Mijn ervaring is dat de prestatie van de harde schijf enorm toeneemt als ik de IDE-kabels niet bij elkaar vouw om lekker weg te stoppen in een hoekje, maar juist zo ver mogelijk uitvouw in de computerkast. Sterker nog, tot vanavond had ik regelmatig last van erg lage hdd-prestaties en nu draait m'n pc eindelijk weer als een trein
. Op zich kan ik dit effect wel begrijpen, maar is het ook een algemeen voorkomend fenomeen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Verwijderd
kabelbreuken misschien??? meer signaal storingen, kweet het oowk nie echt, maar zou best kunnen dat het je prestaties omlaag brengt
Kabels zijn vrij nieuw en niet vaak verbogen. Dus breuken lijken me onwaarschijnlijk. Het lijkt me best wel logisch dat als een kabel meerdere malen opgevouwen is, dat de elektrische stroompjes elkaar dan storen vanwege de kleine magneetveldjes die deze veroorzaken. Bovendien is ATA100 volgens mij al storinggevoeliger dan langzamere specificaties.
khep rounded in m'n pc en die vouw je niet zomaar
Hoi
Mjah, is vrij logisch dat veel elek. signalen bij elkaar, elkaar storen. En hoe sneller, hoe storingsgevoeliger idd. Maar geloof niet dat het erg veel uitmaakt.
Wat voor verschil had je precies (in MB/sec ofzo)?
Dan zou een korter snoertje ook veel sneller zijn.
Gaan we nu allemaal onze eigen kabels maken?
Gaan we nu allemaal onze eigen kabels maken?
Meh ...
Warmte ontwikkeling in de kabel wordt minder en Storingen kunnen moeilijker optreden omdat het niet bijelkaar is gewikkeld en duzz geen magnetisch veld kan creeeren die effentueel vertragingen kan opleveren.
Nothing more to say...
Als je inderdaad ata100 kabels gebruikt, en ze kunnen niet erg netjes volledig uitgerekt zijn, ga je ze snel dubbel vouwen wat idd slecht kan zijn voor de prestaties, want :
Met D=DATA, G=GROUND
Oftewel, het hele principe waarom die extra 40 aders erin zitten verneuk je daar weer mee...
Daarom moet je in zo'n situatie goede gerounde kabels nemen, want :
Dus dan blijft overal een ground kabeltje omheen zitten...
code:
1
2
3
| dgdgdgdg dgdgdgdg dgdgdgdg |
Met D=DATA, G=GROUND
Oftewel, het hele principe waarom die extra 40 aders erin zitten verneuk je daar weer mee...
Daarom moet je in zo'n situatie goede gerounde kabels nemen, want :
code:
1
2
3
| dgdgdg gdgdgd dgdgdg |
Dus dan blijft overal een ground kabeltje omheen zitten...
Verwijderd
Heb een keer een test gelezen van de performance van de standaard kabels en daarna dezelfde kabels 'versneden' en opgerold; dit maakte in ferformance geen enkel verschil.
Weet alleen de link niet meer
Weet alleen de link niet meer
Als je er toch last van hebt koop je gewoon Serial ATA Controller en een Serial ATA Hardeschijf.
Nothing more to say...
Verwijderd
Bij scsi hebben ze daar de Twisted Pair cable voor gemaakt... dat is dus ook overgenomen bij IDE nu. Is idd om de background noise zoveel mogelijk te elimineren.
Heb nooit het verschil gebenchmarked, maar dat was ook niet nodig. Voorheen duurde het soms namelijk minuten (!) voordat de pc was opgestart. Bijvoorbeeld dat witte balkje dat volloopt voordat het windows xp bootscreen tevoorschijn komt, dat was dan minstens een minuut in beeld terwijl het nu zo snel gaat dat het niet eens meer op het scherm verschijntAikon schreef op 18 september 2002 @ 10:12:
Mjah, is vrij logisch dat veel elek. signalen bij elkaar, elkaar storen. En hoe sneller, hoe storingsgevoeliger idd. Maar geloof niet dat het erg veel uitmaakt.
Meteen even een vraagje. Zijn er serial-ata converters die je op je IDE-aansluitingen van je mobo kan prikken? Dan krijg je dus: parallel -> serieel -> parallel. Scheelt 2 dikke kabels. Of zou dit een enorm prestatieverlies tot gevolg hebben?
Verwijderd
Ik heb mijn kabels afgeknipt. Gebruik alleen de korte kant aangezien ik elke schijf op een eigen primair raid kanaal heb zitten. Dan wordt die secundairy aansluiting op de kabel toch niet meer gebruikt.
Ja, ik geloof er eigenlijk geen hol vanVerwijderd schreef op 18 september 2002 @ 21:34:
[...]
Heb nooit het verschil gebenchmarked, maar dat was ook niet nodig. Voorheen duurde het soms namelijk minuten (!) voordat de pc was opgestart. Bijvoorbeeld dat witte balkje dat volloopt voordat het windows xp bootscreen tevoorschijn komt, dat was dan minstens een minuut in beeld terwijl het nu zo snel gaat dat het niet eens meer op het scherm verschijnt. En sinds ik dus die kabels heb uitgerold, uitgedeukt enz heb ik ineens een pc die weer lekker vlotjes loopt.
