[mysql] Order by en Desc

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
oke misschien klinkt de titel wat verwarrend/vaag en daarom probeer ik het jullie zo goed mogelijk uit te leggen. De bedoeling is als volgt:

Een tabel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Foo  | Bar | bla
-----------------
1    | a    | A
2    | b    | B
3    | c    | C
4    | d    | D 
5    | e    | E
6    | f    | F
7    | g    | G
8    | h    | H

Nou wil ik et dus zo dat als je op Foo klikt je de waarden in die rij van a-z krijgt en als je nogmaals drukt je z-a krijgt, etzelfde voor bar en bla. Nou ben ik al aant pielen geweest maar ik kom er echt niet uit!

Hoe ik et nu heb:

in het menu v/d site kun je kiezen voor vinyl (kep mn platen in een database gezet)

in de main.php staat dat dat.php geinclude is. In dat.php staat (voor het vinylgedeelte)

PHP:
1
2
3
if ($nav =="vinyl") {
    include ('vinyl.php');
}

in vinyl.php staat een klein inleidend tekstje en daaronder:
PHP:
1
2
3
<? 
  include ('Vinyl/vinyl_uitvoer.php');
?>

In vinyl_uitvoer.php staat dus ook dattie verbinding moet maken met de database en de gegevens moet uitlezen. Standaard laat 'ie ze zien in de volgorde zoals ze zijn ingevoerd. Bovenaan de lijst heb ik 3 kopjes: titel, label en genre.( in een apart tabelletje) dat moeten dus later de 'sortby' knoppen worden. En daaronder de tabel waarin het resultaat van de query staat.

Om het nog wat te verduidelijken, heb ik hier even een voorbeeld gevonden: http://www.opelalmere.nl/...ions&sortby=kleur&order=0

Dit is dus de uiteindelijke bedoeling...

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
kun je doen door middel van dat desc megeven naar die .php die de database laat zien, als hij desc is wordt hij encrase en andersom is gewoon met scripting op te lossen hoor. Als je wilt kun je het ook dmv een form doen met die string erin. En met javascript een hidden field veranderen. Als je er morgen even over nadnkt kom je er zelf wel uit. Laat anders ook even zien wat je zelf al gedaan hebt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik zou afhankelijk van wat er geklikt wordt die linkjes anders genereren, bijvoorbeeld als de laatst geklikte optie foo was, die veranderen kwa optie in foo_asc of in sortby=foo&order=asc etc.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
offtopic:
Dat is wat ik bedoelde ACM :P kun je me een cursus uitleggen voor beginners geven?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eskimootje schreef op 18 september 2002 @ 01:56:
offtopic:
Dat is wat ik bedoelde ACM :P kun je me een cursus uitleggen voor beginners geven?

Hehehe, uitleggen is soms extreem moeilijk, vaak zelfs moeilijker dan het probleem :)

Magoed, ikzelf zou voor een gesplitste sorteerrichting en sorteerveld gaan, daaar kan je dan vrij makkelijk verschillende geintjes mee uithalen.

Met de standaard manieren voor GET-vars moet dat wel lukken.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
'k Denk te weten wat je wil. Op http://www.w3schools.com/ado/showasp.asp?filename=demo_sort2 staat een ASP demo. Moet volgens mij niet zo moeilijk zijn om die om te bouwen naar PHP ...

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
aha...hmzz kzit totaal niet in de asp scene maargoed kzal ff proberen wat te omcijferen (correct me if im wrong) Ik vergelijk dan de asp code met mijn php scriptje.

demo_sort2.asp - vinyl_uitvoer.php

dim: conn,rs,sort (dit zijn toch variabelen, waarbij in dit geval sort van toepassing is die andere lijken me voor de databaseverbinding enzo)

ASP:
SELECT Companyname,Contactname FROM Customers ORDER BY " & sort,conn

PHP:
$sql = "SELECT titel, label, genre FROM platen ORDER BY sort"; of wordt et

$sql = "SELECT titel, label, genre FROM platen ORDER BY &sort";

sort kan ik dan als titel,label,genre declareren?

Dan zit ik alleen nog met dit:

ASP:
if Request.QueryString("sort")<>"" then
sort=Request.QueryString("sort")
end if

is dit een voorwaarde voordat de query wordt uitgevoerd?
in mijn geval (php) ziet dat er nu zo uit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
// Voer die query uit 
   $resultaat = mysql_query($sql); 
   $records = mysql_num_rows($resultaat);

if ($records == "1"){
   echo "<center><i><p><font size=\"2\"><b>E</b></font>r staat op 
dit moment <b><font color=#000000>$records</font></b> plaat in de database!
</p></i></center>";
   }

else {
   echo "<center><i><p><font size=\"2\"><b>E</b></font>r staan op dit moment <b><font color=#000000>$records</font></b> platen in de database!</p></i></center>";
   }

echo "<table width=\"100%\" border=\"0\" cellspacing=\"0\"  cellpadding=\"0\">";
      echo "<tr bgcolor=\"#000000\"><td align=\"center\" width=\"133px\"><b><font color=\"#ffffff\" ><i>Titel:</i></font></b></td></td><td align=\"center\" width=\"133px\"><b><font color=\"#ffffff\" ><i>Label:</i></font></b></td></td></td><td align=\"center\" width=\"133px\"><b><font color=\"#ffffff\" ><i>Genre:</i></font></b></td></tr>";
      echo "<br>";
      echo "</table>"; 

// Maak een lus om alle items te laten zien 
   while ($record = mysql_fetch_object($resultaat)) { 

echo "<table width=\"100%\" border=\"0\" cellspacing=\"0\"  cellpadding=\"0\">";
      echo "<tr><td align=\"center\" width=\"133px\">$record->titel</td></td><td width=\"133px\" align=\"center\">$record->label</td></td></td><td align=\"center\" width=\"133px\">$record->genre</td></tr>";
      echo "<br>";
      echo "</table>"; 
   }

SORRY van de code hoor! Maar zit er ook ergens een 'wordwrap' functie in dit forum voor in dit geval zo'n php code?

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
....nobody.... :?

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:13

akakiwi

I believe in the ruling class.

Wat ik altijd doe is het volgende:
Ik zorg dat ik alle data heb.
Pomp die in een 2D Javascript array
code:
1
2
3
4
5
6
aContent = new Array();

aContent[0] = new Array(Foo, Bar, bla);
aContent[1] = new Array(Foo, Bar, bla);
aContent[2] = new Array(Foo, Bar, bla);
aContent[3] = new Array(Foo, Bar, bla);

Deze array bouw je dus in een while not oRs.EOF op.
Dan zorg je er voor dat je in javascript de volgende functie aanmaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
function Sorter()
{
  var i = 0;
  var j, k;

while (i < aContent.length)
  {
     for(j = aContent.length; j >= i; j--)
     {
        if [oplopend]
        else [aflopend]
        [check waarde j > j - 1] dan laten staan, anders omwisselen
     }
     i += 1;
  }
}

Oftewel, in gewone mensen taal.
Maak een sorteerroutine die alles clientside afhandeld.

Check hier voor een werkend voorbeeld, klik op klantenvoorbeelden, en dan sorteren op 1 van de 4 kolommen.
Code is allemaal van mij (her en der inefficient) en mag vrij gebruikt worden

Succes ermee.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Pagina: 1