[asp.net] Zelf een namespace maken

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ben maar es met asp.net / C# aan de haal gegaan, en het ziet er allemaal best leuk uit. Alleen zit ik met 1 ding dat onduidelijk is. Ik heb een asp.net-pagina, zoiets:
ASP.NET:
1
2
3
4
<%@ Page Language="C#" Src="index.cs" %>
<html>
..blabla..
</html>

Het gaat ff om de eerste regel, want die verwijst naar een stuk code dat bij deze pagina hoort. Dat werkt allemaal als een zonnetje.

Nu komt het: Ik heb een namespace gemaakt in een aparte .cs file die ik in alle .aspx files én .cs bestanden wil kunnen gebruiken. Ik snap alleen niet hoe je dat aangeeft. Als de namespace bijvoorbeeld "Thany.Common" heet, en ik zet gewoon "using Thany.Common" in een file, dan kan ie em niet vinden (logisch, want hij wordt niet meegecompileerd...).

De vraag: hoe zorg ik dat die namespace gebruikt kan worden :?

En ja, search levert alleen enge dingen als user controls enzo op, maar dat kan de bedoeling helemaal niet zijn.

日本!🎌

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Volgens mij moet je em als .dll compileren en in een bepaald mapje zetten, waarna je een import namespace moet doen. Hier moet je dus waarschijnlijk de .dll Thany.dll noemen.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Add > Add Class > Klaar!

of

Add Project > Add > Add Class > Klaar!

of

Add Project > Add > New Folder > Add > Add Class > Klaar!

oogjes open, snaveltjes dicht

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Limhes: dat kan toch nooit waar zijn? dan zou je op de development bak ook .NET geinstalleerd moeten hebben, terwijl het alleen op een server hoeft te draaien lijkt me... mja, ik zal het wel es proberen, ook al is het waanzinnig omslachtig natuurlijk.

Don Facundo: leuk, maar waar in notepad staat dat dan? Ik heb geloof ik nergens gezegd dat ik een bepaalde devtool gebruik, dus het heeft weinig zin om gelijk met menu-commando's te gaan gooien. Het zou mooier zijn als je zou posten wat er in de source(s) moet komen.

日本!🎌

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

"Add class" zou je toch genoeg informatie moeten zijn om eens zelf even wat moeite te doen ente gaan kijken over het hoe & wat. Pak eens een boek of ga eens naar MSDN. Dit zijn fundamentals me dunkt.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Thanatos_ schreef op 18 september 2002 @ 09:37:
Limhes: dat kan toch nooit waar zijn? dan zou je op de development bak ook .NET geinstalleerd moeten hebben, terwijl het alleen op een server hoeft te draaien lijkt me... mja, ik zal het wel es proberen, ook al is het waanzinnig omslachtig natuurlijk.

Don Facundo: leuk, maar waar in notepad staat dat dan? Ik heb geloof ik nergens gezegd dat ik een bepaalde devtool gebruik, dus het heeft weinig zin om gelijk met menu-commando's te gaan gooien. Het zou mooier zijn als je zou posten wat er in de source(s) moet komen.
Dat staat inderdaad nergens maar het is wel heel erg dom om in notepad te gaan werken als je ook gratis de web matrix kan downloaden. En ten 2e om die namespace te kunnen gebruiken moet die dll die je wilt gebruiken in je /bin directory staan of staan geregistreert in het GAC

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
idd, "csc /target:library sourcefile.cs" en het resultaat in /bin zetten. Ook toen ik met Web Matrix een class toevoegde, kon ie em niet vinden.

Kennelijk is compileren de enige optie. Toch vaag.

日本!🎌

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:55

alley

ahuh

_Thanatos_ schreef op 18 september 2002 @ 09:37:
Het is wel de bedoeling om lokaal ook .NET te installeren, volgens de aanbevelingen van MS. Lokaal ontwikkelen aan je eigen stukjes code, en als dat stukje code klaar is plaatsen op de staging-server.
Maar goed, ik snap ook echt niet hoe je een .cs file wil wil gebruiken vanuit je andere code als de .cs niet gecompiled is. Wat wil je er dan mee doen als je nix compiled? Uiteindelijk moet het toch allemaal gecompiled worden?

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Thanatos_ schreef op 19 september 2002 @ 14:48:
idd, "csc /target:library sourcefile.cs" en het resultaat in /bin zetten. Ook toen ik met Web Matrix een class toevoegde, kon ie em niet vinden.

Kennelijk is compileren de enige optie. Toch vaag.
Ja tuurlijk moet je hem compileren. Anders kan je hem nooit gebruiken behalve als je de source file weer aan je project toevoegt waardoor hij meegecompileert word en automatisch in je bin directory wordt gezet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1