Meteen even een vraagje. Zijn er serial-ata converters die je op je IDE-aansluitingen van je mobo kan prikken? Dan krijg je dus: parallel -> serieel -> parallel. Scheelt 2 dikke kabels. Of zou dit een enorm prestatieverlies tot gevolg hebben?
Alle benchmarks wijzen uit dat het amper verschil maakt en bij jou zou het, met alle respect, minuten schelen?
Heb je niet toevallig ook wat andere dingen veranderd ofzo?
Als dat echt zo is, heb je een serieus probleem met je pc of je kabels. Ik vouw ze altijd netjes op voor een goede airflow. Die systemen booten altijd zo ontzettend snel, kabels gevouwen of niet.Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 21:34:
[...]
Heb nooit het verschil gebenchmarked, maar dat was ook niet nodig. Voorheen duurde het soms namelijk minuten (!) voordat de pc was opgestart. Bijvoorbeeld dat witte balkje dat volloopt voordat het windows xp bootscreen tevoorschijn komt, dat was dan minstens een minuut in beeld terwijl het nu zo snel gaat dat het niet eens meer op het scherm verschijnt. En sinds ik dus die kabels heb uitgerold, uitgedeukt enz heb ik ineens een pc die weer lekker vlotjes loopt.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Hetzelfde geldt ook voor mij (dat mijn pc even snel is met opgevouwde als met uitgerekte kabels) en bovendien leveren ook veel computerboeren hun pc's met opgevouwde kabeltjes, voor de netheid.
Precies, en laat ik nu bij zo'n computerboer werken? en met mij, meer mensen hier? Laat ik het anders zeggen, je probleem is erg vaag, maar normaal maakt het niet uit of je een kabel vouwt of niet.Mnemonic schreef op 18 september 2002 @ 22:47:
Hetzelfde geldt ook voor mij (dat mijn pc even snel is met opgevouwde als met uitgerekte kabels) en bovendien leveren ook veel computerboeren hun pc's met opgevouwde kabeltjes, voor de netheid.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Misschien staat DMA nu aan of zo???Heb nooit het verschil gebenchmarked, maar dat was ook niet nodig. Voorheen duurde het soms namelijk minuten (!) voordat de pc was opgestart. Bijvoorbeeld dat witte balkje dat volloopt voordat het windows xp bootscreen tevoorschijn komt, dat was dan minstens een minuut in beeld terwijl het nu zo snel gaat dat het niet eens meer op het scherm verschijnt . En sinds ik dus die kabels heb uitgerold, uitgedeukt enz heb ik ineens een pc die weer lekker vlotjes loopt.
Begrijpelijk dat jullie vol ongeloof mijn verhaal hebben gelezen. Het is dan ook niet voor niks dat het heel lang heeft geduurd voordat ik doorhad waarom mijn pc zo traag was. Heeft trouwens niks met dma of wat dan ook te maken. Had ik natuurlijk al lang gechecked
. Ben wel aan het denken om van die rounded cables te gaan halen ipv het eerder voorgestelde serial-ata plan voor zover dat al mogelijk is.
Nou, ik snap het wel 
De controllers van de HDD en de chip onboard houden de data-overdracht in de gaten, als er een pakketje niet goed overkomt word het vrolijk nog een keertje overgedaan. hier merk je normaal gesproken weinig cq niks van. Maar als er ergens storing in de kabel zit of de kabel is te lang krijg je steeds meer van die foute pakketjes en moet er dus steeds meer hetzelfde opnieuw door de kabel gejaagt worden. Of Sisoft , Hdtach whatever dit kunnen registreren is me niet duidelijk maar jij als gebruiker gaat het zeker merken als het te gek word....
Kreeg vandeweek nog te horen dat met rounded cables dit probleem zich vaker voordoet, vooral bij de wat goedkopere rounded-cables.
De controllers van de HDD en de chip onboard houden de data-overdracht in de gaten, als er een pakketje niet goed overkomt word het vrolijk nog een keertje overgedaan. hier merk je normaal gesproken weinig cq niks van. Maar als er ergens storing in de kabel zit of de kabel is te lang krijg je steeds meer van die foute pakketjes en moet er dus steeds meer hetzelfde opnieuw door de kabel gejaagt worden. Of Sisoft , Hdtach whatever dit kunnen registreren is me niet duidelijk maar jij als gebruiker gaat het zeker merken als het te gek word....
Kreeg vandeweek nog te horen dat met rounded cables dit probleem zich vaker voordoet, vooral bij de wat goedkopere rounded-cables.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
ja in dat artikel laatst over serial ATA stond ook een hele hoop over parallele IDE kabels, en dat rounden eigenlijk niet goed voor de performance was. Maarja je hoort zo veel. Wat ik wel weet is dat ze gevoelig zijn voor storing, Dus het lijkt me logisch om ze zo kort en net mogenlijk te houden.
Pagina: 1