Toon posts:

Vragen over koeling en voeding.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien iets onder het niveau deze vraag, maar ik heb me al ingelezen. Desondanks nog enkele vraagjes.

Pc-specs: PIV 1.5 GHz socket 423, MSI moederbord, 256 Rimm, 350 Watt voeding van Alaxpower (?), Maxtor 30 GB 7200 rpm, DVD en CD-RW 32x12x40x.

Zit in een A-open kast (midi, 3xcd).

Over de koeling. Is het normaal dat de koeling plaatsvindt door fan op hdd, fan op proc. en een voeding die de kast uit blaast? De circulatie is bijna alleen door de kast heen, alleen door de voeding gaat een beetje warmte naar buiten. Geen onstabiele pc, maar lijkt me mager, deze koeling. Ander aspect, moeten die fannetjes (nu een jaar aan het draaien) ook worden gesmeerd?

Over de voeding. Volgens mij is dit degene met de meeste herri (kast dicht iig). Met de rest vd herrie-onderdelen in het achterhoofd, heeft het dan zin de fan vd voeding op 7V te laten lopen? Of is verwijderen van fingerguard ook wel voldoende dan? Zeg niet van "probeer beide maar even" want andere fan/voeding naar 7V zou voor mij eerste keer binnen kast modden zijn. Ik zou btw niet eens een manier weten om een fan met een grotere diameter in te bouwen, want zou ik flink in de behuizing vd voeding moeten snijden.

TIA

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ja, die koeling is wel normaal. Als je een "gewone" PC neemt zitten er niet meer coolers in, en dat is ook niet nodig als je er geen extreme dingen mee doet.
Fans hoef je niet te smeren, sommige fans kunnen er ook niet goed tegen olie(als je sleeve bearing fans hebt).
Voedingsfan op 7v kun je alleen doen als je voeding niet zo warm wordt en als het niet te heet is in je kast(je kast kan beter niet heter worden dan 30 graden).

• Heerlijkedag
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Alles is gewoon prima (nee, je hoeft niet te smeren).
Koeling van processor & HDD is heel goed hoor!!

Ik zou inderdaad proberen de fan-snelheid omlaag
te draaien, want dat helpt over het algemeen het best.

Wat ook een goede tip schijnt te zijn;
haal wat dikke PTT-post elastieken,
en hang daar je HDD in, zodat deze niet
meer "tegen" je kast ratelt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de fan vd voeding langzamer laat draaien (12->7V) dan zorg ik iig dat ik weer terug kan. Mocht de kast dan te warm worden, dan zet ik de fan weer op 12V.

Ondanks mijn onervarenheid hiermee moet het wel lukken denk ik. Voeding eruit, openschroeven en dan de topics over aansluiten kleuren lezen, right?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 08:10

DaRoot

Some say...

Voedingsfan op 7 Volt helpt meer dan je fingerguard verwijderen, tenzij je echt een beroerde fingerguard hebt. Je hoeft er ook geen grotere fan in te zetten, alleen een stillere. Papst ofzo.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Zal dan eerst proberen de fan op 7V te laten draaien.

Daar heb ik nog wel een vraag over; dat aansluiten van de snoeren van de voeding en fan zal wel lukken, maar hoe breng je die bij elkaar? Moet dan de voeding uit de kast en moet je de voeding openmaken, om dan snoeren van de voeding naar de fan te leiden?

Testen; gaat dat zonder de voeding te hebben aangesloten op moederbord ed? Lijkt me veilig in het geval ik verkeerd zou hebben aangesloten en er kortsluiting ontstaat.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
A-Open midi tower, die heb ik ook, de HQ45 Pro met de standaard voeding, die fan maakt idd veel geluid

ik heb deze vervangen door een coolermaster casefan, stekker eruit geknipt, voeding open gemaakt, de fan eruit, de temperatuursensor eruit en de coolermaster erin, solderen...

nu maakt hij nog minder geluid op volle toeren (temperatuur sensor eruit gesloopt) dan de oude op silent mode

Verwijderd

Topicstarter
Voor de huidige temperatuur heb ik in de bios gekeken, pc stond ong 5 uren aan en daarin tenminste 4 uren gebruikt.

