[Delphi] EClassNotFound en Resource DLLs

Pagina: 1
Acties:

• ArieProductions
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Eerst had ik een datamodule met daarin componenten die samen met de BDE naar een Access database verwezen. Vanwege problemen met Access97 en Acces2000 en de BDE ben ik overgegaan op ADO.
Tot zover alles goed, componenten vervangen door gelijkwaardige componenten in ADO en alles werkt.

Nu probeer ik die 'oude' componenten te verwijderen uit de datamodule, maar helaas na het verwijderen krijg ik de mededeling:

....EClassNotFound with message 'Class Tdatabase not found'.....

De Delphi help zegt dan dat je dingen fout hebt verwijderd, maar ik heb alles door Delphi laten verwijderen.

Dus nog voor het create event van de datamodule (wanneer de componenten bijelkaar gezocht worden) ontstaat al de foutmelding EClassNotFound.

Iemand enig idee waar er nog stiekum een verwijzing zou kunnen zijn blijven hangen?
Mijn verdenking gaat uit naar de resource DLL's, het is namelijk een programma met meerder talen, waardoor de datamodule een aantal keer voorkomt.
(Built All etc. is ook niet de oplossing)

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Je zou de dfm's leeg kunnen gooien met de hand mocht er nog wat in staan. Als je ze maar als text hebt opgeslagen.

Het lijkt inderdaad erop alsof je nog een dfm ergens hebt met een TDatabase erin die geladen wil worden. Voor je talen te updaten kies je toch: Project -> Languages -> Update Resource DLLs? Helpt dat niet? Staan in die talen subdirs ook geen dfm's? Kan je die niet met de hand aanpassen?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• ArieProductions
Alles met de hand nog even nagecheked maar in de DFM's staat niks overbodig,
en inderdaad Project -> Languages -> Update Resource DLLs is wat ik ook doe, maar helpt niet

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• ArieProductions
Eindelijk gevonden waar het probleem ligt,

Wanneer je een applicatie maakt met meerdere talen dan krijg je naast een Project1.exe file ook nog een file voor iedere taal, dus: Project1.NED , Project1.DEU etc. (voor resp. Nederlands en Duits).
Als je deze een keer weggooit dan is het probleem verholpen. Ergens wordt oude zooi niet goed weggegooid maar blijft in die extra filetjes staan.