Toon posts:

[fdisk] Fout bij lezen van vaste schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil formateren en me partities herdelen maar als ik fdisk start en ja doe bij ondersteuning voor grote schijfen krijg ik fout bij lezen van vaste schijf (dit gebeurt ook als ik nee kies).
Nu zal deze vraag misschien wel vaker geweest zijn maar ik kan er gewoon niets zinvols over vinden om dit op te lossen |:(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je soms een 3rd party bootloader? Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld EZ-BIOS, Lilo, etc..

Verwijderd

Topicstarter
sorry vergeten te melden er staat alleen win98 op dus standaard /mbr

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wellicht kun je beter gaan kijken naar Partition Magic oid? Desnoods gebruik je alleen de DOS versie ervan. Met PM hebben de meeste gebruikers goede ervaringen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of met Ranish Partition Manager (ja die is freeware ;) )

Maar je kunt natuurlijk ook de schijf in een andere computer hangen en dan daarop via Windows de schijf benaderen :)

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf werkt wel aangezien ik er nu ook mee post kan er alleen geen toegang krijgen met fdisk maar ben partition magic is proberen

Verwijderd

Topicstarter
als ik partition magic start krijg ik dit:

Init failed: Error 50

Read fault

oftwel dat kreng ken niet van de hd lezen net als fdisk :(
dus ik met boot floppy proberen
die start wel maar dan zie ik geen bestaande partities dus ik maak ze dan maar... en dan wil ik apply doen krijg ik: dit is een evaluation copy en gebeurt er dus niks :o

edit: ik ga ook ff die ranish partition prog proberen

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Ziet er uit als een f*ckedup partitietabel incl. MBR...

Gebruik 'zap' (voor zover ik weet verkrijgbaar op de site van IBM). Deze wist de eerste 1024 sectoren van je HDD, dus incl. je MBR en bootsector.

Gevolg: PC kan helemaal niets meer zien op je HDD en behandeld hem als zijnde 'nieuw'. Je kunt dan weer naar hartelust FDISKen. :)

Waarschuwing:
ALLES op je HDD zul je VERLIEZEN. Op eigen risico proberen dus!

[edit]
Ah, ik had het bijna goed (vanaf IBM site):

Zap is a DOS software utility that writes zeroes to the first 128 sectors on a hard disk drive, including the Master Boot Record and the first Partition Boot Record. It can be used with both SCSI and IDE drives.

Link: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#Zap

... en oranje! :P

Verwijderd

Topicstarter
ja de files die ik wou bewaren heb ik al gebackupped :)

en die ranish werkt niet. start ff op en daarna niet weer gij A:\> :(

k ik ga 'zappen'

thnx for the link want op deze p120 met ie 4 werkt die search van ibm site niet |:(

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb je mischien in je bios de "bootsector viruscheck " aanstaan ?

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Topicstarter
uhm als pc boot staat er: Trend ChipAwayVirus(R) On Guard
Ik weet niet of je dat bedoelt als bootsector viruscheck.

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

Mja, zou best wel es kunnen...
ff uitschakelen is BIOS dus.

Lijkt me een logische verklaring, toch ?

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Check de FDISK FAQ eens. Daar staat ook een stukje in over debug.

Verwijderd

Topicstarter
ik had 'm al gezapped en werkt nu goed nu ga ik alleen de partities maken met de fdisk faq, zodat ik niks fout doe :o

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem maar ik kan ZAP niet meer vinden. Weet iemand waar je het nu kan downloaden??

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Zo te zien zit hij nu inbegrepen onder de volgende download:

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

(IBM heeft zijn harddisk activiteiten ondergebracht bij Hitatchi. De naam ZAP bestaat niet meer). :)

... en oranje! :P

Verwijderd

iNSaNe-oNe schreef op zondag 06 juli 2003 @ 17:20:
Zo te zien zit hij nu inbegrepen onder de volgende download:

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

(IBM heeft zijn harddisk activiteiten ondergebracht bij Hitatchi. De naam ZAP bestaat niet meer). :)
Ik heb hetzelfde probleem als de toppic starter destijds alleen heb ik een Maxtro 40 gb hdd welk programma kan ik gebruiken om mijn hdd te "zappen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:00:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem als de toppic starter destijds alleen heb ik een Maxtro 40 gb hdd welk programma kan ik gebruiken om mijn hdd te "zappen
Je kunt debug gebruiken zoals deze in de FDISK FAQ beschrevn staat, daarmee kun je oook je hdd leegmikken.
Blijkt bij een aantal maxtors noodzaak te zijn omdat anders geen enkel paritie prog ermee overweg kan (tenminste, dat deden de maxtors die ik hier heb gehad).

