IVR maken ??

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Heeft iemand misschien goede documentatie en advies om een Intelligent Voice Response Systeem zelf te maken en in welke taal kan ik dat het beste maken. Het gaat om een systeem die inkomende belletjes van mensen kan verwerken. Er moet gedacht worden aan belletjes die via een modem binnen komen in een PC. Wat heb ik nodig en hoe kan ik deze belletjes opvangen met het IVR? Volgens mij moet ik wat met ATA commando's gaan werken, maar ja hoe begin ik ermee en hoe kan ik die proggen in bijv een VB, JAVA of Delphi of ???

Heeft iemand hier al eens iets meegedaan zo ja, waar moet ik mijn zoektocht beginnen. Ik heb al het een en ander op google nageplozen, maar er kwam weinig nuttigs uit.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Wat het voornaamste is is dat je een component vind (of kunt maken) wat de communicatie via het modem regelt.
Je wilt namelijk 2 dingen met je modem:
• Ontvangen welke toetsen de gebruiker aanslaat (d.m.v. analyse van de DTMF tonen).
• Geluidsbestanden verzenden via het "Voice" systeempje in je modem.

Talen waarvoor dat soort componenten (al dan niet gratis) bestaan zij inderdaad Visual Basic en Delphi (waarbij de laatste een wat algemenere syntax heeft, als je toch wilt leren programmeren raad ik die aan). Het zelf schrijven van die componenten is onbegonnen werk voor een beginner omdat je dan waarschijnlijk wat kennis van de driver van een modem nodig hebt.

Ik heb zelf ooit gezocht naar dit soort componenten (voor Visual Basic), maar vond het erg tegenvallen.. Ze bestaan echter wel, alleen ben ik de webpagina's kwijt :)... Lang zoeken dus.

De ATA commando's die je noemt zijn waarschijnlijk AT-commando's waarbij AT staat voor "Attention". De commando's worden gebruikt om het modem te configureren en handelingen te laten verrichten. In de zogeheten commandmode van een modem kun je dit soort commando's sturen, dit is ook de mode waarin een modem zich bevind zodra je een verbinding maakt met de COM-poort (dat is 'standaard' mogelijk met zowel Delphi als VB als ik me niet vergis).
Je kunt hiermee dingen doen als iemand opbellen (bijv. ATDT 0612345678) of de fabrikant van het modem opvragen (ATI1). Echter, de communitcatie die jij nodig hebt bij een IVR systeem zit op een ander niveau, namelijk het audio niveau.. daarvoor communiceer je op een ander manier (waarschijnlijk nadat je het modem met een AT-commando er op alert hebt gemaakt dat je audio wilt gaan versturen / ontvangen).

Een eenvoudig IVR kun je ook maken zonder zelf een programma te schrijven. Bestaande programma's (ik herinner me bijvoorbeeld SuperVoice) bieden wat basisvoorzieningen standaard.

|_____vakje______|