[amp] Hoe extra speaker(s) op versterker?

Pagina: 1
Acties:

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 20:42

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Waarschijnlijk een simpele vraag voor jullie maar aangezien ik niet de boel wil opblazen vraag ik het maar even

situatie:
Ik werk in een pannekoekenrestaurant en daar hebbe wij wat boxen in de winkel hangen die op een dynacord mv 512 zijn aangesloten. Maar nu willen wij graag ook wat muziek in de keuken hebben. Dus we dachten we sluiten er een of 2 extra speakers op.. aangezien ik maar een simpele pannekoeker :D ben heb ik hierbij even jullie hulp nodig..

De extra speakers zijn kleine boxjes van een klein stereo torentje. Ik heb geen idee hoeveel watt ze zijn maar er zat zo een minijack aansluiting op.
Op de versterker hangt al een microfoon en een set boxen (die op de aangesloten zijn op de 'com' en 100 volt aangegeven met rode kruisjes op de pic)

De specs van de versterker:
120W - Mono - Tabletop (MV 512)
Description:*1 balanced 6.3mm input jack, line / micro switchable sensitivity
*2 balanced XLR microphone inputs, with excludable 24V dc phantom supply
*1 unbalanced 6.3mm input jack, line / micro switchable sensitivity
*1 stereo RCA input, line sensitivity
*1 "PRE OUT" output*1 "TAPE OUT" output
*1 "MAIN IN" input
*Input 1 priority on the other inputs with vocal activation
*Input 1, 2, 3 priority on the other inputs, activation with contact
*Outputs for speakers with constant impedance (4ohm) and constant voltage (25-70-100V)
*Treble, bass and volume controls
*Protection against short-circuiting between output terminals
*Vu-meter with LEDs*Output for "Music on hold" function
*115/230 V mains supply, switchable
*24V battery power

Output power nominal: nominal: 120 W - maximal: 180 W (MV 512)

Nominal power with supply at 24VDc25W ((MV 512)
Frequency response50 - 15.000 Hz ( ± 3 dB)
Harmonic distortion2% (1 kHz - nominal power)
Signal/Noise Ratio: INPUT 1­ 5Mikro:345 dBLine: 345 dBMAIN-IN: 355 dB

Inputs/Sensitivity - ImpedanceINPUT 1 / 6,3 mm- jack / balancedMikro: 0,5 mV - 600 OhmLine: 100 mV - 220 kOhm

INPUT 2-3 (Mikro) / XLR 3-pins/0,5 mV - 600 Ohm/ balanced

INPUT 4 / 6,3 mm- jack / unbalancedMikro: 0,5 mV - 600 OhmLine: 100 mV - 220 kOhm

INPUT 5 (Line) / RCA-Stereo /100 mV - 220 kOhm / unbalanced

MAIN-IN / on terminal board / 1 V-10 kOhm

Output for speakers / Ohm4 Ohm

Output for speakers / 25V - 70V - 100V (5 Ohm, 42 Ohm, 83 Ohm)

Additional outputs / Voltage-Imped.PRE-OUT / on terminal board/ 1V-10kOhm / unbalancedTAPE-OUT / RCA Stereo / 650 mV-4,7 kOhm / unbalanced

Music on hold outputsLoudspeaker / Pow.- Imped.: 1 W - 8 OhmLine 0 dB / Volt-Imped.: 775 mV-600 Ohm

Tone controls bass: ± 10 dB - 100 Hztreble: ± 10 dB - 10 kHz

Controls 5 volume controls for " INPUT 1-5"1 general volume control1 treble control1 bass control

Power supply / 115/230 Vac (±5%) - 50/60 Hz / 360 VA (MV 512)

Direct current draw - 8 A

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/dynacordMV512.JPG

Nou is mijn vraag:
kan ik die minijack erg gewoon van afknippen het snoer opdelen en aandraaien op de aansluitingen van de bestaande boxen?

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Illusion

(the art of)

NEE
de speakers die al op je versterker zitten, zijn 100Volt speakers, daar zit een speciale trafo ingebouwd.
Je moet je nieuwe speakertjes aansluiten tussen de "COM" en de "4OHM" aansluiting. dan zal alles (hopelijk) goed gaan

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 20:42

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Illusion schreef op 17 september 2002 @ 22:12:
NEE
de speakers die al op je versterker zitten, zijn 100Volt speakers, daar zit een speciale trafo ingebouwd.
Je moet je nieuwe speakertjes aansluiten tussen de "COM" en de "4OHM" aansluiting. dan zal alles (hopelijk) goed gaan
okee maar dat kan dus gewoon met de speakers die ik heb beschreven (dus minijack eraf en 1 draadje op com en 1 op 4 ohm)

mocht het verkeerd gaan wat zou er dan verkeerd kunnen gaan?

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Nou is mijn vraag:
kan ik die minijack erg gewoon van afknippen het snoer opdelen en aandraaien op de aansluitingen van de bestaande boxen?
Nee. Die andere boxjes zijn zo goed als zeker laag-impedant en die zul je aan die 4 ohm uitgang moeten hangen. Als het versterkte boxjes zijn (waarschijnlijk niet) moeten ze aan de line-out. De versterker is zo te zien mono, dus *een* boxje zou genoeg moeten zijn. Twee kunnen parallel als ze 8 ohm zijn, bij minder in serie.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
JaWa schreef op 17 september 2002 @ 22:15:
[...]

okee maar dat kan dus gewoon met de speakers die ik heb beschreven (dus minijack eraf en 1 draadje op com en 1 op 4 ohm)

mocht het verkeerd gaan wat zou er dan verkeerd kunnen gaan?
Er zal niet zoveel misgaan, want volgens de specs is de versterker kortsluitvast. Wel kon het weleens zijn dat de versterker meer vermogen levert dan je boxjes aankunnen en zouden ze opgeblazen kunnen worden. Als je het volume maar niet te ver openzet (het is tenslotte een restaurant, geen disco) gaat het wel goed.