System temp: 35 gr C
CPU temp: 46 gr C

CPU fan speed: 3375 rpm
SYS fan speed: 0 rpm
PWR fan speed: 0 rpm

Vcore: 1.62V
+1.88V: 1.80V
Vio: 3.28V
+5V: 5.10V
+12V: 11.85V
-12V: -11.85V
-5V: -4.99V
VBAT (V): 3.26V
5VSB: 4.99V

Lijk dit ok zo? Temperaturen lijken me aan de hoge kant, hopelijk redt de voedingfan het op 7V ook nog. Anders maar ff wat gaten maken aan voor- en achterkant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 22:31:
Voor de huidige temperatuur heb ik in de bios gekeken, pc stond ong 5 uren aan en daarin tenminste 4 uren gebruikt.

System temp: 35 gr C
CPU temp: 46 gr C

CPU fan speed: 3375 rpm
SYS fan speed: 0 rpm
PWR fan speed: 0 rpm

Vcore: 1.62V
+1.88V: 1.80V
Vio: 3.28V
+5V: 5.10V
+12V: 11.85V
-12V: -11.85V
-5V: -4.99V
VBAT (V): 3.26V
5VSB: 4.99V

Lijk dit ok zo? Temperaturen lijken me aan de hoge kant, hopelijk redt de voedingfan het op 7V ook nog. Anders maar ff wat gaten maken aan voor- en achterkant.
Is heel netjes hoor.. Niks mis mee. Voor de fan op 7V moet je trouwens zwart van de fan op rood doen en rood van de fan op geel. Geel is namelijk 12V en rood is 5V. Het verschil is 7, et voila!
En ja, die Aopen voedigen maken herrie ja :D :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Temperaturen zijn heel netjes hoor, zelfs voor een idle P4 (die nu eenmaal zwaarder schommelen que idle/stressed temps dan Athlons) :)

Testen kan door stekker erin te doen, en contact te maken tussen zwart en, meen groen of grijs, maar dat staat vaak ook wel op je voeding (power on kleur). Even met een ijzerdraadje in de stekker van je mobo. Don't worry 'bout kortsluiting: daar kan elke voeding wel tegen ;)

Wat zit er eigenlijk voor fingerguard op? Zo'n net metalen rekje, of meer een stuk plaatstaal met gaten erin? In het laatste geval helpt het voor zowel airflow als geluidsproductie als je die eruit sloopt, en eventueel een 'echte' fingerguard aan vastmaakt

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit zo'n metalen plaat voor met veel te kleine gaten. Denk eraan om die gewoon aan bijna alle kanten los te halen en aan een klein stukje te laten zitten. Om dat stukje kan ik hem dan buigen, en evt tijdelijk weer terugbuigen, mocht dat nodig zijn.

IJzerdraadje in stekker van mobo? Doet ie anders niets? Alhoewel kortsluiting wel wat meevalt en dat de voeding er wel over kan, lijkt me het wel een goed idee om de voeding helemaal los te halen van elk onderdeel; kan ik iig geen mobo oid mollen.

Wat ik nu ook nog wel leuk zou vinden; regelbare fan, stel je voor dat ik een DVD ga back-uppen, fan weer op 12V kan dan vast geen kwaad. Zal ff zoeken hoe dat moet. Anyway; op hardware modgebied ben ik een leek, dus misschien ook maar geen regelbare.

• FragFrog
Regelbare is een eitje, zoek ff op bay-bus :)

Ijzerdraadje dus in je voeding stoppen he ;) Dit omdat ATX voedingen uit zichzelf niet aangaan als er stroom op komt, maar pas wanneer 2 draadjes even contact maken.

