Toon posts:

linux -> wel of niet doen

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

op m'n oude pctje daar draait windows dus echt niet meer op en nu zat ik te denken aan linux / red hat...hoewel ik best veel verstand heb van de pc (programmeren e.d.) heb ik helemaal geen verstand van linux...is het moeilijk / verstandig om te nemen...en wat is nou het verschil tussen linux en red hat (7.3) en wat draait er wel en wat draait er niet op mijn pentium 166 (64 mb ram)???
thnx in advance

Verwijderd

Alles draait in principe wel maar niet allemaal even snel. Een moderne distro met een lichte window manager zou een optie zijn. Zie ook het welke distro draadje dat in de FAQ wordt genoemd. Deze dus : Welke Linux distro moet ik nemen?

• ThaEagle
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2024

ThaEagle

Debian GNU/Linux

Hmm ik meen mij te herinneren dat ik eerder vandaag een post van jou las die ook al een beetje was in de trand van: ik snap-ut-nie-zo-weten-jullie-het?

Er is een groot topic over linuxdistributies en er staat het een en ander in de FAQ, lees dat maar eerst zou ik zeggen...
Dat is waar forums voor zijn uiteindelijk.......om te lezen :)

Epox 8KRA2+ AMD Athlon 2400+ 768 Mb DDR Club3D Nvidia Geforce 5900 XT Asus 50x CD-rom AOpen 4x CD-R Maxtor 60 GB UDMA 133 Seagate 160 GB UDMA100 HP M700 WinXP

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Moet je wel mee kunnen experimenteren, als je wat tijd over hebt.

Tip: begin met een hoop te lezen en probeer eerst zelf het te installeren (Linux is trouwens de kernel en Redhat is een distributie, dus Linux + tien miljoen programma's zodat je er ook nog iets nuttigs mee kunt doen).

Als je er dan na een hoop lezen, klooien en proberen nog niet uitkomt vraag je maar 'es weer.

Trouwens, Redhat of misschien Mandrake lijkt me voor deze computer wel een geschikte test-kandidaat. Hopelijk is het nog een beetje vooruit te branden...

Verwijderd

<-- Draai sinds 11-9 Linux ,en het bevalt me.Leuk om iets anders te doen dan Windows hoewel ik nog alles moet leren.Ik gebruik zelf Mandrake 8.1 maar 9.0 komt binnenkort uit.

Verwijderd

www.linuxiso.org heb je tevens een forum ,ook erg handig (ksta geregd al Ker Plunk)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 September 2002 @ 23:48:
hallo,

op m'n oude pctje daar draait windows dus echt niet meer op en nu zat ik te denken aan linux / red hat...hoewel ik best veel verstand heb van de pc (programmeren e.d.) heb ik helemaal geen verstand van linux...is het moeilijk / verstandig om te nemen...en wat is nou het verschil tussen linux en red hat (7.3) en wat draait er wel en wat draait er niet op mijn pentium 166 (64 mb ram)???
thnx in advance
Ik zou Debian nemen, lees de link die al meer gegeven hebben voor meer info.

Maareh, wat nou Windows niet draaien op een P166 met 64MB RAM :? Daar kun je met gemak Win95, 98, NT4 en allicht nog net Win2K op draaien...

Zelfde geldt voor Linux, ik zou een recente Mandrake afraden, maar voor de rest krijg je alles wel fatsoenlijk aan de praat.

Ik denk dat als Windows niet draait je de problemen eerder bij de user dan de software moet zoeken in dit geval, vrees ik ;(

Oslik blyat! Oslik!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:33
Als je dan toch voor Mandrake of Redhat installeert, begin dan niet aan KDE 3 of Gnome 1.4/2 want dat is veel te zwaar. Installeer alleen XFree86 en haal dan een lekkere lichte Window/Desktop Manager zoals Fluxbox of IceWM van het internet. IceWM is nog het best te vergelijken met Windows in dat geval, dus de drempel is dan iets lager. Fluxbox is echter veel eenvoudiger en dus sneller. Ach, probeer ze beiden eens zou ik zeggen :)

Verwijderd

ik heb jaaren gedaan op een p166 metdan wel 81Mb ram. maar toch.
draaide prima windows98 hoor, en nog veel beter linux.
gimp,xmms,mpeg kijken met xine of mplayer. geen problemen.
als browser kan ik voor een p166 Opera aanraden,
inplaats van mozzilla of netscape ofzo. die zijn veelste zwaar.

gebruikte daarvoor WindowMaker als WM
windowMaker ziet er goed uit en is erg snel.

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Een beetje computer programmeur, zoals jij jezelf omschrijft, gaat natuurlijk voor SLACKWARE!!!!!

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

Linux From Scratch...

Verwijderd

Dat is een grapje hoop ik? LFS op een P166 voor iemand die geen of weinig ervaring heeft GNU/Linux?

Voor de topic starter: Ik zou in eerste instantie gaan voor een gebruiksvriendelijke distro zoals Redhat, Mandrake of Suse. Wanneer je dat onder de knie hebt kun je eventueel overstappen op Debian of Slackware. Zelf gebruik ik Debian. Maar zoals gezegd zou ik dat niet aanraden aan een linux-beginner.

Overigens is er een apart topic open voor dit soort vragen.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
naja zat zelf te denken aan redhat maar dat zal ik eens uitproberen dan...

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:36

harlekein

Creator Owner

Ik heb ook nog een P75 die met win98se draait.

Succes met Linux. Ik ben zelf ook een newbe hierin, maar ik kan je wel vertellen dat je echt heel veel werk zult moeten doen wil je het lekker draaiend krijgen. Maar je leert een hoop en het is leuk als je weer een stap verder bent.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Mja, doe dit maar in Welke Linux distro moet ik nemen? hoor :)
"welke distro" is namelijk wel zo'n beetje waar dit op neer komt.

En ik denk dat Mda, SuSE en RH met default install wat aan de trage kant zijn (even als waarschuwing om teleurstelling daarover te voorkomen).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.