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:02:
[...]

Je kunt debug gebruiken zoals deze in de FDISK FAQ beschrevn staat, daarmee kun je oook je hdd leegmikken.
Blijkt bij een aantal maxtors noodzaak te zijn omdat anders geen enkel paritie prog ermee overweg kan (tenminste, dat deden de maxtors die ik hier heb gehad).
dit bedoel je
debug
is wel geen onderdeel van Fdisk, maar toch iets dat verdomd makkelijk kan zijn bij het verwijderen van partities.

in dos typ: debug en vervolgens achter de -
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

en dan invullen zoals hieronder???

debug
fcs:200 400 0
rax
0301
rbx
0600
rcx
0001
rdx
0080 (voor c:) en dan neem ik aan (0083) voor de e schijf?
e100 cd 13
p
q

of snap ik t nu niet???

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Mocht je nu alleen een win98 boot floppy hebben dan werkt het volgende ook al super:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
A:\>debug <enter>
-F 200 L1000 0 <enter>
-A CS:100 <enter>
xxxx:0100 MOV AX,301 <enter>
xxxx:0103 MOV BX,200 <enter>
xxxx:0106 MOV CX,1 <enter>
xxxx:0109 MOV DX,80 <enter>  (80 for hd 0 or 81 for hd 1)
xxxx:010C INT 13 <enter>
xxxx:010E INT 20 <enter>
xxxx:0110 <enter>
-g <enter>
Program terminated normally
-q<enter>

kijk hier voor meer debug routines: http://www.computerhope.com/rdebug.htm

ps. grr, net te laat.. maar wel een mooie layout. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Grijns op 30-11-2004 13:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:08:
[...]

dit bedoel je
debug
is wel geen onderdeel van Fdisk, maar toch iets dat verdomd makkelijk kan zijn bij het verwijderen van partities.

in dos typ: debug en vervolgens achter de -
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
en dan invullen zoals hieronder???

debug
fcs:200 400 0
rax
0301
rbx
0600
rcx
0001
rdx
0080 (voor c:) en dan neem ik aan (0083) voor de e schijf?
e100 cd 13
p
q

of snap ik t nu niet???
Zo ja, maar hang je schijf voor de zekerheid even single, want je probeert nu je F: te debuggen (en debug kijkt dus NIET naar schijfletters, maar naar de disk en de plaats op de controllers, dus het zou geod kunnen dat je nu je primairy bootschijf aan het debuggen bent :P).

Verwijderd

[quote]Terw_Dan schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:19:
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:08:
[...]

Zo ja, maar hang je schijf voor de zekerheid even single, want je probeert nu je F: te debuggen (en debug kijkt dus NIET naar schijfletters, maar naar de disk en de plaats op de controllers, dus het zou geod kunnen dat je nu je primairy bootschijf aan het debuggen bent :P).
die 83 geeft dus NIET aan dat het de 3e partitie betreft op mijn hdd (heb namelijk maar 1 echte harde schijf)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:22:
Terw_Dan schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:19:

[...]

die 83 geeft dus NIET aan dat het de 3e partitie betreft op mijn hdd (heb namelijk maar 1 echte harde schijf)
nope, in geval van 1 hdd moet je gewoon 0080 pakken (want op 0083, dat is dus de 4e schijf zit in jouw geval niets).

Verwijderd

In het geval dat je met debug aan de gang gaat: ontkoppel alle overige schijven om teleurstellingen te voorkomen ;)

Verwijderd

Ik heb uiteindelijk alles weer aan de gang gekregen zonder te debuggen .
Ik had namelijk nog even een update gedaan van mijn MSI moederbord drivers, daarna dacht ik ik zal nog 1x ff kijken of Northon Disk Doctor nu wel werkt. En ja hoor die werkte :P
Dus alles draait nu weer zonder dat ik data verloren ben het heeft me alleen een hoop tijd gekost.
Pagina: 1