* FragFrog vraagt zich af waarom ze die mooie redswitchen weggedaan hebben :D

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
Regelbare fans zijn evt. ook gewoon kant en klaar te koop :)

XBO: Michaël#3318

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, 2 replies en ik heb meteen 2 vragen :)

Ijzerdraadje in voeding?, ja waar nu in? In stekkertje dat op mobo zit geprikt toch?

Regelbare fans; moet je dan de hele boel doorknippen of kan dat door alleen de snoertjes van de huidige fan los te knippen en aan de nieuwe, regelbare fan vast te maken? Kun je op de regeling het voltage aflezen?

• FragFrog
2 antwoorden:

-> Jup, in die grote stekker die normaal gesproken op je mobo geprikt zit :)

-> Hangt er helemaal vanaf wat voor soort regeling je hebt. Als de regeling op de draadjes zit, kun je daarachter losknippen en 2e fan erachter maken. Wat ook veel gebruikt wordt: een bay-bus, komt onder/boven je cd-rom speler te hangen, met aan de voorkant van je pc bijvoorbeeld draaiknoppen of schakerlaars, waarbij je aan de achterkant de stekkers van je fans kan inpluggen. Sim-pel :D

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ik heb ook zo`n AOpen Midi tower met een P4 1700 423 erin. Heb tijdje geleden die fan vervangen door een Titan, maar dat wat niet zo`n goed idee want met temps gingen omhoog. Was wel lekker stil :p Maar wat heb ik eraan gedaan: onder de voeding heb je een mooie looze ruimte. Laat daar nou perfect een 92mm fan in passen! ;) Met een dremeltje ruimte eruit geslepen en een 92mm Enermax Adjustable fan erin gezet. Man, zo`n oplossing was als een wonder. Je moest eens weten hoe mijn temps omlaag gingen! Scheelde soms zelfs 10 graden! Heb helaas geen pic online nu ;(

En om bij die fan te komen zal je toch echt eerst je hele voeding eruit moeten halen en dan dat hele ding uit elkaar schroeven. Dan kan je redelijk eenvoudig die fan eruit schroeven. Die finger-gaurd zou je er idd uit kunnen knippen maar dan ook alleen dat rooster. De rest moet je laten zitten want daar hangt je fan aan.

En ja, dan zou je kunnen kiezen voor variabele fan of een potmeter/Speedcontrol/bay-bus/Rheobus-apparatje.
Als je voor een adjustable fan gaat, dan zit er een potmetertje aan een extra kabeltje aan de fan. Die zou je eventueel buiten je voeding kast kunnen hangen.
Ga je voor een bay-bus dan moet je die tussen de voeding en je fan hangen, wat heel makkelijk gaat. Alleen heb je dan een relatief groot geval buiten je voeding-kast hangen en moet je met de stekkers gaan rotzooien...
Prijzen: (vind je vast wel interessant ;)) Enermax 80mm Adjustable fan = ~€14.-
Bay-bus (Zalman Fanmate) = ~€7.-
suc6! :)

Use the Search Luke...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
klaasjong schreef op 17 september 2002 @ 20:57:
Wat ook een goede tip schijnt te zijn;
meer "tegen" je kast ratelt.
Zou ik vooral niet doen want dat kan nl je hdd naar de klote helpen :>
En als je een stille voeding wilt (erg stil): http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=120 Ik ben nl geen voorstander om de fan van je voeding lager te zetten omdat je meestal niet goed weet hoe warm ie nou precies van binnen wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor replies met advies. Het is me nu duidelijk hoe ik dit aan moet pakken (ik heb voor dit onderwerp wat uitgebreide uitleg nodig, ben nog een n00b hierin). Ook bedankt voor aangeven welke hardware ik zou kunnen gebruiken, want daar was ik zelf ook nog niet uit.

Een (auto)adjustable fan lijkt me wel relaxed, vooral omdat ik zowel stilte wil, maar af en toe ook de processor langere tijd 100% laat werken.

