij een videoconferance systeem dus beeld+geluid maar daar werkt alles perfect mee. Altijd goed geluid en je kunt gewoon tegelijk praten.

Verwijderd

Volgens mij heb je geen voice-activated mic nodig. Als je toch wilt dat beide kunnen praten en luisteren kan je net zo goed van een 'open lijn' gebruik maken.

Simplex (tegenhanger van duplex), zorgt er voor dat je mic wordt uitgeschakeld als je speaker geluid produceert. Zo werkten imho de eerste carkits ook.

Verwijderd

Zie mijn aanvulling over stukje USB hardware voor $89.
Mijn bankrekeningnummer verkrijgbaar op aanvraag! Ik zoek ook nog een baan in de ICT/Consultancy 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:46:
Volgens mij heb je geen voice-activated mic nodig. Als je toch wilt dat beide kunnen praten en luisteren kan je net zo goed van een 'open lijn' gebruik maken.

Simplex (tegenhanger van duplex), zorgt er voor dat je mic wordt uitgeschakeld als je speaker geluid produceert. Zo werkten imho de eerste carkits ook.
Ik spreek nu over twee kamers... maar dit moeten er tot maximaal 4 zijn... dus niet één direct lijntje... en het moet geluid via het web zijn... niet een telefoonlijntje ernaast... Vaak zijn Europa, Amerika en Azie met elkaar verbonden...

• remco_k
  • Laatst online: 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dit apparaatje bevat zgn notch filters, hij zoekt zelf de rondzingende frequentie op en drukt hem weg. (het apparaatje bevat nog veel meer maar dat wil je hier NIET gebruiken)
Ow, ja... kost EUR 91,- en je hebt er 2 nodig...

Ow ja2: een downward expander kan je ook erg veel helpen...

Ow ja3: speaker en mic opstelling is natuurlijk het allerbelangrijkste!

Alles kan stuk.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 09:51:
[...]

Ik spreek nu over twee kamers... maar dit moeten er tot maximaal 4 zijn... dus niet één direct lijntje... en het moet geluid via het web zijn... niet een telefoonlijntje ernaast... Vaak zijn Europa, Amerika en Azie met elkaar verbonden...
offtopic:
Over welk bedrijf gaat het en wat is je functie daar?

maarre als het "één van de grootste multinationals van de werkeld" is waarom dan geen proffesioneel bedrijf kiezen voor zoon oplossing?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 12:57
Titel even een beetje aangepast..

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 18 september 2002 @ 10:25:
Titel even een beetje aangepast..
Thanx

Verwijderd

Je zou een extra signaal aan de spraak (Wat uit de boxen komt) toe kunnen voegen. Met frequenties, die niet hoorbaar. Op deze manier kan de apllicatie de binnenkomende spraak controleren op dit signaal. Is het aanwezig, dan doet hij niks. Is het signaal niet aanwezig, stuurt hij het door.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik zou flink gaan experimenteren met je mic opstelling en je speakers natuurlijk. zo'n feedback destroyer dmv een filter dat de gevoelige freq eruit filtert kan ook een oplossing zijn, maar het kan natuurlijk wel erg verrot gaan klinken.
btw
als het geld mag kosten, waarom huren jullie geen geluids/akoestiek deskundige in, als je bij een van de grootste multinationals ter wereld zit....

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

djazete schreef op 18 september 2002 @ 10:56:
als het geld mag kosten, waarom huren jullie geen geluids/akoestiek deskundige in, als je bij een van de grootste multinationals ter wereld zit....
Misschien hebben ze hem ingehuurd ;) :+

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• remco_k
  • Laatst online: 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat rondzing probleem heb je gewoon... wie het ook aansluit.
Alleen de gebruikte apparatuur en de opstelling zal daar verandering in brengen.
Een paar notches maken in spraak merk je niet zo snel hoor... en wat dan nog?
als je elkaar maar goed kunt verstaan, en als het maar zonder rondzingers gaat...

Alles kan stuk.

Pagina: 1