Ik moet nu kiezen tussen het kopen van een nieuwe voeding of de aanpassingen zoals Silentpuma uitlegt. Zit wel een behoorlijk prijsverschil tussen :)

Hoe houden jullie de temperatuur en fansnelheden trouwens in de gaten? Door kijken in de bios of met een (freeware) progje?

• FragFrog
Zoek voor de grap eens op "Speedfan". Hiermee kun je niet alleen temperaturen en fansnelheid aflezen, maar ook je fans langzamer laten draaien (mits je mobo dit ondersteunt & je fans op je mobo zitten) :D

Verwijderd

Topicstarter
Handig prog ja. Wel irri temp 1,2,3 maar ik snap nu welke welke is.

Tjdens cd rippen gaat temp cpu naar 52 graden C op de momenten wav->mp3 (dan ook 100% cpu-belasting). Speedfan geeft een vlammetje aan, moet ik me daar zorgen over maken? Temp in kast is 36 graden C tijdens rippen, maar dat lijkt me ok.

Verwijderd

Topicstarter
Past zo'n Enermax 80mm Adjustable fan van 80*80*25 mm wel in mijn/een voeding?

Verder, als je deze adjustable fan gebruikt, kun je die Bay-bus toch wel achterwege laten?

Verwijderd

kutkip schreef op 22 september 2002 @ 12:06:
[...]
meer "tegen" je kast ratelt

Zou ik vooral niet doen want dat kan nl je hdd naar de klote helpen .
Verklaar je nader...
Ik heb net 2 schijven mbv fiets-binnenband hangend in 5.25 bay gemonteerd

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 10:54:
[...]

Verklaar je nader...
Ik heb wel eens gehoord dat een HDD statische electriciteit kwijtmoet. Wat je moet doen is dus ff een draadje op zijkant van je hdd schoeven en op je kast. (solderen voor mijn part) dan zit je wel goed. En natuurlijk niet met je kast gooien :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 25 september 2002 @ 11:53:
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat een HDD statische electriciteit kwijtmoet.
Je HD is al geaard dmv 2 voedingsdraden , en bijna de helft van de 40 IDE pinnen.
Ik meette net met een ohmmeter , en de alu schijf case is elektrisch met aarde verbonden

• kutkip
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 10:54:
[...]

Verklaar je nader...
Hdd schijnt z'n trillingen kwijt te moeten. (geen statische elektriciteit hoor, dat bedoelde ik niet)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 17:01:
Handig prog ja. Wel irri temp 1,2,3 maar ik snap nu welke welke is.

Tjdens cd rippen gaat temp cpu naar 52 graden C op de momenten wav->mp3 (dan ook 100% cpu-belasting). Speedfan geeft een vlammetje aan, moet ik me daar zorgen over maken? Temp in kast is 36 graden C tijdens rippen, maar dat lijkt me ok.
De temps zijn wel ok, zeker aangenomen dat je geen extra fan's hebt, en nee een cpu kan gemakkelijk 52 graden aan. Pas boven de 60 graden stressed kan je, je af gaan vragen of je de koeling niet wat kan verbeteren.
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 10:45:
Past zo'n Enermax 80mm Adjustable fan van 80*80*25 mm wel in mijn/een voeding?

Verder, als je deze adjustable fan gebruikt, kun je die Bay-bus toch wel achterwege laten?
Zo als ik in een ander topic al aan je heb uitgelegd is het mogelijk om je standaard fan te vervangen voor een enermax. Ik neem aan dat je geen rare exotische voeding hebt, bijna elke voeding heeft een fan met de afmetingen 80x80x25mm. dus dat past dan gewoon.

• kutkip
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 16:13:
Ik neem aan dat je geen rare exotische voeding hebt, bijna elke voeding heeft een fan met de afmetingen 80x80x25mm. dus dat past dan gewoon.
* kutkip had hiervoor een voeding (IBM) die een 92mm fan had. dus altijd ff opmeten he. En weet iemand wat er gebeurd als ik een zo'n kabel http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=229 vóór m'n fanmate zet :?
Pagina: 1